werkschakelaar bij gestekkerd apparaat

Ik heb een eigenlijk 2 vragen:
wij plaatsen omvormers voor zonnepanelen, en er moet een werkschakelaar worden geplaatst om spanningsvrij te kunnen werken aan het toestel.
Wij plaatsen alleen een werkschakelaar als de zekeringsautomaat niet zichtbaar is vanaf de omvormer, mag dat?

En is een werkschakelaar noodzakelijk als de omvormer een stekker heeft die alle 3 de AC polen tegelijk loskoppelt en ook veilig los te koppelen is?
Bij de varianten waar de kabel op een klemmenstrook komt snap ik de werkschakelaar wel.

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Een stekker lijkt me net zo goed als een werkschakelaar, zeker als hij onder belasting getrokken mag worden zoals bv een Marechal. Die zijn wel iets duurder dan een CEEform, maar dan heb je dus een scheider en connector in één. En ook een waar je niet aan hoeft te hangen om hem los te krijgen. En sowieso een heel stuk beter van kwaliteit.

Een automaat kan meestal ook als werkschakelaar gebruikt worden. Ik zou er zelf bij voorkeur een hangslotje aan hangen.

Ik gebruik een vergrendeling van ABB, past op vrijwel alle automaten;

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 13 juli 2018 19:33:16 (26%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: Dat mag mits je bij de werkzaamheden aan het apparaat toezicht hebt op de zekeringautomaat.
Dat geld voor elke werkschakelar, toezicht op (onverwacht) inschakelen. Is dat niet mogelijk, dan een hangslotvergrendeling.
2: Dat mag mits je de steker dan weer onder toezicht kan houden zodat deze niet (onverwacht) ingestoken kan worden. Meestal kun je de steker meenemen (met snoer) tot bij het apparaat.
Bij grote vermogens/stromen geld wel dat de steker STROOMLOOS (hoeft dus niet spanningsloos) uitgenomen kan worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als de inverter een on/off knop heeft kun je ook ceeform gebruiken, inverter uit en dan pas stekker eruit trekken. je hebt ook ceeform met werkschakelaar ingebouwd, heb die weleens gemaakt in 125A voor licht en geluid op een podium.

een werkschakelaar moet in handbereik zitten van een apparaat waar je aan werkt, dus geen 5 meter verder uit het zicht. een evt werkwcd buiten altijd achter een 30ma aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Het is zo wie zo aan te raden om de schakelaar op slot te zetten.
Er zijn zat vreemde snuiters die denken dat ze het wel even kunnen aanzetten..
Trouwens , een werkschakelaar is alleen voor MECHANISCHE werkzaamheden, zodat b.v. een motor niet uit zichzelf kan gaan draaien.
Voor ELEKTRISCHE werkzaamheden dient altijd het gedeelte waar je aan werkt, spanningsloos te worden gemaakt.
Door zekeringen te trekken. Een hoofdschakelaar wil wel eens , al dan niet, met een of meerdere fasen blijven kleven.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mennekes heeft daar mooie oplossingen voor:

https://14fcff3ca6395ea19180-e28dea9290b98a380fe8af8e9eca99dc.ssl.cf3.rackcdn.com/prod-picture_111-12003629.jpg

een werkschakelaar alleen voor mechanische werkzaamheden? dat is niet waar, je kunt immers eerst meten of alle fasen uitgeschakeld zijn. als je bij een dakfan moet zijn, is het vaak om het ding te vervangen en dan komen de draden ook los. om dan uit te moeten zoeken van welke groep dat ding is afgetakt is vaak nogal werk, amper tekeningen die bijgewerkt zijn. in een lasdoos even loskoppelen mag niet onder spanning..

edit: die bedoel ik ja, je hebt er ook met meszekeringen erin, dan kun je de voeding zwaarder houden waar meerdere ceeform op aangesloten zitten. overigens kun je bij dit model alleen de stekker eruit halen met de schakelaar op de uitstand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 juli 2018 02:41:17 schreef mel:
Het is zo wie zo aan te raden om de schakelaar op slot te zetten.
Er zijn zat vreemde snuiters die denken dat ze het wel even kunnen aanzetten..
Trouwens , een werkschakelaar is alleen voor MECHANISCHE werkzaamheden, zodat b.v. een motor niet uit zichzelf kan gaan draaien.
Voor ELEKTRISCHE werkzaamheden dient altijd het gedeelte waar je aan werkt, spanningsloos te worden gemaakt.
Door zekeringen te trekken. Een hoofdschakelaar wil wel eens , al dan niet, met een of meerdere fasen blijven kleven.

