Op 24 oktober 2017 10:35:58 schreef Evi: Elektriciteit wordt inderdaad al gebruikt in de bodemvisserij, maar wordt momenteel nog erg veel onderzoek naar gedaan naar verschillend gedrag van de vissen.

Van schokken springen ze zo in de netten, maar dat kan ik niet echt "gedrag" noemen.
Het is verboden in de EU, alleen een klein aantal Nederlandse vissers mag het.

Hoe wil je dit op gaan lossen dan?

Ook moet er rekening mee worden gehouden met troebel water en weinig licht.

- Kan iemand mij heel misschien vertellen wat voor spectrometer ik nodig heb?

Mag je zo'n ding aanschaffen dan?, die hoef je niet zelf te maken?

Dus aan wat voor eisen deze moet voldoen?

Dat heb je eigenlijk zelf al beantwoord.

- Hoe zal het in zijn werk gaan wanneer er een schol wordt gedetecteerd?

Jij zegt dat de verschillen goed te zien zijn, dus daar kun je een vergelijking op los laten.

Dus hoe kan deze waarde worden geregistreerd om daarna het klepje op te kunnen doen?

Zelfde als hier boven. Dat klepje aansturen is het eenvoudigste.

Camera met herkenningssoftware? (of dat in troebel water ook werkt weet ik niet...)

Op 24 oktober 2017 10:50:22 schreef GJ_:
Van schokken springen ze zo in de netten, maar dat kan ik niet echt "gedrag" noemen.

Was dat maar zo. :)

Het is verboden in de EU, alleen een klein aantal Nederlandse vissers mag het.

Dat is helaas allemaal versoepeld, je mag tegenwoordig gewoon zo'n apparaat kopen zonder certificaat. Niet echt een verbetering.

Als je systeem een beetje betrouwbaar moet zijn zou ik zoiezo al een systeem bouwen waarbij beide vissen uitgesorteerd worden

Anders gaan al je meetfouten alsnog naar 1 kant
In diverse omstandigheden lijkt het me dat een rood stipje nogal eens een keer gemist gaat worden

Met die vision van Arco kun je ook nog wat met de vorm doen, de ene is langwerpiger dan de ander.

[Bericht gewijzigd door rwk op (15%)]

Op 24 oktober 2017 10:59:04 schreef DK:
Anders gaan al je meetfouten alsnog naar 1 kant
In diverse omstandigheden lijkt het me dat een rood stipje nogal eens een keer gemist gaat worden

Ik haalde niet voor niets dit aan "ELEKTRISCHE ZINTUIGEN BIJ VISSEN".

Alle vissen zijn gevoelig voor stroom "+/- 1V per vierkante centimeter" en aangezien een schol groter is dan een tong.

Op 24 oktober 2017 10:59:51 schreef rwk:
Met die vision van Arco kun je ook nog wat met de vorm doen, de ene is langwerpiger dan de ander.

Is een oplossing, maar ik weet niet of dat mag. Het is een school opdracht, maar dat geld ook voor mijn verhaal. :)

Ik heb geen verstand van vissen, ik zie het verschil niet tussen een haring en een snoek,maar goed.Wat is het nut als je dit kan detecteren?

Onderscheid tussen schol en tong is buiten de rode stippen, dat de ogen van de schol aan de ander kant van de zijlijn staan.

Gaat het om een flitsend snel productieproces of om biologisch onderzoek?
In het laatste geval zou je dus met de gegevens, die ik gaf kunnen sorteren met gelaatsherkenningssoftware. Je kunt dan ook nog gebruik maken van de 'outline' van de vis en andere vormverschillen. Daarmee elimineer je ook het onderscheid met de tongschar.
Bij een snel draaiende sorteerband is een kleurhistogram, zoals in fotobewerkingssoftware zit waarschijnlijk sneller.

Op 24 oktober 2017 13:10:59 schreef Tidak Ada:
Onderscheid tussen schol en tong is buiten de rode stippen, dat de ogen van de schol aan de ander kant van de zijlijn staan.

Er zijn linkse en rechtse schollen, hoewel de meeste links zijn.

