Auto-installatie op netstroom zetten...

Hi,

Wegens een ongeval heb ik enkele weken geleden de hele audio-installatie uit mijn auto gesloopt. Nu had ik het idee om de hele zwik in een (grote) kist in te bouwen, om te gebruiken op feestjes e.d.

De componenten zijn echter niet min, en ik wil liefst alles gebruiken:
Headunit: Pioneer DEH-6400BT
Speakers: 2x Hertz ECX100.5 (120W piek, 40W continuous)
Speakers: 2x Hertz ECX165.5 (210W piek, 70W continuous)
Subwoofer: Hertz ES300D (700W piek, 350W continuous)
Amplifier: Hertz HCP 4D (1160W max.)

De sub en de ECX165.5 worden aangesloten op de versterker, de ECX100.5 rechtstreeks op de HU.

Een simpele 12 à 14V-voeding voor de HU en de ECX100.5 moet volstaan, denk ik. Maar wat met de versterker en al wat er aan hangt?
Een 12V-voeding die 1160W moet kunnen leveren, dat trekt bijna 100A! Is dat haalbaar binnen de grenzen van het betaalbare?

Greetz,

Fré.

If it's worth doing, it's worth overdoing!

Nee. En die 1160W dat is natuurlijk echt piek.

Je kan natuurlijk een dikke voeding nemen met een accu als buffer, maar nut heeft het niet. Voor een feestje heb je meer aan een simpele PA set.

De hele speakeroplossing enz is gebaseerd op een auto die als klankkast functioneerd. Zonder een compleet speakerontwerp te maken gaat het niet klinken. Dan ben je veel beter af met een simpel (2ehands) PA setje.

Alleen al het bouwen van een fatsoenlijk klinkende en afgwerkte kast kost meer.

If it's worth doing, it's worth overdoing!

Ik denk dat je een eind komt. De standaard adviezen zijn om niet veel meer dan 50% van de geclaimde capaciteit contintue te gebruiken en de "ze claimen XX" als piekbelasting te beschouwen.

Omdat zeg 200W aan geluid al best heel veel is, zal die zelden over de 1000W hoeven te leveren. (alleen even gedurende pieken in de muziek).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik dan zo'n voeding heb, die DC13.8V 1500W levert (dat is ong. 109A), hoeveel Watt verbruikt dat ding dan op 220V? Is dat ook 1500W op 6,8A dan?
Kan het werkelijk zo simpel zijn?

Fré.

If it's worth doing, it's worth overdoing!

Als ik dan zo'n voeding heb, die DC13.8V 1500W levert (dat is ong. 109A), hoeveel Watt verbruikt dat ding dan op 220V? Is dat ook 1500W op 6,8A dan?
Kan het werkelijk zo simpel zijn?
Fré.

Niet helemaal waar, maar je zit er niet ver naast. Je hebt namelijk ook nog verliezen, laten we zeggen dat je voeding een rendement van 80% heeft, dan wordt er aan de primaire zijde 1500/0.80= 1875w verbruikt. Een goeie 8.5A bij 220v.

Ipv zo'n Chinees ding zou je beter een oude server/routervoeding kunnen nemen. Dat is kwalitatief een stuk beter.

Een 1400W voeding uit een Cisco 4500 geeft bijvoorbeeld 113A bij 12V
En dan heb je echt een serieuze kwalitatief goede voeidng.

Met zo'n China ding heb je, als ie niet wegfikt, kans op behoorlijke storingen (vaak geven die dingen een vieze 12V)

Overigens worden de optimale vermogens/rendementen gehaald bij 13.8V, en niet bij 12V. Maar met wat geluk kun je een geschakelde voeding wel 'opkrikken' naar iets hoger

Verliezen. Dat ik daar geen rekening mee gehouden heb... 8)7

If it's worth doing, it's worth overdoing!

Daarbij komt ook nog dat het audiovermogen niet gelijk hoeft te zijn aan het opgenomen vermogen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ik heb nog een 13,8 Volt 20 Amp voeding staan waar ik niet veel mee doe.
Lijkt me voldoende om flink wat decibellen te produceren.