Zekeringen ??
Gebruiken in kasten bijna uitsluitend automaten voor afgaande voedingen naar motoren, uitgezonderd de dikke > 90 kW.
Een stekker is een veilige controleerbare scheider, de stekker kun je eventueel beveiligen tegen herinsteken. Hier heeft bv Mennekes ook wat voor. Die peperdure wcd's met schakelaar kan, maar bij 100 stuks waarschijnlij onbetaalbaar.
http://www.mennekes.org/Graphics/XPic8/00024615_0.gif

GJ_

Moderator

Op 14 juli 2018 00:13:53 schreef Toeternietoe:
Bij grote vermogens/stromen geld wel dat de steker STROOMLOOS (hoeft dus niet spanningsloos) uitgenomen kan worden.

Dat hangtt van de stekker af natuurlijk. De Marechal die ik liet zien mag gewoon getrokken worden terwijl er de volle stroom loopt, tot 250A. En bij de iets hogere stromen zijn ze goedkoper en steviger dan de plastic CEEform connectoren.

Op 14 juli 2018 09:31:44 schreef Dominic:
Mennekes heeft daar mooie oplossingen voor:...

En die snap ik dus nooit. Waarom zo'n plastic prutsding waar je de stekker met geweld uit moet trekken terwijl je voor het zelfde geld een betere hebt van metaal, waar de schakelaar onnodig is en die er gewoon met twee vingers uitgetrokken kan worden.
Ik vind dat helemaal geen mooie oplossing maar waarschijnlijk de slechtst denkbare.

dat zal zijn omdat ceeform al zeker 25 jaar de standaard is, wrs al langer op de markt en betaalbaarder, hoewel de kleine van 16 en 32A het meeste worden gebruikt, en die zijn ook niet zo'n beetje duurder van marechal. ook geen concurrentie op hun eigen ontwerp en je hebt een opbouwbak 45 graden nodig met los wcd erin. een ceeform 16A van mennekes doet geen 6 euro inkoop. een setje van marechal doet ruim 10X zoveel.

een opdrachtgever voor een fabriekspand zal niet gauw opdracht geven om zo 80 van die wcd's in een productiehal te laten zetten. en kapot gaan ze net zo goed, een beetje dikke alu stekker laten vallen op t beton en hij is ovaal. daar kan ceeform beter tegen. ik geef toe dat een stekker erin steken niet soepel gaat, een systeem met borging die de stekker erin schuift zou zoveel beter zijn maar ok. heb je al eens geprobeerd wat het verschil is tussen gira en busch jaeger wcd's in huis, bij gira schuif je er zo een stekker in, bij busch is het ook flink duwen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 14 juli 2018 09:34:56 schreef testman:
een werkschakelaar alleen voor mechanische werkzaamheden? dat is niet waar, je kunt immers eerst meten of alle fasen uitgeschakeld zijn. als je bij een dakfan moet zijn, is het vaak om het ding te vervangen en dan komen de draden ook los. om dan uit te moeten zoeken van welke groep dat ding is afgetakt is vaak nogal werk, amper tekeningen die bijgewerkt zijn. in een lasdoos even loskoppelen mag niet onder spanning..

.

Dan dient de groep uitgeschakeld te worden, en zodanig dat er zonder maatregelen hij niet meer is in te schakelen.
Ik kan bedrijven opnoemen waar je zonder meer van het terrein word gestuurd als je het niet doet..Een werkschakelaar is GEEN scheider.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2018 11:08:56 schreef testman:...een setje van marechal doet ruim 10X zoveel.

...en kapot gaan ze net zo goed, een beetje dikke alu stekker laten vallen op t beton en hij is ovaal...

Een setje van Marechal bij hogere stromen, vanaf 90A, is goedkoper dan een CEEform.

Natuurlijk krijg je alles stuk, maar deze gaan niet kapot van een keer laten stuiteren.

Op 14 juli 2018 11:11:12 schreef mel:.Een werkschakelaar is GEEN scheider.

Waarom niet? Ik denk van wel.

een werkschakelaar kan miss niet vaak onder vollast schakelen, maar voldoet als onderbreker net zo goed als een automaat uitzetten, immers kan die toch ook een contact vastgebakken hebben zitten lijkt me..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Veel antwoorden, In dit geval ging het even om een 3,6 kW omvormer in een woonhuis situatie, direct achter een 16A aardlek automaat.
Het lijkt me dat de automaat afschakelen, waardoor er geen stroom loopt, en daarna de stekker los nemen voldoende is.

Die vergrendelingen voor op een automaat ken ik, maar het ene merk past soms niet goed op het andere merk, heb ik gemerkt, dan zit ie te los en kan je m er zonder gedoe zo af pakken.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 14 juli 2018 02:41:17 schreef mel:
Trouwens , een werkschakelaar is alleen voor MECHANISCHE werkzaamheden, zodat b.v. een motor niet uit zichzelf kan gaan draaien.

Op 14 juli 2018 11:11:12 schreef mel:
Ik kan bedrijven opnoemen waar je zonder meer van het terrein word gestuurd als je het niet doet..Een werkschakelaar is GEEN scheider.

Als wij de (mechanische) installatie niet met een vergrendelde hoofdschakelaar en geblokkeerde aandrijving uitschakelen, mogen we er niet eens aan/in werken. Een werkschakelaar is voor kleine werkzaamheden van buitenaf..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een werkschakelaar moet gedwongen schakelende kontakten hebben.
Als een kontakt vastgebakken is kun je de werkschakelaar dus NIET uitschakelen, dat merk je bij het bedienen. Het si dan natuurlijk zaak dat je er wat aan moet laten doen.
Een werkschakelaar mag ook niet onverwacht in kunnen gaan. Een gewone huis-tuin-keuken schakelaar, wie heeft het niet gehad, sta je te leunen schakelt de schakelaar.
Een werkschakelaar moet zich in de onmiddellijke omgeving zitten van het apparaat, zodat er bij werkzaamheden toezicht is zodat niet een ander onverwacht de schakelaar in kan zetten. Als dat niet kan dan een hangslotvergrendeling oid.
Een werkschakelaar is bedoeld voor NIET-Elektrotechnische werkzaamheden. Het al aangehaald, ventilator vervangen. Dat doet meestal een niet-elektrotechnicus. Het hoofdwerk is mechanisch. Komt natuurlijk ook een beetje elektrisch bij, dat kan dan veilig en simpel.
Waarop niet elektrotechnisch? Hoe moet je dan een defecte werkschakelaar vervangen? Dat is echt 100% elektrotechnisch, en meot je veel meer verstand van de installatie hebben om de zaak veilig spanningsloos te kunnen maken.
Een Aardlekschakelaar,Installatieautomaat, Motorbeveiligingsschakelaar, een bedieningsschakelaar etc, kan ook gebruikt worden als werkschakelaar, mits voldoet aan voorgemelde.
etc etc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 15 juli 2018 09:04:48 schreef Toeternietoe:...Een werkschakelaar is bedoeld voor NIET-Elektrotechnische werkzaamheden. Het al aangehaald, ventilator vervangen. Dat doet meestal een niet-elektrotechnicus. Het hoofdwerk is mechanisch...