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben bezig met een project om bijvangst in de bodemvisserij van Nederland te verminderen. Doordat er door de EU veel druk wordt gezet om te innoveren zijn ze op zoek naar nieuwe "out of the box" ideeën om hier een oplossing voor te bedenken. Het grootste probleem bij de bijvangst is dat te jonge schol vaak dezelfde afmetingen heeft als vangbare tong en daardoor in de netten terecht komt en er niet meer uit kan. Daarom ben ik mij gaan focussen op het scheiden van deze twee vissen terwijl ze al in het net zitten. En aangezien er al ontzettend veel geprobeerd is met cameras etc door biologen wou ik mij daar niet op gaan focussen en heb ik besloten met licht te gaan werken. Eerst heb ik onderzocht of er verschil kan worden gemaakt mbv reflectie, maar deze verschillen waren niet groot genoeg om mee door te gaan. Daarom ben ik mij nu op kleur gaan focussen.

Als ik van dit hele proces een schakeling moet maken. Hoe zal deze er dan uit komen te zien? Er is dus een lichtbron om de vis beter te kunnen zijn. Dan is er een spectrometer die bij een bepaalde waarde een signaal stuurt om het klepje te openen waardoor de schol met een waterstraal weggeduwd kan worden. Zijn er verder nog onderdelen waar ik aan moet denken?

Het maakt niet heel veel uit als daar af en toe ook een tong tussen zit, deze zouden dan gewoon weer in de zee terecht komen. Maar momenteel is het zo erg dat er meer te kleine schollen worden gevangen dan eetbare schollen. Dus zolang de schollen er maar uit kunnen worden gehaald. De bedoeling is om de schollen naar een ander deel van het net te leiden waar de maaswijdte groot genoeg is om alle te kleine schollen erdoor te laten, maar de eetbare schollen vast te blijven houden.

Op 24 oktober 2017 13:39:56 schreef Evi:
Dan is er een spectrometer die bij een bepaalde waarde een signaal stuurt om het klepje te openen waardoor de schol met een waterstraal weggeduwd kan worden.

Daarom ben ik mij gaan focussen op het scheiden van deze twee vissen terwijl ze al in het net zitten.

Denk je dat zoiets gaat werken als de vis al in het net zit?

Zit je op de universiteit in Wageningen?

Ik denk niet dat die aanpak levensvatbaar is. Misschien leuk voor experimenten in een lab maar niet in een net waar alles hectisch door elkaar zwemt...

De bedoeling is om de schollen naar een ander deel van het net te leiden waar de maaswijdte groot genoeg is om alle te kleine schollen erdoor te laten, maar de eetbare schollen vast te blijven houden.

Kunnen ze dan niet beter gelijk met een net met grotere mazen gaan vissen, zodat alles wat te klein is weer naar buiten kan?

Op 24 oktober 2017 14:25:03 schreef Arco:
Ik denk niet dat die aanpak levensvatbaar is. Misschien leuk voor experimenten in een lab maar niet in een net waar alles hectisch door elkaar zwemt...

[...]

Het moeten out of the box ideeën zijn, dus ik ga gewoon kijken of het mogelijk is en hoe het dan aangepakt kan worden.

Ook nou het in een deel van het net zijn waar ze binnenkomen en niet het gedeelte waar alles al gevangen zit, hier valt het mee hoe hectisch het is. Ze proberen in de gedeelt nog weg te zwemmen van het net en gaan dus tegen de stroming in waardoor ze ook nog een best langzaam gaan.

Bovendien zit ik aan het einde van mijn project tijd, dus veel veranderen kan ik niet meer. Het gaat nu vooral om uitwerken, vandaar de vragen over de apparatuur.

Kunnen ze dan niet beter gelijk met een net met grotere mazen gaan vissen, zodat alles wat te klein is weer naar buiten kan?

Als het allemaal nou eens zo makkelijk zou zijn. Maar nee, want dan kan de tong ook naar buiten en de tong is een duur visje die de vissers graag willen hebben.

Ik acht de kans van slagen zeer klein, maar goed daar heb jij niets aan natuurlijk.

Moet je een werkend project afleveren, of moet het beschreven worden zoals jij denkt dat het moet gaan werken?

Ah,

Je zei eerst dat je tong en schol wilde scheiden, dus ik nam aan dat tong ook weer naar buiten moest...

Bovendien zit ik aan het einde van mijn project tijd, dus veel veranderen kan ik niet meer. Het gaat nu vooral om uitwerken, vandaar de vragen over de apparatuur.

Da's nog geen reden dat dit zou moeten gaan werken... ;)
Het lijkt me kansloos; op zijn best onbetrouwbaar. (ik zou dan liever andere opties kiezen i.p.v. door te modderen...)

Camera herkenning zou (met voldoende zicht in het water) uitstekend moeten kunnen.
In de koffie-industrie gebruikt men cameraherkenning voor het scheiden van 'rotte' koffiebonen.
Daar worden er tot 20.000 bonen per seconde gefotografeerd, geanalyseerd en gesorteerd...