Shiptronic

Golden Member

Accu en een accu lader. Economisch geen zinvolle klus voor de prijs van de voeding heb je ook een goed versterker. off je moet de juiste spullen toevallig hebben liggen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb even de tijd genomen om de technische fiche van de versterker te bekijken. Echt veel wijzer ben ik er niet van geworden, behalve dan dat er wel duidelijk op staat dat Power Consumption @ 2Ω, 14,4VDC 22A is.

22A onder 14,4V spanning, dat is 316.8W (als ik mij niet vergis). Héél veel minder dan de 1160W waarvan eerder sprake.

Als de spanning dan 13.8V is, neem ik aan dat er meer Ampère getrokken wordt.
Dat zou dan 316.8W/13.8V = 23A zijn.

Een voeding die 350W/13.8V output heeft, kan 25.4A leveren. Dat volstaat ruimschoots.

Klopt mijn redenering, of ben ik ergens finaal de mist in gegaan?

Fré.

If it's worth doing, it's worth overdoing!
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Let je wel op dat het genoemde vermogen genoemd wordt bij een belastings-impedantie van 2Ω?
Normaliter zul je belastingen van 4Ω (auto) of 8Ω (huiskamer) bedragen.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op 5 september 2018 10:08:27 (54%)]

Dat was mij ook al opgevallen, die 2Ω. Maar wat is de invloed op het stroomverbruik daarvan?

Even Googlen leert mij dat een 4Ω-speaker twee maal zoveel stroom nodig heeft als een 8Ω-speaker. Wat dus betekent dat een 4Ω-speaker maar half zoveel stroom nodig heeft als een 2Ω-speaker.
Dan zakt de Power Consumption naar 11A @ 14.4VDC. Ofte 158.4W.

Klopt dit?

Fré.

If it's worth doing, it's worth overdoing!

Nee.

Als je 100W in een 1 Ohm weerstand wilt duwen heb je 10V, 10A nodig om aan die 100W te komen.

Zou je nu 400W in die weerstand willen duwen, dan heb je gewoon botweg 20V nodig. NIet iets was makkelijk uit een 12V accu komt.

Mijn paar-watt versterker thuis werkt dus gewoon uit een 12V voeding. De paar-honderd-watt versterkers van de veel-herrie-liefhebbers die werken met een hogere spanning. Gewoon een andere trafo en klaar.

In een auto is het anders. Alles wat meer dan 12V is, dat is lastig. Veel moeilijker dan "een andere trafo nemen".

Dus... om met een lagere spanning toch een hoger vermogen aan muziek te kunnen maken, worden in autos 4 en zelfs 2-ohm speakers gebruikt.

Als de versterker claimed dat ie 300W kan bij 2 Ohm, dan gaat het om P = U2 / R -> U = sqrt (P*R) = 24.5V.

Omdat dit onwaarschijnlijk is, ik zeg net dat alles boven 12V lastig is, moet er iets aan de hand zijn. Ik gok dat ze bij 14V ongeveer 100W in een speaker van 2 ohm kunnen krijgen, en dat ie 3 uitgangen heeft voor totaal 300W (plus ongeveer 16W aan verliezen).

Of 2 uitgangen en een beetje overdrijven.

Heb jij 4 ohm speakers, dan haalt ie gewoon dezelfde geclaimde spanning, maar slechts de helft van de stroom (*). De helft van het vermogen.

Edit: Opgezocht, jou speakers zijn 4 Ohm. Als je die 2-aan-2 parallel hebt staan is dat voor wat de versterker betreft mogelijk gewoon 2 ohm.

(*) Het zijn de speakers die de helft van de stroom laten liggen, de versterken kan het leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De versterker kan in dit geval niet in 3 kanaals modus gaan want dan moet je subwoofer minimaal 4 ohm zijn.
De subwoofer die je hebt heeft een dubbele spreekspoel van 4 ohm dus dat wordt 2 ohm of eventueel 8 ohm.
Daarom zal je de versterker in 4 kanaals modus moeten zetten en daar dus maar 3 kanalen van gebruiken.
Op de 4 kanaals modus kan hij op 2 ohm max 145 watt per kanaal leveren.

