Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
http://www.mfbfreaks.com/woofers-als-nieuw-met-visaton-lts-50/
Ik heb nog wat op voorraad 
Ik heb een set gere-foamde FB820 en een recap gedaan met Visaton Audio MKP's. Tov. de FB821 met ribbons in een niet ideale opstelling zelfs beter want de ribbons moeten een vrije stralingshoek hebben. De minste kleuring geeft de FB815 maar door de twee woofers zit de FB820 meer aanwezig in het laag. Kwestie van smaak. De FB825 vind ik als speaker en formaat wat tegenvallen.
In MFB's vind ik de 544 uitgerust met de 0211 en 0163 in de hele MFB reeks op bijna alle punten de betere speaker. Ook kwa technische uitvoering o.a. de kast met verstevigings stukken en de draaideur met electronica de betere uitvoering. Na een recap met Vishay 105BC serie en opnieuw alles in rusttromen en MFB feedback ingeregeld te hebben voor het formaat een geweldig goede luidspreker. Eigenlijk vreemd dat geen andere huidige fabrikant dit opnieuw heeft opgepakt want in het wat duurdere segment zijn er tegenwoordig erg goede midden- en hogetoners beschikbaar. Klasse D versterkers zijn goedkoop dus 3 aparte versterkers zijn in kosten ook geen probleem meer. Dat geldt eigenlijk voor alle electronica incl. het actief filteren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij de FB825 (en ook de FB860) moet je de tweeter 'beschermprint' eruit halen en doorverbinden. Hij werkt niet en zorgt alleen maar voor verlies.
Beter een bidirectionele TVS over de tweeter zetten.
De FB825 vind ik tot nu toe de mooist klinkende (heb ook de 690/815/820/860 gehad).
Zou nog wel eens een paar FB1000 willen hebben
, maar die zijn extreem zeldzaam (en duur)
FB1000 is in redelijke mate onder Marantz verkocht. Destijds iets van NLG 9000 per stuk.
Over de FB serie:
http://www.dutchaudioclassics.nl/img/reviews/fb800series.pdf
Min of meer dezelfde conclusie. Er wordt op MFBfreaks een FB820 set aangeboden voor Eur. 50. Al in de re-foam.
Met Eur. 60 aan MKP's heb je voor niet veel geld een setje luidsprekers waar je veel plezier aan kan beleven.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rubber is stugger, dus de speaker raakt de snelle reactie op het aangeboden signaal wat kwijt..
de mfb545 is ook zeldzaam, en helemaal niet te vinden voor 50 euro..
ik had 2 sets fb820, maar omdat de kasten van de fb821 slecht waren heb ik deze fb820 omgebouwd naar fb821, dat is wel te doen. de 815 heb ik ook 1 set van gehad meen ik. de fb830 kwam met een hele set technics suv-x700 wat goed klonk op die speakers.
een setje legend II speakers ( fb720 ) heb ik ook nog, zien er niet meer uit, maar nog prima voor testdoeleinden.
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
Van de MFB 545 zijn er maar weinig van gebouwd. De overgang van de woofer in de 545 naar de 210 middentoner is ook niet echt ideaal. Maar omdat er relatief zeer weinig van in omloop zijn kost een gereviseerde 545 om en nabij de Eur. 1500 per stuk.
Ik denk dat je dan toch maar beter een 544 setje voor Eur. 100 op de kop kunt tikken en deze voor Eur. 60 een re-cap kunt geven. Een 587 kan ook maar in afregeling een stuk onhandiger, geen klapdeur maar liefst 15 schroeven, goedkope dunnere kast die meestal ook nog lek is. Dus daar ben je wel even mee bezig voordat alles weer klopt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een woofer hoeft natuurlijk geen snelle reactie te hebben, maar een stuggere ophanging zou de resonantiefrequentie en gevoeligheid mogelijk wel kunnen beïnvloeden.
Ik ben zelf geen fan van dingen zo maar te veranderen. Je gaat de karakteristiek van de driver veranderen en je weet niet precies wat dat voor consequentie's dat heeft.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Foam door rubber vervangen is geen goed idee. De karakteristiek van de speaker verandert. Op zijn minst moet je dan het scheidingsfilter aanpassen.
Het heeft ook weinig nut; de nieuwe foamranden zijn robuuster als de oude qua levensduur en werken prima...
de nieuwe foamranden zijn robuuster als de oude qua levensduur en werken prima...
Ben ik met je eens en over 40 jaar als de nu nieuwe foamranden van mijn FB820 versleten zijn hoef ik er ook niet meer naar te luisteren ....
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Huidige foamsurrounds zijn ook duurzamer. Overigens wordt de stijfheid van de ophanging voornamelijk door de spyder van een speaker bepaald en niet door de surround. Maar neemt niet weg dat je beter bij origineel kunt houden, dus foam vervangen door foam.
testman
een 544 voor 60€ een recap geven? zoveel elco's zitten er nu ook weer niet in. de grote voeding elco's kun je in 95% van de gevallen laten zitten zelfs.
