Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Thevel

Golden Member

Bij mij beginnen nu ook de later bestelde pakketjes binnen te komen

Bij mij ook, een pakketje (€ 12,42) van Ali, wat op 16 juni besteld was kwam zonder extra kosten gisteren aan.

Een pakketje (€ 54,55) 8 juli besteld en vanmorgen aangekomen, gaat dus ook goed.

ik vermoed nu, omdat ze de grote spelers BTW laten afdragen, dat er geen controle meer is.
vroeger kwamen al die pakketjes van <22€ gratis binnen. nu dat er zowieso btw wordt afgedraven van 0,01 tot 150€, gaan ze al meer inkomsten krijgen en ik denk dat het bij steekproeven zal blijven
ali en anderen zullen de BTW automatisch doorrekenen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik krijg de indruk dat een hoop pakketjes van VOOR 1 juli die nu binnen komen al voor 1 juli binnen de EU waren, dus nog onder het oude regime vielen. Het kan ook dat er toch een onderhands overgangsbeleid is voor de < 20 euro pakketjes....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 juli 2021 11:52:19 schreef Thevel:
Een pakketje (€ 54,55) 8 juli besteld en vanmorgen aangekomen, gaat dus ook goed.

9 juli wat wattmetertjes besteld (sluipverbruik opsporen), zou begin augustus binnenkomen en was vandaag al binnen.

Ding was nog geen 5 euro, drie stuks = 15 euro. Maar blijkbaar heb ik 30euro betaald. Schrok ik een beetje van maar vorige week heb ik het desondanks bewust daarvoor gekocht. Keek nog even hoe de prijs was opgebouwd: met verzending (~10euro) was het ongeveer 25euro en dan nog BTW natuurlijk... is toch nog even wennen.

Bapaktus

Special Member

"Normaal" bestellen wij bij Ebay, meestal gratis verzending en geen verdere kosten.
Maar zojuist , als proef voor het eerst, bij AliExpres wat besteld.
Iets goedkoop, €0,51
Met (weinig ?) verzendkosten. Iets van €0,82
Stond meteen de benodigde BTW bij vermeld. €0,38
Betaald met MasterCard €1,61
Leverdatum weet ik nog niet.
Spannend hoor!
ruud

Ze zeiden in het nieuws dat eerder bestelde producten ook nog in aanmerking kwamen bij de douane, om extra tax aan te rekenen.

Mijn bestelde producten van Banggood zijn geleverd zonder extra kosten!
Misschien doen ze dus hier en daar een steekproef.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
rob040

Golden Member

In principe geldt dat alles wat vanaf 1 juli de EU binnenkomt BTW plichtig is.
Maar ik heb ook nog een zending gekregen die na 1 juli binnen kwam en toch geen BTW gerekend is, maar dat kan ook komen door de eerder genoemde regel* dat BTW onder de 1 euro niet achteraf geheven wordt.

* Ik weet nog steeds niet of dat officieel is, of dat het alleen tijdelijk in de praktijk wordt gebruikt.

het valt allemaal wel mee, en wat me verbaast is dat de verzendkosten niet fel gestegen zijn, gezien de forste stijging in de containerprijs (door tekort op de markt)

bprosman

Golden Member

Op 18 juli 2021 18:55:32 schreef Bapaktus:
"Normaal" bestellen wij bij Ebay, meestal gratis verzending en geen verdere kosten.
Maar zojuist , als proef voor het eerst, bij AliExpres wat besteld.
Iets goedkoop, €0,51
Met (weinig ?) verzendkosten. Iets van €0,82
Stond meteen de benodigde BTW bij vermeld. €0,38
Betaald met MasterCard €1,61
Leverdatum weet ik nog niet.
Spannend hoor!
ruud

Mijn ervaring is als je de keuze hebt tussen "goedkope shipping" en "free shipping" zelfs de goedkoopste versie shipping betrouwbaarder is qua leverdatum dan de "Free shipping"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien doen ze dus hier en daar een steekproef.

Voor de OV chip kaart reed 30% zwart, 20% grijs en 50% betaalde het juiste. Na de invoering van de OV-chipkaart betaald 90% het juiste.
Bij alle OV met poortjes zoals de trein doen ze sindsdien alleen nog maar steekproeven.

