Een vraagje, bestaat er een complete verlichtingsarmatuur (230Vac) die een kelderruimte een tijdje (~10min) naverlicht als de schakelaar van de gewone verlichting wordt uitgeschakeld?

Het zit namelijk zo: we zijn bezig een grote kelderruimte onder een toneelpodium aan het opmaken voor een vereniging, daar zitten geen vensters in en de brede trap ernaar toe heeft een bocht waardoor er geen licht van bovenuit te zien is.
De verlichtingsschakelaar zit bovenaan de trap en als er iemand voor de grap of onvrijwillig de verlichting uit doet dan is het pikdonker.

Een ander probleem is dat ik moeilijk kabels kan bijtrekken tot aan de kast, de verlichting is wel opbouw, daar kan ik doen wat ik wil.
Er zitten ook stopcontacten tegen het plafond, die kan ik ook gebruiken.

Of weten jullie een andere oplossing? graag een professionele oplossing, geen zelfbouw.

Als je de bedrading niet wil wijzigen wordt het best lastig. Als een lichtschakelaar wordt uitgezet,is er geen spanning meer naar de lamp.
Misschien moet je een armatuur zoeken met een ingebouwde noodverlichtingsfunctie, waarin dus ook een accu zit en die na een tijdje uitschakelt, om de accu niet helemaal leeg te trekken.
Dit zal echter niet gaan werken als de kelder maar eens af en toe gebruikt wordt. Een noodverlichting heeft eigenlijk ook altijd een aansluiting waar constant spanning op staat.
Kan de lichtschakelaar vervangen worden door een met een sleutel?

Als er bij de lichtschakelaar een doos vrij is, kun je zoiets inbouwen: https://www.conrad.nl/nl/uitlooprelais-inbouw-inbouw-230-v-eltako-6110…

Op 17 december 2017 11:30:09 schreef Arco:
Als er bij de lichtschakelaar een doos vrij is, kun je zoiets inbouwen: https://www.conrad.nl/nl/uitlooprelais-inbouw-inbouw-230-v-eltako-6110…

Dan zit je na de uitlooptijd toch nog zonder waarschuwing in het donker.

Ik had ook al gedacht aan een verlichting met een bewegingssensor en dat in het stopcontact steken met een stekker.
Waarschijnlijk mag ik die niet rechtstreeks aansluiten, ben er al hele tijd uit van wat mag en niet mag in BE.

Ik zou in zo'n situatie een aftakking maken van 1 van die stopcontacten. En dan van dat/die aan te leggen lichtpunt(en) een kabeltje aftakken en die netjes naar de bestaande schakelaar boven aan de trap brengen, en daar een signaallamp op maken.

Superrobuust en veiliger kan niet: permanent een (paar) 1Watt ledbolletjes plaatsen. Een detector of ander accu/timer systeem zal ook iets verbruiken en dit kan bijna niet falen. Kosten zijn ook nagenoeg nul. (https://www.lampdirect.nl/osram-parathom-special-e14-t26)

Nog zuiniger met neonlampjes kan vast maar dan moet je weer iets knutselen en heb he minder licht.

Ik heb jarenlang een soort loopverlichting gehad met een beltrafo en een paar fietslampjes.
Die brandden dag en nacht.
En die lampjes gaan jaren mee.

Op 17 december 2017 11:39:15 schreef MGP:
Ik had ook al gedacht aan een verlichting met een bewegingssensor en dat in het stopcontact steken met een stekker.
Waarschijnlijk mag ik die niet rechtstreeks aansluiten, ben er al hele tijd uit van wat mag en niet mag in BE.

Als ik dit zo lees zo ik er persoonlijk voor kiezen om een noodverlichtingsarmatuur aan het plafond te monteren en dit zo dicht mogelijk bij de trap.

Hiervoor heb je natuurlijk wel een vaste 230V voeding voor nodig en als de stopcontacten dit ook hebben zou je het daar vandaan kunnen aftakken.

Hoe groot is de kelder?

Wat bij mij al twintig jaar non stop werkt is dit lampje.

https://www.conrad.nl/nl/led-nachtlamp-met-bewegingsmelder-rechthoekig…

Ik heb dit ooit gekocht toen mijn zoon nog erg klein was. Ik was bang dat als hij 's nachts naar het toilet moest hij in het pikkedonker van de trap zou kunnen vallen. De lamp gaat aan bij beweging en als het donker is. En de lamp blijft een instelbare tijd aan. Heel veel licht geeft het niet maar voldoende om zonder over obstakels te struikelen je weg te vinden.

Installeren is makkelijk. Gewoon in een vrij stopcontact stoppen en instellen.

