Hallo mensen,
Ik ben een zeker niet ervaren elektronica-man(van 65), maar heb wel interesse om zelf te bouwen. Een eerder door mij gebouwde theremin wil ik graag van een extern versterkertje voorzien, zodat ik met het ding kan oefenen. Voor dat doel heb ik een schema gevonden met een TDA2003 als basis. Ik voed hem met een (heel oude en zware)phillips voeding. Het signaal haal ik uit mijn telefoon. Het is alleen heel zacht hoorbaar tussen een hoop gepiep en geruis. Het draaien aan de potmeter helpt niets. Ik heb hem na twee keer bouwen op een breadbord gezet,, maar ook daar alleen geruis....Ik weet dat de schakeling kan gaan oscilleren, maar dat moet toch te horen zijn in de luidspreker en het te versterken signaal moet toch beter hoorbaar worden
als de potmeter wordt bediend?

Wie weet, wat er aan de hand is?
Groet, Martin

Ik zie een schema van een LM386 (1 watt) en je hebt
het over een TDA2003 (3 watt).

Die hebben andere aansluitnummers!

Ook zitten er ander componenten omheen dan bij de LM386.
Het zijn kan dat het een en ander staat te oscilleren, dat kan buiten het hoorbare frequentiegebied liggen en is meetbaar aan het stoomverbruik en daardoor ook (te)heet worden van het het IC.

Een TDA2003 is ook een heel ander iets dan een LM386, dus alleen de pinning aanpassen helpt niet

Dit topic hoort trouwens ook in een andere groep thuis. (algemene elektronika of audio)

Edit: Oke Gadget als jij het zegt.

[Bericht gewijzigd door haasje93 op (18%)]

Hallo allemaal,
Wat een snelheid zeg!! Ja het is het verkeerde schema, hieronder het goede . Alleen heb ik er een met een toegevoegde potmeter in het ingangssignaal.zoals in het gekleurde schema op deze pagina.

Maar het probleem blijft natuurlijk. Dit schema wilde ik posten, maar toen zag ik dat ik de verkeerde had zonder potmeter. Heb ik inderhaast een schema mèt potmeter gevonden.... Echter met de verkeerde IC...
Verder nog ideeën?
Groet, Martin

Op 15 februari 2018 21:27:34 schreef vergeten:
Ik zie een schema van een LM386 en je hebt het over een TDA2003.

Die hebben andere aansluitnummers!

Ook zitten er ander componenten omheen dan bij de LM386.
Het zijn kan dat het een en ander staat te oscilleren, dat kan buiten het hoorbare frequentiegebied liggen en is meetbaar aan het stoomverbruik en daardoor ook (te)heet worden van het het IC.

[bijlage]

Bedankt! Dat laatste wist ik niet.

We zien graag wat foto's van je bouwsel. Lange bedrading is bij de TDA2003 funest.

Voorbeeldje van een compacte opbouw:

De chinese modules met smd onderdelen zijn nog compacter

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (22%)]

Op 15 februari 2018 21:49:09 schreef Gadget_inc:
Staat hier prima !

Maar het heeft niets te maken met:

Forum » Site feedback » Versterkertje TDA 2003

die is namelijk algemeen bedoeld!

Het kan ook helemaal geen kwaad om de datasheet van de TDA2003 eens door te lezen.

Op 15 februari 2018 22:19:07 schreef Roland van Leusden:
We zien graag wat foto's van je bouwsel. Lange bedrading is bij de TDA2003 funest.

Voorbeeldje van een compacte opbouw:

[bijlage]

De chinese modules met smd onderdelen zijn nog compacter

[bijlage]

Ja, ik denk dat dat het probleem is... De TDA wilde ik niet op de print zelf zetten ivm mijn geïmproviseerde heatsink. Ik zal morgen even een foto van mijn bouwseltje plaatsen. Het is nu wat laat. Alvast bedankt voor de reactie!En de voorbeelden, want die maken wel heel duidelijk,wat ik onder compacte bouw moet verstaan.
Groet, Martin

Een eerder door mij gebouwde theremin wil ik graag van een extern versterkertje voorzien, zodat ik met het ding kan oefenen. Voor dat doel heb ik een schema gevonden met een TDA2003 als basis. Ik voed hem met een (heel oude en zware)phillips voeding. Het signaal haal ik uit mijn telefoon.

Hoe koppel je je versterker aan je teremin? Sluit je je versterker aan op de luidspreker van de Teremin?

Ik begrijp je telefoon verhaal niet erg. Heb je een teremin applicatie op je telefoon gemaakt?

Hier de versterker op print en daarboven op breadboard. Op de print wordt de TDA door een 'heatsink' gekoeld. Op het breadboard niet, maar in beide gevallen krijg ik geen of heel weinig geluid van een telefoon (Samsung) input, wel wat geruis.....

Op 15 februari 2018 23:54:19 schreef Ex-fietser:
[...]