Op 24 oktober 2017 14:51:39 schreef Arco:
Camera herkenning zou (met voldoende zicht in het water) uitstekend moeten kunnen.

Ben ik helemaal met je eens. Maar ik ken dat vissersvolk, en die gaan niet echt zachtzinnig om met de apparatuur!

Het moet dus echt hufterproef zijn, en liever nog beter.

EDIT:

@TS,

Heb je al eens op het net gezocht, daar is genoeg te vinden over spectrometers.

https://www.google.nl/search?q=spectrometer+maken&source=lnms&…

Op 24 oktober 2017 13:30:42 schreef GJ_:
[...]Er zijn linkse en rechtse schollen, hoewel de meeste links zijn.

@GJ_ Jij bent toch Mod ????
Dit is echt en officieel kenmerk voor schollen. Heeft meer met ventraal vs. dorsaal te maken.

Hahaha, ja een mod zonder verstand van elektronica en vissen :-)

Ik begrijp het nu: het heeft niks met linkse of rechte schollen te maken. Beide komen voor maar die streep staat bij beiden boven de ogen. Beetje domme opmerking bedoel je ;-)

Ik denk dat GJ de linkshandige leden een hart onder de riem wilde steken om deze miskende, gehoonde en bespotte minderheidsgroep te steunen. Vooral na het recente jammertopic hierover. Helaas, helaas zijn alle schollen rechtsogig. :-)Tenminste volgens de Wikipedia. Als ik even google op schol zie ik zowel linkse als rechtse exemplaren.

Maar ze hebben zoals alle platvissen nog een speciaal kenmerk. Ze passen de kleur en de tekening van hun rugzijde (eigenlijk de zijkant) aan aan hun omgeving. Dit lukt zo goed datje hen op een zanderige bodem bijna niet kunt onderscheiden van de achtergrond
Die variabele kleur zal het er niet makkelijker op maken.

Evi, heb je al eens een schol in het echt gezien? Die heeft oranje stippen geen rode. je zit spectraal gezien 110 nm verkeerd.
Een van je problemen zal zijn, hoe ga je proeven doen om uit te vissen of het principe werkt.
Ik zou eerst even experimenteren met paddenstoelen. Pas als dat lukt, weet je dat je principe mogelijk is.
En paddenstoelen zijn ook minder glibberig en ze vluchten niet weg als je ze wil bestuderen. Wel opletten voor de kabouters. Die lachen niet met de schending van hun privacy. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (20%)]

Op vochtige herfstdagen kunnen paddenstoelen héééél glibberig zijn ;)

Tropische zoetwater vissen verbleken van kleur vissen als ze schrikken of in paniek zijn. Geen idee of koudwater zeevis dat ook doet maar als ze dat doen ga je weinig aan een spectrometer hebben.

Is het niet te donker voor kleur herkenning en komt rood licht zo diep ? Of je schijnt met een bepaalde lichtkleur en meet de reflectie sterkte via een filter.

Succes als je nu nog moet beginnen en nog niks weet. Hoeveel jaar heb je nog ?

Oranje, Fred, niet rood!

Toch is het een aantrekkelijk idee, maar volgens mij erg moeilijk en niet met eenvoudige middelen te realiseren.

Een tip: die oranje stippen zullen te wijten zijn aan een specifiek pigment en dan ook een
unieke spectrumlijn vertonen.
Mogelijk maken ook de andere schutkleuren voor een klein deel gebruik van dit pigment, maar dat zal dan een veel kleinere amplitude vertonen .
Als je de specifieke spectrumlijn van die oranje vlekken zou kunnen achterhalen, dan kun je misschien een monochromatische lichtbron zoeken die alleen die kleur uitstraalt. Dat zou de detectie aanzienlijk vergemakkelijken.
Om het simpel te houden, Evi, haal een verse schol in huis en belicht ze in een donkere kamer eens met diverse lichtbronnen. Met een beetje geluk lichten die vlekken op met een ordinaire oranje LED .Dat zou een goedkope start zijn.
Niet vergeten je schol op te eten voor ie begint te stinken.

Veel vissen (w.o. schollen) vertonen bij bederf een vorm van fosforescentie op. Niet de vis zelf zorgt daarvoor, maar bepaalde bacteriën. De biochemie is verwant aan die van de zeevonk.

Heeft natuurlijk weinig zin om te wachten tot de schollen rot zijn om ze te detecteren en terug te gooien. Daar heeft het schollenbestand niets aan. :-)