Je zal bekend zijn met de kWh meter en de reactief vermogen boekenpraat.
En bakerpraat. Ik houd het kort en duidelijk. De 1e bewering :
'Als je sterk reactief vermogen gebruikt wordt dat niet geregistreerd door de kWh meter.'
Dat zeggen ze ja. Maar bij een simpele test met een flinke condensator
direct op het net laat het volgende zien: de elco blijft koud en de meter draait wel als een mallemolen. Het wordt dus wel betaald terwijl je geen vermogen afneemt. Want niks wordt warm. De volgende bewering:
'omdat je stroom stijgt in de kabel'. Tja niet bij mij. Ik heb een testopzet gemaakt dat zowel de sinus spanning als de sinus stroom zichtbaar maakt.
En dat in een pure inductie met wat eigen weerstand.
Dan ziet de U-I relatie er zo uit : (bij I max is U nul 90 deg)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Phase_shift.svg Ik noem dit een op een. De skoop is met twee kanalen zo in te stellen. Dit zou dus de slechtste situatie zijn met de hoogste stroom. Nu ga ik die cos phi compenseren. De twee sinussen liggen nu nagenoeg op elkaar zonder dat de I (stroom) ook maar een fractie verandert is.
Dan blijft de vraag waarom de stroomleverancier gaat mokken bij reactieve belastingen. Ook dat is mij duidelijk geworden. Mijn opstelling bestaat uit een DC voeding incl. meters -> een trafo-> de belasting en meetvoorzieningen. Wat blijkt is dat bij correcte belasting de volle stroom loopt uit de DC voeding met een matig warme test-trafo. En bij incorrecte belasting er weinig stroom loopt vanaf de DC voeding maar de trafo sterk heter wordt. Volgens mij heeft iemand vroeger de cos phi faktor met -1 verlaagt om van de discussie af te zijn. Maar dat komt meer voor in de wetenschappen. De Americanen noemen dat 'doctoring the formulas'. Nog simpeler is het om software corrupt te maken.