Buizen van een buizenradio

Mwa volgens mij valt het allemaal best mee, ik heb ergere toestellen onder handen gehad. Met als absoluut dieptepunt een Delco Centerline radio uit een Buick uit 1937.

Het mos stond erop, kwam van een sloperij in Carolina. Het enige onderdeel dat bij een vriend van mij nog ontbrak na de restauratie van zijn auto.

Heeft me twee maanden (niet full time) gekost, tot op het bot gestript, gestraald, buisvoeten vervangen, opnieuw verchroomd, knoppen laten nagieten in modern kunststof omdat ze uit elkaar vielen maar hij zag er daarna dan ook als nieuw uit en speelt voortreffelijk. En daar doe je het voor, niet omdat het een winstgevende business is maar puur voor de sport en omdat je er in mijn geval iemand mee helpt zijn auto weer compleet te krijgen.

Er wordt al erg vaak gezegd dat iets niet meer te herstellen is, ik heb zelf maar al te vaak bewezen dat dat vaak voorbarig is. Als ik met die mentaliteit zou rondlopen had ik nu niet zo'n grote verzameling werkende antieke computers gehad.

Anoniem

Afgezien van het feit dat de TS vermoedelijk dat roestbakje al heeft gegooid waar het thuishoort, nog dit voor de immer doordravende fanatici voor wie zelfs de sky the limit niet is.

Dergelijke vergaande restauraties zijn geen beginnerswerk en enkel haalbaar als je een grondige kennis van het onderwerp hebt, erdoor gepassioneerd bent, over voldoende middelen en gereedschap beschikt.
voldoende vrije tijd en doorzettingsvermogen zijn eveneens onmisbaar.
Je moet ook een aantal contacten en adresjes hebben waar je je niet meer courante onderdelen kunt vinden. Kortom het is een vergaande hobby die een groot engagement vereist.

Een noob die in de kelder een dergelijke opgeroeste radio in deze staat van ontbinding vindt en tijdens het herfstverlof denkt : He,het zou leuk zijn die terug werkend te krijgen heeft geen enkele kans op slagen en dat is geen pessimisme, maar realiteit.

Daar heb je wel ergens een punt, lonend zal het nooit zijn maar hobby is toch maar bezigheidstherapie.

Wat betreft vragen over buizenradio's, op het gloeidraad forum is veel kennis aanwezig, ook de NVHR verzorgd cursussen voor mensen die met de restauratie/verzamel hobby willen beginnen. Onder artikelen staat ook een hele hoop informatie.

Mocht de TS gewoon een project willen wat relatief makkelijk spelend te maken dan heb ik voor een pak roze koeken waarschijnlijk wel een radio in betere staat.

Een variac en een manier om een 50-100W gloeilamp in serie te zetten met het toestel is ook geen verkeerd begin qua reparatie apparatuur.

expert in percussive maintenance
Arco

Special Member

Hangt er ook vanaf of het een zeldzaam exemplaar is.
Als er nog tienduizenden van in leven zijn, zou ik er niet teveel tijd en geld aan besteden, als er nog maar 10 bestaan wel...

Aan hobby's wordt nu eenmaal (vaak) veel uitgegeven, ook al zijn dat geen rationele bedragen meer. (soms wil men gewoon iets hebben...)
Voorbeeld zag ik laatst op Discovery. Iemand betaalde 200.000 dollar voor een leeg zakje waar een cracker in had gezeten, die met een maanlanding was meegeweest.
(een 'normaal' mens zou daar helemaal niets voor geven... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tsja, verzamelwaarde is een raar onderwerp, zo wordt er voor sommige type buizen astronomische bedragen neergeteld terwijl de veel latere ontwikkelingen technisch gezien veel beter zijn.

Edit, dit is een discussie die we waarschijnlijk zouden moeten vermijden.

[Bericht gewijzigd door florick op woensdag 15 november 2017 15:55:56 (17%)

expert in percussive maintenance
maartenbakker

Golden Member

Nouja, is relevant, want mensen met een afkeer van oude zooi die de huidige waarde niet echt bijhouden kunnen zomaar een uniek en/of duur object klikoficeren.

