Bij een verhuizing heb ik mijn TV uit de Engeland meegenomen... Ondertussen ben ik erachter dat in Engeland een andere uitzendstandaard wordt gebruikt en zodoende heb ik geen Audio (wel beeld) Navraag heeft mij ondertussen geleerd dat het met de frequentie van het geluidspoor te maken heeft.... Aangezien het niet de meest geavanceerde TV is vraag ik mijzelf af of ik dit op een eenvoudige / goedkope manier kan oplossen....
Is dit een goed startpunt om mijn TV reparatie skills te oefenen? (kan overweg met een soldeerbout maar heb me nog niet aan TV's gewaagd)Of is dit een geval "Hogere wiskunde"? Alle tips zijn zeer welkom!!!
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Het beste wat je in dit geval kunt doen is hier een videorecorder aanschaffen en aansluiten op de scart aansluiting van de tv. Vergeet niet op je tv de scartingang te activeren. Je kunt dan gewoon via de videorecorder naar de zenders kijken die hier aangeboden worden.
Je zult jezelf op deze manier een hoop narigheid, kosten, tijd en ellende besparen.
Succes,
Mac.
Neewbee,
Dat klopt. Het geluid in Engeland zit 6.00 MHz verder en hier maar 5,5 Mhz.
Wanneer je een schema van die tv hebt hoef je alleen maar een paar xtal filtertjes te vervangen en je hoort weer alles.Het schema heb je nodig om te kijken waar ze allemaal zitten.
Op 28 september 2004 14:08:21 schreef McDuff:
Het beste wat je in dit geval kunt doen is hier een videorecorder aanschaffen en aansluiten op de scart aansluiting van de tv. Vergeet niet op je tv de scartingang te activeren. Je kunt dan gewoon via de videorecorder naar de zenders kijken die hier aangeboden worden.
Je zult jezelf op deze manier een hoop narigheid, kosten, tijd en ellende besparen.
Succes,
Mac.
McDuff,
Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik inderdaad aan zitten denken, ik heb nog wel een oude videorecorder staan die er geschikt voor zou zijn, echter na een aantal minuten gaat deze automatisch uit als er geen videoband wordt opgestart, is deze auto power off makkelijker op te heffen dan dat het is op de TV aan te passen?
Ik zou de TV aanpassen, wat voor merk/type is het ?? kun je foto's van het binnenwerk posten ??
edit: in enegland wordt alleen de UHF-band gebruikt, in nederland ook de VHF-hoog band (op de kabel) Tenzij dit aan te passen is in het toestel mis je dus ook een band waar zenders zitten.
[Bericht gewijzigd door DC2PCC op ]
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Newbee.
Meestal staat er in de gebruiksaanwijzing over het hoe en wat van die auto power shutoff. Ik kan het je zo 123 niet vertellen. Misschien weten de anderen het als je het model en merk even vermeldt.
Groeten,
Mac
De TV die het betreft is een ALBA CTV3418BLK, als het goed is zit daar een VESTEL 11AK36 chassis in.....
De TV opzich is eigenlijk niet de moeite waard, maar weggooien is ook zo zonde, hij moet nog best mooi meekunnen als een slaapkamer TV.....
De videorecorder die ik eventueel nog heb staan om de boel op aan te sluiten is een ITT NOKIA 3770 maar ik heb dus geen flauw idee hoe en of de auto power off van dit apparaat te omzeilen is....
McDuff
Zat er nog soms een tape in de video, want dan kan het zijn dat íe in de stopstand na een aantal minuten afschakelt om overmatige slijtage aan de tape en koppentrommel tegen te gaan.
Groeten,
Mac.
Heb de service docs van dat Vestel chassis wel voor je.
Is een universeel chassis wat in heel veel andere "noname" TV's wordt toegepast en geschikt is voor veel normen.
Een en ander is in te stellen via de software/service mode van de TV. Alle opties zouden volgens het schema al aanwezig moeten zijn.
Bij elkaar een 7Mb aan doc's.
