Goedenavond,
Ik struin de hele avond al over het internet om transistoren te vinden voor mijn dynacord st 2200.

Het gaat hier bij om 2x de bd368 en 2x de bd 369.
Ik kan nergens informatie vinden voor de vervangende types.

Heeft iemand hier de beschikking over de tabellen waar deze types wel in staan?

Met vriendelijke groet Sybren Broersma

Heel erg bedankt! Ik heb net geprobeert dit even te doen maar lukte nog niet op 1 of andere manier maar hij herkent iniedergeval het type zal straks even weer proberen.
Zal wel wat over het hoofd zien.

Bedankt voor uw snele reactie.
Met vriendelijke groet Sybren

Op de foto een ander type: BD368/69 dus niet 'DB' en die zijn makkelijk te vinden.

[Bericht gewijzigd door markce op (25%)]

Let op dit zijn waarschijnlijk gematchte transistoren!!
dus lukraak kopen is geen aanrader.

Ja nu zie ik het ook excuses voor mijn typfout echter heb ik steeds wel op bd gezocht maar ik zal wel verkeerd zoeken.

Dat ze gematcht zijn klopt inderdaad dat maakt de zoektocht nog wat lastiger.

Het is wat dat je nog graag het oude beestje weer wat nieuw leven in wilt blazen ha ha.

Dank voor de reactie super!

Hoe weet je dat ze gematcht zijn?

De onderste nummers zijn gelijk

Dan zijn ze ooit ergens in dezelfde kalenderweek geproduceerd. Hoeft niet na elkaar, niet op dezelfde productielijn en ook niet gematcht.

Zouden ze in de fabriek al gematcht zijn dan hadden ze een ander typenummer. Zou dynacord ze gematcht hebben dan weet je het nooit zeker, maar sommige fabrikanten schreven er dan met merkstift iets op ofzo.

Kortom, ik zou er niet zomaar van uitgaan dat het zo nauw luistert. Als je alle torren uit het betreffende kanaal tegelijk vervangt door exemplaren van hetzelfde merk en type en eventueel zelfde batch of tegelijk aangeschaft... Dan zit het waarschijnlijk wel goed. Dat maakt de zoektocht dus niet moeilijker.

Het gaat overigens wel om vervelend zware transistoren, dus weinig vervangers.

80V 25A 200W >4MHz

BD368 -> MJ802 of 2N5886
BD369 -> MJ4502 of 2N5884

Mogelijk zijn er wel Japanse vervangers in TO3P huisje, maar dit is waar ik met mijn inmiddels wat verouderde ECA-boek op uitkom.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Op 13 november 2017 23:22:56 schreef maartenbakker:
Dan zijn ze ooit ergens in dezelfde kalenderweek geproduceerd. Hoeft niet na elkaar, niet op dezelfde productielijn en ook niet gematcht.

week 1 van 1983?
Als ze alle 4 kapot zijn zou er ook nog weleens iets anders defect kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Hartelijk dank voor uw reactie daar kan ik wat mee super!

Dan bestel ik ze gewoon tegelijkertijd het gaat mij er ook niet om dat het helemaal perfect is maar dat hij weer speelt zou geweldig zijn dan kan ik weer eens van die mooie grote vu meters genieten.

Waarschijnlijk zijn ze ooit gesneuveld met kortsluiting in de luidspreker kabels.

Ben helemaal blij met de reacties dus alle mensen die hier even de tijd voor genomen hebben erg bedankt in het bijzonder even Maarten Bakker voor het opzoeken in de boeken erg bedankt!

Fijne avond en ik bericht even als het gelukt is.

Met vriendelijke groet,
Sybren Broersma.

Dezelfde batch, kun je ervan uitgaan dat ze redelijk identiek zijn...
probleem is als je bij farnell/mouser/conrad/lokale electroboer (zijn die er nog??) komt je net krijgt wat ze in magazijn hebben liggen...

Ik zal informeren bij de leverancier of dat mogelijk is.
Ik zou me anders niet kunnen bedenken waar ik ze vandaan halen kan waar het wel dezelfde batch is.

Daarbij vraag ik me af of dat hoorbaar is er zal wel verschil zijn maar ik ga er waarschijnlijk toch niet in de woonkamer voor zitten met luidsprekers die van zulke hoge kwaliteit zijn dat het er uit komt.

Op 14 november 2017 19:31:25 schreef Syb-B:
Waarschijnlijk zijn ze ooit gesneuveld met kortsluiting in de luidspreker kabels.

Ik zou voor de zekerheid ook even de stuurtorren checken. Er gaan rare stromen lopen als daardoor alle 4 de eindtorren eruit liggen.

