Op 2 februari 2018 21:04:34 schreef hbh:
ik lees dat er sluiting is geweest bij trans.742. deze schakelt via een transistor het relais voor de hoofdstroom transformator.
De transistor 743 krijgt de 5v via weerstand r716 en wordt geschakeld door transistor 726 die op zijn beurt wordt bediend door ic 72 pen 96.
geeft deze poort nog wel een signaal als er wordt ingeschakeld? zo ja, dan transistor 726 en 743 controleren.
zo niet voeding van ic 72 controleren en in het ergste geval kan deze gesneuveld zijn.
Klopt ja, pin 96 geeft geen signaal af, de voeding werkt wel naar IC72. Maar dat betekent nog niet dat de processor kapot is. Er is namelijk een wisselende spanning op de reset pin van IC85 en als het goed is mag daar geen wisselende spanning op staan dit betekent dat hij continue aan het resetten is voordat IC72 überhaupt zijn programma code kan uitvoeren. En als je dan verder meet de batterij die 3.6v moet zijn is die batterij maar 1.9v ik denk nu dus dat die batterij die het geheugen is de boosdoener kan zijn. Die zou ik dus moeten vervangen. Ik heb afgelopen weekend nog een harman kardon avr 130 gekocht die wel werkt en die batterij is dus precies 3.6v.
De voeding naar de batterij die hem oplaadt werkt wel goed.
Het is een groene batterij 3.6v 40mah. moet dus kijken waar ik die kan kopen.
Of heeft iemand een ander idee hierover?
Dit kan de boel in de war sturen.
Dus daar een ander in en dan weer controleren.
Een goeie elektronica winkel zou ze op voorraad moeten hebben, als zoiets bij je in de buurt zit.
Conrad?
Ik schreef niet DAT het ic kapot is, maar het KAN dat deze gesneuveld is.
Op 5 februari 2018 15:37:47 schreef hbh:
Dit kan de boel in de war sturen.
Dus daar een ander in en dan weer controleren.
Een goeie elektronica winkel zou ze op voorraad moeten hebben, als zoiets bij je in de buurt zit.
Conrad?Ik schreef niet DAT het ic kapot is, maar het KAN dat deze gesneuveld is.
Haha ik weet dat je schreef dat het kan, maar dat dat niet zo hoeft te zijn. ik beantwoorden het vanuit mijn gedachte 
Ik zal eens opzoek gaan, bij conrad vond ik er 1 met 3 contact punten (wat ik hebben moet) maar die is 170mah inplaats van 40mah. volgens is dat niet erg, maar klopt dit? of moet ik toch een lagere zoeken.
https://www.conrad.nl/nl/120h-oplaadbare-knoopcel-nimh-36-v-170-mah-em…
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Macht keine flaus aus, hoe zijn de afmetingen kan je hem kwijt, dat is het enige dat telt.
Groetjes Hans
Op 6 februari 2018 12:16:21 schreef gerard1:
in de buurt van de defecte weerstanden zitten 2 blauwe condensators
de hebben volle sluiting
Welke 2 condensators bedoel je precies? Er zijn namelijk geen defecte weerstanden aanwezig.
Heb een nieuwe batterij besteld, komt morgen binnen ben dus heel benieuwd. Heb wel een ander probleempje denk ik er zijn van het display 3 pinnen aan elkaar gesoldeerd door de vorige eigenaar, nu heb ik geprobeert om het weg te halen maar er blijft een dun laagje achter, rechts boven op de foto. Iemand enig idee wat ik kan doen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 7 februari 2018 11:20:44 schreef Arco:
Alleen de klodder soldeer die eronder hangt moet weg...
Welke klodder bedoel je? Heb een betere foto toegevoegd. Wat makkelijker als het frontje los is
Bedankt batterij is binnen dus die gaan we eens vervangen.
Follow up, batterij vervangen helaas was dit niet het euvel.
[Bericht gewijzigd door revelations op (87%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ah ja die heb ik verwijdert. Nja nieuwe batterij helpt dus niet. Ik heb de aanvoer gemeten naar de microprocessor en die is goed en die verandert ook als je de standby indrukt. Vervolgens vanuit de microprocessor pin96 gemeten die verandert niet. Gemeten op de nieuwe AVR130 daar verandert hij wel. En als pin96 niets doet zal het hele systeem niet inschakelen. Ik denk dus dat de microprocessor de boosdoener is.
