+10V Reis Referentie, Interesse?

Sine

Moderator

GD, ouwe brompot. http://www.gigawatts.nl/co/smile/nosmile.gif

Ik heb hier bijvoorbeeld een aantal keithley meters staan die het aardig maar niet he-le-maal met elkaar eens zijn, het zou niet oninteressant zijn te weten welke nou ongeveer de waarheid spreekt.

Hi,

Ik wil hier wat begin schema's laten zien van het referentie deel, zodat jullie kunnen meegenieten van het afwegen wat ik moet doen.
Het eerste schema bestaat uit 2x een LT1021 die parralel staat, hierachter een lowpass filter met lage lek elcos in een speciale configuratie (bootstrap).
De gefilterde 5V gaat dan een 2x versterker in met waarschijnlijk een AutoZero Opamp, deze opamp is ook een van de afwegingen.
Ik kan ook een geselecteerde LT1012AC gebruiken, deze opamp heeft geen artefacten die veel van de AutoZero opamps wel hebben.
Maar zelfs een geselecteerde LT1012AC heeft vaak en paar PPM offset(kan getrimd worden) en een slechtere offset drift.
Het probleem van de AutoZero opamps is dat er energie uit de opamp uitgangen komt (chearge injection) en dat kan precisie schakelingen storen.
Het voordeel van mijn opset is dat beide opamp ingangen grote capaciteiten zien en de stoorpiekjes hier flink uitgefilterd worden.
De hele 2x of 1x versterkertrap is trouwens een low pass filter.

Voor mij de klassieke setup met twee maal een LT1021-5V die goed verouderd is.
De 5V wordt dus door een goede opamp met twee vermedigvuldigt naar 10V d.m.v. een precisie netwerk van Vishay weerstanden, deze zijn in rood aangegeven.
De LT1021 referentie's worden gevoed uit voorlopig een TL317 in het schema dit kan eventueel ook een LT1763 worden.
Waarom ongeveer +9,5V als voeding, dit is om de dissipatie in de IC's te beperken en ik vind 3,5V verschil tussen de ingang
en uitgang het minimum en kies in dit schema voor rond de 4,5V.
De uitgangstrap is iets anders dan de vorige schakelingen, dat komt omdat ik daar een fout mee heb gemaakt,
de stroombegrensing rond de J310, kan niet werken zoals ik het getekend had...
De J310 in veel van mijn referentie schakelingen zorgt er voor dat vooral als de referentie zelf gevoed wordt uit de uitgang van het meetinstrument
de schakeling bij "Power" On altijd opstart.
Een tweede voordeel is dat je meer ruimte hebt voor de uitgangs commonmode van de opamp die de gate stuurd.
Maar nu naar de huidige situatie, Q2 is een standaard 2N3904 en deze staat bij Power On alstijd in geleiding door R11, ook al is de opamp uitgang "0V"
De zener van 4,7 volt zort er voor dat in die situatie er toch stroom kan lopen om vooral C13 op te laden.
Een tweede functie van de zener is dat de uitgang van de opamp minder dicht tegen de positieve voedingsrail aankomt.
Het is dus mogelijk om een precisie opamp zoals de LT1012AC te gebruiken zonder dat je uitgangs commonmode problemen krijgt met de hir aangegeven 13,5V voeding.
Q1 wat ook een 2N3904 is, begrenst de stroom op 6mA, de maximale stroom die onder normaal gebruik afgenomen word zal rond de 1mA zijn en meestal voor precisie metingen staat de DMM op 10M of nog beter Giga Ohm ingangs weeerstand.
Er zijn wat dioden ter bescherming opgenomen, een 12V unipolaire TVS, D2 een 1N4007 als er spanning op de uitgang word gezet als dit instrument uit staat.
TVS-1 is een 15V type die er voor zorgt de de referenties en de opamp heel blijft als de upconverter "mental" wordt.