Dus je subwoofer krijgt max 145 watt aangeboden.
Eventueel kan je ook 2 kanalen gebruiken, 1 per spreekspoel dan heb je net ietsje meer (2x85=170 watt) vermogen.

De coaxiaal speakers zijn 4 ohm en krijgen dan max 85 watt aangeboden.

Ik reken hier nog niet met de vermogenverdeling in het laag en hoog frequentie gebied.

Dus 145+85+85=305 watt maximaal.

Op 13,8 volt (een voeding die je goedkoop kan krijgen geeft 13,8 volt) is dat dus max 22,1 ampere.

Maar deze stroom zal in de praktijk echter bijna nooit gaan lopen omdat het muziek is en als je werkelijk zo hard uitstuurt dat je versterker dit gaat leveren jij dit niet lang wilt aanhoren.
Daarbij als je net hoorbaar lager dan max draait (-3 db is nog net hoorbaar) dan verbruikt je installatie nog maar de helft van het vermogen.

Dus zoek een voeding van 13,8 volt met 20 amp en je kan heel veel lawaai maken.
Meer is echt niet nodig en voor pieken kan je eventueel nog een elco er tussen plaatsen.

Auto versterkers van redelijk vermogen krijgen dan wel 14 volt aangeboden maar de eindtrap krijg van een interne voeding een ruim hogere spanning aangeboden anders kom je inderdaad nooit aan de geclaimde vermogens.

Het hele verhaal met Consumtion 2 2Ω en de rest zegt me allemaal niets. Is dat voor 1 speaker ? is dat voor 2 kanalen in bridge mode? Is het voor 4 kanalen in bridge mode?

Als de versterker slecht is gebouwd met een slechte interne voeding kan het muziek vermogen in een 4Ω speaker zomaar veel meer zijn en de opgenomen stroom ook. Dit omdat de versterker dan zwaar inzakt onder een last van 2Ω

En als je de consumption voor 1 kanaal beschouwt kom je met 4 kanalen op 88A uit en dan klopt de 1160W claim wel aardig

Ik verwacht dat als ze opgeven 14.4V, XX W of YY A, dat je dat lineair met de spanning moet schalen. Koop je een 12V voeding die ook echt 12V geeft, dan zit je al meteen 20% lager dan de opgegeven waardes.

Zomaar 14.4V * 22A = 316W -> 26.4A bij 12V gaat niet op. Het wattage is niet beperkt doordat de eindtrap maar 5W kan uitsturen, maar door de uitgangsspanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 september 2018 17:21:19 schreef rew:
Als je 100W in een 1 Ohm weerstand wilt duwen heb je 10V, 10A nodig om aan die 100W te komen.

Zou je nu 400W in die weerstand willen duwen, dan heb je gewoon botweg 20V nodig. NIet iets was makkelijk uit een 12V accu komt.

Mijn paar-watt versterker thuis werkt dus gewoon uit een 12V voeding. De paar-honderd-watt versterkers van de veel-herrie-liefhebbers die werken met een hogere spanning. Gewoon een andere trafo en klaar.

In een auto is het anders. Alles wat meer dan 12V is, dat is lastig. Veel moeilijker dan "een andere trafo nemen".

En vrijwel élke car audio versterker zit een smps elke de 12V accu spanning naar een symmetrische spanning brengt (-/+ 40V bijvoorbeeld) om de pre en eindtrap te voeden. Meestal ongeregeld, of deels geregeld waardoor die spanning wel wat inkakt als je veel stroom trekt uit de accu. Maar de Hertz die hier gebruikt gaat worden heeft dat zeker.
Vermogens worden dan ook zeker gehaald bij 4 en 2 ohmse belasting. Of je dat nodig hebt thuis, nee...maar da's niet ander s dan bij home audio versterkers.
Zie ook een testje met wat vervormingscijfers etc.
https://www.hifitest.de/test/car-hifi_endstufe_mono/hertz_hc...cp_4d_7552

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik verwacht dat als ze opgeven 14.4V, XX W of YY A, dat je dat lineair met de spanning moet schalen.

