beste
ik moet op een eendraadsschema data en telefonie tekenen maar ik weet niet als dit samen 1 kabel is of hoe dit gedaan moet worden.
zou iemand mij hier uitleg over kunnen geven
vriendelijke groeten
Ik kan er geen chocola van maken.
Bedoel je 1 draad of 1 kabel met meerdere aders?
Of mss 1 twisted pair?
Of mss 1 signaaldraad t.o.v. aarde?
In het tweede geval moet je gaan multiplexen en\of bemonsteren.(in het derde geval trouwens ook)
Als je de vraag,zoals die in je boek staat,hier plaatst kunnen we mss een zinnig antwoord geven.
Nu niet,want het blijft abracadabra.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik neem aan dat TS telefoon/dataleidingen in een electriciteitsschema wil intekenen? (of daar iets speciaals voor is weet ik ook niet)
De term 'eendraadschema' heb ik altijd lachwekkend gevonden, want 't heeft niks met één draad te maken... 
Ah,dat 'tekenen' had ik helemaal overheen gelezen(ik word woordblind geloof ik) 
Eendraads schema is idd een belachelijke term als je het letterlijk neemt.
Met 1 draad kun je zelfs geen lampje laten branden.
Op 25 augustus 2018 22:17:24 schreef Hubie:
Eendraads schema is idd een belachelijke term als je het letterlijk neemt.
De juiste benaming is dan ook eenlijnschema. Je geeft dan met één lijn meerdere draden weer.
Ik zou ik zo'n geval een lijn tekenen met een aantal dwarse streepjes er door om aan te geven hoeveel draden het zijn. En tekst ernaast om aan te geven wat het voorstelt.
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van die term gehoord.
Gegoogled en krijg ik nog les van nota bene de Gammel. 
Nooit te oud om wat te leren!
https://www.gamma.be/nl/doe-het-zelf/elektriciteit-leggen/elektricitei…
Edit\Als ik naar de lijst van symbolen kijk zie ik niet echt een symbool voor telefonie\datacom aansluitingen.
https://www.gamma.be/nl/doe-het-zelf/elektriciteit-leggen/elektricitei…
[Bericht gewijzigd door Hubie op (31%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Er is nog een verschil tussen een leidingschema en een éénlijnschema. Een leidingschema geeft de werkelijke volgorde van dozen en aftakpunten weer, een éénlijnschema laat alleen zien wat er op een groep/kring zit, zonder de werkelijke leidingloop weer te geven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je dus het schema-tje van "vergeten" ziet, dan zie je dat je in een aantal toepassingen, zoals bedrading van huizen of fabrieken eigenlijk altijd een bundel draden hebt die iets van stroom voorzien (of niet). Als je dat klassiek moet tekenen dan moet je veel meer draden/lijnen tekenen.
Dus door het te vereenvoudigen en ieder bundeltje als 1 lijn te tekenen wordt het sneller te tekenen en ook overzichtelijker. Twee vliegen in 1 klap. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar ik zie de lol er wel van in.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.