Wat in dit schema nog niet staat is de HF ontkoppeling en ook de manier van temperatuur trimmen die ik nog moet gaan testen.
De komende week komt er wat spul binnen zodat ik wat temperatuur metingen kan gaan doen.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-SCH-V1-01.png

Dit is een setup met twee LT1021 gestapeld, daarmee ging ik aardig op mijn gelaat op het EEVBLOG in een posting daar van een ander schema.
Blackdog was "even vergeten" dat een LT1021-5V gebasseerd is op een 6.2V buried zener,
dus kan als enige uit deze serie niet als shunt regelaar gebruikt worden.
Een van de forum gebruikers wees mij op een manier waardoor je hem toch kan stapelen,
let op de manier hoe de voedingen van het IC zijn aangesloten, dat is pin-2.
R5 van 2K zorgt er voor dat er altijd stroom kan lopen en moet wat groter zijn dan de ruststroom, hoeveel, dat ga ik nog testen.
De onderste LT1021 krijgt zijn voeding uit een aparte regelaar, hier even een TL317 met rond de 8,5V uitgangs spanning.
De precise waarden moet ik nog berekenen en testen, want om het geheel zo stabiel mogelijk te houden en zo mooi mogelijk te laten opwarmen is het handig
als het verbruik in de twee LT1021 IC's zo gelijk mogelijk is.
Ook hier is geen trimming en tempco correctie aangebracht in het schema, dat komt nog na het testen.
Hierna weer het bootstrap filter met de 330uF elco's en dan een opamp schakeling die 1x versterkt met de zelfde uitgangs schakeling wat een stroombuffer is en een deel van het low pass filter.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-SCH-V2-01.png

Als het stapelen goed werkt met de LT1021 dan heeft die opset voorlopig mijn voorkeur, ik heb geen precisie weerstanden nodig die extra drift introduceren.
Maar ik weet ook dat mijn huidige LAB referentie zeer stabiel is met twee van die mooie Vishay weerstaden, dus als het moet dan met de LT1021 parallel.

Hou er rekening mee dat dit eerste versies zijn, deze avond getekend, waarde zullen nog veranderen, maar schroom niet om mij op abberaties te wijzen.

Shoot at it!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Sine, Je verwart brommen met realistisch denken. :-)

Goed, maar wat heb je er aan als al die meters nu binnen je gestelde eisen op 10V dc voldoende in de pas lopen. Dat is een aanwijzing dat
de ADC en de display goed werken, maar meer ook niet

Dat zegt totaal niks over de lineariteit over een groter bereik.
En niks over de juistheid op andere bereiken en parameters.
Een universele meter ok verklaren op basis van 1 vergelijking van 1 parameter op 1 punt is dikke nonsens.
Voor spielerei geeft het nog enige gemoedsrust omdat het wijst in de richting van een vermoedelijk goed werkende meter, maar voor serieuze toepassingen is het grote dikke onzin.

Sine

Moderator

Beste GD, als ik er IETS aan overhoudt is het wel dat een meter op dat 10V al dan niet compleet uit de pas loopt, ofwel welke meter heeft de grootste kans dat ik hem ietwat kan vertrouwen tot op de laatste digit.

Ofwel, ik wil niet uitvogelen welke meter potentieel goed is, ik wil weten of een meter buiten zijn specs valt.
Als dat voor het 30V bereik al zo is dan is de kans erg aannemelijk dat de rest ook niet helemaal in de haak is.

Is dat perfect? Nee.
Is dat beter dan helemaal niets doen? Naar mijn bescheiden mening wel.

Voor de meesten op dit forum is het wat jij noemt 'spielerei', ik hoef geen ISO9001 certificering.

@Bram,
De 'bootstrap' truuk met de C's in serie na de referentie snap ik niet helemaal, effectief zal er boven de C's bovenin geen spanning staan toch?

