eindtrap gitaarversterker sessionette 75watt

https://www.uploadarchief.net/files/download/sessionette%20%20eindtrap.gif
mijn eindtrap gitaarversterker sessionette 75 Watt [van rond 1980] werkt niet meer.
heel even heb ik draden verkeerd verbonden en heeft er +45 volt op de ingang gestaan. dus nu uitzoeken geblazen.
ik heb t schema nu uitgezocht volgens t plaatje.

transistor 3 &4 2sc2547: de 1 heeft versterkingsfactor 310. de ander rond 600->is dat normaal dat er zo'n groot verschil is?
Daarna ben ik op zoek gegaan voor alternatieve code 1 gevonden:2SC2240
Weet iemand waar deze te kopen? of een alternatief dat wel te koop is? t lijkt of dit oud onderdeel is vanwege de leeftijd.
Ik zoek me klem

het instel potmetertje RV1 van 1k-> wat moet daarmee ingesteld worden? een stroom of spanning tussen welke punten?

Eerst deze punten. Ik ben zo stapsgewijs door het probleem aan t worstelen.

Weet iemand ook alvast welke alternatieven er voor deze 2 mosfets bestaan [2sk226 & 2sj82] mochten die stuk zijn

Mocht t nog niet werken dan ga ik de condensatoren nog vervangen. de 4 elco's zijn allemaal 63 Volt.

alvast dank voor het meedenken.
pietro

maartenbakker

Golden Member

Stapsgewijs doorworstelen is niet de beste reparatiestrategie. Je kunt beter eerst de symptomen (die je nauwelijks vermeldt - "werruknie" is een half punt voor de moeite) constateren en dan aan de hand daarvan wat gerichter gaan meten voordat je willekeurige onderdelen gaat vervangen met grote kans dat die niets met het kennelijke mankement te maken hebben en bij elk vervangen onderdeel bovendien de kans op achteruitrepararen toeneemt.

Dat gezegd hebbende ben je wel tegen wat aangelopen, het werkt allemaal net wat beter als die twee transistoren wat dichter bij elkaar zitten qua hFE en misschien heeft eentje wel een flinke oplazer gehad.

Mogelijke vervangers zoals de 2SC2240, 2SC1845 of de iets zwaardere 2SC2632 zouden volop leverbaar moeten zijn. Een winkelier die ze niet heeft kan ze in elk geval bij Aswo krijgen maar vast ook wel bij de gangbare componentendistributeurs.

Met RV1 stel je de ruststroom af.

Wat je tegelijk ook nog kunt doen, is nagaan wat er gebeurt als je 45V op de ingang zet. Dan loop je eerst tegen elco C1 aan en je vermeldt niet of je die al getest of vervangen hebt, wat afhankelijk van de symptomen een logische stap zou kunnen zijn. Verder is het niet onmiddelijk duidelijk dat zo'n actie grote schade moet aanrichten; heb je de uitgangszekering eigenlijk wel gecontroleerd? En hoe hoog is de voedingsspanning van de versterker eigenlijk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan loop je eerst tegen elco C1 aan [...]

Daar zeg je wat. En die zit met zijn pluskant erg dicht bij de positieve voedingsspanning, zodat bij het aanleggen aan de ingang van +45 V de spanning erover eerder lager dan hoger zal worden. Bovendien is het een 63V-exemplaar en kan wel wat hebben, zelfs al komt zijn minkant tijdelijk een paar volt boven zijn pluskant uit. Bovendien beperkt R1 in het ergste geval de stroom tot een paar mA.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Niet in het wilde weg onderdelen gaan swappen.

Heb je een scoop ? Signaal op de ingang zetten en met de scoop volgen. Dan vindt je het waarschijnlijk het snelst. De ingang is via C1 AC gekoppeld. Als dat een elco is dan wordt die niet blij van +45V op de cathode.

C1 en TR1 zou ik als eerste controleren.

