Draadloze communicatie huis automatisering

Bezint eer ge begint.

Ik ben al geen fan van al dat automatiseren in huis, maar als iemand aboluut veel tijd en geld wil spenderen aan een buitenlamp die aan en uitgaat (schemersensor?) dan moet deze persoon dat zeker doen.

Een standaard thermostaat koop je tegenwoordig met wifi en dan ben je klaar. Zelfs zonder wifi: hoeveel besparing of comfort denk je te winnen met een systeem dat je vanaf je werk of vakantie kan regelen. Je moet wel 5 wintervakanties vergeten je CV uit te zetten om een module van €50 euro terug te verdienen.

'hoofd- en bijprinten' hoef je niet echt meer te gebruiken, alles mag natuurlijk maar wat jij beschrijft kan je ook zo doen:

Licht : Philips Hue, KlikAanKlikUit
Thermostaat : Elk merk heeft een wifi variant
Temperatuur/Wind/Regen/Zon : die informatie kan je van internet halen
Mediaserver : Minimale interactie met domotica lijkt me.

Edit: Oja, mijn grote bezwaar bij dit soort domoticasystemen is dat het veel geld en tijd kost, weinig gemak oplevert, zelfs irritant of onwerkbaar kan zijn voor familieleden en zorg/hulpverleners. En iets wat ik me onlangs weer realiseerde: Blikseminslag in de buurt (mijn koffieautomaat sneuvelde) kan je halve huis lamleggen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op 27 juli 2017 11:08:26 (16%)]

Op 27 juli 2017 10:46:24 schreef RP6conrad:
Met een raspberry en wat ESP8266 modules is zoiets tegenwoordig een fluitje van een cent. Dit is dan over wifi, je router/wifi moet dan wel voldoende bereik hebben. Op de raspberry draait dan een webserver (Apache), of je gebruikt MQTT. Op deze site vindt je wat meer info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi en ook hier : http://www.robotmc.be/joomla/index.php/artikels/15-wemosd1-verbinden-m…

Schijnbaar kun je op die ESP8266 modules ook software zelf plaatsen omdat er een programmeerbare microchip op zou zitten?
bron : hij legt dat uit rond de 6 minutenhttps://www.youtube.com/watch?v=qU76yWHeQuw

Edit: hier gaan ze er wat dieper op in https://www.youtube.com/watch?v=Q6NBnPfPhWE

als je een mediaserver wilt gaan gebruiken op eenzelfde draadloos net, kom je al snel op wifi uit, dat gaat niet via 433MHz of bluetooth, daar is het bereik te klein van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2017 12:30:51 schreef testman:
als je een mediaserver wilt gaan gebruiken op eenzelfde draadloos net, kom je al snel op wifi uit, dat gaat niet via 433MHz of bluetooth, daar is het bereik te klein van.

oke bedankt voor de tip! ik dacht misschien wel met de nieuwe 4.0 Bluetooth class 1 met een bereik van 100 meter. maar die wifi chip ziet er veel beter uit!

Op 27 juli 2017 10:46:24 schreef RP6conrad:
Met een raspberry en wat ESP8266 modules is zoiets tegenwoordig een fluitje van een cent.

Tot de spanning wegvalt!

Dan moet je eerst kunnen zorgen dat alles vanzelf terug opstart, zonder tussenkomst van personen.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Waarom zou je het draadloos willen doen?
Ik heb b.v. hier thuis alles bedraad,en op iedere verdieping een moederbord neergelegd..letterlijk,er zit geen kast omheen...
De software word dmv Netboot opgestart vanuit de server..
Als het eenmaal geinstalleerd is, waarom zou je dan draadloos willen?
Een huis staat toch ook gewoon op 1 plek?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Als je in een wat ouder huis woont is draadloos helemaal zo gek nog niet. Als je een nieuw huis laat bouwen kun je rekening houden met je elektrische installatie, Dan kun je extra pijp legen en extra bedrading.

En er is tegenwoordig genoeg draadloos spul te koop, wat nog goed werkt ook. Maar zelf iets maken, (zoals de TS wil) is natuurlijk ook leuk om te doen. :) Daarvoor zijn we toch bezich met elektronica.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hou er rekening mee dat een huis bijna onverkoopbaar is als je niemand kunt bellen om te laten herstellen, jezelf niet meegerekend.

LDmicro user.

ik ken wel wat van die huizen waar alles via domotica geregeld is, kan vanuit t buitenland de vijverpomp harder zetten, zwembad een graadje hoger of de tuinverlichting een ander kleurtje geven. dan heb je voor een vrijstaand woonhuis ook een meterkast van 1,5x2 meter groot, niet de inbouwkast, maar de groepenkast zelf dus. een batterij actoren zit daarin alsmede voedingen voor de verlichting. soms zelfs een eigen mediaserver per ruimte. sommigen hebben zelfs een airco in de meterkast hangen, zoveel warmte komt van al die elektronica.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2017 14:01:26 schreef Lambiek:
Als je in een wat ouder huis woont is draadloos helemaal zo gek nog niet. Als je een nieuw huis laat bouwen kun je rekening houden met je elektrische installatie, Dan kun je extra pijp legen en extra bedrading.

En er is tegenwoordig genoeg draadloos spul te koop, wat nog goed werkt ook. Maar zelf iets maken, (zoals de TS wil) is natuurlijk ook leuk om te doen. :) Daarvoor zijn we toch bezich met elektronica.

Kijk dat bedoel ik! Het is een leuk leerproject! En ik kan geen leidingen extra leggen. Wil hier en daar een lampje aansturen, rolgordijn bedienen enz

mel

Golden Member

Dan zou ik gewoon KAKU nemen.geen terugmelding op de status.Maar verder werkt het prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juli 2017 14:10:34 schreef Wtrader1:
[...]

Kijk dat bedoel ik! Het is een leuk leerproject! En ik kan geen leidingen extra leggen. Wil hier en daar een lampje aansturen, rolgordijn bedienen enz

Het is zeker een leuk project, en je steekt er ook nog wat van op. Of je er ook wat aan hebt is minder belangrijk wan "het bezit van de zaak is het eind van het vermaak" en dat geldt hier ook volgens mij.
Ik ben in ieder geval blij met deze discussie want het heeft mij al weer een nieuwe richting gegeven. Ik doel hierbij de bijdragen van RP6conrad en Lambiek.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Ik heb ook zeer nuttige informatie opgedaan! Heel erg bedankt!

Nu nog uitvinden hoe ik een voeding maak vanuit de 220v. Printjes worden in centraaldoos geplaatst. Ik heb trafos gezocht op eBay maar krijg niet die kleintjes gevonden die in telefoonladers zitten

Op 27 juli 2017 14:21:25 schreef douwebakker:
Of je er ook wat aan hebt is minder belangrijk wan "het bezit van de zaak is het eind van het vermaak" en dat geldt hier ook volgens mij.

Das een goeie, heb dat spreekwoord nog nooit gehoord en dat geldt ook voor mij in erge mate ;) :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2017 14:25:25 schreef Wtrader1:
Nu nog uitvinden hoe ik een voeding maak vanuit de 220v. Printjes worden in centraaldoos geplaatst......

Is dit misschien iets voor je, die gebruik ik zelf ook vrij veel.

http://www.vigortronix.com/smpspcbpowermoduleACDC.aspx

Het zijn complete voedingen, je kunt ze in verschillende spanningen en wattages kopen.

Dat ziet er wel goed uit. Ik ga eens kijken voor die wat te bestellen!

Heb je misschien ook een mooi adresje waar ze voor een mooi prijsje te koop zijn?

[Bericht gewijzigd door Wtrader1 op 27 juli 2017 15:43:54 (38%)]

Lambiek

Special Member

Kijk eens bij RS, CONRAD, of FARNELL.

Nog even rond gekeken tussen al mijn spullen! Deze :http://www.hlktech.net/product_detail.php?ProId=59

Heb ik toevallig nog een paar liggen, ooit besteld, ergens weggestopt niet meer aan gedacht.
Zijn die ook goed genoeg voor te gebruiken?

Op 27 juli 2017 13:44:11 schreef MGP:
[...]
Tot de spanning wegvalt!

Dan moet je eerst kunnen zorgen dat alles vanzelf terug opstart, zonder tussenkomst van personen.

Dat is geen enkel probleem, hier een Raspberry-Pi met Domoticz en diverse esp8266-modules die gewoon allemaal weer opstarten zonder tussenkomst van iemand.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 27 juli 2017 19:38:27 schreef Lambiek:
Kijk eens bij RS, CONRAD, of FARNELL.

Moet er persee een Varistor tussen fase en nul staan?

Lambiek

Special Member

Ze adviseren een zekering en een condensator "X2-CAP-0.1uF-275V".

Op 27 juli 2017 19:52:47 schreef Roches:
Dat is geen enkel probleem, hier een Raspberry-Pi met Domoticz en diverse esp8266-modules die gewoon allemaal weer opstarten zonder tussenkomst van iemand.

Ik schreef niet dat het niet kan maar daar moet je verdomd goed in thuis zijn en dat is zeer weinigen gegeven.

Edit hieronder: hier kunnen we van meespreken, de zoon had een NAS server opgezet met een RPI maar toen ik onverwacht de spanning aftrok voor werkzaamheden was alles om zeep, uren werk om alles terug te plaatsen.
We zijn er na testen vanaf gestapt, waarschijnlijk door teweinig ervaring alhoewel zijn internetcontacten er ook geen oplossing voor hadden.

Als je zo een domoticasysteem moet opzetten is het beter dat het de hobbykamer niet verlaat, je hebt wel wat bijgeleerd en dat is ook heel wat.

LDmicro user.

Een ESP8266 module start gewoon op zonder kunstgrepen. Je moet er natuurlijk wel eerst een programma in flashen dat doet wat jij wilt. Maar deze bordjes kunnen in een Arduino omgeving geprogrammeerd worden, je vindt talloze voorbeelden op het web. Complexiteit kan je vergelijken met een Arduino Uno. Een Raspberry is eigenlijk een kleine computer die onder Linux draait. Deze start ook gewoon op, moet je niks bijzonders voor doen. Je eigen toepassing kan je ook automatisch laten opstarten (Vb programma in Python, MySQL database, webserver...), maar dit moet dan wel ingesteld worden. Maar ook hier vindt je weer talloze tutorials op het web. Met een Pi moet je wel opletten met het uitschakelen : zo maar de voeding onderbreken kan je SD-kaart corrupt maken, omdat Linux regelmatig naar de SD kaart schrijft. Eerst dus een "shutdown" via de command line, en daarna pas de voeding eraf.

Nee, waar de Pi last van heeft is dat de SD-kaart ook gebruikt wordt voor de tijdelijke bestanden en dat daar je SD-kaart sneller van slijt en kapot gaat.

Daar kun je een RAM-disk voor aanmaken, en alle tijdelijke bestanden daar op laten zetten.

Tutorial staat wel op het internet.

Heb het zelf ook nog niet gedaan, maar zal daar binnenkort eens induiken...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!