Hallo!

Demi avr 130 blijft in standby en gaat schakelt dus niet over. Nu wil ik de weerstanden meten die zouden 0.47ohm moeten zijn maar mijn meter geeft wat anders aan, of ik lees hem verkeerd af. Zie foto. Iemand enig idee wat het apparaat nou precies aan geeft. Nogal een beginners vraag...

Alvast bedankt!
Groeten Mark

Soldeer die weerstanden ff los je meet ze nu in circuit !

Krijg je onaannemelijke waarde's van .

[Bericht gewijzigd door daandc op (27%)]

Op 28 januari 2018 18:23:13 schreef revelations:
Hallo!

Demi avr 130 blijft in standby en gaat schakelt dus niet over. Nu wil ik de weerstanden meten die zouden 0.47ohm moeten zijn maar mijn meter geeft wat anders aan, of ik lees hem verkeerd af. Zie foto. Iemand enig idee wat het apparaat nou precies aan geeft. Nogal een beginners vraag...

Alvast bedankt!
Groeten Mark

Als je een weerstand meet die 0,47Ω moet zijn en je meter wijst meer aan, dan is:
1. je meter stuk.
2. de weerstand stuk.
3. of allebei.

Het maakt in dit geval niet uit of de weerstand nog in de schakeling zit.
Een meter moet "in circuit" (ter indicatie) altijd een waarde aangeven die gelijk of lager is, nooit hoger.

Wat meet je als je de meetpennen goed tegen elkaar houdt?

Of 4 de weerstand is stuk en je meet deze 2.56 Ohm toch doordat je in circuit meet en andere componenten deze waarde maken.

Om verwarringen te voorkomen is het altijd slimmer om je componenten los te koppelen .

Dat is 2, optie 4 is er niet :)

slimmer is het niet, wel meer werk, beter eerst een indicatiemeting.
Daarna kan je hem altijd nog los solderen/meten en soms is lossolderen(maar)lastig.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (58%)]

Er is wel een optie 4: als het circuit nog onder spanning staat kun je de vreemdste uitslagen krijgen... ;)

Op 28 januari 2018 21:24:19 schreef vergeten:
Dat is 2, optie 4 is er niet :)

slimmer is het niet, wel meer werk, beter eerst een indicatiemeting.
Daarna kan je hem altijd nog los solderen/meten en soms is lossolderen(maar)lastig.

optie 4 is er sowieso wel .

Stel dat de weerstand parallel staat met een andere weerstand of component en de weerstand 0.47 ohm is kapot dan meet je het andere component dus of wat arco zegt een restspanning kan genoeg zijn om de meting te beinvloeden.

Plus los moet het toch!

Die indicatie meting sla ik over ik ga geen 2 keer het zelfde component meten.

uiteraard zonder spanning meten, maar als de andere weerstand van die voeding ook dit meet is de kans op een defecte weerstand al kleiner. een slecht meetsnoer kan ook, wat meet je met de pennen tegen elkaar aan?

Bedankt voor de antwoorden. Als ik de pennen tegen elkaar doe Krijg ik 00.00 ik heb ook andere pennen geprobeert en daarmee krijg ik hetzelfde. Ik heb ook de weerstand eruit gehaald en dan meet ik niets 00.00 dus.

EDIT even me verhaal aanpassen. Ik heb 2 setjes pennen de dikke horen origineel bij het apparaat de dunne zijn van een defecte multimeter. Als ik de dikke tegen elkaar houdt krijg ik 0211 als ik de dunne pennen tegen elkaar aan houdt krijg ik 00.06 te zien. Wat betekent dit? Grote pennen niet goed?. Ik heb foto's erbij gezet.

Ik krijg op de weerstand met beide pen setjes wel een gelijk nummer en dat is dus 00.00 uitgesoldeerd. Als ik hem terug soldeer en ik doe de stekker in het stopcontact en zet hem aan dan krijg je standby modus want verder wilt hij niet. Maar dan meet ik met de kleine pennen 00.51/00.56 op alle die 0.47ohm weerstanden. De meting ziet er dus logischer uit dan met de grote pennen. Nu weet ik niet of het dan 0.51/0.56ohm mag zijn of is die marge te groot? En kan hierop uit maken dat de grote pennen niet goed zijn?

[Bericht gewijzigd door revelations op (25%)]

Ik denk dat je eerder naar een 5 Volt voeding moet kijken, of deze aanwezig is.Op de print die je meet, lijkt een doorverbinding te zitten, volgend de opdruk. Zit er een processor in, en is de Klock aanwezig?? (Xtal signaal)

Op 29 januari 2018 15:11:53 schreef revelations:
Ik heb ook de weerstand eruit gehaald en dan meet ik niets 00.00 dus.

