@Lambiek, dit klopt inderdaad!

AdBlue druk +-5bar en luchtdruk 8 à 9 bar.

@ mama

mijn redenering gaat als volgt:

hoge duty-cycle lage frequentie, dan is het signaal vaak hoog (want duty-cycle hoog)

lage duty-cycle hoge frequentie, dan is het signaal minder vaak hoog, maar door de hoge frequentie, wordt het signaal dan ook vaker hoog.

Zie bijlage, maakt het iets duidelijker.

Dus indien je de frequentie en duty-cycle zo op elkaar kan afstemmen, zal op een moment, OP HETZELFDE TIJDSINTERVAL, het signaal even lang hoog zijn geweest.

Ik weet dat dit praktisch niet haalbaar/ geen nut heeft, maar het is maar een theoretische veronderstelling.

Wel, louter als theoretische oefening dan: het kan verhelderend zijn om in jouw tekening de oppervlakte te berekenen. Doe dit misschien eerst voor een voorbeeld, en kom van daaruit tot een formule die de oppervlakte geeft in functie van frekwentie en duty-cycle. En nee, zoek het aub verder zelf uit, dit is tenslotte een schoolvraag; en nogmaals, nmbm. had je dit moeten kunnen oplossen om uit het middelbaar gelost te worden / tot de bachelorstudie te worden toegelaten.

NB: de oppervlakte berekenen is zelfs niet nodig, want de hoogte van de blokjes is arbitrair, en ze is toch gelijk voor de beide grafieken.

Je tekent nu twee aparte signalen. 1: is je frequentie. 2: is je puls/duty-cycle. "50% in dit geval"

Maar een PWM signaal is toch heel iets anders, zie mijn vorige post met tekening.

EDIT:
O, wacht even. Ik denk nu te weten wat je bedoeld.
Met de frequentie bedoel je om de X aantal tijd je pomp aansturen, en met je duty-cycle het X aantal benodigde pulsen geven voor je pomp. Klopt dit?

Op 26 april 2018 09:40:55 schreef Lambiek:
Je tekent nu twee aparte signalen. 1: is je frequentie. 2: is je puls/duty-cycle. "50% in dit geval"

Maar een PWM signaal is toch heel iets anders, zie mijn vorige post met tekening.

De tekening is hetzelfde signaal maar met andere parameters (aangepaste frequentie en aangepaste duty-cycle)

Op 26 april 2018 09:40:55 schreef Lambiek:

EDIT:
O, wacht even. Ik denk nu te weten wat je bedoeld.
Met de frequentie bedoel je om de X aantal tijd je pomp aansturen, en met je duty-cycle het X aantal benodigde pulsen geven voor je pomp. Klopt dit?

Inderdaad, deze redenering zou wel niet kloppen bij het aansturen van mijn pomp.
Maar de gemiddelde spanning gaat toch gelijk zijn?

Maar het gaat niet over de gemiddelde spanning, want die heb je niet. De frequentie wisselt steeds, "door de waarde van je NOx sensor" dus je kunt niet stellen dat je altijd een gemiddelde spanning hebt.

En in geval van een pomp testen wil je ook weten of deze reageert op je NOx waarde, of zie ik dat verkeerd?

Als je motor meer toeren draait, of er moet meer koppel geleverd worden, zal de uitstoot ook veranderen. Dus daar moet je pomp op reageren.

Neen inderdaad, maar we waren even aan het afdwalen van het eigenlijke onderwerp :D

En dit is niet nodig, het is de bedoeling om een test-stand te maken. Dus een stand-alone constructie.

Ik ga z.s.m. metingen op een vrachtwagen doen, onder verschillende belastingen. Hiermee kan ik dus zien indien de duty-cycle van de pomp varieërt of indien het de combinatieklep is die de druk/ het debiet regelt.

Als ik deze waardes heb, kan ik op de teststand, de juiste waardes controleren (druk/debiet van de pomp)

Je hebt dus een schakeling nodig waarvan je de "hoog" en "laag" tijd kunt regelen, dat kun je met 2 x LM555.

Oké, we wachten de metingen af. We willen wel weten hoe het afloopt natuurlijk. :)

Ik heb zelf al wat opgezocht, en indien de frequentie overeenkomt, lijkt me dit een zeer handige oplossing!

https://opencircuit.be/Product/11608/PWM-controller-12V-40V-10A

Iemand ervaring mee? Of toch beter zelf iets samenstellen?

Dat is niet wat je nodig hebt, je moet de frequentie kunnen regelen aan de hand van de "hoog" en "laag" tijd.
Waarschijnlijk niet te krijgen in kit of module, je zult er zelf een moeten bouwen.

E/ zoiets http://www.seekic.com/circuit_diagram/Signal_Processing/555_Pulse_Gene…

Je kunt deze in uw link waarschijnlijk wel aanpassen als die met een 555 werkt.

[Bericht gewijzigd door MGP op (13%)]

Beste Aaron,

Volgens mij hanteer je de verkeerde volgorde. Voer eerst je metingen uit op een bestaande vrachtwagen of zorg dat je de aanstuur specs van die pomp op een andere manier bemachtigd.

Daarna kun je pas de specificaties voor je elektronisch ontwerp opschrijven.

Een schakeling met in basis een 555 timer ic is waarschijnlijk voldoende, zoals hier al wordt voorgesteld, echter dit signaal moet je versterken en daar heb je toch meetwaarden of gegeven waarden voor nodig.

Het lukraak een stuk elektronica bestellen is niet wat er wordt verwacht van een student die in een bachelor opleiding zit.
Dat is ook de reden waarom wij jou telkens terug sturen "in het bos". Een kant en klaar antwoord gaan we je niet geven... ;-) daar moet je eerst zelf wat moeite voor doen.

Heb je voor je doseer unit geen PWM nodig, of heb je dat nog niet uitgezocht.

Je moet de datasheet hebben van de pomp al de rest is gissen.

Persoonlijk zou ik het met een controller doen in combinatie met een PC, je geeft de controller opdrachten via RS232 en eventuele data stuur je terug naar de PC. De PC kun je dan een mooie grafiek laten maken van je test.

Maar dat is misschien iets te hoog gegrepen. :)

Vanwaar deze getallen?

Ik nam aan dat je een vaste flow-rate wilde, da's meestal met dit soort pompjes... (ruitensproeier, espresso,...)
Voor variabele flow-rate kun je de frequentie instellen inderdaad...

@lambiek, graag zou ik het via een controller en pc doen. Waarom zou dit te hoog gegrepen zijn? Ik probeer het ook maar te leren...

En voor de rest weet ik dat ik niet zomaar iets moet aanschaffen, maar ik deed gewoon wat opzoekwerk. Nu weet ik dat zoiets bestaat. Ik vroeg gewoon als iemand al ervaring heb met zo een controller.

Morgen start ik met metingen en dan weet ik meer.

Op 26 april 2018 10:59:26 schreef MGP:
Dat is niet wat je nodig hebt, je moet de frequentie kunnen regelen aan de hand van de "hoog" en "laag" tijd.
Waarschijnlijk niet te krijgen in kit of module, je zult er zelf een moeten bouwen.

E/ zoiets http://www.seekic.com/circuit_diagram/Signal_Processing/555_Pulse_Gene…

Je kunt deze in uw link waarschijnlijk wel aanpassen als die met een 555 werkt.

Dit is inderdaad wat ik nodig heb, zo kan ik beide parameters veranderen, zeer veel dank!

Welke zijn de waardes voor de 3 condensatoren?
Er staat daar 10µ -> 10µF?
en 100n -> 100nF?

Even iets van iemand die iets soortgelijks deed.

ga NOOIT purgen in een vrachtwagen.... Amoniak is ZEER schadelijk, daarbij: bij een overmaat aan amoniak blaas je je NOx sensor op: die kunnen daar niet tegen...

Om te purgen: pomp loshalen, injector loshalen en doorspoelen. Bij voorkeur met WARM water. Je kunt dan in beperkte mate ook verstoppingen oplossen. Gekristalliseerde amoniak welke leidingen, pomp en/of injectoren verstoppen heb je geen flow en moet je gewoon vergeten....