Fet, als het een elco is zal hij doorslaan en komt er 2,5-5V over te staan. De weerstanden beperken de schade maar de Vbe van TR1 wordt wel erg hoog is een pnp :-(
Veb mag max -5V zijn. Ik laat het rekenen aan jou over.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou gewoon normale voedingsspanningen aanlsuiten en op de belangrijkste punten de spanningen meten. Condensatoren swappen is totaal nutteloos. Of was hij al kapot?

de zekering is nog goed.
de weerstanden geven de juiste waarden aan.
3e stap was de transistors checken op versterking met t genoemde verschil.
en t zoeken naar alternatieve transistors.

ik heb oa deze cross reference gevonden [voor als ieand er iets aan heeft]:
https://www.mikesarcade.com/cgi-bin/spies.cgi?action=url&type=info…

hoe moet ik die ruststroom meten en instellen?
En van welke onderdelen is die ruststroom?
moet je de spanning over R13 en R14 ongeveer gelijk zetten met RV1?
zodat die 2 stromen ongeveer gelijk zijn?

ik heb geen scoop en geen meter om condensators te meten op werking.

Ik zal als eerste C1 swappen. Daar dacht ik al aan maar wil idd niet in t wilde weg swappen

RAAF12

Golden Member

Hier staan wat meetwaardes en bias instellingen. https://www.award-session.com/pdfs/SG75_Schematic_Instructions.pdf De spreiding in versterkingsfactor is normaal voor die transistor, indien defect is de 2SC2240 bij Okaphone te koop.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 februari 2018 23:57:23 schreef pietrog:

hoe moet ik die ruststroom meten en instellen?
En van welke onderdelen is die ruststroom?
moet je de spanning over R13 en R14 ongeveer gelijk zetten met RV1?
zodat die 2 stromen ongeveer gelijk zijn?

Door R13 en R14 loopt helemaal geen stroom als de eindtrap heel is, maar dat terzijde. De ruststroom is het allerlaatste dat je moet instellen. Ik ga eens nadenken hoe dat in dit geval moet, want het is wel een beetje afwijkende schakeling. Eerst ga je de versterker repareren.

STRUCTUUR aanbrengen in je werk. Begin te vermelden WAT hij wel of niet doet. Dat is het ALLERBELANGIJKSTE. Als je zelf misschien al weet wat, dan weten wij het in elk geval nog niet. Zet dat dus op een rijtje.

Je zette hem aan, hij "deed het niet". Kwam er rook uit? Kreeg hij zijn beide voedingsspanningen? Wat deed hij wel? Terwijl hij uitstaat zou je de halfgeleiders op kortsluiting kunnen controleren voor de zekerheid, maar als er geen rook uitkwam is het meestal het handigste om de schakeling onder spanning te meten. Als je hem nu aanzet en je gaat spanningen meten, voeding, uitgang, spanningen op TR1 t/m 4, wat meet je dan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb alle elco [4x] vervangen.
en de mosfets uitgesoldeerd en gechecked met n testje volgens youtube: meter in diode stand +draad aan drain -meetdraad aan de source-> n waarde zou aangeven dat de mosfet kortgesloten is. dat is bij de 2sj82 het geval.
Ofwel moet ik daarvoor n nieuw setje kopen?
ik lees als alternatief voor 2sk226 & 2sj82->

2SK1058 & 2SJ162
Is dit udd t goede alternatief?
Nu lees ik ook dat ze verkocht worden als matched pair.
Te vinden op alibaba en ebay.
Maar niet als pair in nederland.
Is dit erg belangrijk?
Iemand n NL adres voor n matched pair of wel ns in t buitenland gekocht en dat t ook echt aankomt?

alvast dank

Ik zou ze niet van chinese verkopers op Ebay / Alibaba kopen, 99,9% kans dat je fakes krijgt. De 2SK1058 & 2SJ162 worden niet meer gemaakt door Renesas.

Winkel in de UK schijnt er nog wat te hebben:

https://www.cricklewoodelectronics.com/2SJ162.html
https://www.cricklewoodelectronics.com/2SK1058.html

Niet goedkoop, maar het zijn dan wel originelen van Renesas.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 11 februari 2018 18:17:47 (42%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Op 11 februari 2018 17:05:07 schreef pietrog:
de mosfets uitgesoldeerd en gechecked met n testje volgens youtube: meter in diode stand +draad aan drain -meetdraad aan de source-> n waarde zou aangeven dat de mosfet kortgesloten is. dat is bij de 2sj82 het geval.