Juist die 4700uF-63V voedings elco lekt vaak en dient dus vervangen te worden. Bovendien is 4700uF voor een 60W versterker wat weinig. 6800uF past dan beter en gezien de enkele voedingsspanning van 57V-60V kan dat met een Vishay BC105 63V ook maar net. Die zijn dus al Eur. 7 per stuk. De ontkoppel elco van de laag versterker is 4700uF-63V dus dat is zo'n Eur. 6. De kwaliteit van de ontkoppel elco's van de laag en mid-hoog bepalen al in grote mate de kwaliteit van het versterker ontwerp.
Ik ga graag voor het hoorbare en adviseer een meerstanden schakelaar te nemen en vervolgens een aantal ontkoppelcondensatoren te schakelen. Luister en geniet van de muziek. Schrijf uw voorkeur voor de C op. Laat nu de schakelaar bedienen door een huisgenoot en zie niet wat de stand van de switch is, schrijf de beste schakelaar stand opnieuw op. Herhaal dit een aantal keren. Dat wordt wel een dubbelblind test genoemd. Ik ben benieuwd naar de uitslag.
Op dezelfde wijze is een condensator in de signaalweg te beoordelen op goede beluistering. Happy Xmas.
Arco
Special Member
Wat het beste klinkt en wat het beste zou moeten zijn in theorie wijkt vaak van elkaar af... 
Zo zou de FB860 theoretisch beter moeten zijn als de FB 825.
(de FB 860 is met computersoftware ontwikkeld, de FB825 als laatste grote philipsbox nog als 'handwerk')
Toch is bijna iedereen het erover eens (ik ook) dat de FB825 veel beter klinkt...
testman
die verzameling by127 dioden en 4 parallel staande by164 brugcellen mogen ook wel geruimd. van de sets 544 die ik had, was er maar 1 bij waar de gele zooi uit de grote elco's liep. de andere sets hadden de 3 grote elco's nog goed, en de waarden waren ook nog goed.
voor de 587 vind ik de 3300uf die er in de voeding zit wat mager, dat heeft de 585 ook en die heeft maar 35W tegenover de 75W van de 587.
bij de andere speakers wel de 680uf vervangen want die is vaak slecht, alsmede de 330uf van de inschakelautomaat.
de trafo's op 240V zetten doet meer, stby stroom loopt een stuk terug, en ook de warmte in het ding..
de FB reeks lijkt heel wat, grote hoge en zware dingen. maar als je de kast laat vallen ligt de baffle er zo af en blijkt de slechte lijmverbinding. wel van mdf gemaakt, veel spul is nog spaanplaat. multiplex is beter als spaanplaat, maar mdf is weer beter als multiplex. de plaatdikte is vaak wel te krap, kast en baffle, geen verstevigingen in de kast..
Elco's hebben een bepaalde levensduur opgegeven bij een max. temperatuur. 85C is standaard, 105C voor de wat duurdere.
Verder loopt de ESR waarde van een elco langzaam op. Dit kun je meten met een ESR meter. Die ESR waarde is oa. belangrijk bij de koppel elco's want als de waarde enkele ohms is ipv. normaal een paar honderdste ohms krijg je allerlei neven effecten. Met een goede ESR meter kun je in line meten.
Bovendien als een voedings elco echt sluiting geeft heb je een aardige rommel en vreet het zuur van het elektrolyt je print aan. Derhalve vervang ik altijd de voedings elco in oude electronica.
Arco
Special Member
De FB8xx kasten zijn (in ieder geval het front) van H2 MDF (dubbel density MDF) van 19mm dik.
Dat er iets kapot gaat als de box valt verbaast me niet en lijkt me ook normaal: hij weegt 30kg... 
In de FB serie kun je met iets meer demping en de filter bi-polaire elco's vervangen door MKP types, samen met een re-foam nog veel winst halen.
Met wat moeite klinken de middel grote speakers 815-820 en 821 erg goed. Met het fineer moet je wat geluk hebben, ik heb een set FB820ers die er uit zien alsof ze zo uit de showroom komen. Ik vind het een prettig klinkende speaker.
Ik heb er Eur. 160 in totaal voor een set uitgegeven met de re-foam en re-cap. Ga je iets nieuws kopen met een vergelijkend geluid dan zit je met eenzelfde bezetting van type drivers en 3-weg al gauw boven de Eur. 1000.
Met mijn 544/79R set die van mijn vader komt is het niet veel anders. Ook Eur. 60 aan uitgegeven voor de re-cap en 2 nieuwe 0211/8Ohm geplaatst.
