Draadloze communicatie huis automatisering

Allen,

Voor een project wil ik draadloze communicatie toevoegen. De bedoeling is om 1 hoofdprint te hebben waar alle data zowel word verzameld(evt webserver) en meerdere printjes waar ik op kan zenden en ontvangen voor meerdere doeleinden.

Bijvoorbeeld in een buitenlamp. Stuur ik met de hoofdprint een signaal, voor de lamp aan te doen. Op diezelfde print zit ook een temperatuur sensor die de temperatuur weer met een interval terug stuurt naar de hoofdprint.

Uiteindelijk is de bedoeling dat er een aantal printplaten komt in huis zoals verlichting, mediaserver, thermostaat enz die allemaal met de hoofdprint communiceren.

Zou dit te realiseren zijn? Zo ja; wat zouden jullie doen? Bluetooth, WiFi, 433, e.d.

-Willem

De grootste vraag is, wat is uw kennis over dit alles?

Zelf maken zal er niet inzitten, misschien kopen ?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2017 07:46:10 schreef Wtrader1:
Zou dit te realiseren zijn? Zo ja; wat zouden jullie doen? Bluetooth, WiFi, 433, e.d. -Willem

Ja dat is te doen met de door jou beschreven methodes, maar dan moet je daar wel eens mee gewerkt hebben of weten hoe je dat kan bewerkstelligen. Dus daar moet je enige kennis over beschikken zoals MGP ook al aanhaalt.

Als je over wat grotere afstand wil communiceren is Xbee ook nog een methode, maar ook niet echt simpel als je dat nog nooit gedaan hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 juli 2017 09:13:11 schreef Lambiek:
[...]
Ja dat is te doen met de door jou beschreven methodes, maar dan moet je daar wel eens mee gewerkt hebben of weten hoe je dat kan bewerkstelligen. Dus daar moet je enige kennis over beschikken zoals MGP ook al aanhaalt.

Als je over wat grotere afstand wil communiceren is Xbee ook nog een methode, maar ook niet echt simpel als je dat nog nooit gedaan hebt.

Ik heb hier nog weinig ervaring in. Ik heb op aanraden van mensen op dit forum een paar electronica boeken gekocht en gelezen. Nu dacht ik, al doende leert men. Wireless communicatie nog niet echt veel kunnen vinden in boeken.

Ik dacht als ik vraag, is het mogelijk en wat is de beste manier van communicatie ga ik daar zo veel mogelijk kleine projectjes medoen om het grotere geheel te kunnen begrijpen!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik heb wel een voorbeeld over Xbee, het staat op blz. 109 tot blz. 123. Het wordt hier bestuurd door de PC, maar dan krijg je toch een idee.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met een raspberry en wat ESP8266 modules is zoiets tegenwoordig een fluitje van een cent. Dit is dan over wifi, je router/wifi moet dan wel voldoende bereik hebben. Op de raspberry draait dan een webserver (Apache), of je gebruikt MQTT. Op deze site vindt je wat meer info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi en ook hier : http://www.robotmc.be/joomla/index.php/artikels/15-wemosd1-verbinden-m…

Dag Willem,
Je kan een en ander realiseren met een Raspberry Pi in combinatie met de ESP8266. Dit zij goedkope componenten en goed beschikbaar. Echter om een en ander te laten werken zoals jij het wil moet je deze wel configureren(programeren).
In dit laatste zit voor de meeste mensen de kneep. Ik kan dit ook niet, maar ik heb een amerikaanse site gevonden waarop je heel veel kan opsteken. Dit is www.toptechboy.com
Als je hiervoor een jaartje uittrekt om te leren ben je volgens mij een heel eind op weg.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 27 juli 2017 10:51:59 schreef douwebakker:
Dag Willem,
Je kan een en ander realiseren met een Raspberry Pi in combinatie met de ESP8266. Dit zij goedkope componenten en goed beschikbaar. Echter om een en ander te laten werken zoals jij het wil moet je deze wel configureren(programeren).
In dit laatste zit voor de meeste mensen de kneep. Ik kan dit ook niet, maar ik heb een amerikaanse site gevonden waarop je heel veel kan opsteken. Dit is www.toptechboy.com
Als je hiervoor een jaartje uittrekt om te leren ben je volgens mij een heel eind op weg.
Douwe

programmeren is niet het grootste problem voor mij! de electronica zelf moet ik nog veel over leren. maar ik ben bereid om te leren

