Op 7 juli 2018 09:59:17 schreef miedema:
Wat die Y-as betreft, waarom zoveel nullen in jouw grafieken, het maakt de leesbaarheid niet beter...
De meter levert zijn gegevens in 8 cijfers na de komma via zijn file. Vandaar dat ik hem op Excel op 8 decimalen had ingesteld, op 5 zijn de 000en weg.
XLS:
Ik heb mijn versie van de befaamde Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin ongeveer 3 uur aan een 2 uur opgewarmde Siglent SDM3055 opgemeten terwijl ik tegelijkertijd de temperatuur (in de koektrommel) heb gelogd.
Mijn referentie, een versie met opschrift "AD584-M" en dus niet HaoQiXin, heeft een AD584KH van week 31 uit 1993 en had een kalibratie label 2018 met 10,00207V bij 23°C op een Agilent 34401A.
Na de 3 uur was volgens de SDM3055 dit het resultaat
In de onderstaande grafiek heb ik de Temp en Voltage as omgedraaid omdat anders de blauwe lijn niet te zien was. Ook is de spanning nu 5 cijfers achter de komma.
Geen gek resultaat als je bedenkt dat de 'ruis' zich op het digit 5 achter de komma afspeelt.
Voor de liefhebbers de XLSX:
Omdat er buiten Miedema geen reacties komen, zou ik willen concluderen dat de missie geslaagd is. De RC-4 werkt uitstekend en levert extra inzicht over de omstandigheden tijdens de uit te voeren meting.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Ik vind je Y-as met 5 cijfers achter de komma makkelijker aflezen.
Als je 10V meet is bijkomend voordeel dat het laatste cijfer meteen 1ppm is. Lekker makkelijk 
Bij je laatste meting met de HaoQiXin kloon (
!) zit er wel verband tussen spanning en temperatuur. Maar met een temperatuursverschil van 1 graad is daar natuurlijk weinig over te zeggen.
Dat de ruis iets van 0,5 laatste digit top-top is, is natuurlijk mooi, zo ligt hij onder de beoogde resolutie van 5,5digit voor deze meter.
Dat je Elitech RC-4 een leuk ding is dat prima werkt ben ik helemaal eens.
Ik heb z'n broertje besteld,de RC-4HC
(AliExpress link met dank aan flash2b)
De RC-4HC is dezelfde logger, maar hij meet ook de luchtvochtigheid mee. (Elitech RC-4HC info fabrikant)
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ik heb voor de gein je HaoQiXin kloon meting gemiddeld over 11 waarden.
Dan ziet de grafiek er zo uit:
Nu is de trend in de spanning beter te onderscheiden. Ook zie je nu dat er hele laag-frequente ruis in zit.
Hier het gemodificeerde Excel bestand.
nog een groet, Gertjan.