Hoe koppel je je versterker aan je teremin? Sluit je je versterker aan op de luidspreker van de Teremin?

Ik begrijp je telefoon verhaal niet erg. Heb je een teremin applicatie op je telefoon gemaakt?

De theremin is gemaakt volgens een bepaald schema, dat ik nog had. Deze werkt goed, maar moet altijd op mijn geluidsinstallatie worden aangesloten om te kunnen werken. Een klein versterkertje om te oefenen is het doel van vandaag. Daarvoor wil ik dit of een ander goed werkend versterkertje maken....

Op 16 februari 2018 14:55:01 schreef greydevilmartin:
[...]

De theremin is gemaakt volgens een bepaald schema, dat ik nog had. Deze werkt goed, maar moet altijd op mijn geluidsinstallatie worden aangesloten om te kunnen werken. Een klein versterkertje om te oefenen is het doel van vandaag. Daarvoor wil ik dit of een ander goed werkend versterkertje maken.... Om de versterker te testen gebruik ik mijn telefoon, want de theremin heeft geen luidspreker en kan ik dus niet gebruiken om te testen....

Dit lijken me te lange draden. Je breadbordoplossing sowieso, maar zelfs die op de print zijn al redelijk lang.

Ik raad je aan om over de voeding een flinke elco te plaatsen, zoals C8 in het gekleurde schema (100uF - 470uF), eventueel ook nog een 1uF - 10uF erbij. Zorg ervoor dat deze (en vooral de 100nF condensator, waarvan je er overigens best meer mag plaatsen) elektrisch gezien dicht bij de voedingspinnen van de chip zitten.

edit: op je printplaat zou je bovengenoemde condensatoren direct op de pinnen van de chip kunnen plaatsen. De 100nF die al op de printplaat zit mag je laten zitten, soldeer er een extra op de pinnen.

[Bericht gewijzigd door muddy op (19%)]

Bedankt voor je advies. Ik ga er mee aan de slag. Eerst maar even op het breadboard lijkt me. Direct op de pinnen solderen heb ik nog niet aan gedacht. Er zit al een 220 uF over de aansluiting en nog een 0,1 uF.... Ervoor zorgen dat deze erg dicht bij de aansluitingen van de chip zitten lijkt me cruciaal, want dat komt in alle reacties voor. Dank nogmaals

Hallo allemaal,
Het ding werkt!! Heeft toch iets te maken gehad met niet genoeg condensators over de TDA en de afstand van de TDA tot de signaalgevende condensator.
Het vermogen valt wat tegen, maar ik weet nu waaraan ik me te houden heb. Deze berichtenserie mag wat mij betreft gesloten worden. Als ik weer eens iets niet weet, ben ik me bewust van het bestaan van een aantal experts! Nogmaals Dank aan allen.

Ik ga er vanuit dat je niet de moeite hebt genomen om de datasheet te lezen, laat staan te begrijpen.

Dank je voor je begripvolle antwoord. Zo gaan we er allemaal op vooruit!

Ik ga er van uit dat je TDA nu defect is. Als je die eerst aangesloten hebt als een LM dan heb je de voedingsspanning op de uitgang aangesloten gehad. (pen 4)

Heb je een nieuwe TDA geprobeerd? Als je alles opbouwd volgens schema, dan moet het werken.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op (15%)]

Hallo Sjoerd. Alles werkt. Het had inderdaad te maken met de lengte van de draden aan de TDA. Bedankt voor je reactie. Ik wil dit topic afsluiten, maar weet niet of ik dat ergens moet melden. In ieder geval is dank zij jullie hulp het circuitje prima op orde!

Topics worden hier niet zonder reden gesloten.
Hij kan weinig vermogen leveren onder enkele omstandigheden:
- oscilleert onhoorbaar (moet koud/lauw blijven zonder signaal)
- voeding zakt in (moet voor de volle 10w ca. 2 ampere kunnen leveren bij 14v)
- speaker impedantie te hoog. Hij levert tot 10w bij 2 ohm... En maar ca. 3w bij 8 ohm. Eventueel meerdere speakers parallel zetten dus om aan 2 ohm te komen. Die eigenschap heeft iedere versterker op 12v die geen brugversterker is.
-thermische beveiliging. Te heet door te klein koellichaam of oscillaties.

Op 19 februari 2018 09:02:40 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik ga er van uit dat je TDA nu defect is. Als je die eerst aangesloten hebt als een LM dan heb je de voedingsspanning op de uitgang aangesloten gehad. (pen 4)

Heb je een nieuwe TDA geprobeerd? Als je alles opbouwd volgens schema, dan moet het werken.

Hallo Sjoerd,
Ik heb de TDA niet als een LM aangesloten, ik heb alleen metterhaast het verkeerde schema doorgestuurd. Ik had het van de site van circuitsonline. Later kwam ik erachter, dart het verschilde van mijn versie.
Alles werkt, dus ik ben erg tevreden over de hulp.