Geen idee of ik die ergens kan kopen. Als iemand het weet hoor ik het graag.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als de reset de hele tijd aangestuurd wordt dan zou ik daar eens beginnen. Het kan zijn dat er iets gemonitord wordt (voedingsrail, eindtrap, etc) en daar een voorwaarde niet klopt waardoor hij blijft resetten.
edit:
IC85 monitort de 5V en stuurt dat reset_in signaal (C-versie is totem-pole dus eigenlijk is dit de enige die hem hoog/laag kan maken).
Ik zou eens even naar de VDD pin van IC85 kijken op een scope.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (34%)]
Op 7 februari 2018 17:43:51 schreef Jochem:
Als de reset de hele tijd aangestuurd wordt dan zou ik daar eens beginnen. Het kan zijn dat er iets gemonitord wordt (voedingsrail, eindtrap, etc) en daar een voorwaarde niet klopt waardoor hij blijft resetten.edit:
IC85 monitort de 5V en stuurt dat reset_in signaal (C-versie is totem-pole dus eigenlijk is dit de enige die hem hoog/laag kan maken).Ik zou eens even naar de VDD pin van IC85 kijken op een scope.
Ik heb geen scope helaas. Ik heb de reset pin nog eens gemeten met de nieuwe batterij, daaruit blijkt nu dat de reset pin een stabiele voltage heeft en dus geen wisselende meer. De fout die er was is volgens mij verholpen dan.
Jochem
"Stabiele voltage".. is dat 5V? 0V?
Eigenlijk kan je zonder scope nooit zeggen dat een signaal stabiel is.
Maargoed, je lijkt een stap verder te zijn. Zorg nou dat je niet als een kip zonder kop aan de gang gaat want dan weet je nooit wat er mis is. Oorzaak en gevolg ook uit elkaar blijven houden.
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat die processor stuk is, tenzij dat een veel voorkomend issue zou zijn met die versterkers.
Heb je na het vervangen van de batterij ook opnieuw die pin 96 gemeten als je de standby-knop indrukt?
[Bericht gewijzigd door Jochem op (11%)]
Op 7 februari 2018 18:01:10 schreef Jochem:
"Stabiele voltage".. is dat 5V? 0V?
Eigenlijk kan je zonder scope nooit zeggen dat een signaal stabiel is.Maargoed, je lijkt een stap verder te zijn. Zorg nou dat je niet als een kip zonder kop aan de gang gaat want dan weet je nooit wat er mis is. Oorzaak en gevolg ook uit elkaar blijven houden.
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat die processor stuk is, tenzij dat een veel voorkomend issue zou zijn met die versterkers.
Heb je na het vervangen van de batterij ook opnieuw die pin 96 gemeten als je de standby-knop indrukt?
Stabiel bedoel ik mee hij blijft rond de 3.3/3.4volt en wisselt niet meer.
Ik heb even een duidelijke uitleg gemaakt op de onderstaande foto (althans hoop dat hij duidelijk is)
Jochem
Op 8 februari 2018 12:57:01 schreef Jochem:
3.4 volt op die reset pin? Als ik die datasheet van IC85 goed begrijp zou dat 5V moeten zijn.
IC85 Heeft 3 pinnen, 1 en 2 hebben 3.2/3.4volt en pin 3 0volt ik heb ook de werkende AVR gemeten en dat komt overeen. Beide kasten meet ik dus hetzelfde. Ik mag dan denk ik wel aannemen dat die voltage klopt
Ik heb het front panel van de defecte AVR overgezet op de werkende AVR en probleem is hetzelfde. Dan moet het probleem toch in de front panel zitten
Wat bedoel je met hetzelfde:
Doet het paneel van de defecte avr niet op de goed werkende of werkt het paneel wel op de goed werkende avr.
Als het probleem mee verhuist dan moet het in het paneel zitten en daar zit ook de processor op.
In dit ic zitten meerdere reset signalen, vergelijk dat eens met de werkende avr.
[Bericht gewijzigd door hbh op (15%)]
Op 12 februari 2018 16:50:34 schreef hbh:
Wat bedoel je met hetzelfde:
Doet het paneel van de defecte avr niet op de goed werkende of werkt het paneel wel op de goed werkende avr.
