+10V Reis Referentie, Interesse?

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Welkom terug in den lande!

Jij had het over TEKO doosjes, maar je kunt op de diverse beurzen ook hele nette RF kastjes vinden in vele maten. Voor zover ik heb gehoord net zo goed en veel goedkoper en vooral ook lichter (prettig voor op reis ;) ).

Zit het weerbericht voor de 11e nauwgezet te volgen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 2 juni 2018 22:24:54 schreef Fotohuis:
De Ali-E pakketje komen hier altijd probleemloos aan. Alleen iets met een zwaardere accu wordt een beetje link.

Oh, ze komen wel aan.

Maar als je er een brievenbus ding van wilt maken dan wordt de ruimte voor mechanische demping wel ERG beperkt.

En zo'n precisie referentie wil je misschien toch niet aan TE veel gestuiter blootstellen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 2 juni 2018 22:38:40 (32%)

Hi,

Christiaan
Ik zal wat testjes doe met de PMosFet's die ik hier heb liggen, anders bestel ik wel wat mee met een andere bestelling.

Sine
Ik gaf in het begin van het topic al aan dat het niet een brievenbus pakketje gaat worden.
Dit is gewoon niet goed mogelijk om het degelijk te houden goed verpakt enz, enz.

Ik denk dan aan een doos dat voor de standaard 7 Euro verzonden kan worden, dat zit er in ieder geval track en trace op bij Post-NL.
In de doos dan b.v. de log papieren, temperatuur metertje die ik en iedereen dan gebruikt, USB kabel, handleiding enz, enz.
De vulling van de doos zal uit grotendeels uitschuim bestaan, dat zal ik de komende tijd gaan verzamelen.

Fotohuis
Ik had een Raspberry-Pi die gesloopt was door het transport, is gewoon vervangen maar ook ander spul uit China gehad dat verbogen of beschadigt was.

Tidak Ada
Dank je, de RF kastjes die jij waarschijnlijk bedoeld die heb ik hier naast mij liggen, maar dat is dun blik, ik heb het eigenlijk over de 370 series van TEKO.
Dat is het type met de verende vinger aan de dekse, bijna 2x zo dik materiaal, dit is nodig voor de magnetische afscherming.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Jep, dat begreep ik, ik bedoelde dat ik zelf met het idee gespeeld had een referentie per brievenbus post te proberen versturen.
Maar als je daar even over nadenkt kom je er vrij snel achter dat dat geen handige actie is.

Tidak Ada

Golden Member

Iets voor de Rosmalen beurs?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Daar hebben we ooit aan gedacht, maar dat is wat tricky ivm opwarmen van de (meegebrachte) apparatuur enzo.

Tidak Ada

Golden Member

Nee, ik bedoel het 'kitje', Dat spaart portokosten

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 2 juni 2018 23:22:28 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Dit project wordt geen kitje, dit is een calibrator/referentie module welke Bram gaat ontwikkelen, bouwen en beheren en zorgt dat de referentie in cal is met een Agilent 3458A. Je kunt de module ontvangen om je eigen referenties / multi-meters te checken, daarna stuur je de module terug naar Bram. Mooi initiatief.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Sine

Moderator

Over het logistieke heeft hij het nog niet gehad, maar de "ster" methode is een mogelijkheid. Ook een ring is niet ondenkbaar, of een combinatie van de twee.

@Eric
Different other beest, en de chinezen hebben al Vrefjes voor een paar euro.

Tidak Ada

Golden Member

Had het woord ‘reisreferentie’ verkeerd geïnterpreteerd, misleid door Bram zijn afgelopen reis.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Hier een paar documenten over de voeding ompoolbeveiliging waar Haasje93 het over had:

Reverse Battery Protection - Infineon Application Note
Reverse Battery Protection with HEXFETs doubles battery life - IR

Ik gebruik deze oplossing tegenwoordig regelmatig. En dan altijd de p-channel MOSFET variant. Meestal alleen met een weerstandje voor de gate. De meeste P MOSFETS werken prima. Ik zag dat er tegenwoordig zelfs speciaal FETs voor gemaakt worden! Een weldaad na de diode oplossingen met elk hun eigen nadelen.

groet, Gertjan

@Blackdog: mbt. Ali-E ben je erg afhankelijk hoe het is verpakt. Sommige doen dat fool-proof net zoals met mijn eigen Fotohuis pakketten waar er in 20 jaar slechts 1 beschadigd is geraakt (met Post-NL). Nu heb ik er zo'n 15-20 mini pakketje per jaar aan Ali-E dus statistisch gezien zegt dat nog niet zo veel. :)

Jinny

Golden Member

@Bram, 'De vulling van de doos zal uit grotendeels uitschuim bestaan, dat zal ik de komende tijd gaan verzamelen.'

Als je er een vast kistje voor maakt, ik kan je helpen aan ribbelkarton om de klappen op te vangen.
Stevig spul, we maken er huizen van. Wikkelhouse
We houden regelmatig eindjes over, daar kan ik je gratis aan helpen.
Adam Noord...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Ik zou eerder denken aan iets als een peli-case met een schuim inzet, of de transport dozen die het duitse leger gebruikte, die kunnen zonder omdoos direct gelabeld en verstuurd worden.

Dit soort dozen:
https://www.ebay.com/itm/German-Army-surplus-Militar-military-box-cont…

Afhankelijk van wat het uiteindelijke formaat wordt heb ik daar nog wel iets van liggen, incluus schuim.

Ik heb nog wat lege munitie boxen over van het Oekraïnse leger. Het nadeel is dan wel het 10kg-30kg Post-NL tarief ... :) λπ

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@miedema: interessante lectuur en een nuttige tip, welbedankt!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Zou eerst eens turven hoeveel mensen er nou werkelijk belangstelling hebben in een reizende 10V ref.

Hi,

Laten we met de laatste beginnen en dat is op het moment RAAF12. :-)
De referentie komt er toch ook al zijn er maar 5 personen, die het leuk vinden om er eens of meerdere keren over een jaar mee te testen.

Waarom heb ik dit project gestart.
Waarom? omdat het voor mij zo is dat ik een aantal technieken bij elkaar ga brengen, testen en toepassen wat in nog nooit op zo'n manier gedaan heb.
Een precisie instrument samen met een switcher, degelijkheid, programmeren, tempco van het geheel, om het zo stabiel mogelijk houden voor normale temperaturen
(20 tot 30C uitgangspunt) bedrijfszeker, nette documentatie, bijhouden van de omgevings gegevens.
Een aantal zaken hierboven vermeld doe ik al bij andere projecten, maar het gaat nu over het totaal plaatje en jullie input helpt mij hiermee het beter uit te voeren.

En als uitkomst een reisreferentie waarmee je analoge of digitale meters mee kan testen.
Ik heb alleen een 3,5 of 4,5 digit meter, daar heb ik dat niet voor nodig, nee? hoezo, verloopt die niet dan?
Wat ik hier probeer op te zetten is een testinstrument die je in huis kan krijgen voor zeg max. twee weken en dat je alleen de transportkosten terug naar mij betaald.
Je hebt dan een spanningsreferentie in huis die redelijk traceerbaar is voor de gene met hoge resolutie meters, voor meters tot 5.5 digits zal hij tot op de digit goed zijn binnen de temperatuurspecs.
Misschien heeft gebruiker X net een gecalibreede meter binnen en op die manier vergelijk je dan weer mijn 3458A met die nieuw gecalibreede meter en ik dan weer mijn 3458A met die meter.
Als het project goed gaat, bouw je dan door het gebruik steeds meer zekerheid/vertrouwen op in dit meetinstrument.

China meterstjes
Hierbij heb je een grote onzekerheid, dat hoef ik verder niet uit te leggen denk ik.
Je kan goed scoren maar er ook flink naast zitten, ik heb een paar China referentie printjes waar zeer stabiele referenties op zitten,
maar geen gegevens van de uitgangsspanning of een "algemeen" gegevens labeltje, zekerheid? nada! :-)

Jinny en Sine
Afhankelijk van de uiteindelijke behuizing bepaal ik hoe het verzonden gaat worden, misschien zelfs een klein koffertje.
Daar had ik er een aantal van, maar die heb ik weggegeven.
De dozen die Sine laat zien lijken mij ook wel zinnig, maar eerst de behuizing bepalen voor ik daar verder mee ga.

Electronica
Binnenkort wat info over de electronica, op het ogenblik denk ik er aan de externe 5 tot 7V input voor het laden te laten vallen...
Het laden van de accu kan net zo goed via de USB bus, en als ik 700mA laadstroom kies, dan zal dit denk ik nooit een probleem worden wat warmte betreft in het laad IC en de belasting voor de USB bus.
Bij een externe laadaansluiting moet er dus extra beveiliging komen zoals b.v. de voorgestelde P-MOSFet.

Groet,
Blackdog

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 juni 2018 14:30:32 schreef blackdog:

Electronica
Binnenkort wat info over de electronica, op het ogenblik denk ik er aan de externe 5 tot 7V input voor het laden te laten vallen...
Het laden van de accu kan net zo goed via de USB bus, en als ik 700mA laadstroom kies, dan zal dit denk ik nooit een probleem worden wat warmte betreft in het laad IC en de belasting voor de USB bus.
Bij een externe laadaansluiting moet er dus extra beveiliging komen zoals b.v. de voorgestelde P-MOSFet.

Heei Bram

Je weet dat standaard usb 2.0 maar gespecificeerd is tot 500mA?
Daarnaast is het misschien een idee om voor een geïntegreerde oplossing te gaan. Een oplossing waar je zowel USB, externe spanning, switcher en batterij management systeem met een IC doet. Dan weet je zeker dat de overname van spannigsbron vlot gaat. Zoiets is bijvoorbeeld mogelijk met de LTC4089.

Groet

Kris

Anoniem

In tegenstelling tot wat de vele bedekte toespelingen suggereren om me uit te lokken, vind ik het een prima idee. Maar net referentietoestelletjes zijn niet het ideale item om voortdurend van hot naar her verstuurd te worden door weinig zachtzinnige postbedienden.
En hoe lang zal het duren voor iemand het toestelletje zogenaamd niet zal ontvangen hebben, omdat het leuker is als je het voor altijd en voor niks hebt.
En hoe ga je het praktisch regelen? Hoe zullen technici weten dat jij zo'n service geeft? En bij CO is slechts een heel select groepje obsessieve meetgekken. De meesten hebben meer dan genoeg aan een middelmatige universele meter.

Eigenlijk wil je een soort low-budget kalibratieservice uit de grond stampen.
Maar dan is één parameter, spanning, een beetje magertjes. frequentie is nog belangrijker.
En? hoe zul je de financiele kant regelen?
Het hebben van een kalibrator is één ding, maar de hele organisatie errond kost ook geld en er zal dus zeker een bijdrage moeten gevraagd worden.
Een kalibratiekclub oprichten waar je lid moet van worden? Het zal nog wel een pak meer kopzorgen kosten dan je met dit eenvoudige principe vermoed had.

Vroeger had je veel ambulante beroepen. Men kwam met vis leuren,de scharensliep kwam aan de deur bellen om te vragen of er geen scharen of messen geslepen moesten worden. Er was een soepronde.
Misschien is het een idee om met een kalibreerkar van deur tot deur te gaan. Maar dan moet je wel veel soorten parameters kunnen nazien.

Ik denk bijvoorbeeld aan een referentieWattmeter die de kWhmeter kan nazien op zn juistheid. Daar zou,mits de prijs niet te hoog wordt, zeker een markt voor zijn. Iedereeen heeft zo'n ding in huis, en het wantrouwen is groot.

Hi Kridri,

Dat is een mooi IC, maar ik zie b.v. geen ebay printjes met dit IC, en daar zelf een printje voor gaan ontwikkelen lijkt mij gezien de tijd die het kost niet echt zinnig...
Wat betreft de stroom uit de USB, tja ik leef natuurlijk in het USB3 tijdperk, maar je hebt gelijk,
ik zal er rekening moeten houden dat er gebruikers zullen zijn die alleen USB 2 tot hun beschikking hebben.
Nog een mogelijkheid is dat ik een USB lader die meer aan kan bij de referentie in het doosje doe, dan heb ik ook meer zekerheid dat het heel blijft :-)
Door je opmerking Kridri staat er nu weer een uitzoekpunt in mijn te doen lijstje. :-)

Dit valt onder het kopje laden in dat lijstje:
Is een externe +5 tot +7V laadaansluiting nodig?
Met een moderne USB lader kan de laadstroom tot 2A worden, is dit een optie?
----------------------------------------------------------
Te doen: test de spanning van een 2A USB lader, is deze 5V?
Programmering max laadstroom via datalijn weerstanden?
----------------------------------------------------------

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Op 3 juni 2018 15:01:34 schreef grotedikken:
En hoe lang zal het duren voor iemand het toestelletje zogenaamd niet zal ontvangen hebben, omdat het leuker is als je het voor altijd en voor niks hebt.
En hoe ga je het praktisch regelen? Hoe zullen technici weten dat jij zo'n service geeft? En bij CO is slechts een heel select groepje obsessieve meetgekken. De meesten hebben meer dan genoeg aan een middelmatige universele meter.

Waarom moet je er altijd weer negatief over doen?
Dat zinnetje over het zogenaamd niet ontvangen, slaat weer helemaal nergens op. er is zoiets al track en trace. Je moet ook een keer vertrouwen hebben in mensen in plaats van overal op te azijn zeiken.

Bram heeft ook gewoon gezegd dat het zinnig is voor mensen die een meter hebben van 3,5 of 4,5 digits. Dus niet alleen voor de obsessieve meetgekken.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zeker heeft een referentie ook zin voor iemand met enkel bescheiden of zelfs modale multimeters. Alleen hoeft het dan niet zo'n superconstructie te zijn met elf-en-dertig digits precisie :) zoals alleen Bram ze kan bedenken én realiseren; zoals reeds eerder gesteld is het simpel en betaalbaar om een daarvoor geschikte referentie permanent in huis te hebben. Wat gelijk ook het hele geschipper met energieverbruik en opwarmingstijd bespaart, én het hele gedoe met verpakking en verzending.

Nogmaals, ik wil niet negatief zijn, het is best een vrolijk idee en ongetwijfeld wordt het weer een technisch hoogstandje. Bram heeft trouwens al aangegeven dat het sowieso doorgaat, en dat is absoluut fantastisch eersteklas in orde!

De referentie komt er toch ook al zijn er maar 5 personen

@Blackdog, je mag me zeker aanspreken (je hebt een adres voor prive-mail, dacht ik?) voor een taalpoets van een of andere tekst, en ook voor Arduino-programmatie - al kan ik niet beloven dat ik veel tijd ga kunnen vrijmaken. Zeker nu ik niet meer met de trein naar kantoor ga.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 3 juni 2018 15:26:35 schreef haasje93:
[...]

Waarom moet je er altijd weer negatief over doen?
Dat zinnetje over het zogenaamd niet ontvangen, slaat weer helemaal nergens op. er is zoiets al track en trace. Je moet ook een keer vertrouwen hebben in mensen in plaats van overal op te azijn zeiken.

Waarde gelovige, Het lijkt een beetje op religie of politiek. Eén persoon heeft interessante ideeën en kan die charismatisch naar voor brengen. Een deel haakt daarop in en volgt onvoorwaardelijk de leidersfiguur in absolute adoratie.. En kan het bloed wel drinken van iedereen die er anders over denkt. :-) Maar dit is geen gebedsoord waar iedereen hetzelfde prevelt, maar een dicscusieforum waar ieder zijn mening mag naar voor brengen.
De ene al meer onderbouwd dan de andere.

Ik wil enkel aanbrengen dat het wel een mooie gedachte is, maar de praktische knelpunten zijn minstens even belangrijk.
Ik geef het geen kans van slagen. Maar dat wilde ik niet naar voor brengen, juist om geen negatieve toon te scheppen. Eén van de problemen is, dat de doelgroep te klein is. Degenen die voor een grotere firma werken in een kwaliteitssysteem hebben al een echt kalibratieparcours. En wat betreft de bezitters van een el-cheapometertje, zou het zeker interessant zijn te weten hoeveel die er naast zit, daar niet van.
Maar als de ontwerper uit zn kosten wil raken, mag je niet enkel de ontwerp en bouwkosten en de verzendingskosten (heen én terug) aanrekenen maar ook de tijd van het telkens naar het postkantoor lopen. En de administratie om dat alemaal bij te houden, en het regelmatig nazien op de goede werking enz....
Als de zending verzekerd of traceerbaar moet zijn, kost dat ook wat, en hoeveel zou zo'n bezitter van een metertje van 8Eu uit denaldi willen uitgeven om na te gaan hoe nauwkeurig die wel is? 10% van de aankoopprijs, 100%,200%?? ik dacht het niet.

Zoals ik al zei, van deur tot deur gaan met een degelijke gekalibreerde Wattmeter om de kilowattuurmeter te testen zou commercieel haalbaar zijn. Eenvoudig vast te stellen, men is bereid er voor te betalen en veel potentiele klanten Kassa kassa.
Maar dan duiken er nog problemen op. Stel dat je bij een klant een veel te hoog aangerekend verbruik vaststelt, waar haal je de autoriteit vandaan om dat aan te vechten? Als de klant met je rapport naar de energiemaatschappij, of de rechter trekt zullen ze ongetwijfeld nagaan of je wel een bevoegd expert bent met de nodige getuigschriften,of je Wattmeter officieel gekalibreerd is enz....En om dat allemaal officieel te maken zullen de kosten de pan uitswingen en zal het al heel wat minder lukratief worden dan het eerst lijkt.
Uiteindelijk zal het erop neer komen dat je "klanten" vooral familie en vrienden zullen zijn die het eens vrijblijvend willen weten, en zul je flink jebroek scheuren aan die Metrawatt van 1500Eu +1000Eu kalibratiekosten. Zie je de parallel?

En misschien nog het allerbelangrijkste:
Bij een echte kalibratie worden alle bereiken van je meter getest.
Wat heb je dus aan één enkele spanning van 10V. Betekent dat dat je meter ook bij 10 mV correct meet of bij 1000V? Noppes. Of wat met het wisselspanningsmeetbereik? Ook al niet, en het stroom en weerstandsbereik , evenmin. En bij een beetje meter zit er tegenwoordig ook capaciteitsmeting en frequentiemeting aan boord. Kun je ook al niet nazien met dat spul.
Nogmaals, een relatief betrouwbare referentiespanning kan nuttig zijn, maar overschat de meerwaarde er niet van.

Hi Blackdog,

Ik zie mezelf niet als obsessieve meetgek of van een extreem volt-nut gehalte voorzien.
Ik zou dit zeer op prijs stellen. Kan ik tenminste mijn Keithley 2000 en mijn Brymen 869s uitlezingen van een periodieke referentie voorzien..

Dus, wat mij betreft: positief idee.

Frans

PS: myopie kan een zegen zijn.