De MFB's klinken erg goed en strak in het laag. Het midden en hoog is in huidige maatstaven iets minder goed. Maar voor het formaat box natuurlijk geweldig goed en in de periode 1975-1978 in techniek, uitvoering en geluid echt een innovatie en voor Philips in hun audio segment eigenlijk te goed en te duur.
testman
de 544/79r waren toch de laatste reeks waar de deur op zijn kop hangt en vaste netkabel, was m'n eerste mfb set. meen dat er ook een andere condensator configuratie in het midden/hoog filter zat. ik heb 1x een middenunit stuk gehad na jaren spelen in de 587, bekende lijm probleem die de koperdraad aanvreet op de spreekspoel, dat was nog te maken. bij de 544 ook weleens een gare hoog unit gehad, maar die kun je in meer 70's speakers vinden als de combi midden/hoogunit die in de 58x reeks zit..
ook weleens een mfb woofer gemaakt gehad, dat is minder makkelijk, de print in de conus is met stevige lijm vastgezet..
Op 26 december 2017 00:06:19 schreef Fotohuis:
De kwaliteit van de ontkoppel elco's van de laag en mid-hoog bepalen al in grote mate de kwaliteit van het versterker ontwerp.
Ik zou zeker oude elco's die slecht zijn vervangen maar dat heeft geen invloed op de fabriekspecs van de fabrikant. Mocht je meetgegevens hebben waaruit het tegendeel blijkt dan ben ik daar zeer benieuwd naar.
Inderdaad, de litze aansluiting op de spreekstoel van de 0211.
Als je uitgangselco met de ouderdom tot de helft in capaciteit is gereduceerd en ook nog een paar ohm ESR heeft gekregen ga je in een 544 echt niet meer de 30Hz halen.
amaai zeg wat een reacties
tnx!
Mijn 587 MFB's zijn effectief gerecapped met een setje elco's uit de webshop van MFBfreaks. Betreffende speakers heb ik zelf al 20 jaar in bezit en, blijkt nu, zonder dat het MFB deel fatsoenlijk werkte. Omdat beide boxen raar deden (gebruikte ze als actieve pc speaker) zijn ze op zolder geraakt en tien jaar geleden gelukkig mee verhuisd. Toen ik eens 544en ,in goede staat, hoorde spelen wou ik meteen de 587en in orde maken.
Veel fouten kwamen in die 587en door kapotte elco's, vandaar dat ik besliste om een volledige recap te doen en alle dichtingen te vernieuwen. Na heel de handel volledig af te regelen volgens service manual verbaas ik me er elke dag over hoe zuiver die spelen. Bass, midden en hoog blijven op elk volume er perfect uitkomen. Er zijn liedjes die ik al jaren ken waar ik tonen mee hoor die ik eerder nooit gehoord heb en ook niet met een moderne speaker.
Ermee doorspelen dat de pannen op het dak rammelen moet je ook weer niet doen. Op een bepaald moment gaat de woofer inhouden terwijl midden en hoog nog even doorgaan. Mja, dan blijft het op erg hoog volume niet meer mooi klinken natuurlijk.
In de aanloop van dit topic heb ik een fout gezet: de 900series boxen die ik bezit zijn geen FB825en, maar FB821en. Die ik vroeger hoorde waren wel degelijk FB825. Misschien daarom dat de FB821 hier niet zo voluit gaan dan de FB825 die ik 20 jaar terug hoorde?
Jullie hebben er me wel van overtuigd om de FB691en te refoamen. Ik ga zsm op zoek naar het materiaal om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Nieuwe uitdaging
. Hopelijk klinken ze zo mooi dan de 587 MFB's. Ik zie zo'n 900series ding liever op mijn bureau staan dan de MFB's met bijbehorende 386 versterker en 186 tuner.
Die laatste gaan in de verkoop volgens mij ook meer opbrengen dan 900 series spul.
1 van de 2 sets gaat sowieso toch de deur uit moeten. 
De man die altijd bij me komt opscheppen over kevlar speakers kwam vorige week aanzetten met 2 woofers die precies in de FB691 zouden passen.
Daar ik vandaag een dag vrij had en niemand in huis kon ik eens proberen.
De box werd aangesloten aan een Philips FA931 versterker. Een veel zwaardere bass levert dit in alle geval op. De versterker laat zich nu veel verder open zetten voor het "I-XDA" lampje gaat flikkeren (raar, ik dacht dat dit aanging als de uitgang zou gaan "clippen").
In alle geval is het geluid vrij goed, echter vind ik dat het hoog wat scherp is en dat er een klein stukje middentonen ontbreekt. Kan nu zijn dat ik het wat te hard wil vergelijken met de MFB's. Ik kan me nog herinneren dat de FB's altijd een vrij degelijke bass hadden, maar niet zo luid gingen. Hoog was altijd wat scherp.
Ze klinken in alle geval stukken beter dan de FB821en. (niet wat je zou verwachten, maar heb die laatste eigenlijk nooit lekker vinden spelen)