Zal ik doen! Bedankt voor het meedenken!

Het gaat niet om kwaliteit bij matchen!
Het gaat erop dat ze thermisch en qua gain verloop ongeveer hetzelfde zijn.

Als ze anders weglopen, blaas je het hele spulletje zo weer op!

Zo aan het schema te zien, luistert het nog iets minder nauw. Ze staan in serie en niet parallel. Gewoon van hetzelfde merk en uit ongeveer dezelfde periode zou al goed genoeg moeten zijn, schat ik voorzichtig in. Kwestie dat niet de ene een hFE van 10 heeft en de andere van 100 (getallen als voorbeeld).

De stuurtorren maar ook de bias-tor en eventuele stuurtorren van de stuurtorren kunnen een klap gehad hebben. Ik zie niet helemaal wat Q014 en Q015 doen, maar die zullen nog wel heel zijn (categorie famous last words, dus even de meter erop).

Ik zal ze allemaal even na gaan zodra ik even weer bezig kan helaas meestal te druk voor hobby en nog zo veel plannen ha ha.

Bedankt voor de tips en nalopen van het schema erg veel van jullie geleerd en geeft inspiratie om vaker wat te repareren.

Fijne avond nog ik houd u op de hoogte

Op 14 november 2017 20:00:54 schreef High met Henk:
Het gaat niet om kwaliteit bij matchen!
Het gaat erop dat ze thermisch en qua gain verloop ongeveer hetzelfde zijn.

Als ze anders weglopen, blaas je het hele spulletje zo weer op!

Mee eens, ik heb onlangs ook een ST2200 gerepareerd. In de eerste instantie alles in orde, na een uurtje spelen de hele boel op hol. Ik heb toen de beide versterkerplaten er terug uitgehaald en de transistoren allemaal nagemeten. Ik bleek een paar van kanaal L met kanaal R verwisseld te hebben.

Het grootste probleem lag alleen bij mij ergens anders: de MD8003 in het inputpaar. Het is een dubbele transistor in 1 behuizing. De offset was met geen mogelijkheid goed te krijgen. Door even naar de versterker te blazen, liep die gelijk al naar de 150 mV op. Zowel koud als warm kon ik dat niet goed instellen.

Ik heb de MD8003 vervangen door twee TO92 transistoren te gebruiken en die met koelpasta en een trekbandje aan elkaar te bevestigen.

Hallo,

Ter info:
De BD 368, BD 369 en MD 8003 zijn allen nog verkrijgbaar bij LittleDiode UK

Zie

BD 368

http://www.ebay.de/itm/BD368-Transistor-Silicon-NPN-CASE-TO3-MAKE-Moto…

BD 369

http://www.ebay.de/itm/BD369-Transistor-Silicon-PNP-CASE-TO3-MAKE-Moto…

MD 8003

http://www.ebay.de/itm/MD8003-Transistor-Silicon-NPN-CASE-TO99-MAKE-Mo…

Wel vrij prijzig a € 15,- /stuk

Heb goede ervaring met deze firma.

Mart

Er zijn klanten die het minder treffen volgens Ebay met dit ingekochte China spul
https://feedback.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&userid=lit…
Er zijn betrouwbare equivalenten die niet obsolete zijn.

Hi RAAF12,

Littlediode heeft enkel NOS, geen Chinese kopieën,

Ik heb tot dusverre heel wat spullen bij hun gekocht: 27C512 's, 27C128's, 27C256's, BU941Z's, MJ413's allemaal OK, en zo te zien idd origineel fabrikaat.

Overigens valt het wel mee met die negatieve beoordelingen; 7618 Positief tegen 27 negatief.

De overgrote meerderheid is dus wel tevreden.

Kopieen van halfgeleiders zijn inderdaad niets nieuws: Ik herinner me dat destijds handelaren een 2N3055 omkatten om ze als dure BU111 te verkopen (Elektuur Elektronische ontsteking); Het zijn dus niet alleen Chinezen, die dit doen!

Just my 2 Cents!

Mart

LittleDiode is inderdaad een hele goede/betrouwbare, allemaal NOS onderdelen soms zelfs nog in de originele verpakkingen van 30 a 40 jaar geleden.

Heb 4 jaar geleden bij hun een grote partij obscure regelaars, analoge en digitale ic's voor de HF serie betamax-recorders opgekocht voor een klein prijsje. Allemaal origineel in verpakkingen van Sony. Nergens meer te krijgen omdat het allemaal custom is.

Heb je al de negatieve ervaringen van de kopers gelezen? Een score onder de 99.9% is op Ebay twijfelachtig. Maar als je tevreden bent is dat natuurlijk prima.