Hi Sine,

Je hebt het helemaal goed! :-)
Door de zeer lage spanning op de tweede condensator is de lek extreem laag en kan je toch een laag kantelpunt
maken door een hogere serie weerstand te nemen.
Natuurlijk selecteer ik de condensatoren, ik heb een paar typen Nichion uit de lage lekstroom serie hier liggen.
Die gaan de komende week in een oventje, zodat ik een reeele indicatie krijg van de lektroom onder oven gebruik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Een intressant document over spannings referenties, Sine kijk naar plaatje 17 daar zie je ook die techniek.
Ik heb nog ergens een document waar deze techniek in beschreven wordt en ik dacht dat die van LT was, maar kan hem even niet vinden.

www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Walt-Jung-Getting_the_Most_from_IC_Voltage_R…

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Hallo blackdog,

Prachtig initiatief. Dichter bij een 'echte calibratie' zou het bij mij niet komen. Een bijdrage van mijn kant zou ook financieel kunnen zijn.

Zou het een idee zijn er een aantal bereiken op te maken. Het betrouwbaar opdelen van de 10V is niet triviaal (voor mij niet iig)
Veel voorkomende bereiken zijn denk ik 200mV,2V,20V en 300mV,3V,30V, maar misschien vergis ik me daar in.
Met zeg, een 100mV en 1V uitgang erbij kunnen de lagere bereiken ook bekeken worden.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

@Blackdog,

Is zo'n heftig filter nodig bij een LT1021 ?

Very Low Noise: <1ppm P-P (0.1Hz to 10Hz)

fred101

Golden Member

Deze: http://www.ti.com/lit/ml/slyc147/slyc147.pdf

Leuk idee. Wat algemene opmerkingen.

Wil je er ook echt wat aan hebben dan moet je eigenlijk meer spanningen hebben. Wat dat betreft heeft GD gelijk.
Ik heb hier bv een 7,5 digit meter die alleen in het 30V bereik sinds kort flink buiten zijn specs is. Daar is dus iets mis. Een 10V referentie zou aan het licht brengen dat de 30V range niet klopt, maar de 3V range van deze meter is spot-on. 10V is alleen bruikbaar voor de 10V en hoger ranges en je weet helemaal niets over de lineariteit. Je moet toch minimaal 2 punten in een range kunnen testen.

Alleen 10V is leuk voor je gevoel maar je weet daarna nog niks, alleen dat je meter mogelijk in het 10V bereik binnen of buiten de specs zit. Maar het is, waarschijnlijk voor de meesten mensen, in ieder geval gevoelsmatig, beter dan niets.

Ik zou niet te veel hopen op bruikbaarheid voor een 6,5 digit meter, daar komt iets meer bij kijken. Alleen al climatologisch. Voor 5,5 digits en minder zal het wel werken.

Het is niet zo moeilijk er 100mV, 1V bij te zetten. Dan zou ik er nog een 10 ohm, 100 ohm, 1k en 100k erbij.
En bv wat condensators ? (die kan ik met aF resolutie meten (zinloos DMM checks maar het kan, als je dat zou willen toevoegen)

Voor alles, de netto waarden zijn niet van belang, het weten van die waarden wel.
Ik heb een LM399 Vref gemaakt en daar op een bepaald moment het hele justeer deel afgegooid. Nu is hij 10,0ennog6digits maar veel stabieler. Dat is bruikbaarder dan een 10,00000000000 die alle kanten opdrift door schokken en temperatuur.

Ik denk dat het wel belangrijk is het ding eerst eens een paar keer te sturen naar wat mensen die de calibratie redelijk kunnen checken zodat die, en natuurlijk Blacky weer bij ontvangst, kunnen kijken wat het effect van het rondsturen is.

Qua ontwerp heb ik het volste vertrouwen in Bram.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hi Sine,

Met een goed filter is de korte termijn ruis lager dan een LTZ1000 :-)
Nodig ja, dat vind ik, of het echt zo gaat gebeuren hangt af van de condensatoren
en het vertrouwen dat ik daar in opbouw na het testen.
Ik had al aangegeven dat mijn huidige 10V labreferentie ook met deze opset werkt en deze is zeer stabiel gebleken.

Het is dus niet zo dat de LT1021 een ruisbron is, juist niet,
maar als ik de ruis met een bepaalde schakeling opbouw beter kan maken, waarom niet?
Ik test de condensatoren in een 42C oven, dat is ruim boven de normale werk temperatuur voor deze reisreferentie.
Dit om sneller er achter te komen of ze goed genoeg zijn.

