@evelo: weer is hier van belang in welke branche je zit. Mijn neef zit in de technische after sales van industriële koffiemachines. Opereert over het ganse land. Moet je zelf zowat alles bij hebben. En liefst niet half gebroken bij je klant aankomen.

Onze montage elektriciens rijden meestal in een camionette. Zij werken voor 2 firma's die over het hele land water stuwen, bruggen, sluizen, treintunnels, stations, weginfrastructuur en zo meer elektrisch uitrusten. Onze laatste brug heeft een bedrijfsstroom van 800A die sluit je niet aan met een krimptang uit den aldi. Die ga je ook niet snel even halen als je ze nodig hebt.

De eigen service elektriekers hebben ook een camionette. Ze hebben dan ook wat meer bij dan alleen elektrisch materiaal.

Zoals al aangehaald ga je witgoed doen, kom je er niet met een Berlingo.

Ja, maar ik zie evengoed ook collega's waarvan ik weet dat ze ongeveer hetzelfde soort werk doen als ik maar dan wel met een bestelwagen met alles er op en er aan.

Op 31 augustus 2018 17:21:07 schreef evdweele:
[...]Een onzinnige opdracht.

Op 31 augustus 2018 18:20:30 schreef buckfast_beekeeper:
Ik deel niet deze mening.

De vraag

"Welke modellen bedrijfswagens zijn het beste voor het vak of welke heb je zelf?"

suggereert dat er één ideale bedrijfswagen zou bestaan voor de gehele beroepsgroep.

Het verplicht TS om eens stil te staan bij het verschil in behoeften binnen een zelfde beroepsgroep. Ook voor andere zaken kan dezelfde oefening gemaakt. Heeft een installateur van hoofdzakelijk woonhuizen dezelfde toestellen nodig als een installateur van installaties met een opgenomen vermogen van zeg maar iets >800A?

Als een leerling dat nog niet doorheeft mankeert iets aan de opleiding of aan zijn opmerkingsgave.

Op 1 september 2018 00:23:57 schreef evdweele:
[...][...]
De vraag [...]suggereert dat er één ideale bedrijfswagen zou bestaan voor de gehele beroepsgroep.

[...]Als een leerling dat nog niet doorheeft mankeert iets aan de opleiding of aan zijn opmerkingsgave.

Zou het de eerste keer zijn dat er iets schort aan ons compleet verouderde onderwijssysteem? Ik heb zelf praktijklessen gekregen van vakmensen die zelf 20 à 30 jaar in de praktijk hadden gestaan. Die kenden echt wel het klappen van de zweep. Op het einde van mijn opleiding was er plots een instroom van jonge snaken. Op 18 afgestudeerd, net lang genoeg aan het werk om terug in te stromen als praktijkleraar. Hun D-cursus, later aggregaat genoemd, deden ze dan wel als ze al les aan het geven waren. Wat kunnen zij een leerling bijbrengen? Wat debiteren uit de cursus die ze zelf kregen en geschreven door hun eigen leerkracht. Stelde je een vraag die niet letterlijk in de cursus stond, stonden ze daar met een bek vol tanden.

Sinds 1984 is het er echt niet beter op geworden. De man van mijn nicht geeft ook praktijklessen. Ik heb die eens een kastje zien maken en dan het resultaat gezien. Ik beklaag de leerlingen die van zo iemand moeten les krijgen.

Op 31 augustus 2018 20:27:13 schreef evelo:
Denk dat velen niet kunnen of willen berekenen welke invloed de prijs van hun bestelwagen heeft op hun winstmarge.

Dat zou een zinniger opdracht zijn: bereken de reële kosten per kilometer.
Voor een eigen auto is dat niet perse eenvoudig. Mijn ervaring is dat de meesten weigeren een serieuze som op te nemen voor afschrijving en onderhoud op een gebruikte bus.

Voor een lease auto is het eenvoudiger: die lease je voor een bepaald aantal kilometers per jaar. Het verbruik word verondersteld bekend te zijn. Dan is de kilometerprijs redelijk goed te benaderen.

Een vergelijk jong gebruikt en een nieuwe lease komt er vaak op neer dat de kilometerprijs niet veel scheelt. Dan kun je overwegen of voor twee cent per kilometer meer de zekerheid van lease te overwegen is.