Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

rob040

Golden Member

Ik heb ook zo'n mail gehad, en die is bedrieglijk echt.
Maar omdat ik niets besteld had kon ik het niet plaatsen.
En inderdaad klopte het track&trace nummer niet...

Lucky Luke

Golden Member

Jup, slecht advies rew, je zou toch beter moeten weten >:)

knuppel, hoenderhok, open deur. Ik weet dat je het beter weet. Maar iemand die je advies leest weet niet dat je het ironisch bedoeld / postNL wegzet als gevende slecht advies / loopt te narren, etc. en kan er in trappen. Harrstikku laggu natuurlijk, behalve voor de "sukkel" die er in trapt.

Dikke offtopic natuurlijk. Maar: https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/nepmails-en-phishing

In het kort: Als je gegevens moet invullen of moet betalen is het verdacht. Dan moet je even kijken bij wie of aan wie. En dus niet betalen aan dubieuze link. Ook niet als het zich voordoet als Woningnet ofzo.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 24 juli 2021 22:22:12 (60%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Als je gegevens moet invullen of moet betalen

Of geld "terug" krijgt ...

Op 24 juli 2021 21:49:34 schreef wvdakker:
Sorry dat wil niks zeggen.Met behulp van spoofing kan iedereen mail versturen vanuit post.nl domein.Zelf met een geldige DKIM/SPF.

Precies! Ik heb in het laatste zinnetje een hint verstopt (kennelijk te goed verstopt, sorry!) dat ik het wel door heb.

Enige waarop dit met een aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid is te waarborgen is in te loggen op de site van postnl en zendingnummer te controleren. Bestaat die niet.....90% dat het pishing mail is (10% kans dat het nog niet ingevoerd is ;)).

Als de "bad guys" er achter komen dat zoiets gecontroleerd wordt door de mensen, dan gaan ze gewoon wel echte tracking nummers gebruiken.

Neem deze bijvoorbeeld: https://www.sypost.net/search?orderNo=SY14104765216
Als je even een smoes verzint van: "We voeren hem bij postnl pas in als je de BTW betaald hebt, dus je kan hem nog niet op internationalparceltracking.com traceren", dan kan je op een niet-postnl site "aantonen" dat het pakket bestaat. Eventueel een 2e smoes: "Indien het tracking nummer niet overeenkomt met uw administratie: Het is ons bekend dat sommige pakketten van traceernummer veranderen onderweg. Helaas hebben wij dan niet het oude nummer."

Is er iemand die zich aanbied dat ik kan testen om een mail uit naam van postnl te sturen? Mijn eigen servers zullen de DKIM controleren, maar dan niet de mail weigeren. Hotmail probeer ik liever niet, omdat ik maar 1 IP adres heb wat naar hotmail kan connecten en die hadden ze ONTERECHT op een zwarte lijst gezet (Hele IP block geblokkeerd). Die heb ik er net afgekregen. Ik wil ze geen reden geven om me weer te blacklisten.

update; Een COer bood aan om zijn oude Email adres te proberen. Ik heb verkeerd gelezen en eerst zijn nieuwe geprobeerd. Daar heeft ie de post van "mij namens postnl" gewoon zonder enige klachten ontvangen. Daarna het oude Email adres geprobeerd en die server was veel kieskeuriger. Het SMTP protocol moest op de letter gevolgd worden (MAIL FROM: hoort eigenlijk met hoofdletters, maar ik had het met kleine letters getypt voor de eerste test en dat werd daar geaccepteerd). En na het bericht gestuurd te hebben zegt ie:
550 #5.7.1 DMARC unauthenticated mail is prohibited.

Nu heb ik nog niet uitgezocht of ie dit "algemeen" bedoelt of dat Postnl ergens in de DNS heeft staan: wij sturen altijd dmarc authenticated. Indien dat eerste, dan kan die COer dus geen mail ontvangen van "oude" domeinen die het "nieuwe" DMARC nog niet ondersteunen. Update: Ik zie geen DMARC record bij postnl.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 juli 2021 13:35:29 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en eens geprobeerd om met noreply@post.ni te sturen
zullen er ook wel genoeg inlopen.
ik vermoed trouwens dat de mailservers van telenet en belgacom een stuk minder kieskeuring zijn, want krijg vaak spam uit dat soort mail accounts (moet wel goed idioot zijn want iedereen weet direct wie je bent).
verzenden via belgacom moet vanop het belgacom abbonee gebeuren, net als telenet.
maar ff een herlaadkaart van orange erop, de orange SMTP gebruiken en dan stuur je ook perfect vanuit KoningFilipVanBelgie@proximus.be hoor

voor de rest zijn er ZAT bedrijven waar hun mailserver zo lek is als een zeef.
destijds ook nog de mailserver van cmac electromag gebruikt om te spammen, zat niks van controle op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Gisteren 3 bestellingen (van verschillende leveranciers, verschillende data) in een verzamelzak gestopt, ontvangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

en ik ook gister een zak met 4 bestellingen ontvangen zonder bijgesloten brieven (tot nu toe)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik vermoed trouwens dat de mailservers van telenet en belgacom een stuk minder kieskeuring zijn