Bij de douane zal het nu niet anders zijn nu 90% BTW betaald.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Door de overstroming in Limburg, moeten wij helaas melden dat uw pakket 7 -9 dagen later wordt geleverd.

Iemand dit ook gezien? Pakketjes die op de rit stonden voor ergens in augustus zijn weken eerder dan gepland, dus komt nog steeds eerder binnen dan de oorspronkelijke datum, maar wat mijn pakketje in Limburg doet?

flash2b

Special Member

Misschien dat de vrachtwagen vanuit Luik last heeft van de wateroverlast richting Nederland ?

mijn pakketje van na 1juli is aangekomen. besteld op 6juli.
het is blijkbaar via luxemburg binnen gekomen. ik zie niks van speciale labels ofzo dat de btw zou afgedragen zijn tenzij het er in het chinees op staat (wat ze waarschijnlijk in luxemburg ook niet kunnen lezen.

wat is er ook speciaal aan... het is een namaak munt die eigenlijk niet zo mag verkocht worden.
normaal moet er zo een stempel in gedrukt zijn met 'copy' erop. ik zocht natuuurlijk een verkoper die er geen heeft. als het pakketje ging geopend worden door douane, was ik die zowieso kwijt geweest. er is dus geen controle over geweest

vandaar mijn test. was bereid die 3,37€ te riskeren voor de test.
heb de 2 labels zo goed mogelijk proberen scheiden van elkaar:

geen copy stempel

lastig is wel dat die tracking codes uit china en luxemburg NIKS gemeenschappelijk hebben, dus hoe kan je nu weten welke zijn geleverd als je zo 5 dezelfde artikels bij verschillende verkopers koopt? moet je al labels beginnen losprutsen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik weiger dat te doen. Dat losprutsen doe je 1x voor de lol daarna niet meer. Als ik het pakje met hun tracking code niet heb ontvangen, dan heb ik hem niet ontvangen en krijgen ze een "not recieved" aan hun broek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

doe ik ook niet, maar t is eigenlijk de chinees zijn fout niet dat die pakjes omgelabeld worden in europa.

maar wou nu hier eens kijken of er iets van kenmerk op stond voor BTW

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is de chinees z'n fout dat ie een service gebruikt die de nieuwe tracking nummers niet doorgeeft aan de verkopende chinees. (of dat ie lui is en het niet update in het aliexpress systeem).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juli 2021 11:48:07 schreef r-p:
[...]

Iemand dit ook gezien? Pakketjes die op de rit stonden voor ergens in augustus zijn weken eerder dan gepland, dus komt nog steeds eerder binnen dan de oorspronkelijke datum, maar wat mijn pakketje in Limburg doet?

Die melding heb ik nu ook, misschien dat pakketen via Maastricht of Aachen komen?

Ik vind trouwens die nieuwe regelgeving wel grappig. Voorheen had je (naast de BTW) ook 10 tot 20 euro* aan inklaringskosten aan je broek als je pakket boven de 23 euro was (en je 'gepakt' werd). Voor aangifte doen bij de douane. Nu kan post NL dit zelfde kunstje ineens voor een euro of 4.

Die 10 tot 20 euro inklaringskosten weerhielden mij wel van het kopen van duurdere dingen. Nu biedt Ali de gelegenheid de BTW bij hun te betalen, daarmee zetten ze de inklaringskosten-uitbuiters 'buitenspel'. Voor de kleine bestellingen is de BTW onder aan de streep nihil, voor de grotere bestellingen hebben ze mijn inziens de drempel verlaagd.

De branche organisaties zagen dit als een goede stap voor "een eerlijkere markt", maar ik denk dat er onder aan de streep weinig veranderd is.