Als het probleem mee verhuist dan moet het in het paneel zitten en daar zit ook de processor op.
In dit ic zitten meerdere reset signalen, vergelijk dat eens met de werkende avr.
Het probleem verhuist mee inderdaad, oftewel front panel werkt niet op de werkende AVR. Alle verbindingen meten dezelfde waardes tussen de goede en de defecte front panel. En dus ook het signaal dat gestuurd word vanaf de standby button naar IC72. Behalve het signaal vanaf IC72 pin96 daar komt geen signaal vanaf op de defecte panel, maar wel op het werkende paneel. Dat signaal zorgt ervoor dat de relay ingeschakeld moet worden. Die vervolgens de grote Transformator moet inschakelen. Hieronder een lijstje met alle waardes die ik gemeten heb tussen beide AVRs
DEFECTIVE UNIT (SILVER)
BN80 PIN4 = 0v , PIN 5 = 0v
BN88 PIN4 = 3.4v if standby pressed = 0v
BN81 PIN6 = 5v , PIN8 = 3.4v (reset)
L702 = 5v
D761 = 3.4v one side, other side 4.3v
IC72 - > PIN96 - > Q726 = 0v pin1&3
IC72 - > PIN96 - > Q743 = 5v pin1&3
J804 = 0v
IC85 PIN1 =3.4v, PIN2 = 3.4v, PIN3 =0v
J706 = 3.4v
J700 = 0v
IC87 PIN1 =0v, PIN2 =3v, PIN3 =3v
Working UNIT (BLACK)
BN80 PIN4 = 0v , PIN 5 = 0v
BN88 PIN4 = 3.4v if standby pressed = 0v
BN81 PIN6 = 5v , PIN8 = 3.4v (reset)
L702 = 5v
D761 = 3.4v one side, other side 4.3v
IC72 - > PIN96 - > Q726 = 0v pin1&3
IC72 - > PIN96 - > Q743 = 5v pin1&3
J804 = 0v
IC85 PIN1 =3.4v, PIN2 = 3.4v, PIN3 =0v
J706 = 3.4v
J700 = 0v
IC87 PIN1 =0v, PIN2 =3v, PIN3 =3v
Dan ben ik bang dat de microprocessor een fout heeft op de pen 96.
of te wel pootje 96 doet het niet meer.
in je 2 lijstjes van de defecte en het goeie paneel staat exact het zelfde, bij pen 96 en in het schrijven staat dat die pen het niet doet.
wat is waar?
Zo na 2 weken eindelijk tijd gehad, de nieuwe batterij terug te plaatsen. heb hem er zo lang mogelijk uit gehouden in de hoop dat het systeem zich zou gaan resetten.
Na het terug solderen van de batterij, deed het apparaat helaas niets. en uit frustratie gaf ik een tik op 3 pennen van het display. deze 3 pinnen rechts en 4 pinnen links waren los toen ik het apparaat open maakte. Daarna gesoldeerd, maar de kast deed nog steeds niet. toen weer los gemaakt. Vreemd genoeg ging het apparaat nu wel aan, standby en volume werden blauw. geen display (logisch die was los) vervolgens terug gesoldeerd. En het apparaat werkt weer en perfect.
Ik wil dus iedereen bedanken voor het meedenken! bedankt!
Ergens tussen trots en frustratie. Da's meestal mijn gevoel als ik veel heb onderzocht, de fout niet (met zekerheid) heb kunnen vinden maar alles toch weer werkt naderhand...
(Zo hier nog een 60" Plasma staan die na zo'n 'reparatie' maandenlang feilloos heeft gewerkt... kan er nu geen afscheid van nemen: de uitleg op internet van de storing kan nooit verklaren dat hij het een poos wel goed gedaan heeft
)
Nog een heel wild schot voor de boeg voor het geval het probleem ooit terugkeert: mijn JVC versterker (AX-T1010) heeft ooit een defect kristal (was geen kristal volgens mij maar verzorgde wel de klok voor de uprocessor) gehad waardoor hij niet op wilde starten. Zodra ik er een meetpen van de scoop opzette, startte hij weel op. Vervangen door fatsoenlijk kristal en werkt weer prima.
Haha inderdaad, altijd lastig om hem dan weg te doen. Wel leuk dat hij nu goed blijft werken. Heel goed zelfs.