De kWh meter en reactief vermogen nog eens bekeken.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Ik heb geleerd dat je je nooit teveel op ieders tevredenheid moet richten zelfs al is het mooi meegenomen als het wel lukt ;) Schouders ophalen, experiment bij gelegenheid herhalen en hier posten, verder geen woorden aan vuil maken :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen probleem hoor, want ik was ook nog van plan om te vragen of iemand de proef van de TS kan/wil herhalen, maar de bel ging juist..

LDmicro user.

Op 13 juli 2018 11:12:36 schreef Sine:
[...]

Tja .. je kunt natuurlijk ook eens iets van iemand aannemen.

De opstelling, een digitale kWh meter, een ampere meter, en een analoge kruisspoel watt meter.

Had het vorige week al even gedaan met een 1µF, maar vond het resultaat niet vet genoeg om hier te posten. (wattmeter bleef keurig op 0,0W)

btw, Sine een wattmeter gebruikt geen kruisspoel opstelling, maar een elctrodynamisch instrument. (kruisspoel wordt gebruikt in de cosphi meter. moet die eens van zolder halen en experiment overdoen..)

Ik heb nog de oude mechanische kwh-teller liggen die ze hier recent hebben vervangen door een slimme. Ik kan alleen zo even geen condensator vinden die geschikt is om mee te testen. Anders had ik het prima na kunnen bootsen.

Spanning staat en stroom gaat!
Sine

Moderator

@Kris,
Jep, je hebt helemaal gelijk, ik werd even genept door het symbool op de meter.

@Meander.
Een aantal parallel kan natuurlijk ook.

Anoniem

Op 12 juli 2018 20:31:24 schreef mvdk:
GD is meer van het beredeneren, en kijkt neer op experimenteel onderzoek...

Dat zijn jouw woorden en het klopt niet.
Ik ben dol op experimenteren .
Maar iets gaan uitproberen waarvan de uitslag als een paal boven water staat vind ik heel erg stom. Straks ga je nog met een volt/ampèremeter en een weerstand gaan experimenteren omdat ie beweert dat de wet van Ohm niet klopt.
Blijkbaar is MGP nog steeds niet overtuigd, want hij blijft nog steeds aandringen en men trapt er met beide voeten in.
Dat hij me zogezegd gelijk geeft is zoveel als zeggen : stop met zagen, je kent er niks van.
Dit is geen hocus-pocus, maar basis kennis van elektriciteit die iedere geschoolde elektrotechnieker zou onder de knie moeten hebben.

Het is niet erg iets niet te weten,maar als iemand dan totaal niet wil luisteren naar wat mensen die het wèl weten te zeggen hebben, en halsstarrig blijft aan die waanideeën vasthouden is die volgens mij ofwel een genie zoals Einstein, ofwel een zelfingenomen dommekloot.
Beetje trollen uit verveling is nog een derde mogelijkheid.Ik zal mij hier niet over uitspreken. :-)

mvdk

Golden Member

@GD: ik probeerde je een beetje uit te lokken, duurde nog vrij lang.
Het is jammer dat de topicstarter geen fotootje heeft geplaatst van z'n opstelling, en ook geen schema ervan. En de gebruikte kWh meter, mogelijk een draaischijfmeter, hing die mooi rechtop, of lag die met z'n rug op tafel?
Onderwijl ben ik eigenlijk nieuwsgierig of er tegenwoordig nog condensatoren worden toegepast, met al die drives waarmee tegenwoordig grote motoren worden bestuurd is arbeidsfaktorverbetering niet meer zo'n issue, lijkt me, of zie ik iets verkeerd?

Ooit kreeg ik op m'n werk opdracht om aan een stuk of 10 openbare verlichtings armaturen verbruik in watt's, amperes, en nog wat dingen te meten. Ik kreeg daarvoor wat antiek aandoende meetinstrumenten aangereikt. De meetresultaten waren wat eigenaardig, en de man die mij opdracht had gegeven, gaf die meetresultaten door aan de leveranciers die prompt om gegevens van de gebruikte meetapparaten vroegen. Ik heb 't maar laten doodbloeden.

Sine

Moderator

Zoals voorspeld:

Op 30 juni 2018 09:59:36 schreef Sine:
Gezien de post historie van de TS gaat dit waarschijnlijk twee kanten op.

Optie 1 : We horen niets meer van de TS
Optie 2 : De TS komt vertellen dat wij op dit lolbroekerij forumpje met onvoldoende diepgang toch niets anders doen dan de bekende regels volgen en te dom zijn om out of the box te denken.

Op 13 juli 2018 19:55:51 schreef grotedikken:
Blijkbaar is MGP nog steeds niet overtuigd...
....ofwel een zelfingenomen dommekloot....

Ik mag toch vragen wat ik wil, wat is me dat nu...

Heb je al eens uw eigen berichten nagelezen voor wat je mij al verweten hebt? ..om nog niet te spreken over de insinuaties aan mijn adres.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Ik denk niet dat de TS er erg rouwig om is dat we zijn topic sluiten.

Als de kinderen niet lief kunnen spelen dan maar helemaal niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 13 juli 2018 23:23:28 (33%)

Dit topic is gesloten