Treindetector

Wie van de treinofielen heeft een goede treindetector, eentje die dus aan de hand van een belasting op de spoorrails ziet dat er een trein op staat. Had al wat gefrunnikt met een serie weerstand en serie diode's maar dat is het ook niet echt..... probleem is nl. dat ie in beide richtingen moet werken en max 0,5V over de serie weerstand mag vallen...

Dus wie o wie, hopelijk een beetje snel :)

Grt,
Antoine

Waar zit het knopje "sticky" :) *geintje*

Niemand enig idee ? Zat zelf te denken aan een serie weerstand en dan met een differentiaal versterker of iets dergelijks. Alleen als de spanning omdraait..... zou ik er miischien eentje antiparalel aan moeten schakelen...

NIemand ????

Grtjs
Antoine

wat dacht je van twee diodes antiparallel.
Bij iedere rail dezelfde zijde isoleren van de volgende.
Vervolgens de geisoleerde rail weer met de voeding verbinden via twee antiparallel staande diodes. Op deze manier zie aan de spannings val over de diodes op welke rail de lock zich bevindt.

Op zo 14-07-2002 15:33:57 schreef williewortel:
wat dacht je van twee diodes antiparallel.
Bij iedere rail dezelfde zijde isoleren van de volgende.
Vervolgens de geisoleerde rail weer met de voeding verbinden via twee antiparallel staande diodes. Op deze manier zie aan de spannings val over de diodes op welke rail de lock zich bevindt.

Jeps, dat had ik ook geprobeerd en dan met en opamp de spanning verifieren, echter, de diode's lijkt wat spanning vast te houden of zoiets ??? Weet het niet, in ieder geval blijft de opamp (geschakeld als smitt-trigger), gewoon open staan.... of weet jij misschien hoe je die smitt-trigger wat minder gevoelig kunt maken ?

In ieder geval bedankt !

Grtz,
Antoine

Je kan er ook een transistor trapje achter hangen.
Als er een belasting is, dan staat er 0,6V overheen. Dit
moet genoeg zijn om een tor in te schakelen, je moet dan
wel twee trappen kombineren om beide diodes te detekteren

Een ander optie is met een opamp. Als referentie neem je dan 0,3V. 0v is niet handig omdat het geheel dan kan staan
klapperen aan de uitgang. Aan de andere ingang hang je het
knooppunt rails/diode. De massa is het knooppunt diode/voeding. De opamp wordt nu dus als comparator gebruikt.

[Bericht gewijzigd door williewortel op zondag 14 juli 2002 19:02:17

Ook al geprobeert, probleem is dan alleen dat je een common massa moet hebben..... en dat gaat dus net niet bij zo'n schakeling. Omdat als de spanning omdraait je massa punt omhoog gaat, en dan gaat het dus fout...

Heb nu 2 diode's in serie met daarover een opto-coupler dat is het enige wat lijkt te werken...

Helaas, alleen raak ik dan 1.4V kwijt

Groeten
Antoine

High met Henk

Special Member

stomme opm hej antoine, maare als je nu gewoon een stroom gaat meten? Als er geen trein is is er een open klem, dus loopt er bijna geen stroom ( je er vliegen nl. ook weleens verdwaalde elektronen door de lucht) Maare, tja, het ompolen is een probleem, maar kun je dat niet oplossen VOOR je ompoolt??? Ik weet niet of je iets aan de trafo kan/ wil wijzigen. anders zul je 2 x A meetpunt moeten plaatsen. en dan kijken of 1 /vd 2 niet 0 is, de andere is dan wel negatief natuurlijk, maar maybe het meest simpele ID?

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Sven,

Aan de regelaar mag en kan niet verandert worden, dit is namelijk de digitaal gestuurde, 8 x -15 tot +15V regelaar die in mijn modelspoorcomputer zit. Heb het probleem overigens opgelost met twee diode's en nog eens twee antiparalel, de spanning die ik nu kwijt raak is ongeveer 1.2Volt. Dit werkt perfect, ik heb het schema naar Jeroen Vreuls gemaild dus misscien in het binnenkort online. Als er iemand iets beters weet met minder spannings verlies hoor ik het graag, maar volgens mij kan het gewoon niet anders.

Bedankt voor het meedenken !

Groeten
Antoine

High met Henk

Special Member

Hmm antoine, toch lijkt mij stroom meten in de draad die naar de rails gat geen gek idee hoor. Het kan zelfs gewoon met wikkelingen om de draad heen, zoals bij een ampere tang.
de gevoeligheid valt dan wel te betwijfelen natuurlijk, maar dat beschouw ik even als vers 2.

Een laagohmige weerstand erin en het potentiaalverschil uitrekenen is maybe beter. Indien potentiaal verschil = 0 heb je open klem, anders is er toch een stroompje, dus lijkt me pretty simpel met een opampje te meten.

Nouw bedenk het maar ff.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op ma 15-07-2002 19:49:08 schreef High met henk:
Hmm antoine, toch lijkt mij stroom meten in de draad die naar de rails gat geen gek idee hoor. Het kan zelfs gewoon met wikkelingen om de draad heen, zoals bij een ampere tang.
de gevoeligheid valt dan wel te betwijfelen natuurlijk, maar dat beschouw ik even als vers 2.