Niets meten is niet hetzelfde als 00,00 !! daar moet dan OL of iets degelijks staan. ( onderbroken = oneindig = ∞ )

meet je echt 00,00 dan zit je op het verkeerde bereik te meten , eigenlijk kan je nooit 00,00 meten, er is altijd iets van weerstand

Revelations

Hier kun je een schema downloaden is makkelijker bij opsporen van de fout .

https://elektrotanya.com/harman-kardon_avr-130_channel_5.1_av_receiver…

Wat krelis al aangaf kijk eens rond de processor solderingen en klok freq (bij het kristalletje)

Zijn alle zekeringen heel?

Ik had laatst een ander type h.k daar lag er een zekering uit door een defecte diode van de voeding d.s.p / video input / inputindicator.

@Krelis ik heb inderdaad 5volt voeding maar als ik het goed heb is dat alleen van de stanby functie? (die werkt zie foto) als je op standby drukt gebeurt er dus verder niks.

Ik heb even met de multimeter gegoochelt en schijnbaar kon je hem ijken (pennen op elkaar en dan wat indrukken tot je 00.00 ziet) als ik nu de 5 weerstanden meet op het printje die vast zit aan de transformator krijg ik inderdaad waardes van rond de 0.47ohm soms 0.53ohm en soms 0.33/0.36ohm ik kan er denk ik van uit gaan dat die weerstanden gewoon in orde zijn?

@shiptronic dankje dat maakt weer een hoop duidelijk.

@daandc bedankt ik had het schema al gevonden inderdaad, daar staan alle onderdelen in waaronder 2 grote weerstanden op de blauwe print (zie foto) volgens de service manual moeten die 75ohm zijn en ik meet 1 (R782) 33.1ohm en 2 (R781) 14.96ohm of is dit een gevalletje dat je ze wel degelijk moet uit solderen? gezien de vorige 5 weerstanden dat niet hoefde.

1 (R782) en 2 (R781) Staan in de service manual als 75ohm

Op dezelfde foto links (foto 1) zie je naast de transformator nummer 1 pijl en 8 pijl deze 2 punten geven 5 volt.

Alle zekeringen zijn in orde. @daandc wat bedoel je met het kristalletje?

De kristal bij de processor deze moet op een freq oscilleren bijv 20 Mhz.

Dit is meestal wel te zien op het kristal zelf en te meten met een freq counter .

Maar ik heb de foto even bekeken maar kon niet zo gauw je hulp trafo zien .

De meeste H.K's hebben dit een kleine voor stand by en grote voor de voeding van de componenten wanneer deze ingeschakeld is .

Ik zoek het schema even op of er nog ideeen opborrelen.

Heb inmiddels gekeken deze heeft maar een hoofdtransformator.

Op 29 januari 2018 21:21:36 schreef daandc:
De kristal bij de processor deze moet op een freq oscilleren bijv 20 Mhz.

Dit is meestal wel te zien op het kristal zelf en te meten met een freq counter .

Maar ik heb de foto even bekeken maar kon niet zo gauw je hulp trafo zien .

De meeste H.K's hebben dit een kleine voor stand by en grote voor de voeding van de componenten wanneer deze ingeschakeld is .

Ik zoek het schema even op of er nog ideeen opborrelen.

Heb inmiddels gekeken deze heeft maar een hoofdtransformator.

Zodoende, er zit wel een kleine trafo op de onderste print, volgens mij voor standby? zie foto (links boven)

Ik denk overigens dat ik alle condensators vervang op de onderste print. Hij ging eerst wel verder dan standby maar opeens niet meer. vraag me af waar dat moet zitten of aan kan liggen.

Zie op de foto ook chloorhoudende lijm, ga dat eerst even weg krassen, bij veroudering gaat de lijm geleiden!
En meet ook op de grote trafo de laag ohmige R's.(nfr's)Dat zijn de zekering weerstanden, en moeten laag ohmig meten!(branden open bij sluiting)

Op 30 januari 2018 11:26:26 schreef Krelis Vonketrekker:
Zie op de foto ook chloorhoudende lijm, ga dat eerst even weg krassen, bij veroudering gaat de lijm geleiden!
En meet ook op de grote trafo de laag ohmige R's.(nfr's)Dat zijn de zekering weerstanden, en moeten laag ohmig meten!(branden open bij sluiting)

Is dat die gele lijm of die bruin/rode lijm? beide krijg je er lastig af trouwens. ik zal daar ook naar kijken.

EDIT de bruine lijm dus, zal dat overall weghalen zit op meerdere plekken

Vind het wel een beetje vreemd 10 minuten lang ging hij van stanby naar aan (blauwe verlichting) en daarna opeens niet meer en bleef rood (standby)

Bedoel je deze 5 weerstanden de laatste zit helemaal beneden zie je slecht. Maar die meten allemaal rond de 0.47ohm dus 0.43 en 0.51ohm

Op 29 januari 2018 20:35:45 schreef revelations:
@daandc wat bedoel je met het kristalletje?

@revelations

Het zit wel een beetje scheef, als dat na de montage is gebeurd kan er wel een pootje afgebroken zijn.
Hij bedoeld dit:

Alvorens je begint met alles vervangen....