LetterHenk
Behalve de porto kosten en mentale support zijn en geen bijdrage nodig.
Het wordt ook snel complex om meerdere bereiken beschikbaar te stellen...

Maar ik heb je vraag op mijn afweeglijstje gezet.
Of het kan is ondermeer afhankelijk van de weerstanden die hier beschikbaar zijn voor een zinnig en stabiele uitgangsspanning.
En natuurlijk de ruimte in het kastje.
Ik heb nog wat mooie weerstanden maar weet niet of ik daar een of twee decade deler mee kan maken die ik goed genoeg vind.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha sine,

Ik zie het schema nu ook en ja.... ik kan je volgen en denk dan ook dat er geen extra filter nodig is.
De ruis is ten op zichtte van de daarop volgende trap laag.
Als je twee LT1021 wil gebruiken misschien voor ruis of drift uit te middelen kan je ook de opamp als som versterker schakelen.
En je kunt de opamp ook programmeerbaar maken terugkoppel netwerk schakelen.
Aan de uitgang van de gehaktmolen daar zou een filtertje kunnen metingen moeten dit uitwijzen.

@fred101,

Dan moet je per range 3 punten hebben dat is wiskundig beter trouwens altijd 3 metingen doen met alles.
Met de opzet van @blackdog kan je een 4.5 digit meter controleren.
En omdat onder alle condities te garanderen is al knap.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Henk dat klopt maar dan worden het wel heel veel spanningen. (veel software cal routines vragen ook maar om 2 waarden, een lage en een hoge) Dat sommeren heb ik gedaan met 4 TL431 parallel. Dat werkte best goed.

Denk ook aan de belasting, een Keithley 2000 is >10G in de 10V range, de meeste DMM's zijn 10M maar minder komt ook voor.

En verschillende lengte en typen van de meetsnoeren (de zelfinductie of capaciteit daarvan) Dit ivm stabiliteit van het filter)

Is er niks te doen met een DAC, dan kun je veel meer spanningen maken. Ik had laatst hier een proces-calibrator waar ze dat deden. Dan haal je waarschijnlijk geen 6,5 digits maar heb je voor alles daaronder wel een heel bruikbaar apparaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hi Heren, :-)

Dank weer voor alle input :-)
Ik had al aangegeven dat ik GEEN Fluke 5730A ga maken!

Ik ga proberen de 10V echt zo goed mogelijk te maken voor LAB temperaturen, dit is en blijft de uiteindelijke opset.
100mV en 1V ga ik proberen als de weerstanden die ik hier heb goed genoeg zijn.

Wat ik wel kan doen is een aantal weerstanden die ik hier heb met zeer goede specifikaties in een apart doosje te zetten en die meesturen,
Is dat misschien een goed idee?

Nog even over de opbouw van de referentie schakeling en de filtering daar in.
Dat is ondertussen bij mij wel bewezen dat die goed is, en het is altijd lastig de ruis beneden de 1Hz te filteren,
dit daar de tijdconstanten dan zeer groot worden en je tegen de limieten van het bootstrap filter aanloopt samen met de bias stroom van de opamp.

In het schema staan trouwens ook nog niet de beveiligings dioden die je meestal ziet als dit filter gebruikt wordt ter bescherming van de opamp ingangen.
Later bepaal ik of die er komen, door de serie weerstand wordt de stroom al beperkt en dat verlangt misschien nog wat tuning ook weer afhankelijk van de opamp die er in komt.

