Ik had nog een werkende wattmeter liggen, maar helaas werkt deze niet goed meer na een modificatie... kortsluiting maar na herstellen van een diode en een weerstand (onbekende waarde) doet ie het weer echter, meet niks meer, Ik vermoed dat het ic die de spanning 'meet' en doorgeeft aan het display kapot is. Echter deze is door de fabrikant afgevlakt /weggekrast, waardoor herstellen dus onmogelijk wordt... Iemand een idee welk ic dit zou kunnen zijn >?

Moeilijk te zeggen, moet je waarschijnlijk de schakeling optekenen voor een goede gok. (14 pinner zou een quad opamp kunnen zijn)
Je hebt een weerstand vervangen 'met onbekende waarde'. Hoe doe je dat??? ;)

'Doet het weer' klinkt ook wat optimistisch als 'ie niks meer meet...
Aan display en print te zien al een heel bejaard beestje. Als er geen sentimentele waarde aan zit (financieele waarde is er niet) zou ik hem wegknikkeren...

In dit soort netgevoede schakelingen kan bij sluitingen op de print al gauw veel schade ontstaan.

Ha Bart64,

Is dit een Watt meter lijkt eerder een tijdschakelaar :+

Groet,
Henk.

Ik weet niet meer hoe ik aan t ding gekomen ben maar het is echt een wattmeter waarmee je 2 tarieven kan instellen, kw prijs stroom en vermogen en nog wat dingen. Kan er op internet helaas niks van vinden...

Ha Bart64,

Duidelijk ik denk dat het advies van @Arco het meest voor de hand ligt.
Reparatie zonder opdruk van de ic is lastig.
Zo'n meter heb je al in je andere draadje laten zien en die zijn goed.
Alleen als je twee kanten op wil meten is het opletten voor de rest geen probleem.
Ik heb geen idee of in dit model al een speciale chip zit gezien de leeftijd denk ik het niet.
In die meter van je andere draadje zit een speciale chip een soort FPGA deze kan veel meten en is heel nauwkeurig gelijk een Fluke handheld.

Groet,
Henk.

Er is sinds kort een nieuwe ACS71020 monitor chip van Allegro uit, die heel veel kan.
Integrated shunt, zero-crossing detector, Irms (0-30A/90A) en Vrms, active/apparant/reactive power, power factor, isolated, SPI, I2C...

Op 16 augustus 2018 17:00:13 schreef Arco:
Moeilijk te zeggen, moet je waarschijnlijk de schakeling optekenen voor een goede gok. (14 pinner zou een quad opamp kunnen zijn)
Je hebt een weerstand vervangen 'met onbekende waarde'. Hoe doe je dat??? ;)

'Doet het weer' klinkt ook wat optimistisch als 'ie niks meer meet...
Aan display en print te zien al een heel bejaard beestje. Als er geen sentimentele waarde aan zit (financieele waarde is er niet) zou ik hem wegknikkeren...

In dit soort netgevoede schakelingen kan bij sluitingen op de print al gauw veel schade ontstaan.

Heel soms staat er op ic's ook aan de onderzijde een code aanduiding. Moet je ze wel uitsolderen.

Voor een 13 euro koop je een nieuwe energimeter, repareren is vaak leuk maar af en toe

Op 16 augustus 2018 16:33:41 schreef Bart64:
Ik had nog een werkende wattmeter liggen, maar helaas werkt deze niet goed meer na een modificatie...

Waarom heb je hem gemodificeerd?, hij deed het toch nog?

Is dit voor je omvormer?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/141937

Ik had hem gemodificeerd volgens een simpel filmpje op youtube voor een andere powermeter maar dat ging dus fout, hiermee kan je inderdaad dan een inverter vermogen dan meten, door de stekker er in te steken. Maar er ging een weerstand kapot die naar het ic ging en een diode maar omdat ik niet welke waarde die weerstand was (kapot was ie nog 1 kohm ongeveer) en of die diode nogal speciaal was of gewoon een glas (zener)diode die er nu in zit.