Op 27 juli 2017 10:46:24 schreef RP6conrad:
Met een raspberry en wat ESP8266 modules is zoiets tegenwoordig een fluitje van een cent. Dit is dan over wifi, je router/wifi moet dan wel voldoende bereik hebben. Op de raspberry draait dan een webserver (Apache), of je gebruikt MQTT. Op deze site vindt je wat meer info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi en ook hier : http://www.robotmc.be/joomla/index.php/artikels/15-wemosd1-verbinden-m…

Dit ziet er verleidelijk uit. ik heb zelf 3x raspberry pi en gebruik ze graag voor te leren. zeker een aanrader

Op 27 juli 2017 10:32:01 schreef Lambiek:
Ik heb wel een voorbeeld over Xbee, het staat op blz. 109 tot blz. 123. Het wordt hier bestuurd door de PC, maar dan krijg je toch een idee.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Ik ga dit zeker doornemen. Mooi wat informative zo te zien.

Bezint eer ge begint.

Ik ben al geen fan van al dat automatiseren in huis, maar als iemand aboluut veel tijd en geld wil spenderen aan een buitenlamp die aan en uitgaat (schemersensor?) dan moet deze persoon dat zeker doen.

Een standaard thermostaat koop je tegenwoordig met wifi en dan ben je klaar. Zelfs zonder wifi: hoeveel besparing of comfort denk je te winnen met een systeem dat je vanaf je werk of vakantie kan regelen. Je moet wel 5 wintervakanties vergeten je CV uit te zetten om een module van €50 euro terug te verdienen.

'hoofd- en bijprinten' hoef je niet echt meer te gebruiken, alles mag natuurlijk maar wat jij beschrijft kan je ook zo doen:

Licht : Philips Hue, KlikAanKlikUit
Thermostaat : Elk merk heeft een wifi variant
Temperatuur/Wind/Regen/Zon : die informatie kan je van internet halen
Mediaserver : Minimale interactie met domotica lijkt me.

Edit: Oja, mijn grote bezwaar bij dit soort domoticasystemen is dat het veel geld en tijd kost, weinig gemak oplevert, zelfs irritant of onwerkbaar kan zijn voor familieleden en zorg/hulpverleners. En iets wat ik me onlangs weer realiseerde: Blikseminslag in de buurt (mijn koffieautomaat sneuvelde) kan je halve huis lamleggen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op donderdag 27 juli 2017 11:08:26 (16%)

Op 27 juli 2017 10:46:24 schreef RP6conrad:
Met een raspberry en wat ESP8266 modules is zoiets tegenwoordig een fluitje van een cent. Dit is dan over wifi, je router/wifi moet dan wel voldoende bereik hebben. Op de raspberry draait dan een webserver (Apache), of je gebruikt MQTT. Op deze site vindt je wat meer info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi en ook hier : http://www.robotmc.be/joomla/index.php/artikels/15-wemosd1-verbinden-m…

Schijnbaar kun je op die ESP8266 modules ook software zelf plaatsen omdat er een programmeerbare microchip op zou zitten?
bron : hij legt dat uit rond de 6 minutenhttps://www.youtube.com/watch?v=qU76yWHeQuw

Edit: hier gaan ze er wat dieper op in https://www.youtube.com/watch?v=Q6NBnPfPhWE

als je een mediaserver wilt gaan gebruiken op eenzelfde draadloos net, kom je al snel op wifi uit, dat gaat niet via 433MHz of bluetooth, daar is het bereik te klein van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2017 12:30:51 schreef testman:
als je een mediaserver wilt gaan gebruiken op eenzelfde draadloos net, kom je al snel op wifi uit, dat gaat niet via 433MHz of bluetooth, daar is het bereik te klein van.

oke bedankt voor de tip! ik dacht misschien wel met de nieuwe 4.0 Bluetooth class 1 met een bereik van 100 meter. maar die wifi chip ziet er veel beter uit!

Op 27 juli 2017 10:46:24 schreef RP6conrad:
Met een raspberry en wat ESP8266 modules is zoiets tegenwoordig een fluitje van een cent.

Tot de spanning wegvalt!