Hier niet echt sprake van, dit had gewoon een restauratie voor de sport geweest. Veel werk en niet speciaal voor de beginner, maar ook niet volkomen onmogelijk. Iets dat ik alleen zou overwegen als het wel een uniek object was, maar dat is vooral omdat ik toch al genoeg om handen heb.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 november 2017 19:13:16 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Al zou je het niet af krijgen, al zou je de radio niet werkend krijgen, dan leer je evengoed een boel.
Ik heb vaak genoeg een half afgemaakt project moeten weggeven (of weggooien) omdat het me niet lukte. .

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Op 15 november 2017 19:40:13 schreef Ledlover:
Al zou je het niet af krijgen, al zou je de radio niet werkend krijgen, dan leer je evengoed een boel.
Ik heb vaak genoeg een half afgemaakt project moeten weggeven (of weggooien) omdat het me niet lukte. .

Daar heeft Ledlover wel een punt.
Helaas heeft de TS al een paar weken geen antwoord gegeven,hetgeen ik jammer vind.
Misschien denkt de TS wel,jullie kunnen allemaal de !@#$%^&* krijgen en gaat de radio strippen en gaat met de roestborstel aan de gang en leert er een heleboel van en met een goed resultaat.
Of hij denkt na het lezen van de afwijzende reacties 'Weg ermee' en in de kliko gooit.
Ik ben dan altijd benieuwd hoe zoiets dan afloopt maar er komt zelden een antwoord.

Ik ben er helaas zelf niet meer uitgekomen, weggebracht en compleet werkend terug gekregen. Ik ben een blij mens weer. Iedereen super bedankt, nu werd mij alleen verteld als ik fm wil gebruiken zou ik de buis ECH41 moeten vervangen voor een andere buis. Nu is de vraag welke buis is dat?

Nogmaals bedankt!!!!!

Met deze radio kan je de FM-band niet ontvangen, hij is er niet voor geschikt !
Hij is enkel voor de AM-banden bedoeld.

Arco

Special Member

Voor sommige radio's waren er after-market uitbreidingsmodules voor bijv. FM, maar ik denk dat de radio daar te oud voor is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je bericht, en mooi dat je hem weer klaar hebt gekregen, mogen we een paar foto's ervan zien?

Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe de radio er nu uitziet.

Thevel

Golden Member

Ik ook, laat maar komen die foto's...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 mei 2019 21:56:20 schreef Arco:
Voor sommige radio's waren er after-market uitbreidingsmodules voor bijv. FM, maar ik denk dat de radio daar te oud voor is...

Meestal als extra kastje, maar bijvoorbeeld Mende (van de latere Nord-Mende) had een adaptermodule die in een bestaande buisvoet (van de LF-eindbuis, denk ik) werd geprikt (althans, erop aangesloten). De daarvoor verwijderde buis werd in een voetje op de adapter geprikt.
Om de as van de afstemknop kwam dan een extra touwtje voor de FM-afstemming, en de radio werd op 'TA' (tonabnehmer) gezet. Dan kon je met deze superreg, want dat was het, naar niet al te veraf gelegen FM-zenders luisteren.
Voorbeeld van de schakeling (hier met spoel-afstemming, door een koperen kerntje in en uit te schuiven):

Het pentode-gedeelte van de buis was niet zo zeer voor versterking, maar meer om de stoorstraling van de superreg een beetje uit de antenne te houden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Dit is een voorbeeld van een FM 'optie' unit, de FM7768-12 van Philips:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deksels, da's waar ook. Onze eigen Philips; eigenlijk hetzelfde ding, maar dan met aparte buizen.
Een webmuseum in Hongarije (prachtige plaatjes!) heeft er zelfs een schema van:
http://www.radiotvmuseum.hu/radioanno/images/szakirodalom/philips/bigimages/PHILIPS%20UKW-EINBAUTEIL%207768.jpg

↓ ah, nog meer. Mooie complete handleiding!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Apart dat de FM band niet verder doorloopt boven de 100MHz. In de sixties liep die van 87.5-104MHz, if my memory serves me well... De Semafoon beeps kon ik nog net horen op de lage kant van de band. Gezien de buistypes is dit een vijftiger jaren model?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook Radiobell had zo een module, zie de achterwand van de Radiobell 510 (4 stuks EF80): http://users.telenet.be/on6hn/rb510.htm

Wie tegenwoordig zo iets wil inbouwen in zijn AM-radio kan best dit hier nemen: http://www.radiomuseum-olen.be/Montagehandleiding%20FM5.pdf

maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2019 21:08:42 schreef Bdbtes:
Ik ben er helaas zelf niet meer uitgekomen, weggebracht en compleet werkend terug gekregen. Ik ben een blij mens weer. Iedereen super bedankt, nu werd mij alleen verteld als ik fm wil gebruiken zou ik de buis ECH41 moeten vervangen voor een andere buis. Nu is de vraag welke buis is dat?