Jij zou beter moeten weten :). In een auto versterker zit gewoon een geschakelde voeding en de stroom die het opneemt word enkel maar hoger als de accu spanning lager word. Er zit vaak wel een ondergrens waarbij de versterker uit gaat.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Allemaal mooie getallen maar kijk eens naar de realiteit. De boxen kan je desnoods vervangen door goede huis exemplaren. Heb je het vermogen nodig is een andere vraag.

Ik neem de eerste de beste boxen van JBL en die halen 86Db/m bij 1W er zijn er ook van 92dB/W. Er zijn er die beter scoren. Per 3dB (is hoorbaar verschil) verdubbelt het nodige vermogen.

  • 1w -> 86dB
  • 2W -> 89dB
  • 4W -> 92dB
  • 8W -> 95dB
  • 16W -> 98dB
  • 32W -> 101dB
  • 64W -> 104dB
  • 128W -> 107dB
  • 1w -> 92dB
  • 2W -> 95dB
  • 4W -> 98dB
  • 8W -> 101dB
  • 16W -> 104dB
  • 32W -> 107dB
  • 64W -> 110dB
  • 128W -> 113dB

Het rendement van je speakers is dus heel belangrijk.

Vanaf 90dB treed er gehoorschade op. Vrijdag nog metingen mee gedaan aan een brug met 4 hydraulische groepen, goed voor >800A, die kwam met pieken tot 92dB. We zijn op die plaats verplicht om gehoorbescherming te dragen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Op 6 september 2018 20:24:48 schreef benleentje:
[...]Jij zou beter moeten weten :). In een auto versterker zit gewoon een geschakelde voeding en de stroom die het opneemt word enkel maar hoger als de accu spanning lager word. Er zit vaak wel een ondergrens waarbij de versterker uit gaat.

Ook jij hebt gelijk: het is (vast) een klasse-D versterker, die inderdaad dit gedrag vertoont.....

ALS je zeg de helft van het max-vermogen trekt. Dan zit het ding gewoon prima "in regeling" en kan ie het gevraagde vermogen bij iedere ingangsspanning uit de voeding trekken.

Maar als het om het MAX vermogen gaat, dan wordt dat begrenst door de max spanning op de uitgang. En omdat ie step-down doet, is dat gewoon afhankelijk van de ingangsspanning.

Even een rekenvoorbeeld: Belasting 1 Ohm, max 100W op 10V. Geen verliezen. Versterker levert 25W bij 5V, dat kost 2.5A op 10V, Zakt de spanning naar 9V, heeft ie ineens 2.77A nodig om die 25W te maken.

Maar het MAX vermogen is dus 10A bij 10V, 100W, en 9A bij 9V is 81W bij 9V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allemaal heel interessant, maar met mijn beperkte kennis ter zake is het soms toch wat lastig om volgen.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat de configuratie die voorheen in mijn auto was geïnstalleerd, ingebouwd wordt in een kist. Exact dezelfde opstelling. Het enige verschil is dus de voeding. Die komt niet langer van de autobatterij, maar van een bron die aan een stopcontact hangt.

De vraag is dus, hoe zwaar moet die voeding zijn?
De datasheet van de versterker geeft aan dat die max. 22A trekt bij 14.4VDC. 316.8W dus. Als ik opteer voor een voeding die 350W levert bij 13.8VDC, kan die 25.4A aan. Dat moet toch ruimschoots volstaan, denk ik dan.

Zijn er bezwaren/opmerkingen tegenover deze - volgens mij - logische redenering?

greetz,

Fré.

If it's worth doing, it's worth overdoing!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je gaat nooit een deftig geluid verkrijgen. De luidsprekers zijn ontworpen om de deuren, kofferruimte, ... te gebruiken als klankkast. Dat kan je nooit realiseren met een houten kistje. Je boxen zijn ook ontworpen om in een kleine ruimte optimaal te presteren. Iets wat ook tegenstrijdig is met je huiskamer. Het ontwerpen van boxen is een ganse wetenschap.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.