Op 25 april 2018 15:43:08 schreef Aaron:...dan zou deze moeten werken op 24V AC.
2 argumenten:
-De kabeldikte is niet geschikt voor 230V
Even rechtzetten: als de kabeldikte goed is voor 24V is deze zeker goed voor 230V: hoe hoger de spanning hoe dunner de kabel. Aan de isolatie van 230V draadjes worden uiteraard wel hogere eisen gesteld.
Beste Aaron, je hebt nog niet gereageerd op High met Henk z'n adviezen mbt het purgen van het Ad Blue systeem. Het lijken misschien opmerkingen die slechts zijdelings met de pomp-theorie te maken hebben maar het zijn juist heel terechte adviezen uit de PRAKTIJK.
Bovendien zou het niveau van het werkstuk wel met stappen omhoog gaan als je ook schema's zou kunnen weergeven, zowel van de weg die de Ad Blue moet afleggen als ook het elektrisch schema.
Een systeembeschrijving zou het geheel complementeren.
Ik weet dat DAF trucks al die gegevens in prachtige studieboeken beschikbaar heeft voor monteurs/cursisten van de dealers.
Het is dus wellicht beter te overwegen aan de info-zijde te starten en dààr een pompje bij te zoeken. Je zou kunnen proberen naar de dichtst-bijzijnde dealer te gaan en daar eens een praatje te maken.
Standkachels welke stoken op dieselolie worden ook gevoed met zo'n type pomp (maar dan veel kleiner). De grap is dat daar wél gebruik wordt gemaakt van variabele pulsfrequenties, bij opstarten wordt eerst heel rustig gepompt, je hoort de pomp globaal iedere seconde een keer tikken. Zodra de kachel goed brandt en er vol vermogen wordt gevraagd hoor je de frequentie toenemen met (ruw geschat) het 4-voudige. Ik noem het maar even om te benadrukken dat je beter geen aanname kunt doen.
Zonder al die gegevens zou ik het een minder goed werkstuk vinden, er zal ook geen dealer zijn die ook maar enige waarde hecht aan de uitkomst.
Los daarvan beschikken dealerwerkplaatsen al over diagnosesoftware en hardware om AdBlue problemen op te sporen en te verhelpen. Ook om die reden zou je gewoon eens met een werkplaats moeten gaan praten.
Succes met je project.
Aaron, ivm het pompje, voor de diesel worden dergelijke pompjes gebruikt voor de opvoer van de diesel naar de injectiepomp. Deze pompjes hebben een vast slagvolume en worden elektronisch gestuurd om het juiste debiet te geven. Met de adblue pompjes is dat ook zo. Je hoort de opvoerpomp starten na het op contact zetten van de machine. Volgens de benodigde druk en debiet gaan ze dan sneller 'tikken'. Bij een stilstaande motor gaan er verschillende seconden voorbij tussen 2 tikjes. Bij een draaiende motor komen de tikjes om de 1s. Bij vollast kan dit oplopen tot 4 tikken per seconde. Dit om je een idee te geven van welke frequentie je zou moeten halen. Natuurlijk weet ik niet of dat bij een adblue pomp hetzelfde is maar ik vermoed dat dit ongeveer gelijk zal lopen.
Hier het systeem overzicht van een adblue systeem zoals door Daf wordt gebruik. Laat TS'er nu eens beredeneren hoe die pomp gestuurd moet worden.
Dat inderdaad een van de mooie DAF schema's. Toch zou ik voorzichtig zijn met het publiceren er van. Ik geloof nooit dat DAF hier achter zal staan om meer dan één reden....
Op 27 april 2018 09:27:16 schreef 240diesel:
Dat inderdaad een van de mooie DAF schema's. Toch zou ik voorzichtig zijn met het publiceren er van. Ik geloof nooit dat DAF hier achter zal staan om meer dan één reden....
Mee eens. Ben er 3 tegengekomen op het grote web vandaar. Ben er normaal inderdaad voorzichtig mee al worden dit soort systeemoverzicht schema's ook gewoon verstrekt voor onderhoudswerkzaamheden. Ik hoop dat Ts'er er wat mee kan...
MGP
LDmicro user.
Gaan jullie niet wat te ver?
In zijn openingspost vraagt hij hoe zo'n pompje werkt en welk schema hij daarvoor kan gebruiken om dat aan de praat te krijgen.
Tegen dat dit in orde is, is het schooljaar voorbij 
Hier zie je idd meer en ook kleppen en een ecu met CAN
Ik zou zelf dus ook op de CAN gaan sturen (sterker nog, onze pompen moesten op CAN gestuurd worden
Op 27 april 2018 09:50:20 schreef MGP:
Gaan jullie niet wat te ver?
In zijn openingspost vraagt hij hoe zo'n pompje werkt en welk schema hij daarvoor kan gebruiken om dat aan de praat te krijgen.