Fred
Met een DAC vind ik een stap te ver, maar ik hou je niet tegen zelf zoiets te ontwikkelen.
De uitgangs impedantie van deze referentie is erg laag, ik ga in ieder geval mijn best doen op de bedradings techniek deze ver beneden de 0.001Ω te brengen.
1mA belasting mag op de aansluitklemmen liever niet meer dan 1PPM verandering geven, hoe goed het word hangt dus van mijn kunsten af :-)
Lagere belastingen, niet mijn probleem, we levn niet meer in het buizen tijdperk met 20K/Ohm analoge meters.
Heb je wel zo'n meter en je sluit hem aan op dit apparaat, dan zie je door de lage afleesnauwkeurigheid van een analoge meter toch geen invloed van de Ri van de meter :-)

Behuizing
Dit is waar ik nu aan denk als behuizing, in de behuizing een aantal TEKO kastjes ter afscherming
en om er voor te zorgen dat de onderdelen geen grote temperatuur verschillen ondervinden,
alles zo "smoot" mogelijk zien te krijgen om de Seebeck rond de opamp en de referenties zo laag mogelijk te houden.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Behuizing-01.png

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heren en Dames

Even nog en opmerking van mijn kant op de discussie.
Volgens mij kunnen wij op twee manieren naar het initiatief van Bram kijken. Enerzijds kan je het zien als een 'goedkope' manier om een discreet punt van je instrumentarium te controleren (spanning in een bereik). Anderzijds kan je het ook bekijken vanuit het punt wat de invloeden zijn op de referentie zelf. Zeker indien er via een stersysteem gewerkt wordt en er continue montering is van de omgeving (@Bram is het geen idee om a.d.h.v. een versnellingsmeter de ruwheid van de post te meten?)

Groeten

Kris

ps: Indien de beide weerstanden (1k en 10k) aanwezig zijn is het wel degelijk mogelijk om drie spanningen te creëren. Namelijk 10V, 909 mV en 9.09V

@Kridri,

Jij heb hem door :D maar..... @fred101 met een DAC maar.....
Ik denk dat alle inbreng positief bedoeld is alleen dan blijft er niets over van het ontwerp van @blackdog :(
De inbreng van mijn kant is overwegend bescheiden dit om de ontwerper niet voor de voeten te lopen.
Er zijn uiteraard vele wegen en een ervan is de opmerking van @fred101 ik heb hier een proefje met een 24bit DAC met interne referentie deze referentie is beter als de voorgestelde referentie ontwerp is nieuwer enz.
De DAC is parallel te programmeren dus een paar schakelaars er aan en je kunt elke spanning maken maar.....
Dat is niet de vraag van @TS want dan wordt het een geheel ander ontwerp.
In mijn draadje kom ik hier op terug.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

op zich goed idee en leuk project.
stel dat ik dan die 10,0000V gebruik om mijn multimeters te controleren, dan weet ik de afwijking, op dat meetbereik en kan ik evt de meter zo afstellen dat deze ook 10,000V aangeeft.

maar dan heb ik alleen de 20V DC stand gecontroleerd en bijgesteld.
hoe is dan mijn AC stand en de ohms stand en de stroommeting en de .....?

in mijn Fluke tafelDMM zitten 10 afstelpots voor de verschillende bereiken.

in mijn toepassing, puur de hobby, heb ik er voldoende aan dat ik zie of er ergens spanning staat, maar maakt het mij niet uit of dat nu 12,01 of 12,03V is

In no Sense, Nonsense

Voor mij ook niet. Dit is voor de puristen. Bovendien mijn (beste) MM is slechts 3 1/2 digit. Maar wel leuk als je (meerdere) 6 1/2 digits MM hebt ...

@dijkmane,

Dat blijft een compromis tussen wat wil je uit een instrument halen en transport.
Ik heb hier nog een Fluke 410B .25% of 250mV nauwkeurigheid maar die stuur je niet even op :( en is nog levens gevaarlijk ook 10kV uitgangsspanning.
Maar ik ben het eens om een universeel meter te testen heb je ook een universeel tester nodig misschien in een later project.
Ik denk een betere toepassing of interpretatie is als je een eigen standaard doosje heb om die te vergelijken met de reisreferentie.
Om nu ook ons forum genoot @grotedikken te respecteren is de traceability te zoeken en blijft het vergelijken waarschijnlijk 2 stappen weg van de master.
Misschien is het wel interessant om samen met de referentie een tolerantie schema te maken waar uit blijkt dat een gemeten waarde binnen die grenzen als goed (nergens aan draaien) gekwalificeerd kan worden.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 4 juni 2018 22:29:07 schreef dijkmane:
op zich goed idee en leuk project.
stel dat ik dan die 10,0000V gebruik om mijn multimeters te controleren, dan weet ik de afwijking, op dat meetbereik en kan ik evt de meter zo afstellen dat deze ook 10,000V aangeeft.