Herstel, het blijkt een Vestel AK20S chassis te zijn, ik heb inderdaad al wat lopen rommelen met de software instellingen maar het geluid blijft kraken 
Betekend het feit dat er software matige instellingen zijn dan ook meteen dat de componenten de verschillende standaarden ondersteunen?
Ik ga nog eens studeren op de info die ik via de volgende site heb gevonden
http://fileshare.eshop.bg/index.php?what=search2&searchstring=11AK…
Bij het vluchtig doornemen ervan leek het inderdaad een simpele software aanpassing....maar is het echt zo simpel?
Heb met behulp van de service docs in ieder geval de optie B/G standaard in het menu kunnen activeren, verder heb ik terug kunnen vinden welke filter verantwoordelijk zou moeten zijn voor het geluid voor B/G standaard.
Is het vanaf hier slechts een kwestie van de betreffende filter vervangen door een 5.5 Mhz filter?
Zijn dit universele filters of zijn deze chassis specifiek?
zijn universele filters, je hebt een filter en een resonator nodig waarschijnlijk (of je moet de quadratuurspoel 'even' opnieuw afregelen, als er geen resonator zit.)
de filters hebben 3 pootjes, de resonators 2. (is het een stereo-toestel, dan heb je 5.5 en 5.74 Mhz nodig)
Ik heb het binnenwerk van de TV nog eens nader bekeken met de documentatie erbij. Er zit op dit moment maar 1 filter voor de audio in terwijl er 4 plaatsen (voor verschillende standaarden) aanwezig zijn, is het het makkelijkst om de bestaande filter te vervangen op de huidige plaats of dient er een tweede filter bij geplaatst te worden op de in het schema specifiek voor B/G opgenomen plek?
Met andere woorden, als de bestaande filter gewoon vervangen wordt door een 5.5 Mhz is dat voldoende om het systeem "voor de gek te houden"?
DC2PCC:
Wat is de functie van de resonator? En waarom dient deze ook vervangen te worden? Hoe herken ik deze op het schema van de TV?
de resonator heb je nodig om de 5.5 MHz hulpdraaggolf op te wekken, dit kan ook anders gedaan worden (spoeltje met condensatortje) i.i.g. moet je goed rondkijken rond je audio demodulator IC. (mss. een foto van het stuk print waar we over praten ? en evt. een scan van het schema ??)
Het filter vervangen voor een 5.5 MHz zou ik even mee oppassen, omdat hij meer filterplaatsen heeft, voor meerdere normen, het kan gewoon zijn dat niet alle plaatsen bestukt zijn (dus wel meerdere normen mogelijk, maar uit kostenaspect niet alles bestukt) en dat je naast je 6 MHz filtertje een 5.5 MHz filtertje kunt plaatsen. Het schema biedt uitsluitsel !
DC2PCC,
Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar mijn camera heeft een beetje moeite met de details.. ik blijf proberen maar hierbij alvast de documentatie waarmee ik geprobeerd heb te kijken.
Als ik in de televisie zelf kijk zie ik dat Z105 gevuld is met een filter (Z103, Z104 en Z106 zijn leeg) verder zijn D108 en D109 "doorverbonden" (D106 en D107 zijn leeg)
Dit ligt niet helemaal in de lijn der verwachting die ik had, als ik de beschrijving goed lees zou bij een PAL I setup Z104 gevuld moeten zijn....
Hoe moet ik nu verder?
Alvast 1000x dank voor je hulp!
Voor Z103 moet je een filter bestukken. dit is verkrijgbaar bij conrad etc.
verder moet je waarschijnlijk VL101 afregelen, niet lukraak aan draaien, maar met een signaal afregelen, tot het geluid in orde is.
Helaas, de filter in Z103 plaatsen leverde geen resultaat, daarna heb ik de bestaande filter in Z105 vervangen door de 5.5 Mhz filter en...................... PERFECT GELUID!!!!
DC2PCC en anderen die gereageerd hebben bedankt!!!

P.S.
Hele gebeuren heeft me een 45 minuten gekost en 2 Euro aan onderdelen..... da's nog heel andere koek dan de TV reparateur die een prijsopgave van EUR 100,- deed voor deze aanpassing............
[Bericht gewijzigd door Newbee op ]