Druk haalt gewoon weinig uit bij een verstopping, dus waarom je van die hoge drukke wilt hebben is mij een raadsel.. Pompen doet hij als je een goede dosserpomp hebt zelf wel...

Op 26 april 2018 13:00:39 schreef Aaron:
@lambiek, graag zou ik het via een controller en pc doen. Waarom zou dit te hoog gegrepen zijn? Ik probeer het ook maar te leren...

Als je daar voor openstaat is prima natuurlijk, ik weet alleen niet hoeveel tijd je er voor hebt.

Lees dit eens door als je zin en tijd hebt, dan kun je zien wat het allemaal inhoud.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Vanaf hoofdstuk 5 wordt het interessant voor jou.

Op 26 april 2018 13:01:29 schreef Aaron:
Dit is inderdaad wat ik nodig heb, zo kan ik beide parameters veranderen, zeer veel dank!

Als je het met een controller en een PC wil doen, heb je dit niet nodig.

Op 26 april 2018 14:44:31 schreef Lambiek:
[...]
Als je daar voor openstaat is prima natuurlijk, ik weet alleen niet hoeveel tijd je er voor hebt.

Lees dit eens door als je zin en tijd hebt, dan kun je zien wat het allemaal inhoud.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Vanaf hoofdstuk 5 wordt het interessant voor jou.

[...]
Als je het met een controller en een PC wil doen, heb je dit niet nodig.

Misschien wel leuk: ik heb wel ervaring met het programmeren van microcontrollers; Ledjes aansturen (looplichten, pinkers,...) met schakelaars deze leds bedienen en tekst laten verschijnen op een display. Hopelijk sluit dit er zich wat op aan.

Op 26 april 2018 14:55:59 schreef Aaron:
Misschien wel leuk: ik heb wel ervaring met het programmeren van microcontrollers; Ledjes aansturen (looplichten, pinkers,...) met schakelaars deze leds bedienen en tekst laten verschijnen op een display. Hopelijk sluit dit er zich wat op aan.

Jij zal het wel met een Arduino gedaan hebben denk, dit gaat over PIC-controllers. Maar met een Arduino kan het ook natuurlijk, alleen heb ik daar niets mee. :)

Lees het eens door zou ik zeggen, er staan veel werkende voorbeelden in. En ook een heel stuk over de samen werking met een controller en de PC.

Op 26 april 2018 15:00:26 schreef Lambiek:
[...]
Jij zal het wel met een Arduino gedaan hebben denk, dit gaat over PIC-controllers. Maar met een Arduino kan het ook natuurlijk, alleen heb ik daar niets mee. :)

Lees het eens door zou ik zeggen, er staan veel werkende voorbeelden in. En ook een heel stuk over de samen werking met een controller en de PC.

Was via de sofware van rigel , reads 51. Met een micro-controller-kit ADuC 832

Maar nu ben ik even stil, de cursus eens doornemen

Het heeft geen zin om met software te beginnen als je niet weet over welke tijden we het hier hebben, idem voor componentenkeuze van die LM555 schakeling.

Je kunt ze wel experimenteel bepalen en beginnen op een gaatjesprint.
Er zijn genoeg sites te vinden die een 555 calculator hebben.

Begin bij het begin vooraleer uw programmeercursus open te slaan.

dit zijn doseersystemen die bedoeld zijn om kleine hoeveelheden amoniak te geven. Je moet dus meten waar je de maximale opbrengst hebt om te purgen.. Je moet dus exact de volledige slag maken... dit is echt geen rocket science en zou ik met en freq generator en een driver trap aan de slag gaan.

Dit soort basale testopstellingen moet hij toch gewoon over kunnen beschikken in het lab van school?
Wat flowmeters, inderdaad eindtrapje, voeding, stukje software (labview) en klaar.

Als ik wat vervelend mag zijn. Ts'er doet een eindproef van zijn bachelor opleiding dat bestaat uit het reinigen van een pomp/doseermodule en moet daarna een controle uitvoeren of de pomp nog voldoet aan de specificaties van de fabrikant.

Ik durfde niet eens met zo'n voorstel aan te komen voor mijn eindscriptie. ;-)