Een laagohmige weerstand erin en het potentiaalverschil uitrekenen is maybe beter. Indien potentiaal verschil = 0 heb je open klem, anders is er toch een stroompje, dus lijkt me pretty simpel met een opampje te meten.

Nouw bedenk het maar ff.

Groetjes

Sven

Geloof me Sven, ik heb 2 dagen zitten kloten met dat ding, heb wat jij hierboven beschrijft ook al geprobeerd, alleen heb is bidirctioneel, twee kant op dus, en dat gaat bijna niet, wel met twee opamps, maar die dingen zijn zo v
vreselijk precies, dat ie altijd een één geeft...

Groeten
Antoine

hm mensen en da ding wa bij de schakelingen staat ?? is da nie goed genoeg ??

Greetz Doompie

High met Henk

Special Member

tja, die fasedraaier zou die het probleem niet kunnen op lossen? bij een negatieve flank wordt de ene hoog en bij de positieve flank de andere. Tja ik wet niet, maar bij een buizentrap en ik dacht ok een transistortrap kun je dat gewoon zo doen als je geen negatieve spanningen wilt gebruiken.

En omtrent het 0 zetten van die op-amp. klopt, door de ztoring zal hij altijd 1 geven, maare. als je nu eens 0,1 V op de - ingang zet en die andere op de + ingang? Er is geen enkele trein die rijdt bij 0.1 V hoor. (mijn fleischmannetjes dede het anyweg niet)

keep on thinking. En gebruik onvolkomenheden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

BTW welk type opamp gebruik, die kan ook al een hoop roet in het eten gooien

Op di 16-07-2002 23:22:56 schreef williewortel:
BTW welk type opamp gebruik, die kan ook al een hoop roet in het eten gooien

Dag elektronica vrienden,

Ik gebruik een LM124 quad opamp (had ik toevallig liggen), en een 4E7 weerstand (ook nog liggen). WAt betreft de ideëen, die zijn zeker heel goed, bedenk alleen wel dat de schakeling 32 keer opgebouwd moet worden op een print. Dussem, ja, elke oplossing die een euro meer kost, scheelt dan ineens wel errrug veel.

Het type detectie waar ik wat mee gerommeld had, was dus die weerstand in serie met de rails zetten, en dan met een opamp de + en - aansluitingen op de weerstand zetten. EVentueel twee opamps, ingeval van tweerichting verkeer. Dit werkt ansich best goed. Gezien er een spanning over de weerstand valt bij belast, en zonder belasting dit niet is. Maja, dat werkte ook niet zo geweldig. Het zelfde geprobeerd met een diode, dat werkt al helemaal niet. Nou ehm, nou heb ik twee diode's antiparalel met twee in serie. En daarover twee opto's gezet, voor twee richting verkeer. Dit werk opzich heel leuk, en vooral stabiel, alleen ik mis dus 1.2 tot 1.5 volt, en dat vind ik dan weer minder.

Groeten
Antoine

Hugo Welther

Moderator

Er bestaan stroom-meet-ic's die zowel negatief als positief kunnen meten.
Bijvoorbeeld de UCC3926 van Unitrode

www.unitrode.com

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op wo 17-07-2002 19:15:57 schreef Hugo Welther:
Er bestaan stroom-meet-ic's die zowel negatief als positief kunnen meten.
Bijvoorbeeld de UCC3926 van Unitrode

www.unitrode.com

quanta costa ? Gezien het maal 32 moet....

Okay.. treintjes zijn niet mijn league, maar ik dacht dat die dingen gevoed werden met een 50hz/100hz pulserende spanning, dus niet afgevlakt maar alleen gelijkgericht.

Misschien kun je in dat geval het beste gewoon een heel simpel transformatortje maken (zeg maar 10 windingen koperdraad primair en 20 secundair) en dat tussen de stroomkring van de rails zetten. De geinduceerde spanning secundair zou je dan mbv een eenvoudige opamp kunnen versterken en daar je signaal uit halen.

Volgens mij kan dat allemaal best cheap, al kan ik natuurlijk niks garanderen ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Op wo 17-07-2002 23:01:46 schreef Benm:
Okay.. treintjes zijn niet mijn league, maar ik dacht dat die dingen gevoed werden met een 50hz/100hz pulserende spanning, dus niet afgevlakt maar alleen gelijkgericht.

Misschien kun je in dat geval het beste gewoon een heel simpel transformatortje maken (zeg maar 10 windingen koperdraad primair en 20 secundair) en dat tussen de stroomkring van de rails zetten. De geinduceerde spanning secundair zou je dan mbv een eenvoudige opamp kunnen versterken en daar je signaal uit halen.

Volgens mij kan dat allemaal best cheap, al kan ik natuurlijk niks garanderen ;)

Probleem is dat mijn treinen worden aangestuurd met mijn zelfgebouwde treincomputer en daar komt een super vlakke en nette gelijkspanning uit...

Hugo Welther

Moderator

Op wo 17-07-2002 22:31:51 schreef Antoine:

[...]

quanta costa ? Gezien het maal 32 moet....

Weet ik niet.
Vreemd is dat die dingen in 1999 op de markt zijn gekomen en nu al 'obsolete' zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.