Als je op deze manier de 2SJ82 gemeten hebt dan meet je inderdaad "kortsluiting" Bij een P-mosfet moet je de meetpennen omdraaien.
De gate mag ook niet losgelaten worden, deze moet tijdens de meting met de source verbonden worden.
Op de bovenstaande manier meet je alleen of de Mosfet niet in sluiting ligt, het zegt verder niets of de Mosfet nog wel correct werkt.

dank.
ik vond ze net ook op reichelt.

https://www.reichelt.nl/?ACTION=3;ARTICLE=2139;SEARCH=2SK1058

moet je ze in matched pairs kopen [als dat al kan]?
of is dat onzin?

stand van zaken. ik had een split gemaakt tussen voor en eindtrap met ieder n eigen voeding. de pre amp in een mengpaneel via ''send'' werkte al.

n andere pre amp in mn eindtrap via ''return'' blijkt nu ook gewoon te werken.

en de verbinding tussen normale pre amp en eindtrap geeft gewoon verbinding alleen geen geluid.
ik moet t ergens anders zoeken dus. iets met die send return.
vreemd maar iig minder heftig.

Dank voor t meedenken tot nu.

blijft voor nu over de instelling van de ruststroom qua eindtrap.
Kan iemand me dat uitleggen?

Wat betreft die ruststroom kun je de potmeter van 1k ohm in het schema RV1 zo instellen dat er geen ruststroom loopt; dat is dat de potmeter op nul ohm staat.
Vervolgens stuur je muziek in, stel de volume regelaar in op een zacht geluid, als het goed is heb je nu flink wat vervorming in het geluid.
Stel nu de potmeter RV1 op het punt in dat de vervorming verdwijnt.

Met een oscilloscoop en een toongenerator kun je dit ook zo doen en is wat beter, omdat je dan niet op het gevoel afgaat van een onvervormd geluid.
Die vervorming is direct zichtbaar op het scherm van de oscilloscoop.

Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog

Golden Member

Hi,

Doe wat Martin V zegt, maar dan met je oren :-)
Je zult verbaast staan hoe goed dit gaat, voeg op laag niveau een zeg 400 tot 1Khz toon toe aan die versterker.
Neem een hoofdtelefoon of een luidspreker en draai zoals Martin V zegt, rustig de russtroom op.

Zonder ruststroom zit er een scherp randje aan het geluid en met een beetje oevening gaat het beter dan met de scoop.
Je zal net een heel klein beetje verder de ruststroom moeten opdraaien, dan waar je dat rafeltje aan het geluid net niet meer hoort.
Dit is een methode voor als je geen goede apparatuur hebt en je het toch redelijk goed wilt instellen.

Je doet dit dus op heel laag vermogen!!!

Op beide manieren tegelijk als je dus een scoop hebt, kan natuurlijk ook, het is jouw feestje :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je iets met muziek doet (en dat zal wel; het is een gitaarversterker), dan is het eenvoudig uit te leggen waar je op moet letten bij het luisteren.
Dat 'scherpe randje' is de kwint boven het octaaf, met daarbij nog wat terts in het octaaf daar weer boven.

Als je het gewend bent, is die hoge kwint heel gemakkelijk te onderscheiden.

Draai alleen niet al luisterend de ruststroom àl te ver op. Een beetje blijf je hem nl. toch horen; dat is nu eenmaal de vervorming van een versterker.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Dat is de overname vervorming die ontstaat als de bias te laag is; het platte lijntje op de nuldoorgang van de sinus. Als dat goed gedaan is die vervorming weg. Dat 'scherpe' randje hoor ik niet meer als de rustroom goed staat.
Los daarvan de aanwezige harmonische, niet-harmonische en I.M vervormingen. En evt. een nieuwere vervorming zoals T.I.M, beschreven door Matti Otala https://pdfs.semanticscholar.org/b3c0/a892a982ebde91f83f228905dac30186…

de weerstanden geven de juiste waarden aan.
3e stap was de transistors checken op versterking met t genoemde verschil.
en t zoeken naar alternatieve transistors.

Hoe heb je de versterking van die transistors gemeten?