dus originele speakertje weer aansluiten, parallel aan de versterkeringang?
en dan weer proberen met de versterker aan?
dan zou uit beide speakers geluid moeten komen.....
Correct!
Als alles goed is weinig geluid uit de sleutelhanger (net als voorheen) en veel geluid uit de versterker!
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Dat kan worden geprobeerd. Meestal zit er parrallel over de Piëzo ook een inductor. (Ergens op het printje)
Het knalharde blokgolf karakterestiek wat het chipje als een nasty PWM uitstuurt wordt door de inductor opgezweept naar een aardige spanning voor de piëzo.
Totaal geen volumeregeling, puur switching tussen 0 en V+.
(Heeft erg ver wel wat weg van een Klasse D versterkerkarakterestiek, alleen dan op werkelijk een hoorbare veranderlijke frequentie, het liedje.)
Zie eens na wat er voor een geluid uit de "eindversteker" komt als je ook deze inductor wegneemt?
Ook moet je wel de uitgangsspanning in de toom houden.
Versterkers vinden zo een 3,43 Volt op zijn best niet lekker op hun ingang...
Dat moet terug naar zo'n 500mV ... 1V.
Neovo.
Op 21 juli 2018 10:09:50 schreef Shiptronic:
Je weet dat een claxon niet meertonig mag zijn?
Meer tonig mag wel maar moeten tegelijk gaan en niet afzonderlijk achter elkaar.
Juist! En doordat ze alle tegelijk gaan klinkt/telt het als 1 toon.
Leuk voor erbij. Niet als hoofd claxon.
Is anders afkeur APK.
ik heb het aangesloten zoals hierboven vermeld, het originele speakertje doet het als voorheen, en de speaker aangesloten op de versterker doet het zachtjes, zelfs zachter dan de orignele.
vreemd nietwaar?
en over die claxon: zal me een zorg zijn, het is voor op de scooter, als ik fietsers passeer.
Ik heb al jaren een dubbeltonige luchthoorn als hoofdclaxon onder de motorkap liggen en mijn auto komt zonder problemen door de APK.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik heb al jaren een dubbeltonige luchthoorn als hoofdclaxon
Als ze beide tegelijk klinken is er niets aan de hand.
Maar een melodietje is niet toegestaan.
vraag aan suburban: wat voor geluidssample heb je?
Artikel 5.6.71 RV:
Bromfietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
Dus alles wat jij anders wilt is niet toegestaan.
Thevel
Golden Member
Op 21 juli 2018 11:53:57 schreef suburban:
ik heb het aangesloten zoals hierboven vermeld, het originele speakertje doet het als voorheen, en de speaker aangesloten op de versterker doet het zachtjes, zelfs zachter dan de orignele.
vreemd nietwaar?
De PAM8610 is een klasse-D versterker en mogelijk gaat deze door het harde ingangssignaal geheel 'over zijn nek'.
De volume potmeter regelt elektronisch de versterking, de potmeter op 'minimaal' zetten heeft dus geen zin, het signaal aan de ingang van de PAM8610 blijft veel te hard.
Probeer eens met 2 weerstanden het ingangssignaal te verzwakken.
nu klinkt uit de versterker een heel zacht vervormd geluid
nog zachter als zonder die spanningsdeler......
De sleutelhanger is goed. Niks meer er aan doen.
Zet over R2 een condensator van 0,22µF tot 1µF. Kies een waarde die je toevalling hebt liggen.
Werkt je versterker dan goed?
Of gebruik een mp3-speler ipv de sleutelhanger om de versterker te testen.
Gebruik ook daarbij de weerstandsdeler 22k - 1k van Thevel.
ja, en nu blijkt dat ik iets heel doms heb gedaan
de ingang vd pam is een stereo jack plug, waarvan ik het verkeerde lipje aangesoldeerd heb, ik gebruik nl slechts 1 kanaal, en ik had dus de verkeerde
nu doet ie het prima,
bedankt allen!
Op 21 juli 2018 21:01:18 schreef suburban:
asjeblieft mensen, hou op met die onzin verhalen over wat wel en niet mag omtrent toeters
vervuil het topic niet!
het gaat[bijlage] over hoe het volume te vergroten!
Sorry maar uit je OP was niet op te maken dat het om een scooter ging, en is het al en bezwaar als je iemand voor een boete wil behouden ? #Lange tenen.
Thevel
Golden Member
Op 21 juli 2018 22:32:20 schreef suburban:
ja, en nu blijkt dat ik iets heel doms heb gedaan
de ingang vd pam is een stereo jack plug, waarvan ik het verkeerde lipje aangesoldeerd heb, ik gebruik nl slechts 1 kanaal, en ik had dus de verkeerde
nu doet ie het prima,
bedankt allen!
Het was dus inderdaad een probleem met de versterker.
Maar nu werkt het, en daar ging het om.....
Met dit mooie weer fiets ik regelmatig in jouw omgeving, star-wars geluid? misschien hoor ik je wel een keer.

Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Ok, Het blijkt hier dus om een met een dynamische speaker te gaan in plaats van een Piëzo.
Deze hebben inderdaad geen inductor, en met de spanningsdeler is het helemaal voor elkaar.
Gelukkig doet deze schakeling het nu goed.
Neovo.