kan je met een max 3 ampere lader een 4 ampere accu opladen

Ik heb een Voltcraft e4 AC input lader die maximaal 3A kan laden. En ik kan nergens vinden of ik daarmee een accu die een laadstroomnorm van 4A heeft. kan iemand mij helpen hiermee?

Hensz

Golden Member

Als het om een loodaccu gaat kan het gewoon. Het laden duurt alleen langer, meer niet.

Don't Panic!

Op 15 april 2018 18:34:43 schreef Hensz:
Als het om een loodaccu gaat kan het gewoon. Het laden duurt alleen langer, meer niet.

het gaat alleen om een lipo lader

benleentje

Golden Member

Een Accu heeft alleen een maximale loodstroom en in principe geen minimum. Echter heeft elke accu een zelf ontlading. Dus stel de accu heeft een zelf ontlading van 1mA dan kan je de accu met 1,1mA geheel opladen. Echter zal dat heel erg lang gaan duren maar het kan.

Maar geef eens meer informatie
Wat voor accu wil je gaan opladen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 15 april 2018 20:05:08 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat ik zo snel zag en opmaak uit je verhaal is dat jouw lader een LiPo of LiIon lader is die 3A maximaal kan laden.

Je accu (ook een LiIon cel hoop ik) heeft vermoedelijk een capaciteit van 4000mAh or 4Ah. Let op dat de eenheid A en de eenheid Ah verschillend zijn: de één is ampere, de andere ampere-uur.

Deze accu kun je uitstekend laden met 1A of minder. Alleen zoals al aangegeven, duurt het dan langer.
LiIon cellen kunnen vergeleken met NiMH of loodaccu's, redelijk snel geladen worden zonder veel problemen. Hiervoor wordt vaak de term "C" gebruikt: die hangt weer af van de capaciteit van de accu: jouw 4Ah accu mag bijvoorbeeld met 1C (dat wil zeggen, met 4A) geladen worden. Misschien ook wel met 2C, dus 8A: dit zal in de specifikaties van de accu staan. Maar met minder dan 1C is ook prima.

4Ah wil zeggen dat de accu 4A kan leveren gedurende 1 uur. Of 2A gedurende 2 uur. Of 1A gedurende een 4 uur. 4A keer 1 uur = 4Ah, 2A keer 2 uur = 4Ah, etc. Misschien kan hij zelfs 8A leveren gedurende een half uur, maar dat wordt tricky: loodaccu's worden vaak gedurende 20h gemeten: dan zijn ze 100Ah met een 20h meting. Als je hem in 1 uur leegtrekt zal hij bv. maar 90Ah zijn.

Mogelijk zit ik volledig fout met mijn aanname, maar dat horen we wel wanneer je meer info geeft.

Edit: je accu bestaat ook uit minimaal 2 en maximaal 4 cellen? Want iets anders kan je lader geloof ik niet aan.

Ik ga met r-p mee: Mogelijk verwar je (ThomasP) Ah en A.

Dit wordt minder waarschijnlijk als je het woord "laadstroomnorm" gebruikt, maar toch ga ik mee met er voor te waarschuwen.

De meest genoemde waarde van een accu is de capaciteit. Die zou je in Wh of J(oule) moeten uitdrukken, maar gebruikelijk is ampere-uur Ah. Dit wordt veel met Ampere verward.

Zou je Ah en A verwarren, dan heb je een 4Ah accu. Is dat een Loodaccu, dan is de eerste gok dat je hem met 1A mag laden. Maar je hebt een LIPO. dan is de eerste gok dat je met 1C, oftewel max 4A mag laden. Dat zou dus prima gaan met dat 3A ding.

Geloven we je op je woord (zoals een aantal hierboven), dan kan het zeker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/