PCB gerber

Ik wil voor de eerste keer een PCB laten maken bij http://www.elecrow.com/
Nu moet ik van Sprint Layout 6 een export doen naar Gerber, volgens de specs:

Top layer: pcbname.GTL
Bottom layer: pcbname.GBL
Silk Top: pcbname.GTO
NC Drill: pcbname.TXT
Mechanical layer : pcbname.GML
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom: pcbname.GBS
Silk Bottom: pcbname.GBO

Maar hoe zit het met de outline ?
en waar moet ik het nulpunt op mijn print zetten ?
en wordt de outline aan de buitenkant van de belijning
gefreesd ?

rob040

Golden Member

Ik heb alleen nog maar bij SeeedStudio besteld, maar ik verwacht dat de werkwijze identiek is.
SeeedStudio verlangt dat de outline in één van de koperlagen staat.
Ik verplaats de outline altijd naar copper top. De outline is een lijn van 0mm.

Ik heb het nulpunt altijd linksonder staan, maar volgens mij maakt dat niet uit.

Arco

Special Member

Outline kunnen ze uit die Gerbers halen. (de print wordt zo groot als je hebt opgegeven)
Wat betreft 0,0 reference: zet die op een hoek (ik neem altijd linksonder)
Wel op alle Gerbers consekwent reference op zelfde plaats, anders krijg je vervelende dingen.
(heb eens gehad dat de drill file een paar mm naast de rest zat. Gelukkig zagen ze dat wel, anders had ik hele vreemde printen gehad... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mooi, dan ga ik het op jullie manier doen, bedankt.

Lambiek

Special Member

Ik frees mijn printen zelf, ik houd links boven aan als nulpunt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
marcob

Golden Member

Je kunt in de layer '0-PCB outline' een rechthoek (0,15mm) tekenen om de print heen, dat is dan je outline. Zo doe ik het al jaren met Sprint Layout 6

[Bericht gewijzigd door marcob op dinsdag 18 juli 2017 22:36:14 (10%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik heb Gerber viewer gebruikt om te controleren en alles ziet er goed uit behalve de excellon drill file, alle gaatjes wijken wat af (allemaal iets te hoog), ik heb alle instellingen geprobeerd maar niets helpt.
Wat zou het kunnen zijn ?

Totale beginner

Golden Member

Waarom de drill er raar uit ziet weet ik niet. Maar ik vraag me af of je jou design rules goed hebt ingesteld.

Elecrow heeft een service van 6mil/6mil liefst 8mil/8mil. Die groene trace links komt wel erg dicht bij dat pad bijvoorbeeld.

Je hebt gelijk, ik had nog wat aan de print gewijzigd,
ik zal de DRC check nogmaal doen. Ik wil nog het een en ander wijzigen, maar ik wilde ook alvast weten hoe ik de files moet opsturen.
Ik heb een checklist gemaakt voor ik het echt verstuur.

In het begin hadden ze voor eagle een export die ook zo alle gaatjes "verkeerd" deed. Dat hebben ze gefixed omdat iedereen dacht dat het fout zou gaan. Maar volgens mij moeten ze toch die gaatjes met de hand op de juiste plek prutsen. Evt. een note toevoegen. "In gerbv I see all my drill holes shifted a bit. I hope it will be produced correctly. If this is a problem, please contact me".

Bij Elecrow (en ook bij Seeed, dacht ik, maar dat heb ik al tijden niet meer gedaan) is het zo dat ze graag de outline in ALLE lagen zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 19 juli 2017 06:35:16 schreef rew:
Maar volgens mij moeten ze toch die gaatjes met de hand op de juiste plek prutsen.

Is dat zo, als ik mijn drill file laat dan staat dat gewoon in het midden van mijn pad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het 'reference point' van die drill file en de andere gerbers verschilt waarschijnlijk iets. (zul je wel in kunnen stellen)
Ik heb dat ook gehad zoals gezegd, maar dat was met Ultiboard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Heb je wel de laatste (geupdate) versie van Sprint?

Hoe ik de 'reference point' instel weet ik niet, kan dat niet vinden in Sprint Layout, ik heb de laatste versie van het programma.

Ik heb nu maar de maker gemaild, en die zegt dat de Excellon file geen fouten bevat.
Best raar allemaal want voorheen boorde ik de gaatjes met mijn freesmachine en die gaf dezelfde afwijking en ik dacht dat het aan de machine lag.

update: probleem opgelost, als ik bij de Excellon settings even de "Sort" optie uitvink, dan is het probleem weg, zelfs als ik hem daarna weer aanzet.
een foutje in de software dus,
Allemaal bedankt voor het mee denken.

[Bericht gewijzigd door ireric op woensdag 19 juli 2017 12:55:44 (24%)