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/570641_LB_00_FB/led-nachtlamp-met-bewegingsmelder-rechthoekig-wit-wit-50284c1-sb-176e.jpg?x=520&y=520

https://www.lampdirect.nl/led-opbouwarmaturen?p=1&type_of_sensor=3…

Als je die netjes van een stekkersnoer voorziet en inplugt ben je toch zeer nerjes bezig?

Er zijn ook van die hele kleine bewegingslampjes op batterijen en/of adapter maar dan neig ik toch weer naar een simpel permanent lampje, robuuster, duidelijker wanneer defect en goedkoper in aanschaf.

Dit kan ook, 0,8Watt voor dat rood blauwe setje:
https://www.conrad.nl/nl/o/1900090.html?WT.mc_id=bing&utm_source=b…

ik zou zeggen een extra lichtbak bijmaken boven de trap, en een noodbakje aansluiten met stekker op dat wcd, continu tl laten branden..

dat is overigens hier verplicht in openbare ruimten, evenals begaanbare verlichte vluchtwegen, brandblussers.

[Bericht gewijzigd door testman op (30%)]

Boven de trap is er noodverlichting maar dat is niet voldoende omdat in de trap een bocht is.
Laat mij stellen dat alles wat er nu ligt wettelijk in orde is, ook de noodverlichting, dat wordt allemaal door het stadspersoneel onderhouden.

Nu zal de kelderruimte (10 op 6m) die vroeger diende voor de toneelattributen, meer dan anders, gebruikt worden en omdat deze wat opgeknapt wordt door vrijwilligers (geen budget te krijgen) wilden wij ook vermijden van plots in het donker te zitten en niet weten waarom.

Voorlopig heb ik nu 2 opties:
- Een vaste verlichting zoals K7Jz voorstelde
- Of een nachtverlichting met sensor op de stopcontacten.

edit: nu valt er mij te binnen dat ik ook het grootste deel van de bestaande verlichting kan afkoppelen en met een schakelaar in de kelder de rest kan bedienen met een stekker in het stopcontact, zo is het niet mogelijk om gans de kelder zonder verlichting te zetten met de schakelaar boven en heb ik 2 verschillende circuits.

[Bericht gewijzigd door MGP op (20%)]

Ergens een (led) lampje van een paar Watt dat je continu aan laat??

Dan heb je in ieder geval altijd iets van oriëntatie verlichting.

Knap bedacht hoor :-) lees eens hierboven!

Om energie te besparen zou ik toch willen vragen om dat signaallampje te overwegen. Echt, dit soort situaties ken ik, kelder of zolderverlichting. Dan zie je op een gegeven moment dat lampje branden, en kan je de boel alsnog (soms na een paar dagen) uitschakelen.
Uiteindelijk gaan ze vanzelf uit...

ledlampje ergens hangen van 2W. dat valt amper op in dergelijke ruimten aan verbruik.

een pir ( aanwezigheid ) plaatsen kan ook, bij voorkeur met een tijdrelais erachter, dan blijft de boel bijv minimaal 1 uur aan nadat de pir geen beweging meer ziet.

[Bericht gewijzigd door testman op (50%)]

Een paar bewegingsmelders. Eén bovenaan de trap en één of twee in de kelderruimte. Daar hoeft geen tijdrelais bij, want de nalooptijd kan je in de PIR zelf instellen.

En ik zou bovenaan de trap of in de draai ook een lamp monteren, dan zie je tenminste waar je loopt.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (24%)]

En die verbruiken met z'n allen even veel als een enkel lampje :)

pirren gaan vaak maar tot 30 minuten. een klein lampje zou ik ook eerder doen, maar die heb je ook meerdere nodig dan..

Op 17 december 2017 16:03:30 schreef testman:
pirren gaan vaak maar tot 30 minuten.

Is toch lang zat? Ik denk eigenlijk dat 5 minuten ook lang genoeg is.Elke keer als er beweging is start die tijd opnieuw. En als het licht tussentijds uitgaat dan zwaai je even naar de PIR en het gaat weer aan.

Een simpele truuk die ook bij stroomstoringen werkt: wat glow in de dark strips bij de trap.
Overigens pak ik gewoon mijn mobiel als ik in het donker ben. Het display geeft al genoeg licht.

Ik zal eerst eens overleggen met de verantwoordelijke, ze hebben een hekel aan lampen die blijven branden, niet voor het verbruik want daar kijken ze niet naar, maar voor hun geweten ;)

Er blijven nu 3 mogelijkheden over:

- Vaste ledverlichting.
- Met sensorlamp werken.
- Of de huidige kring op de stopcontacten leggen met uitzondering van de lampen aan de trap beneden.

Op 17 december 2017 16:03:30 schreef testman:
pirren gaan vaak maar tot 30 minuten. een klein lampje zou ik ook eerder doen, maar die heb je ook meerdere nodig dan..

Ik heb er laatst weer een stel in handen gehad, die gingen maar tot 7 minuten.
Lekker als je op het toilet zit :(