Tegen dat dit in orde is, is het schooljaar voorbij
Hahaha,ik zou de vraag om willen draaien; " is een pompje dat warm water pompt met een basic pulsgeneratortje niet wat te weinig?"
Het gaat immers om een bachelor, geen spreekbeurt groep 8.....
Wat mag je er van vinden dat iemand de werking van een plunjerpomp niet weet te doorgronden als de pomp uit elkaar ligt. Vervolgens met 13kHz de pomp wil aansturen... er wordt dus schijnbaar niet meer nagedacht over volume verplaatsing van de pompplunjer en massa traagheid van de pomp, elementaire begrippen van een spoel, etc.
MGP
LDmicro user.
Tja, hoe ontwerp je een CANbus sturing als je niet weet hoe de componenten werken en hoe ze te sturen 
Ik heb al verschillende Bachelor werken gezien (en bijles gegeven) en weet heel goed hoe het daar aantoe gaat en wat de algemene kennis is.
Edit: makkelijk als al wat ervaring hebt, geef mij 2 dagen en zijn systeem staat op poten, maar ik weet ook van waar ik kom en dat is ook belangrijk in het leven.
[Bericht gewijzigd door MGP op (25%)]
Heb nu momenteel al wel genoeg reacties gelezen...
Dit zijn de doelstellingen van mijn bachelorproef:
-Theoretische uitleg en beschrijving AdBlue-systeem
-Optimale diagnose flowchart opstellen
-Business case opstellen van een ruilsysteem met test en revisie-stand voor componenten van het AdBlue-systeem
-Indien business case positief is, uitwerking ruilsysteem & test/revisiestand.
Ik heb de eerste 3 doelstellingen al afgerond, en een theoretisch deel van 40+ pagina's. Ik weet goed hoe het systeem werkt, ik heb alle elektrische schema's liggen & ik werk samen met een Renault Trucks dealer.
Mijn enige vraag was hoe ik zo een pompje moest aansturen omdat ik dit nog nooit gedaan had.
Maar goed geen probleem, ik heb geen zin meer in dit negatief gedoe, hier heb ik ook niets aan.
Ik wil iedereen bedanken voor de positieve reacties waar ik wel iets aan heb gehad.
Maar ik sluit het onderwerp hier af en probeer het zelf uit te zoeken.
Geniet van jullie weekend,
Groeten
MGP
LDmicro user.
Wees niet zo vlug gestoord ook een eigenschap van een goede bachelor 
Als je dat allemaal in uw openingspost had geschreven dan waren veel posts hier achterwege gebleven.
Maar ik blijf nieuwsgierig, als je resultaat hebt geboekt komt dan eens terug.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pomp aansturing is toch vermeld? Je moet de frequentie aanpassen om meer/minder uit de pomp te krijgen...
Dit is precies het type aanstormend "talent" dat er op een of andere manier in slaagt op een positie terecht te komen waar ze het praktijkmensen zoals hier zitten moeilijk maken.
Dump een draak van een produkt in de markt en laat de man in het veld lekker met de sores.
Wat een ongelooflijk arrogante houding, velen hebben hun tijd er in gestoken om je positieve feedback te geven en dan gaan we ff van de toren blazen. Mensen als jij zorgen er voor dat de animo om te helpen steeds verder afneemt.
Dergelijke houding en denkwijze is exact de reden dat ik gisteren mijn laatste dag in het onderwijs had...
Ga terug het bedrijfsleven in.. En weer het veldwerk. Geen volledige engineering voor mij, maar storingen, onderhoud en upgrades. Dit soort problemen los ik in het veld op. Heb ik geen opstelling voor nodig...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
Op 27 april 2018 13:47:49 schreef High met Henk:
Dergelijke houding en denkwijze is exact de reden dat ik gisteren mijn laatste dag in het onderwijs ...
Ik begrijp het wel Henk, werk zelf ook in het onderwijs. En ja het is soms lastig. Toch kan het anders. Ik weet zeker dat onze 4e jaars leerlingen (mbo) autotechniek bovenstaand vraagstuk zelfstandig kunnen oplossen. Vandaar ook mijn vraag wat mag je van het kennisniveau van deze jongen verwachten....
Heb bij elkaar ook paar jaar (7 of 8 jaar) les (n3 en 4) elektro en mechatronica mogen geven. Heb veel wollig en vaak incompleet of zelfs foutief proza voorbij zien komen. Ben jong genoeg. Kon nog bedrijfsleven in..
Wat de TS doet herken ik wel vanuit afstudeerders die ik heb meegemaakt .
Die worden door bedrijven gebruikt als goedkope onderzoekers en vanuit opleiding moeten ze een technisch verhaal doen liefst discipline overschreidend en dan nog een financieel verhaal erbij .
Vaak stuurt vanuit een bedrijf wel een manager die afstudeerders aan en dan moet het technisch al niet te moeilijk worden en die wil een praktisch verhaal met een financieele onderbouwing , een kort termijn verhaal .
Voor die manager is het een status dat die een afstudeerder begeleidt . Dat op die manier de eigen techneuten in de hoek worden gezet heeft die niet eens in de gaten .
Zo te zien zijn er technische verbeteringen mogelijk niet voor niets dat er problemen zijn maar een bedrijf wil dat (nog) niet horen en zeker niet van een afstudeerder . Die wordt al afgebrand als die vragen stelt op een forum.
Met een plunjepomp hoeveelheid regelen terwijl de versproeing goed moet blijven ? Spul wat kristalliseert , spoelcyclus . Samenstelling uitlaatgassen varieert sterkt met lucht/brandstof mengsel en dan meten aan
de uittrede van een katalysator . Uitlaatgassen reinigen is al lastig bij een continu proces laat staan als het proces continu wijzigt .
Jan, je vergeet de bijkomende factor dat je terugkoppeling sneuvelt bij (langdurige) overshoot.
Maar je slaat de spijker op de kop. En hier is een school debet aan. Ik ben nog 3 dagen bpv (stage) coordinator, heb 2 jaar lang zo gewerkt en heb 6 jaar begeleiding gedaan in mbo.. Heb bedrijven hierop aangesproken ook
Op 28 april 2018 14:16:51 schreef High met Henk:
,... heb 2 jaar lang zo gewerkt en heb 6 jaar begeleiding gedaan in mbo.. Heb bedrijven hierop aangesproken ook
Het gaat alleen maar over geld Sven, en voor die bedrijven is het mooi meegenomen als er iets uit komt wat ze kunnen toepassen. Lekker goedkoop toch, want daar draait het om.
Daarom heb ik nu dus een technische dienst functie... Mijn werkgever is gebaat bij een deugdelijke oplossing en implementatie. Is een bewuste keuze.
Maar hoe vaak ik niet producten zie en denk: Is dit nu waar je trots op bent? Of hier is nog veel aan te optimaliseren (lees mijn handen gaan jeuken!)
Maar leg mij eens uit.. Een stagiair wordt vaak ook betaald. En als zo'n onderzoek niet klopt (en een manager weet dat vaak niet) sla je in de technische wereld meteen een flater van formaat...
Een niet (goed) werkend product wordt op de werkvloer ook niet gebruikt..... Mensen met kennis verzinnen iets wat we werkt...
De commerciële kant is meer naar voren gekomen en speelt mee in het spel . Er moet iets verkocht worden , er moet geld worden verdiend , de klant moet tevreden zijn en of het uiteindelijk technisch klopt is steeds meer naar de achtergrond geschoven . En dat gebeurt aan de inkopende kant en aan de verkopende kant . Techniek is steeds meer naar achter geschoven . De algemeen manager , commercieel manager , project manager bepalen . Techneuten zijn vaak lastig en passen niet goed en worden buiten beeld gehouden .
Op 28 april 2018 18:24:38 schreef High met Henk:
Maar hoe vaak ik niet producten zie en denk: Is dit nu waar je trots op bent? Of hier is nog veel aan te optimaliseren (lees mijn handen gaan jeuken!)
Ja dat is zo, maar iets goeds ontwikkelen kost nu eenmaal tijd en geld. En dat zijn twee dingen die er vaak niet zijn, of ze hebben het er niet voor over.
Maar leg mij eens uit.. Een stagiair wordt vaak ook betaald.
Ja, maar die staat net iets dichter bij het bedrijf omdat hij daar op dat ogenblik werkt. En als die een goede begeleider heeft, zal hij ook meer feedback krijgen.
En als zo'n onderzoek niet klopt (en een manager weet dat vaak niet) sla je in de technische wereld meteen een flater van formaat...
Een manager, breek me de bek niet open.
Mensen met kennis verzinnen iets wat wel werkt...
Helemaal mee eens. Maar een stagiair moet ook de kans krijgen, en mijn ervaring is dat er hele goede tussen zitten.
Op 28 april 2018 23:22:59 schreef jan_55:
De commerciële kant is meer naar voren gekomen en speelt mee in het spel . Er moet iets verkocht worden , er moet geld worden verdiend , de klant moet tevreden zijn en of het uiteindelijk technisch klopt is steeds meer naar de achtergrond geschoven.
Helemaal mee eens, al is het wel triest moet ik zeggen.
De algemeen manager , commercieel manager , project manager bepalen.
Ja, die staan tegenwoordig op een voetstuk geloof ik. En dat vaak zonder kennis van zaken. Alles is veel te commercieel aan het worden.
Techneuten zijn vaak lastig en passen niet goed en worden buiten beeld gehouden .
Ja, maar dat zijn wel de mensen waar ze het van moeten hebben. Maar ik ken gelukkig ook nog wel bedrijven waar er naar de techneuten geluisterd wordt, maar vaak staat daar ook een techneut aan de top.