SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, het kan zonder IC's, maar dat gaat sowieso een stuk moeilijker zijn, en/of een veel slechtere geluidskwaliteit geven dan zo'n IC. Als het gemakkelijk was om een goede ontvanger te maken zonder IC's, waarom denk je dan dat Philips de moeite heeft genomen om zo'n IC te ontwerpen?
Hoe is die voedingsspanning nou weer relevant? Zelfs zonder zulke beperkingen zijn dergelijke analoge IC's blijkbaar niet meer te vinden, dus dat gaat het alleen moeilijker maken.
Je vertikt het nog steeds om te vertellen waarom je een alternatief nodig hebt, als je al een TDA7000 hebt en die prima werkt.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Het ic is ontworpen voor low-cost radio, op 70kHz kan je filteren met een rc-filtertje. Scheelt een keramisch of quartz-filter voor 455kHz, of 10.7MHz.
Kwaliteit ga je niet bereiken met dit IC, daar is het niet voor ontworpen.
Dat Elektuur het meerdere keren heeft gebruikt zegt al genoeg ?
Ik denk dat de TDA7000 van de zelfde generatie is als de NE602\NE612 die al jaren niet meer gemaakt worden.(denk ik)
Er is verder niets mis met een TDA7000,het scheelt een handvol transistors.
pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
O.K. Sorry.
Kep toen ik mijn actieve subwoofer bouwde ook 3 low-pass filters in de etsbak gegooid. Om te testen welke nu het beste ging. Ik dacht dat nu ook weer te doen in de hoop dat hij minder kraakte etc. Wellicht zat er volgens jullie genoeg verschil in voor de tweede poging. Dan houd ik het hier maar bij, groet, Wouter. En bedankt voor jullie tijd.
pascalbythree
P.S.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/36/hf/fm-antenneversterker…
Als dit board erbij aansleep wordt het dan beter?
Kep net maar een 2.4gig antenne eraan gezet en het lijkt wel beter te gaan maar toch. Weet iemand wat nog meer een aanrader is uit de HF lijst??
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/7/hf.html
Verder lijkt me het c00l om een meter met naald op de voorkant te zetten, geen audio volume, maar antennesignaal. Weet iemand deze toevallig ergens te vinden of heb ik mij vergist en bestaad deze compleet niet?
Groet, Wouter
Check, deze meter heb ik nog liggen.
Dat is een SWR meter,dat is heel wat anders dan een antennesignaal meter.Maar misschien wel bruikbaar.
De meeste meters zijn tegenwoordig met een ledbar.(LM3914 of LM3915 I.C.) inmiddels ook weer antiek. 
Edit\ Sommige I.C's CA3089 bijvoorbeeld hebben een pin waar je rechtstreeks een metertje aan kan knopen.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]
Op 9 mei 2018 19:45:09 schreef pascalbythree:
TDA1083
Is dit nu een IC met FM tuner en versterker ingebouwd?
Kweenie. Ik wist dat ik ooit een briefje met "AM/FM tuner" in een bakje had gelegd met wat IC's. Gek genoeg kon ik dit bakkie binnen een paar minuten vinden
en dit was het resultaat (het posten van TDA1083 typenummer). Destijds heb ik dit waarschijnlijk op een CD-rom in het EL gebouw van de universiteit Twente opgezocht (pre-internet, dat kreeg ik pas in 1995 (10MB!)). Toen ik nog lekker met de fiets naar Conrad in Boekelo kon fietsen waar dit IC vandaan komt denk ik (zakje met (Russische?) namaak IC's).
Als ik 'm nu Google denk ik dat je gelijk hebt over de versterker en zie ik in dat je dit niet zoekt... Succes nog.
EDIT: Zoals Maarten hieronder oppert is het denk ik gewoon inderdaad Oost-Duits. In mijn herinnering had ik er Russisch van gemaakt. Info van >25 jaar geleden is niet allemaal meer paraat... (en chemo-brain helpt ook al niet).
[Bericht gewijzigd door r-p op (13%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 mei 2018 00:43:56 schreef r-p:
(zakje met (Russische?) namaak IC's).
A283D is een Oost-Duits typenummer, Conrad zal daar na de wende wel flink ingekocht hebben. Sommige types zijn ook nog wel een jaar of wat doorgeproduceerd aan de Oder.