*) Afhankelijk van de transporteur.

denk er ook zo over.
0-22€: betaalde je vroeger niks
22-150€ had je inklaringkosten en BTW aan u been. dus op een pakketje van 23€, kwam er ineens 15€ kosten bij van de post en 21% BTW hetgeen je pakketje al meer dan verdubbelde in prijs.

nu betaal je 0-150€ gewoon de BTW.
voor een pakketje van 1€, komt er dus 21ct bij (peanuts).
voor een pakketje van 5€, komt er 1€ bij, neem je er graag bij, want in belgie kost datzelfde ding gewoon minstens 3x zoveel.
voor een pakketje van 22€, komt er 4€ bij, idem als hierboven.
MAAR, voor een pakketje van 23€, komt er ook maar 5€ bij.
dus ergens tussen 10-22€ heb je wat meer verlies, maar vanaf 23€ heb je niks dan voordeel.
nu houd het mij dus helemaal niet meer tegen om een doubledin autoradio van 75€ in china te kopen.

denk dat ze nu de markt zo gaan verschuiven. vroeger alleen prullen van 1€ (zoals arduino's, schermpjes, schakelaars, ledjes) maar dat je nu ineens ook de grote dingen gaat importeren (keyboards, harde schijven, fietsonderdelen, multimedia toestellen...
k zeg maar, waarom zou ik nu 500€ betalen voor een DVR recorder van een paar cameras op een terrein, terwijl je zoiets voor 40€ uit china haalt. (met alle risico's van dien dat er een paar kunnen meegluren)

nuja, voor de overheid.
vroeger hadden ze 100 000 pakketjes waar ze niks aan verdienen, en 1000 stuks waar ze BTW op hadden.
nu hebben ze 101 000 pakketjes waar btw van binnen komt. dus wat boeit de staat dat je nu alles in china koopt, ze hebben hun BTW toch ferm in de staatskas en dat de lokale handelaar nu compleet failliet moet boeit hen weinig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

waarom zou ik nu 500€ betalen voor een DVR recorder van een paar cameras op een terrein, terwijl je zoiets voor 40€ uit china haalt

Omdat er met een goede kans een behoorlijk kwaliteitsverschil zit tussen het apparaat van 40 euro daar en 500 euro hier.

Geen 460 euro verschil, maar toch wel 200 euro verschil als ik het zo inschat.

En natuurlijk het gluren dat je al noemt, al is dat risico denk ik groter bij merkapparatuur (!) zoals krijg-de-hik vision.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag een mailtje van 'Post.nl' met de mededeling:

Geachte klant,
We bezorgen binnenkort een pakket bij je, nadat de invoer kosten
zijn voldaan.

Ze zijn niet hebberig: 1,44 euro zou ik bijna betalen om mijn pakketje binnen te krijgen. Jammer dat het trackingnummer (DHS38CJ933J39D8D) aleen niet blijkt te bestaan...

Diamon

Golden Member

De afzender is ook echt postnl?

Bijna...

<noreply@notificatie.postnl.nl>

Ze hebben in iedergeval 'post' en 'nl' erin verwerkt.

Betaallink is https://mijnupdatepost.work/13.php

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 24 juli 2021 21:41:12 (21%)

Volgens postnl moet je goed controleren dat het afzender adres eindigt in postnl.nl, want anders is ie vals.

Deze e-mail is verzonden met afzendadres onlineservice@edm.postnl.nl.

Het laatste deel van het e?mailadres eindigt altijd met postnl.nl. Controleer dit altijd goed.

Ter info, de echte Postnl gebruikt ook echt noreply@notificatie.postnl.nl

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 24 juli 2021 21:43:32 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 24 juli 2021 21:42:51 schreef rew:
Volgens postnl moet je goed controleren dat het afzender adres eindigt in postnl.nl, want anders is ie vals.

Sorry dat wil niks zeggen.Met behulp van spoofing kan iedereen mail versturen vanuit post.nl domein.Zelf met een geldige DKIM/SPF.

Enige waarop dit met een aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid is te waarborgen is in te loggen op de site van postnl en zendingnummer te controleren. Bestaat die niet.....90% dat het pishing mail is (10% kans dat het nog niet ingevoerd is ;)).
Je kan ook in de source van de mail kijken en de link zoeken waar naartoe wordt gegaan.. eindigt die niet op postnl.nl dan .......

Advies van postnl is vertrouwen op blauwe ogen.....