Het was de mailserver van skynet/proximus/belgacom die het testbericht weigerde.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hier nogthans niet hoor.
men eigen een fake test gestuurd vanuit postnl.nl en heb een groot deel code van een echte mail gebruikt en her en der veranderingen in gestoken. zoals ook het verwijderen van de track en trace knop, de tracking code veranderd

en de code. heb wel ff mijn eigen email herin veranderd om geen spam te krijgen. in de code is goed te zien dat de email werd verstuurd door EDwin (elite desk windows, mijn desktop thuis dus). natuurlijk staat ook men IP erbij, dus de dader hebben ze wel heel snel dan, tenzij die iemand zijn pc gehacked heeft en daaruit een hoop spam verstuurd:

code:

Return-Path: <noreply@notificatie.postnl.nl>
Received: from mailsec106.isp.belgacom.be ([195.238.20.102])
          by mailfep005.skynet.be
          (InterMail vM.8.04.03.28.4 201-2389-100-182-103-20180124)
          with ESMTP
          id <20210726054912.IIDH7202.mailfep005.skynet.be@mailsec106.isp.belgacom.be>
          for <fc@priatskynet.be>; Mon, 26 Jul 2021 07:49:12 +0200
IronPort-SDR: eoLtNh4RdFNEXFJ/iC+XsS0CNVwYlA6VH+CRcev4coYTorwZuM+6JRGyeOo9e1cpJbtkC34J9V
 +cqKX+mQvEQdI0EIsbPY5tu+CpRXQYK5+A5953Nwaczkbqq78eNUTbxAio83MlImmqyJVXMtGq
 6F/ldNVePZcqO4uVZ0BlXU9pV6oKTtGeQdIW9ij5JBOPhvasxqnn3xetWDswSX2OP3IQt+vwKX
 AWUQ8LSGTat950FvsoHmsA49ejoMUEp05oiyGEgZw0fls1uGAnTLAdcSHrdGXEuvC3kUoIA2Kc
 g+4=
X-IPAS-Result: =?us-ascii?q?A2CsSQBKSv5g/xFuQFdagQkJgVCBIwGBfkQGeIJ6hRiFO?=
 =?us-ascii?q?YhfOwGEcRSYHQsBAQEBAQEBAQE9CgECBAEBgxKBAUUCgn0mNwYOAgQBAQEBA?=
 =?us-ascii?q?wIDAQEBAQUBAQYBAQEBAQEFBAGBDYUvOQ2CLQkLhAgIBCEpMAUGOwEmPwEEE?=
 =?us-ascii?q?wgDgjA3gX6BDQs3p1EBAQF2gTSBAYNNAQMBhl6BIxeHCB6GR0OCDTSBJIRyg?=
 =?us-ascii?q?RADAYFggywfghQaBINuZgsoJQQjjwYBizGGT51uCoMmgVsBgTeHJIgxhXuFd?=
 =?us-ascii?q?gkZhRqhOYZpiWyRaUKTe4Y8gX58CYEDVoFLCTYRJ441gj2GDoVwQi8CATUCB?=
 =?us-ascii?q?gEKAQEDCVUBHggTCgGKFAEB?=
IronPort-PHdr: A9a23:U7VFeBxpj4TWgVPXCzLDylBlVkEcU1XcAAcZ59Idhq5Udez7ptK+Z
 hSZuakm1w+BdL6YwsoMs/DRvaHkVD5Iyre6m1dGTqZxUQQYg94dhQ0qDZ3NI0T6KPn3c35yR
 5waBxdq8H6hLEdaBtv1aUHMrX2u9z4SHQj0ORZoKujvFYPekdi72/q99pDcbAlFijmwaq5uI
 RurqgncqtMYipZ4JKYrzRvJrHpIe+BIym5tOFmegRXy6Nqu8ZB66yhftO4v+MBGUaXhYqQ3V
 qdYAyg8M2A0/8Lkqx/ORhaS63QGU2UWlh1IAxXZ7Bz/Q5z8vDf2uvZ71SKHO8H4Sqw5Vzek4
 aloUBHmiToMOzok/GzVj8B9ir9QrhC8qBxl24PaYJ+bOudwcK3ectwVWW1PXtpIWSFaGIywc
 4kCAvIfMepEsoXwoUYFoxukBQmrAePi0jFEiGXx3a0hz+QvCQfI0AI9FN8JtnTUq8/1O7kKU
 eCxzKjF1jPDb/RK2Tf85ojIcwwuruuQXbJxb8Xd01EvFwTejlWMr4zlOymZ1uIJs2WC6edrS
 O2ghXI9pQ5rvjiv2tkjipPPho8Nyl7I6Sd0zYIoKdClVUJ2ZdGqHYdeuiybK4Z7Td8vTnxmt
 iokxLALuZ22cTYXxJonxRPSdv2KfYaG7x//SuqcLzF1j29rdrK4gha960mgyuvkW8ms11ZKt
 TZFkt/ItnwX0RzT7tCLSuN6/ke6xTaP0QTT5vtfLk8qk6fQNp0vwqYom5cQs0nPBC77lUrsg
 KOLa0ko5vKk5/nlb7jgu5SSLZV7ihvkPaQrgsG/BOM4PRUQUGWD4uS80aHj/VX+QLVXkv06i
 qnZv47eJcQcvqO3DAFb04gi6xa5Fzum0dIYkmcbLF9dex+KjZLlNlDBLfziEPuznkignC12y
 /3EJrHhB4/CLnnHkLfvZ7Z97EtcxRI1zdBY/ZJbFKkBIPbzW0LqstzYCQM5Mw26w+bmFNpyz
 J8eWWORDaODKKPStkSI5v4pI+mIfoMVvjL9J+A/5/HylX85hUMdfa6x0JsZdH+3BOxmI1+YY
 Xf3mdcBEmcLvgwgQ+z2klGNSiBcND6OWPdo6DoyEJinJZzAV4agnPqL0XHoMIdRYzUMMleXD
 VHMPc3QXfAWZTqWM+dnlSAFW7mqQpMg2Fe2sxTmzb4hKO6CqX5Qjo7qyNUgvrSA3So58iZ5W
 p3Cu1w=
IronPort-HdrOrdr: A9a23:xHu2EqNr36JQ88BcTv+jsMiBIKoaSvp037BL7SBMoHluGfBw+P
 rCoB1l726StN98Yh0dcKm7Scq9qBDnlKKdg7NhWYtKBzOW2ldARbsKhbcKqAePJ8SRzIFgPP
 dbGZRWOZnME1hmkMrgpCOZPr8bsby6zJw=
X-IronPort-Anti-Spam-Filtered: true
Received: from 17.110-64-87.adsl-dyn.isp.belgacom.be (HELO EDwin) ([87.64.110.17])
  by relay.proximus.be with ESMTP; 26 Jul 2021 07:42:44 +0200
From: "PostNL" <noreply@notificatie.postnl.nl>
To: <fc@priatskynet.be>
Subject: een p@kketje voor jou
Date: Mon, 26 Jul 2021 07:42:44 +0200
Message-ID: <EB73B748BAD3432D8FE8EF2C1E91A999@EDwin>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
	boundary="----=_NextPart_000_0100_01D781F1.D2A81050"
X-Mailer: Microsoft Office Outlook 11
Thread-Index: Add9QB2t9JFsh0uaQAa0mHEIS8W1KAEoJXeA
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dkim ondertekent een (belangrijk) stuk van de header. Dus als je uit een bestaande Email alle belangrijke dingen copieert, dan kan je de boel replayen. Ik verwacht dat het "To" veld wel als belangrijk gezien wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heeft er iemand nog recent in China besteld?
Bij de grote "Ali's" en dergelijke?

Van wat ik hoor gaan de aankopen gewoon door en worden er weinig pakjes tegengehouden voor BTW controle (ik weet het, beperkte testgroep).

Wat zijn jullie ervaringen op dit moment? (NL/BE)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een BTW-betaalverzoek van PotsNL aan m'n broek gekregen voor een vertraagd pakje dat normaalgesproken eind juni zou zijn aangekomen. Ging om backlightstrips dus een wat lastiger handelbaar pakje en daardoor misschien gevoeliger voor een steekproef.

Ze hebben de op het pakje vermelde waarde aangehouden, ongeveer de helft van de daadwerkelijke waarde. In tegenstelling tot DHL die kennelijk (ik heb het over een paar jaar geleden) omrekenfactoren of schattingen hanteert die in mijn geval te hoog uitvielen, doet PostNL dus niet zelf ook nog eens aan valsheid in geschrifte - dat laten ze aan de Chinese verzender over. Ik had er destijds bij DHL natuurlijk een klacht over moeten indienen, maarja.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 juli 2021 23:39:28 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus stel dat ik een module van 37cent koop dan zullen ze dat aanvaarden en er braaf BTW op rekenen? Of gaan ze zoals DHL er zelf een prijs op kleven?

Aliexpress heeft een overeenkomst gesloten en rekent gewoon de BTW af.

Je ziet dan ook bij het afrekenen dat er nog BTW bij komt, dus de prijzen zijn nu excl BTW.

Partijen die geen IOSS overeenkomst hebben zullen dat dus via de vervoerder regelen, en dan krijg je, naast de BTW, ook de inklaringskosten (varieerend per invoerder).
Via Ali heb je dat dus niet, dan is dat allemaal geregeld.

Alleen de pakketjes die <1 juli verstuurd zijn, maar > 1 juli binnenkomen vallen in een gat en dus heb je daar nog aparte invoer/inklaarkosten

maartenbakker

Golden Member

PotsNL rekende 4 euro inklaringskosten + de BTW over de waarde die op het pakje was aangegeven (zelfs niet over de inklaringskosten).

Hoe DHL het nu doet, weet ik niet. Ik verstuur graag met ze, maar ik mijd ze in principe als het om import gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 augustus 2021 00:02:56 schreef maartenbakker:
PotsNL rekende 4 euro inklaringskosten + de BTW over de waarde die op het pakje was aangegeven (zelfs niet over de inklaringskosten).

PostNL is begonnen als semi-overheid en heeft op die grond nooit BTW hoeven afdragen. Op een gegeven moment ging de post-markt toch verder open, maar bleef voor postNL de verplichting om alle post binnen NL voor 1 tarief af te blijven leveren. Op grond daarvan rekent postNL geen BTW over de 93 cent van een postzegel.

Kennelijk hebben ze het voor mekaar gekregen om het inklaren van internationale pakketjes ook als "maar dat MOETEN we doen" service aan te merken zodat daar ook geen BTW over gerekend wordt. PostNL rekent dan tot nu toe graag 10% meer dan de concurrentie: 10% meer voor bedrijven die de BTW niet hoeven te betalen, 10% minder voor mensen die de BTW wel moeten betalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Alex P

Golden Member

Op 31 juli 2021 23:34:15 schreef MJU:
Heeft er iemand nog recent in China besteld?
Bij de grote "Ali's" en dergelijke?

Van wat ik hoor gaan de aankopen gewoon door en worden er weinig pakjes tegengehouden voor BTW controle (ik weet het, beperkte testgroep).

Wat zijn jullie ervaringen op dit moment? (NL/BE)

Bestelling gedaan bij Aliexpress op 6 juli (betaling incl. BTW en verzendkosten, totaal € 26,11), bezorgd door PostNL op 21 juli zonder problemen of bijkomende kosten (ook geen stickers of wat dan ook van de douane).

Zelfde artikel kost bij Amazon EUR 50,- en bij een webshop 67,25 ("afgeprijsd" van 139,99).

Tijdlijn in NL (gegevens Aliexpress):
2021.07.21 11:37 (GMT-7): Delivered
2021.07.20 21:52 (GMT-7): Received by the delivery company
2021.07.20 16:09 (GMT-7): Customs clearance started
2021.07.19 13:12 (GMT-7): Accepted for transportation by Post
2021.07.15 17:41 (GMT-7): Arrived at destination country

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Op 23-7-2021 een print ocxo gps besteld, vandaag binnen, zonder gedoe!

rob040

Golden Member

Op 2 augustus 2021 13:48:49 schreef Krelis Vonketrekker:
Op 23-7-2021 een print ocxo gps besteld, vandaag binnen, zonder gedoe!

Besteld via welke site en wel of niet BTW betaald?

Ik ben in Juni even gestopt met bestellen, voornamelijk om die exorbitant hoge inklaring kosten te besparen. Gelukkig kunnen we nu rechtstreeks bij Ali BTW betalen. Eerste pakketjes zijn alweer binnen. Binnen 10 dagen.

Zoals ik al eerder zei, ik vindt de nieuwe regels wel acceptable. Onder die 22 euro doet de BTW weinig, boven den 22 euro had je vroeger die (kans op) die exorbitant hoge inklaringskosten. Nu niet meer!

Thevel

Golden Member

Op 2 augustus 2021 18:42:57 schreef Mrtn1988:
Gelukkig kunnen we nu rechtstreeks bij Ali BTW betalen. Eerste pakketjes zijn alweer binnen. Binnen 10 dagen.

1 Juli, we zijn inmiddels ruim een maand verder maar het bestellen bij Alie gaat idd vlekkeloos.
Alle bestellingen na 1 juli zijn snel aangekomen, zojuist weer een bestelling (€ 5,22) in 7 dagen aangekomen, gaat dus lekker snel.

Oh, ik had een zending van 7 juli besteld pas de 28e binnen. 't is te doen, maar niet supersnel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat ligt dan ook nogal aan de verzendmethode.
Ali shipping is in de regel redelijk snel.

Thevel

Golden Member

Op 8 augustus 2021 09:42:39 schreef Sine:
Dat ligt dan ook nogal aan de verzendmethode.
Ali shipping is in de regel redelijk snel.

Ik kies ook altijd AliExpress Standard Shipping.