Dan moet je eerst kunnen zorgen dat alles vanzelf terug opstart, zonder tussenkomst van personen.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Waarom zou je het draadloos willen doen?
Ik heb b.v. hier thuis alles bedraad,en op iedere verdieping een moederbord neergelegd..letterlijk,er zit geen kast omheen...
De software word dmv Netboot opgestart vanuit de server..
Als het eenmaal geinstalleerd is, waarom zou je dan draadloos willen?
Een huis staat toch ook gewoon op 1 plek?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Als je in een wat ouder huis woont is draadloos helemaal zo gek nog niet. Als je een nieuw huis laat bouwen kun je rekening houden met je elektrische installatie, Dan kun je extra pijp legen en extra bedrading.

En er is tegenwoordig genoeg draadloos spul te koop, wat nog goed werkt ook. Maar zelf iets maken, (zoals de TS wil) is natuurlijk ook leuk om te doen. :) Daarvoor zijn we toch bezich met elektronica.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hou er rekening mee dat een huis bijna onverkoopbaar is als je niemand kunt bellen om te laten herstellen, jezelf niet meegerekend.

LDmicro user.

ik ken wel wat van die huizen waar alles via domotica geregeld is, kan vanuit t buitenland de vijverpomp harder zetten, zwembad een graadje hoger of de tuinverlichting een ander kleurtje geven. dan heb je voor een vrijstaand woonhuis ook een meterkast van 1,5x2 meter groot, niet de inbouwkast, maar de groepenkast zelf dus. een batterij actoren zit daarin alsmede voedingen voor de verlichting. soms zelfs een eigen mediaserver per ruimte. sommigen hebben zelfs een airco in de meterkast hangen, zoveel warmte komt van al die elektronica.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2017 14:01:26 schreef Lambiek:
Als je in een wat ouder huis woont is draadloos helemaal zo gek nog niet. Als je een nieuw huis laat bouwen kun je rekening houden met je elektrische installatie, Dan kun je extra pijp legen en extra bedrading.

En er is tegenwoordig genoeg draadloos spul te koop, wat nog goed werkt ook. Maar zelf iets maken, (zoals de TS wil) is natuurlijk ook leuk om te doen. :) Daarvoor zijn we toch bezich met elektronica.

Kijk dat bedoel ik! Het is een leuk leerproject! En ik kan geen leidingen extra leggen. Wil hier en daar een lampje aansturen, rolgordijn bedienen enz

mel

Golden Member

Dan zou ik gewoon KAKU nemen.geen terugmelding op de status.Maar verder werkt het prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juli 2017 14:10:34 schreef Wtrader1:
[...]

Kijk dat bedoel ik! Het is een leuk leerproject! En ik kan geen leidingen extra leggen. Wil hier en daar een lampje aansturen, rolgordijn bedienen enz

Het is zeker een leuk project, en je steekt er ook nog wat van op. Of je er ook wat aan hebt is minder belangrijk wan "het bezit van de zaak is het eind van het vermaak" en dat geldt hier ook volgens mij.
Ik ben in ieder geval blij met deze discussie want het heeft mij al weer een nieuwe richting gegeven. Ik doel hierbij de bijdragen van RP6conrad en Lambiek.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Ik heb ook zeer nuttige informatie opgedaan! Heel erg bedankt!

Nu nog uitvinden hoe ik een voeding maak vanuit de 220v. Printjes worden in centraaldoos geplaatst. Ik heb trafos gezocht op eBay maar krijg niet die kleintjes gevonden die in telefoonladers zitten

Op 27 juli 2017 14:21:25 schreef douwebakker:
Of je er ook wat aan hebt is minder belangrijk wan "het bezit van de zaak is het eind van het vermaak" en dat geldt hier ook volgens mij.

Das een goeie, heb dat spreekwoord nog nooit gehoord en dat geldt ook voor mij in erge mate ;) :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2017 14:25:25 schreef Wtrader1:
Nu nog uitvinden hoe ik een voeding maak vanuit de 220v. Printjes worden in centraaldoos geplaatst......

Is dit misschien iets voor je, die gebruik ik zelf ook vrij veel.

http://www.vigortronix.com/smpspcbpowermoduleACDC.aspx

Het zijn complete voedingen, je kunt ze in verschillende spanningen en wattages kopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.