Tonge Jonge. Of zal ik een schema pakken zonder IC ?
Tja Wouter, Ik denk dat je beter gewoon iets moet gaan bouwen met die TDA7000. Kijken of dat lukt. Je zoekt nu veel te diep en wil veel te veel. Die TDA7000 is heus niet verkeerd of zo. Zeker niet om voor het eerst iets gaan bouwen. Een schakeling die het zelfde doet als die TDA7000 maar dan met discrete componenten, zal je vies tegen gaan vallen en heeft daardoor een kleine kans van slagen.
Ook gewoon stomweg iets discreets nabouwen is een probleem. Zoals al gezegd zijn dergelijke schakelingen ouderwets en de gebruikte componenten obsolete en vaak niet eens meer te koop. Je kunt ze vervangen door nieuwe natuurlijk maar dan moet je uit die oude schema's kunnen lezen aan welke specs die componenten moeten voldoen. En vervolgens in datasheets van nieuwe onderdelen gaan zoeken naar onderdelen die dezelfde of vergelijkbare specs hebben. Ik begrijp uit jou postings dat je geen data sheets leest of kunt lezen en dan wordt dit dus al een doodlopende weg.
Je luistert denk ook veel te veel naar audiofielen die wazige praatjes op youtube houden. Al die youtube verhalen zijn waarschijnlijk wel waar bij die betreffende persoon. Alleen nooit reproduceerbaar bij elk ander mens met eenzelfde installatie. Gewoon omdat niet wordt vermeld hoe en in welke omgeving de betreffende geluids ervaring is opgedaan. Bij jou thuis werkt de installatie waarschijnlijk helemaal niet, of juist veel beter. Dat kan ook nog.
Op subjectieve vragen als: Is dit ic of schakeling beter dan die andere? kun je niet echt een juist antwoord krijgen.
Je vragen moeten specifieker zijn.
Dus bijvoorbeeld ruist deze schakeling meer dan die andere. En zo ja waarom dan en hoe is dat geconstateerd?
Je zult merken dat die TDA7000 een heel acceptabel geluid geeft als je het netjes op de juiste manier gebruikt.
Als je wilt voldoen aan de eisen van een audiofiel is dit natuurlijk not done. Dan moet je gewoon het volgende bouwen:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Vicos_Bleistift-FM-Radio/F…
Dit voldoet aan de eisen van een audiofiel. Geen waardeloze vreselijk vlak klinkende transistoren. Geen duivelse geïntegreerde (IC's) schakelingen. Maar lekker met buizen. Als je er nu zelf die zwart ebbenhouten knopjes opzet heb je een echt High End systeem.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
De TCA440, ik dacht ook van Pillips is ook een bekend radio circuit, maar waarschijnlijk ook inmiddels een obsolete ic geworden.
pascalbythree
Als je de TDA7000 al hebt, hoeft er inderdaad alleen maar een stereo decoder achter.
Dus kan de TDA7040 stereo decoder rechtstreeks met een nieuw achter de TDA7000 ? Of moet ik dan de TDA7021T gebruiken in combinatie hiervan
Zo ja, weet iemand schema's zonder versterker componenten en speakers. Hoe ik deze TDA7040 aan mijn TDA7000 hang
? Dan knal ik mijn PCB tekening vanavond nog in elkaar. Groet, Wouter
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 mei 2018 14:34:06 schreef Martin V:
De TCA440, ik dacht ook van Pillips is ook een bekend radio circuit, maar waarschijnlijk ook inmiddels een obsolete ic geworden.
TCA440 (meen van Siemens), ook met een Oost-Duits equivalent A244D, is een oscillator en mengtrap meen ik en vooral voor AM-ontvangst (FM met kunstgrepen wss mogelijk) en zal qua frequentie wel geen band II halen. Inmiddels zwaar obsolete. Heb er zelf nog een keer een gebruikt in een vleermuisontvanger.
ja dat is ook een gouwe ouwe Maarten. 
http://www.cryptomuseum.com/spy/sp20/files/TCA440.pdf
Zo heb ik hier nog een paar SO41P en SO42P (TBA120)liggen in een bakje die ik wss in dit leven niet meer gebruiken zal.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Klopt, ik was eerder met mijn posting, als dat ik dat ic heb geanalyseerd, het betreft inderdaad een AM ic.
Toch wel een leerzaam ic kan ik zeggen, mengtrap en middenfrequent alles ingebouwd, alleen de detectie zal je zelf moeten doen.
Ik heb veel Sony en Akai tuners van binnen gezien en die gebruikte ook van dit soort geintregreede ic's (zie mijn eerdere postings).
Die TDA7000 is daarom helemaal niet zo bijzonder, er zijn genoeg vergelijkbare typen te verkrijgen, weliswaar mogelijk obsolete maar er valt nog wel aan te komen.
@Hubie de SO42p heb ik hier ook nog liggen (twee stuks) maar nooit gebruikt, misschien kan ik er nog iemand gelukkig mee maken want gebruiken zal ik ze bijna wel zeker zelf niet doen.
maartenbakker
Golden Member
Het bijzondere aan de TDA7000 en opvolgers, is de lage middenfrequent. Ik heb de TEA57xx niet bestudeerd, geen idee hoe ze het daar oplossen maar dat soort geintjes was wel typisch iets voor Philips/NXP.
maartenbakker
Golden Member
Is dat niet de high-end versie van een van die andere chips? Zal wel een wat uitgebreidere schakeling nodig hebben maar dan heb je wel hifi-kwaliteit.
Op 10 mei 2018 22:58:41 schreef Martin V:
Die TDA7000 is daarom helemaal niet zo bijzonder, er zijn genoeg vergelijkbare typen te verkrijgen, weliswaar mogelijk obsolete maar er valt nog wel aan te komen.
Je moet het in het licht van de tijd bekijken.. toen Philips de TDA7000 aankondigde was dat héél bijzonder en haalde zelfs het journaal, ook in BE. als ik me niet vergis was dat lente 1982.
Om die tijd wat te schetsen: Philips was toen zowat het grootste elektronicaconcern ter wereld, maar er was een technologische titanenstrijd aan de gang, vooral met de Japanse bedrijven zoals Panasonic en Sony. er werd toen gestreden om oa standaarden : betamax, VHS, VCC in de video. (de winnaar was toen nog niet bekend) Ook voor audio was de battle nog niet gestreden. De CD won uiteindelijk. Ook de strijd om het grootste geheugen was toen al aan de gang, alhoewel de PC toen nog niet de betekenis had die hij nu heeft. Toen werd er vooral uitgepakt met nieuwe hardware : Ik herinner me gelijkaardige aankondigingen van : "de kleinste speaker" (Matsushita) de kleinste cassetteplayer (sony) en zoveel meer.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Volgens mij heeft een oud collega van me indie tijd aan die chip mee ontworpen. Het was inderdaad een vrij bijzonder ding. Vooral vanwege die zojuist genoemde lage midden frequentie.
Ik was in die tijd zoals de TS nu, ook bezig met FM ontvangers en was ook erg blij met de TDA7000. Bijna alles wat je nodig had om een goede kwaliteit FM ontvanger te bouwen zat in die ene chip. Hij was alleen in het begin erg duur. Maar ondanks de prijs die dus voor een arme scholier erg hoog was, was die voor grootschalige producten als bijvoorbeeld autoradio's dus niet duur. Een eenvoudige fm stereo auto radio kostte toen richting de 1000 gulden. Met de TDA7000 werd dat een stuk betaalbaarder. En de geluids kwaliteit was 'afgezet tegen de destijds meer discrete en dure oplossingen' erg goed.
Ik denk dat wouter deze chip gewoon in zijn project moet gaan gebruiken. Dan heeft hij een grote kans om te slagen in het bouwen van een zeer acceptabele radio ontvanger.
Bouw eerst gewoon de mono versie om te kijken of dat lukt. En breid die naderhand naar de stereo uitvoering.
De TDA7000 heeft een plekje in de eregalerij gekregen.
Op 12 mei 2018 10:43:31 schreef PE9SMS:
De TDA7000 heeft een plekje in de eregalerij gekregen.
das mooi. Nu nog een Philips radio waarin ze de chip toepassen. ik heb een schoenendoos met miniradiootjes uit de jaren 70,80,90 maar philips zelf heb ik de 7000 niet weten toepassen.