Schakelt de grote transformator überhaupt in als je de power knop indrukt?

Zo niet, dan wordt het voedingsrelais niet eens aangestuurd door de microprocessor.

Als deze kort inschakelt en weer uitgaat dan zit er wat mis aan de secundaire kant van de voedingstrafo.
Dat kan van alles zijn....defecte eindtrap tot missende voedingsspanning.
Meet eens over de 4 grote voedings elcos op de hoofdprint, zot daar geen laagohmige belasting? dan ligt er een eindtrap uit.

Als de trafo wel inschakelt....meet dan snel even over de speaker uitgangen, als er 1 een hoge dc spanning heeft is er een eindtrap defect.

Knippert de stand-by led misschien volgen een bepaald patroon?

Staat er in de service manual geen reset procedure?
Soms gaat een receiver "op slot" nadat er een fout is gedetecteerd.

Ik zie geen speaker relais in het schema (typisch harman volgens mij) ....dus het kan zijn dat de receiver eenmalig een fout heeft gedetecteerd en nu de boel blokkeerd om je speakers te beschermen.

Heel verhaal :) Hoop dat je er wat aan hebt.

@vergeten ah bedankt ik zal het eens goed bekijken daar.

Op 30 januari 2018 20:21:20 schreef ronnie vd:
Alvorens je begint met alles vervangen....

Schakelt de grote transformator überhaupt in als je de power knop indrukt?

Zo niet, dan wordt het voedingsrelais niet eens aangestuurd door de microprocessor.

Als deze kort inschakelt en weer uitgaat dan zit er wat mis aan de secundaire kant van de voedingstrafo.
Dat kan van alles zijn....defecte eindtrap tot missende voedingsspanning.
Meet eens over de 4 grote voedings elcos op de hoofdprint, zot daar geen laagohmige belasting? dan ligt er een eindtrap uit.

Als de trafo wel inschakelt....meet dan snel even over de speaker uitgangen, als er 1 een hoge dc spanning heeft is er een eindtrap defect.

Knippert de stand-by led misschien volgen een bepaald patroon?

Staat er in de service manual geen reset procedure?
Soms gaat een receiver "op slot" nadat er een fout is gedetecteerd.

Ik zie geen speaker relais in het schema (typisch harman volgens mij) ....dus het kan zijn dat de receiver eenmalig een fout heeft gedetecteerd en nu de boel blokkeerd om je speakers te beschermen.

Heel verhaal :) Hoop dat je er wat aan hebt.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, je hoort geen relais schakelen. wat ik doe is: Stekker in het stopcontact -> Aan/Uit knop indrukken -> Standby knopje/lampje gaat branden -> Druk op standby knop -> Gebeurt niets, geen klik, helemaal niks. Hij deed het overigens wel een paar minuten ervoor kreeg blauw licht maar geen display. Maar sindsdien niet meer en nu blijft hij dus op standby lampje (rood licht) en knippert niet.

Ik heb de reset procedure inderdaad gevolgd dat was de Tone Mode knop 3 seconden indrukken dan zou hij moeten resetten, en dat gebeurde niet.

https://i.gyazo.com/1dbe1672a0fb60c9d627e611e72e7d03.png

OP de foto staat nog wat uitleg

Op 29 januari 2018 22:34:11 schreef revelations:
[...]

Zodoende, er zit wel een kleine trafo op de onderste print, volgens mij voor standby? zie foto (links boven)

Ik denk overigens dat ik alle condensators vervang op de onderste print. Hij ging eerst wel verder dan standby maar opeens niet meer. vraag me af waar dat moet zitten of aan kan liggen.[bijlage]

Ik zie het nu relevations dit heb ik over het hoofd gezien .

Heb wel even wat berichten gemist zo te zien .(druk op het werk)

Je kun het probleem ( ronnie vd ) uitsluiten qua eindtrappen deze geheel loskoppelen.

Je zal deel voor deel moeten uitsluiten door deze los te koppelen .

Het kleine trafootje moet 12 volt leveren zo uit mijn hoofd .

Daarna zitten er 2 stuks spanningsregelaars die achter geschakeld zijn deze nog in orde ?

Genoeg tips hier om te controleren .

Dan wordt je hoofdvoeding dus niet eens ingeschakeld.
Hoef je daar eerst niet te zoeken.

Krijgt de microprocessor al zijn (standby) spanningen?
Deze zit vermoedelijk op het front.

Vlak daar in de buurt zit een ultracap (kleine condensator grote capaciteit, deze houdt alle settings vast)
Sluit deze eens kort, zodat je een echte reset creerd....of iemand meot hier op tegen zijn?

Ik heb laatst een pioneer gehad met net zoiets, wilde niet vauit standby inschakelen, oorzaak relais op de standby print zat los in de soldering.

Onderstaande link heeft iemand hem gereset na overbelasting
https://allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?79781-Harman-Kardon-reci…

nog iemand met probleempjes met de 0,47 ohm weerstanden
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=22746

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (49%)]