Die ventilator is een aardig voorbeeld. Bij een klant kwamen ze er achter dat je een ventilator van 200kW niet gegarandeerd spanningsvrij krijgt met een werkschakelaar :-) Niks ernstigs gebeurt of zo, gewoon oncomfortabel.

ben het ook al eens tegengekomen dat een werkschakelaar apart naar de stuurkast was gebracht, deze onderbrak de 24V stuurlijn van de ster driehoek relais. op zich goed, maar als men met de hand die relais in gaat duwen dan gaat de motor buiten wel draaien. dan beter een slot op de hoofdschakelaar van de kast zetten. 1x per jaar moesten er nieuwe aandrijfsnaren op die unit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Een slot op de hoofdschakelaar mag ook.Wel zo maken dat ze de deuren niet open kunnen maken, zodat ze stiekum toch ff het relais indrukken >:)
En snaren vervangen is ook NIET -elektrotechnisch :)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 15 juli 2018 10:52:24 (36%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 15 juli 2018 10:51:05 schreef mel:
Een slot op de hoofdschakelaar mag ook.Wel zo maken dat ze de deuren niet open kunnen maken, zodat ze stiekum toch ff het relais indrukken

\Vergrendelde deuren zijn een drama. Bovendien totaal nutteloos als je een slot op de hoofdschakelaar hebt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 juli 2018 13:06:30 schreef GJ_:
[...]\Vergrendelde deuren zijn een drama. Bovendien totaal nutteloos als je een slot op de hoofdschakelaar hebt.

Nog erger is een hoofdschakelaar op de montageplaat en dan met een as door de deur heen naar de knop.
Als de kast open is kun je in noodgevallen de hoofdschakelaar niet bedienen.
Kom je bij een storing, dan moet de kast eerst spanningsloos, anders wil de deur niet open, met een tang de hoofdschakelaar weer inschakelen, en dan hopen dat je storing er nog is.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 15 juli 2018 13:14:13 schreef Toeternietoe: Nog erger is een hoofdschakelaar op de montageplaat en dan met een as door de deur heen naar de knop.

GRUWEL....
En je kop stoten aan die %#@$#%@&@ as.

En na 15 jaar hangt ie af en past ie niet meer en verdwijnt die as.

Soms kan de hs niet anders dan op de montageplaat.

De meeste HS bedieningen hebben stiekem toch een mogelijkheid de deur te openen met schakelaar in.

Op 14 juli 2018 11:11:12 schreef mel:
[...]Een werkschakelaar is GEEN scheider.

Waarom niet? De werkschakelaars die ik in mijn dagelijks werk tegenkom zijn vrijwel allemaal voorzien van het symbool van een lastscheider, net zoals bijvoorbeeld een hoofdschakelaar van een verdeler.
(Zie symbool bv. https://goo.gl/images/oPiMjw)
Dus is het een scheider. Werkschakelaars zijn over het algemeen ook gewoon vergrendelbaar met een slot. Dus prima geschikt voor elektrotechnische werkzaamheden. Op de werkschakelaars die ik op google tegenkom zie ik het symbool ook regelmatig op de werkschakelaars staan.
Bij elektrotechnische werkzaamheden wel na het schakelen en vergrendelen spanningsloosheid aantonen.
Een werkschakelaar dient wel nabij het apparaat aanwezig te zijn.

En tot 16 (of 25A) mag je ook gewoon een steker met wandcontactdoos als werkschakelaar gebruiken.
Als ik tijd heb zal ik de precieze normtekst in de NEN1010 hierover even opzoeken en hier posten.

Edit:

Op 14 juli 2018 11:19:02 schreef testman:
een werkschakelaar kan miss niet vaak onder vollast schakelen, maar voldoet als onderbreker net zo goed als een automaat uitzetten, immers kan die toch ook een contact vastgebakken hebben zitten lijkt me..

Een werkschakelaar is meestal een lastscheider, die zijn geschikt om de nominale stroom af te schakelen.
Dat kan, daarom eerst meten. Voor hetzelfde geld heb je de verkeerde groep te pakken.

Ik begrijp de redenatie niet helemaal dat een werkschakelaar wel voor mechanische werkzaamheden, en niet voor elektrische werkzaamheden geschikt zou zijn. Of je nou een tik krijgt door een motor die plots gaat draaien bij mechanische werkzaamheden omdat er toch wel spanning op staat, of dat je zelf onder spanning staat.
Lijkt mij allebei niet prettig:-)

GJ_

Moderator

De NEN1010 gebruiken we niet un industriële besturingen.