maar dan heb ik alleen de 20V DC stand gecontroleerd en bijgesteld.
hoe is dan mijn AC stand en de ohms stand en de stroommeting en de .....?

in mijn Fluke tafelDMM zitten 10 afstelpots voor de verschillende bereiken.

in mijn toepassing, puur de hobby, heb ik er voldoende aan dat ik zie of er ergens spanning staat, maar maakt het mij niet uit of dat nu 12,01 of 12,03V is

Ah, 't werd tijd. Der komt er ene wakker. ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hi,

Ik ben nog steeds verbaasd over de opmerkingenhouding hier op dit forum...

Ik bied iets aan zodat je een aantal meetbereiken kan testen van DMM's en voor de betere typen is het 10V bereik vaak de basis voor een aantal meetgebieden.
Samen met nog twee weerstanden die ook in het kastje komen kan je met je eigen creativiteit nog meer zaken testen.
En als het een beetje meezit komt er ook een appart weerstands doosje zodat er nog meer mogelijkheden zullen zijn.

Ik gaf al twee keer aan dat dit meetinstrumentje geen Fluke 5730 kalibrator is of zal worden!
Dit meetinstrumentje is net zoiets is als wat op de EEVBlog door een aantal mensen mee wordt geexperimenteerd en die het leuk vinden het 10V bereik van hun meetinstrument te testen en de log gegeven openbaar maken.

Een deel van de opmerkingen hier zijn van negatieve aart, waarom nu toch, kijk eens wat welke mogelijk er wel zijn met dit meetinstrumentje, kruip eens uit die negatieve schulp!
Constant zeiken over het kan dit niet, het is niet traceerbaar, morgen regent het, wat moet je dan met de andere meetbereiken, ik denk dan: wees eens een beetje creatief of ben je niet capabel daartoe?

Ik ben niet geintresseerd in dat een groot deel van de mensen hier hun analoge meters gebruiken of dat hun meter nu 9,1V of 9,3V aanwijst en dat het hun niet uitmaakt dat het zo is.
Wat voegen al die opmerkingen toe aan dit project?

Voor alle ziekers/zeikers, ik zou zeggen start een nieuw topic(bij voorkeur in de koffiehoek), ga daar samen lekker met gdt in jullie eigen negatieviteit rondwentelen, lijkt mij een goed plan!

Voor de gene die willenen of al meewerken/denken, ik waardeer jullie input! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
dijkmane

Golden Member

let op, ik ben niet negatief over het project.

vind het machtig interessant hoe je dit ontwerpt en maakt en zo, maar ik denk niet dat het voor mijzelf toepasbaar is.

blijf het met interesse volgen.

In no Sense, Nonsense
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Er zijn natuurlijk heel verschillende mensen op CO, en dus ook heel verschillende meningen....

Persoonlijk zou ik een topic is dat me niet aanspreekt, gewoon links laten liggen. Ik heb dan het idee aan die discussie niks zinnigs toe te kunnen voegen.

Wat hier speelt is dat mensen op het verkeerde been zijn gezet. Met een reizende 10V referentie kun je inderdaad geen multimeter op alle bereiken calibreren ;-). Dat moet je ook niet willen....

Ik denk dat de doelgroep voor deze reizende 10V referentie vooral die mensen zijn die thuis een referentie hebben, en graag willen weten of die ook klopt.

Die groep is groter al je denkt! Denk aan al die mensen die een goedkope Chinese ref gekocht hebben, zoals onze AD584 Ha Qi Xin.
Dan heb je wèl een referentie, maar geen idee wat de echte waarde is.... Soms staat er wat op gekrabbeld, maar dat geeft weinig vertrouwen. Die Chinees had haast, en we weten niks over zijn referentie.... En in hoeverre is je ref inmiddels verder gedrift?...

