Op 9 mei 2018 18:45:45 schreef evdweele:
Als in de toekomst, naast de gaskraan ook de benzinekraan wordt dichtgedraaid, heb ik een probleem. Maar als het zover is heb ik er óf geen last meer van óf ik koop een andere auto
Niet echt. In '40-'45 waren veel auto's voorzien van houtgasgeneratoren. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 9 mei 2018 17:28:05 schreef Ex-fietser:
[...]Wat een onzin zeg. Mijn oude Sinclair Spectrum is ook nog prima bruikbaar. Alles doet het nog. Maar wat ik nu met computers doe kan ik echt niet met die Sinclair.
De genoemde 7 jaar is een zeer realistische practische gebruiksduur voor een moderne computer. Jouw Spectrum zal geen 7 jaar oud zijn tenzij iemand ze na is gaan bouwen, wat 7 jaar geleden ook al niet rendabel zal zijn geweest 
Op 9 mei 2018 17:28:05 schreef Ex-fietser:
Wat een onzin zeg. Mijn oude Sinclair Spectrum is ook nog prima bruikbaar. Alles doet het nog.
Je hebt die Sinclair met een bepaalde gebruiksdoel gekocht. De Sinclair kan na 30 jaar nog steeds dit gebruiksdoel waarmaken. Dat geldt zeker niet voor een DAB+ radio, want binnen 30 jaar bestaat DAB+ niet meer.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik denk binnen 25 jaar al niet meer. zolang als de FM is meegegaan zullen de radio opvolgers niet meer mee gaan maken. het is ook meer een lager energie verbruik en commercieel iets geworden.
de FM is er 45 jaar geweest, het is achterhaald ( maar ontvangst en geluid zijn prima ) maar nu krijg je digitale oplossingen die sneller verouderen. tevens wil het commerciele ook wat, digitaal kunnen ze zien hoeveel man luistert naar een zender en of ze wegdrukken als er een bepaalde dj begint te zeveren of reclame blok start.
joopv
Golden Member
Dat laatste geldt misschien voor internet streaming, maar niet voor DAB+, dat is puur eenrichtings verkeer, net zoals FM of AM of DVB-T omroep.
testman
het is dus niet zo dat een zendmast waar heel veel DAB+ ontvangers hun signaal van halen, overbelast raakt en gaat stotteren of wegvalt? want als dat gebeurt is er ook te zien hoeveel datastromen er lopen. immers maakt het bij FM niet uit of er 14 ontvangers op 1 mast hun signaal oppikken of 14000 ontvangers..
als DAB+ al eenrichting data is, dan zal de opvolger in 2045 wel 2 richting worden, kan de overheid daar ook nog geld uithalen, gebruikers data en persoonlijke reclame.
Thevel
Golden Member
Op 10 mei 2018 10:00:08 schreef testman:
de FM is er 45 jaar geweest
Mag het ook ietsjes meer zijn?
Eind jaren 30 van de vorige eeuw waren in Amerika al FM radio stations, Nederland begon in 1954 met FM uitzendingen.
Begin jaren 60 begonnen in Amerika FM stereo uitzendingen, in Nederland pas veel later.
Begin jaren 60 begonnen in Amerika FM stereo uitzendingen, in Nederland pas veel later.
In Duitsland waren ze volgens mij eerder omdat de duitsers geen frequentie ruimte hadden gekregen.
Eind jaren 30 van de vorige eeuw waren in Amerika al FM radio stations, Nederland begon in 1954 met FM uitzendingen.
Maar in het begin werkte de FM-omroep daar wel in de 40 MHz band. Later moest iedereen verkassen naar de 'huidige' FM-band.
Daarmee werden dus alle bestaande ontvangers onbruikbaar. Oeps...
Onze eerste radio met FM erop ging tot 100 MHz; dat was het einde van de FM-band. Later werd de band wegens toenemende vraag uitgebreid naar 104 MHz. Daarmee werden de oude radio's onbruikbaar.
Nog later werd de band uitgebreid naar 108 MHz. Opnieuw werden daarmee de bestaande radio's weer onbruikbaar.
Nu denk je misschien: die 8 MHz tune ik er toch wel even bij? Niet dus; probeer het maar eens als je zo'n oude radio nog vindt. Dat werd echt een kwestie van een nieuw FM-tuner subchassis, en een nieuwe glasplaat met stationsnamen, en opnieuw trimmen. Een nieuw toestel was dan vaak logischer.
--
Op 9 mei 2018 00:27:25 schreef Peter112:
wel weer apart dat de radio in het noodpakket aangeraden door onze overheid een lullige transistor radio is die we straks weg kunnen mikken. Ik denk dat de DAB+ standaard ook niet zo lang meegaat als de FM nu een dikke 60 jaar.
Voor lokale omroep is DAB/DAB+ niet handig, omdat DAB alleen voordelen geeft als veel omroepers een zendlocatie kunnen delen.
Lokale zenders zullen dus gewoon op FM blijven zitten, wat ook gemakkelijk kan omdat daar dan geen drukte is. Vandaar dat alle DAB+ radio's ook FM kunnen ontvangen.
De 'rampenzender' in jouw gebied weet je; dat is een lokale zender, of het is een regionale zender die 'multicast'. Die kun je dus met een eenvoudige ontvanger beluisteren.
(Hoe zouden de 'wijze mannen' hier op CO gereageerd hebben als 'iedereen verplicht werd DAB aan te schaffen voor de noodzender'? Het huis zou te klein zijn..!
)
Op 10 mei 2018 12:26:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]Maar in het begin werkte de FM-omroep daar wel in de 40 MHz band. Later moest iedereen verkassen naar de 'huidige' FM-band.
Daarmee werden dus alle bestaande ontvangers onbruikbaar. Oeps...Onze eerste radio met FM erop ging tot 100 MHz; dat was het einde van de FM-band. Later werd de band wegens toenemende vraag uitgebreid naar 104 MHz. Daarmee werden de oude radio's onbruikbaar.
Nog later werd de band uitgebreid naar 108 MHz. Opnieuw werden daarmee de bestaande radio's weer onbruikbaar.Nu denk je misschien: die 8 MHz tune ik er toch wel even bij? Niet dus; probeer het maar eens als je zo'n oude radio nog vindt. Dat werd echt een kwestie van een nieuw FM-tuner subchassis, en een nieuwe glasplaat met stationsnamen, en opnieuw trimmen. Een nieuw toestel was dan vaak logischer.
--
[...]Voor lokale omroep is DAB/DAB+ niet handig, omdat DAB alleen voordelen geeft als veel omroepers een zendlocatie kunnen delen.
Lokale zenders zullen dus gewoon op FM blijven zitten, wat ook gemakkelijk kan omdat daar dan geen drukte is. Vandaar dat alle DAB+ radio's ook FM kunnen ontvangen.
De 'rampenzender' in jouw gebied weet je; dat is een lokale zender, of het is een regionale zender die 'multicast'. Die kun je dus met een eenvoudige ontvanger beluisteren.
Nee dus, Radio noord de rampzender verwacht 2023 te stoppen met analoge uitzendingen
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 mei 2018 12:26:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Onze eerste radio met FM erop ging tot 100 MHz; dat was het einde van de FM-band. Later werd de band wegens toenemende vraag uitgebreid naar 104 MHz. Daarmee werden de oude radio's onbruikbaar.
Nog later werd de band uitgebreid naar 108 MHz. Opnieuw werden daarmee de bestaande radio's weer onbruikbaar.
Onbruikbaar is een groot woord; de landelijke zenders zitten bij mijn weten nog steeds altijd onder de 100MHz.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Als ik een keer naar de radio luister, wat ik overginds nooit doe, dan is het internet radio.
Gewoon op de fm band naar de commerciële radio stations luisteren doe ik nooit, omdat er veel te veel wordt gepraat, telefoon spelletjes of deejees die minuten lang onzinnige verhalen verkopen zit ik niet te wachten.
Ik kijk ook nooit televisie, daar heb ik geen geduld voor( te veel commercials).
Internet radio is voor mij de ideale oplossing, geen gepraat non stop muziek; precies wat ik wil...
Ik zit er zo van te balen dat ik mijn oude wasrollen niet in het usb gaatje van mijn mp3 speler kan stoppen. Echt vreselijk.
Die investering in wasrollen is toen verschrikkelijk geweest. En wat later passen mijn casettebandjes niet meer. Ik kan ook geen nieuwe VHS films meer huren want de videotheek is er niet meer. Mijn dure recorder is nu waardeloos.
Het is vreselijk. Allemaal conspiracy en maffia om mensen maar geld uit de zak te kloppen.
Op 10 mei 2018 12:30:11 schreef Peter112:
[...]Nee dus, Radio noord de rampzender verwacht 2023 te stoppen met analoge uitzendingen
Kijk eens aan; dan zullen ze toch voor over vijf jaar iets anders moeten verzinnen.
Ik vermoed dat hoe dan ook de rampenzender (welke het dan tegen die tijd ook is) op FM te horen zal blijven, juist vanwege het lokale karakter en de eenvoud. Enfin, het heeft nog tijd, en er hoeft niets te worden uitgevonden.
Op 10 mei 2018 14:33:20 schreef Ex-fietser:
Ik zit er zo van te balen dat ik mijn oude wasrollen niet in het usb gaatje van mijn mp3 speler kan stoppen. Echt vreselijk.
Je hebt toch nog de originele speler nog, die in die tijd verkocht werden?
En wat later passen mijn casettebandjes niet meer.
Als je casettebandjes hebt, dan heb je ook een bijpassende casettespeler.
Ik kan ook geen nieuwe VHS films meer huren want de videotheek is er niet meer. Mijn dure recorder is nu waardeloos.
Hier heb je een puntje.
Razendsnel naar Noppes of andere kringloopwinkels lopen. Misschien kan je voor een vriendelijk prijsje nog videobanden kopen. Of de door jouw gewenste 'natuurfilms' er tussen zitten, daar twijfel ik aan. 
BTW: Mijn videorecorder wordt nog gewoon gebruikt om TV-uitzendingen op te nemen en af te spelen. Kan nog. Op het eind van het jaar als Ziggo 100% digitaal gaat, kan de videorecorder de kliko in. 
Het is vreselijk. Allemaal conspiracy en maffia om mensen maar geld uit de zak te kloppen.
Daar geloof ik niet in. De (digitale) techniek verandert snel.
testman
ik denk het niet fet, over 15 jaar heeft geen hond nog een FM ontvanger, de huidige DAB+ ontvangers zijn dan al DAB+ only. nu zijn ze nog beiden, net als de VHS/DVD combi's in de overgangs periode. gsm masten bevatten ook DAB+ zenders, die staan er heel veel om de dekking beter te krijgen. waar je nu lopik, roermond en hoogersmilde als zender hebt voor de grote FM zenders zal dat straks meer de lokale gsm mast(en) worden, daar zit ook een noodbackup in elke mast die straalverbindingen heeft naar sub masten.
of de rampenzender er geheel uitmikken, immers heb je toch ook de NLalert, ik mag aannemen dat die ook een noodbackup heeft als dat systeem zo belangrijk is..
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 10 mei 2018 14:12:33 schreef Martin V:
Als ik een keer naar de radio luister, wat ik overginds nooit doe, dan is het internet radio.
Internet radio is voor mij de ideale oplossing, geen gepraat non stop muziek; precies wat ik wil...
Dat zijn dan wel andere radiostations dan die via FM zijn te ontvangen 
Ik heb lang gezocht naar stations met klassieke muziek die zonder eindeloos gebabbel en telefoonspelletjes 24 uur per dag uitzenden. Ik heb er slechts 2 kunnen vinden: http://www.radioswissclassic.ch/en en https://radio.nrk.no/direkte/klassisk
Op 10 mei 2018 14:48:34 schreef Frederick E. Terman:
Ik vermoed dat hoe dan ook de rampenzender (welke het dan tegen die tijd ook is) op FM te horen zal blijven, juist vanwege het lokale karakter en de eenvoud.
Daar geloof ik helemaal niets van. Het idee van een rampenzender is door een aantal lieden verzonnen om de bevolking gerust te stellen, maar van enige coördinatie met zendgemachtigden of met de beheerder van de zenders (KPN) is waarschijnlijk geen sprake.
Om zo'n rampenzender onafgebroken in de lucht te houden zijn uitgebreide voorzorgsmaatregelen noodzakelijk: Noodstroom bij de studio, voor de infrastructuur en voor de zender. Wie gaat dat betalen? De regionale omroepen zeer zeker niet. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken? Grote twijfels...
Het is net als het advies van de Bescherming Bevolking (BB) in het heetst van de Koude Oorlog: Als de atoombom valt ga dan onder de keukentafel zitten en wacht tot de fall-out voorbij is 
NL-Alert op de mobiele telefoon is ook zo'n zoethouder. Voor de meeste GSM's werkt het niet.
In de jaren '50 en '60 waren er een paar (overigens verguisde) lieden met een realistische kijk op een atoomoorlog:
"Als de bom valt ga je naar buiten, dan is alles zo snel mogelijk voorbij".
Je moet je niet voortdurend een rad voor ogen laten draaien.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 10 mei 2018 18:44:31 schreef evdweele:
...Om zo'n rampenzender onafgebroken in de lucht te houden zijn uitgebreide voorzorgsmaatregelen noodzakelijk: Noodstroom bij de studio, voor de infrastructuur en voor de zender.
Er zijn rampen en rampen. Jij stelt zo ongeveer een totale vernietiging van Nederland voor lijkt het. In dat geval helpt een rampenzender ook niet meer. Maar in veel andere gevallen is de netspanning nog gewoon intact. Herinner je je de vuurwerkramp in Enschede nog? Was best een ramp te noemen, maar mijn TV deed het nog gewoon en ik kon rampenzender TV-Oost gewoon volgen.
testman
nou, als hier een hercules oid op het trafostation daalakkerweg stort, heeft de stad niet veel stroom meer, tevens is het 380KV koppelnet van en naar limburg onbruikbaar.. langs dat station liggen woonwijken, daar komt wel een melding van.
tijd terug is er een bedrijfspand tot de grond afgefikt, ik woon daar ruim 2 km vanaf, maar toch kreeg ik midden in de nacht een NL alert ervan, wind stond zelfs niet deze kant op..
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 10 mei 2018 19:25:10 schreef flipflop:
Maar in veel andere gevallen is de netspanning nog gewoon intact
Er hoeft maar 1 trafo uit te vallen en de hele rampenzender valt stil. (Single Point of Failure)
Tenzij... er noodstroomvoorzieningen en alternatieve routeringen voor de verbinding tussen studio en zender zijn aangebracht.
maartenbakker
Golden Member
Op 10 mei 2018 19:25:10 schreef flipflop:
[...]
Er zijn rampen en rampen. Jij stelt zo ongeveer een totale vernietiging van Nederland voor lijkt het. In dat geval helpt een rampenzender ook niet meer. Maar in veel andere gevallen is de netspanning nog gewoon intact. Herinner je je de vuurwerkramp in Enschede nog? Was best een ramp te noemen, maar mijn TV deed het nog gewoon en ik kon rampenzender TV-Oost gewoon volgen.
Ook bij kleine rampen kan (en zal, zie Murphy) de faalmodus precies de ongelukkigst mogelijke zijn.
testman
lokale studio's hebben doorgaans niet zo'n modern spul als de nationale zenders hebben. wrs hebben ze een eigen antenne staan, dus als die is gebackupt samen met de studio werkt de zender nog. echter is dat in geval van DAB+ erg lokaal, dus kan er ook een internetstream zijn die gebackupt is. hier heb ik met een lokale middenspanning uitval nog internet, bij de provider ook dus internet radio kan best werken, gsm masten hebben ook backup, dus 4g kan in de lucht blijven..
Ligt ook aan de soort en duur van de ramp
Oorlog, geen schijn van kans. Beter in een buurland op midden of korte golf uitzenden.
Ligt ook een beetje wat de aanvaller wil, controle over het land zullen ze proberen de infrastuctuur over te nemen. Terroristen blazen alles op olie depots centrales hoogspanningslijnen datacenters en NL ligt eruit.
Natuur rampen, aggregaat met voldoende diesel kan het wel een aantal dagen uitzingen.
leesvoer over dab+ testen Den Haag
https://www.broadcastpartners.nl/static/upload/files/Hvs%20172019%20HM…
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (12%)]
[[ off-topic ]]
Ik heb er slechts 2 kunnen vinden: http://www.radioswissclassic.ch/en en https://radio.nrk.no/direkte/klassisk
Klara Continuo is er ook nog. Zit 's nachts op antenne op de Klara-frekwenties (van middernacht tot zes, in het weekeinde tot zeven) en is ook op het www te beluisteren. Zelf heb ik wel eens die Zwitserse op, die je noemt, die heeft trouwens een fraai jazz-zusje ook.
En om terug een beetje bij het onderwerp te komen: zijn er ook voor DAB+ tunerblikjes te koop om in een eigen constructie in te bouwen? Aan te sturen per I2C of zo, neem ik aan?
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (18%)]
Dan zou je in dit soort chipjes terechtkomen:
https://www.silabs.com/products/audio-and-radio/si468x-digital-radios
Dan heb je meteen alles in huis; i2c of spi-bestuurd.
Als je een compleet radiootje koopt heb je trouwens ook dik kans dat zoiets erin zit.