Nogmaals bedankt!!!!!

Grote kans dat het niet kan, maar je weet maar nooit. Misschien dan nu wel een mooi moment om alsnog het al eerder gevraagde typenummer en een paar gedetailleerde foto's door te geven zodat er een beter antwoord op je vraag kan komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wie tegenwoordig zo iets wil inbouwen in zijn AM-radio kan best dit hier nemen: http://www.radiomuseum-olen.be/Montagehandleiding%20FM5.pdf

FM is tegenwoordig toch ook outdated. >:)Beter is DAB+.>:)

nu werd mij alleen verteld als ik fm wil gebruiken zou ik de buis ECH41 moeten vervangen voor een andere buis. Nu is de vraag welke buis is dat?

Grote kans dat het niet kan, maar je weet maar nooit. Misschien dan nu wel een mooi moment om alsnog het al eerder gevraagde typenummer en een paar gedetailleerde foto's door te geven zodat er een beter antwoord op je vraag kan komen.

Ja dat kan allemaal en nog met de modernste technologie ook. Zie Hier:

https://www.strey.biz/images/pho-hse_conversion_kit.jpg

https://www.strey.biz/en/blog/20151207-dab_conversion_kit/

Hier hebben ze de ech81 nagemaakt en deels vervangen door de DAB+ module. Als ik de text goed begrijp hebben ze een oscillator gebouwd die de triode van de ech81 vervangt maar wel met de bestaande varco wordt afgestemd. Met deze frequentie wordt bepaald welk station de DAB+ module weergeeft. Een pic(o.i.d)-cpu meet de frequentie zet deze om in een waarde die naar de DAB+ module wordt gestuurd. Op deze manier worden alle stations op de afstemschaal uitgesmeerd en kun je ze kiezen door aan de afstemknop te draaien.

Het geluid wordt denk ik met een stereocoder weer op een 10,7Mhz draaggolf gezet en dat signaal wordt dan via de ECH buisvoet in het bestaande midfrequent geïnjecteerd. De rest van de radio doet gewoon zijn werk zoals hij altijd gedaan heeft. Dus fm detecteren en stereo-decoderen en tenslotte LF-versterken zoals altijd.

Ik vraag me wel af of de korte,lange, en middengolf en de ouderwetse FM nog werken zoals vanouds. Dan moeten ze de ECH met mengbuis functie namelijk helemaal hebben nagebouwd.

Ook dat kan. Voor mensen die ook zoiets willen proberen heb ik een leuke website gevonden. Het is een fransoos die moeilijke onvervangbare buizen opnieuw bouwt met transistoren of andere nog wel gangbare buizen. Hij kan dan oude anders niet meer te herstellen radio's weer laten werken.

Hier bijvoorbeeld een B2043-A buisje:

http://www.cfp-radio.com/cfp-radio/ersatz/fab-b2043a.html

http://www.cfp-radio.com/cfp-radio/ersatz/PG_HL66A.jpg

http://www.cfp-radio.com/

Hubie

Special Member

Op 11 mei 2019 13:34:00 schreef Arco:
Dit is een voorbeeld van een FM 'optie' unit, de FM7768-12 van Philips:

[bijlage]

Blijkbaar was de 6,3 Volt gloei van de trafo ruim bemeten want 2 buizen extra voeden is toch weer 0,4 A extra.

RAAF12

Golden Member

/slakkenzoutmodus Circa 0.53A gloeistroom 0.2 + 0.33A volgens de link die Arco gaf. De trafo zal wat warmer zijn geworden, blijkbaar werkte het allemaal goed.
FM set in 1950/51
edit: en pas in 1954 werd er FM in NL uitgezonden, in Hulsberg. Philips was er vroeg bij :-)

De radio's waar zo een FM7768-module ingebouwd konden worden, hadden een speciaal daarvoor bedoelde aansluiting (de gekleurde aansluitingen) en dan zal de voedingstrafo ook wel voorzien zijn om die extra stroom te leveren.