Dan wil je graag je eigen referentie is vergelijken met die van een ander! Bovendien is dat gewoon leuk :-).

En de DMM controleren? Dezelfde doelgroep is vooral geïnteresseerd in de nauwkeurigheid van hun 10V bereik. En dat is uitstekend te checken :-).

groet, Gertjan.

Constructief, inderdaad het checken van mijn eigen referentie van Eur. 11 niet eens aan gedacht. Nu zit daar een WK 40 productie datum 1986 AD584 in, dus een tweede handsje die nu prima is voorverouderd.

Of die 10,00533V dat nu echt is? (Bij 25C), geen idee maar hopenlijk zijn de eerste 4 digits van die 10V correct.

Ik weet alleen dat mijn 1 1/2 jaar oude 3 1/2 digit Eur. 10 MM. van de Lidl de juiste waarde geeft dus daarom heb ik mijn bijna 40 jaar oude Proton DMM04 toch maar op deze referentie ingeregeld op 2,5-5-7,5 en 10V. Kun je meteen de lineariteit controleren!

fred101

Golden Member

Bram, mijn commentaar is niet negatief bedoeld. Ik wil graag participeren. Gewoon om te helpen en uit interesse Ik vind het dus een mooi initiatief.

Maar het is ook belangrijk realistisch/open te blijven mbt wat je er mee kunt doen. Dit om geen valse verwachtingen te creëren. Je ziet dat ook in reviews, ze hangen de meter aan een ijskoude Vref met 1 of 2 spanningen en een weerstand en roepen dan dat de meter klopt/spot-on/binnen specs (of niet) etc. En dat weet je niet met 1 of 2 spanningen zonder goede opwarmtijd in een niet geklimatiseerde omgeving. En daar (youtube) zitten mensen bij die het zouden moeten weten. Veel mensen hebben geen idee wat er bij komt kijken en wat het inhoudt.

Voor de meelezers, Bram weet dit wel) Een echte calibratie (vergelijken, niks afregelen) bestaat uit een hele boel metingen. Niet 1 spanning per DMM, maar soms wel 20 per range. En dit na voldoende opwarmen.

Dit is interessant van 4,5 en 5,5 digit meters of om je eigen Chinesche of zelfbouw Vref te checken, ook al zou de LT1021 minder zijn, hij is wel vers qua calibratie. Het is leuk maar niet zinvol voor 6,5 en 7,5 digit meters, daar is een LT1021 waarschijnlijk niet goed genoeg voor, zelfs niet als hij superb gebouwd is en niet rondgestuurd wordt. Maar wat hij doet mbt het rondsturen dat weet je pas als het ding een tijdje in gebruik is.

Bram: Je wilt geen LM399 vanwege het verbruik maar je hoeft hem niet 24/7 aan te houden, de meter die je wilt testen moet zelf ook eerst 1 tot 2 uur aan. Dus tijd genoeg voor de referentie om op te warmen.

Bram: Lagere belastingen, niet mijn probleem, we levn niet meer in het buizen tijdperk met 20K/Ohm analoge meters.
Heb je wel zo'n meter en je sluit hem aan op dit apparaat, dan zie je door de lage afleesnauwkeurigheid van een analoge meter toch geen invloed van de Ri van de meter :-)

Mijn opmerking over minder dan 10M had niks met analoge meters te maken. Sommige goedkope DMM meters zijn minder dan 10M. Idd niet jou probleem en je hebt er dus al rekening mee gehouden.
Ik heb zelf die fout in het begin ook gemaakt door meters direct aan een Fluke 731 of KV divider te hangen (geen lage Ruit). Geen probleem voor een Keithley 2000 maar het was zinloos er een 10M meter aan te hangen. Die dingen zijn ontworpen om met een nulmeter twee standaards tegen elkaar te calibreren.

Geen kritiek naar jou maar gewoon info voor geïnteresseerde in calibratie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs