JPM Joker (Gokkast)

bprosman

Golden Member

Misschien ga ik er wel heel veel spijt van krijgen, groter dan ik dacht (er staat ook al 1,5 jaar een defecte Miele) maar toch gedaan.

Rollen gaan draaien en dan geeft de kast geeft Error 03 en een "wobbelend" geluid uit de speaker.
MPS2 CPU volgens mij (niet dat ik er verstand van heb maar het staat er levensgroot op).
Accu lijkt al eens vervangen maar lijkt ook (weer) te lekken. En vochtschade op de potmeter.
Zal rond de kerst eens beginnen alle voedingsspanningen na te meten en eens kijken of die nog een beetje zuiver zijn.
Verder zijn alle tips welkom

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dat is geen vochtschade op de potmeter, dat doen pihers nu eenmaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Zit even het manual te bekijken... op de eerste oogoopslag lijken die JPM gestempelde I/O chips wel verdacht veel op een 8255.

Begin maar de batterij te checken ipv de voedingsspanningen.

Gr.

Erik

bprosman

Golden Member

Sporen onder de accu lijken wel wat schade te hebben. Accu meet 0.5V dus die is hemelen neem ik aan. Ik kan die accu ( om lekkage in de toekomst te voorkomen ) ook extern zetten toch ?.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
bprosman

Golden Member

Nu de vraag welke, er zit 2,4 Volt in maar zie hele hordes discussie dat het ook een 3,6 Volt is of kan zijn.

Is het een enkele cel, of meerdere gestapeld in een krimp sokje ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
groeten van apkay.
bprosman

Golden Member

Staat hier ook 2.4 Volt op de cel maar deze is al eens vervangen. Start zon jast niet op met een rotte cel ?

kijk ff bij gokkastenarchief
zij hebben het schema.

groeten van apkay.
bprosman

Golden Member

Heb ik ook van de MPS2 maar helaas geen waarde bij de accu

Het heet niet voor niets een "gokkast" :)

EricP

mét CE

Dat accutje voedt vast een stukje memory. Dat opzoeken, datasheet van vinden, dan weet je wat dat wil zien. 3V6 lijkt mij aannemelijker, maar meer dan een gok is dat ook niet.

TP1 3v.
zie ik op bovenste foto,tussen batt en diode.
lijkt dat er een knoopcel 2032,in heeft gezeten met houder.
zoals mem batt computer.

groeten van apkay.

Ik zie iets anders, namelijk TP3 0V op die foto........ dus het lijkt me de GND.

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 7 december 2017 14:54:03 (16%)

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
bprosman

Golden Member

Nee was wel een echte accu, wel met de 2032 footprint.

Het is inderdaad 3,6Volt , deze voedt alleen een 6116 en die heeft aan 1.8..2.2 volt al genoeg om te onthouden...
De chip boven de potmeter is een soundchip van TI.
De TMS70000 is vergelijkbaar met 8255.
Veel van de rest zuinig op zijn,...custom asics

Als de rollen draaien doet ie al een hoop.
Zitten alle(3) vlaggetjes op de rollen er nog op?
In de manual van de Joker staat hoe en wat.

Sjesus Bram, je gooit me 28 Jaar terug in de tijd.

PS . Hij moet zelfs opstarten ZONDER batterij
Kijk maar op schema pagina 21 zie VRAM
Dus er is meer aan de hand.

[Bericht gewijzigd door Arabel op donderdag 7 december 2017 15:42:53 (12%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
bprosman

Golden Member

Bedankt voor de tips, de rollen draaien inderdaad met opstarten en soringt dan in de stess met die Error 03.
Manual van de Joker zelf heb ik (helaas) niet wel vad de MPS1 en MPS2.

@Jochem, als je die dingen reviseert doe je dan ook de elco’s in de voeding ?

Op muntproever / hopper gebied is hij aardig gekannibaliseerd en heeft een “Gastric bypass” de gulden die je er ingooit is via een buis naar de buitenbak geleidt.

bprosman

Golden Member

We have a liftoff :-).
Spel speelt, zonder accu.

Eerst 10 minuten kippig zitten kijken waarom het board helemaal niets doet, <met de cartridge die nog op de werkbank lag> :+.

Zit alleen nog geen geluid in, een brom uit de speaker is alles.

Aha kijk, dan is de batterij kortgesloten en trekt ie Vram naar nul en krijgt de 6116(2K) geen spanning.

Eerst 10 minuten kippig zitten kijken waarom het board helemaal niets doet, <met de cartridge die nog op de werkbank lag> :+.

Ik herken dit van weleer.... lache

De voeding
Daar zit een ua723 in,..en een spoeltje wat nog wel eens los wil komen,.. beetje thermische lijm doet wonderen.

Geluid .. ff potje vervangen die zal wel gaar zijn...
Ik dacht dat de Joker een ombouwset was voor verschillende cabinets.

Oh nog een tip:Die molex connectoren (female) willen nog weleens OPEN gaan staan en maken ze geen contact meer, geldt ook voor de voeding.

Aanvulling voor hieronder: Als de spanningen ongeveer kloppen gaat er bijna niets kapot. behalve dan dat spoeltje wat loskomt.
Ik heb veel voedingen terug gehad waarbij openmaken het spoeltje als eerste op de werkbank lag....
We hebben mekaar nog een keer ontmoet op gebouw VN en eerder bij Hr.Apon,... dan weet jij genoeg :-)

bprosman

Golden Member

Moet die voeding ook gereviseerd worden (elco's) ?
Potmetertje was het niet, ik ga verder zoeken.
Verder brommen de stappenmotoren vrij hard , irritant hard eigenlijk terwijl ze het wel goed doen, daar nog tips over ? Of kan dat aan de voedingsspanning liggen ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 7 december 2017 17:50:07 (68%)

Ehh , ja met de kast open geeft dat een behoorlijk kabaal,maar met de kast dicht zou dit niet meer dan een zacht zoemend geheel moeten zijn. C9 van 2200uF in de voeding is voor de reels.Je zou 'm kunnen meten, maar ik denk eerder dat die herrie "normaal" is voor die kasten. Van Micro/half-stepping,ramp-up en ramp-down hadden die spel programmers nog nooit van gehoord.
Heb je er weleens 50+ gehoord met de kast open in testmode....

In die tijd was er ook een modificatie om de diverse voedingen met zowel mps1 als 2 onderling te kunnen wisselen. Begrenzingsweerstand bij stroommeetcircuit overbruggen met een weerstand.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
bprosman

Golden Member

Inmiddels een paar dagen verder. Kast werkt op een paar defecte lampjes en een (Euro) muntproever na weer helemaal.

- Aangetaste printsporen gereinigd, rotte delen verwijderd en sporen gerepareerd.
- Defecte ULN2280 vervangen door een LM380, er is weer geluid.
- Accu vervangen en extern gezet
- Paar afgebroken pennen om de print op zijn plaats te houden vervangen door een paar boutjes.

De voeding en de rest neem ik later onderhanden, eerst nog een muntproever scoren