startknop blokkeren als motor draait

Dit topic is gesloten

Op 15 september 2018 14:57:49 schreef hennep:
Dit is een electronica forum, dan hoor je eigenlijk een electronische oplossing te geven, maar...

Kun je die knop niet gewoon aan de andere kant van het stuur zetten?
Dan kunnen die kinderen er toch niet bij tijdens het rijden?

Ik zoek ook om een elektronische oplossing die met een relais de spanning naar de startknop verbreekt zodra de motor loopt, gebruikmakend van bijvoorbeeld laadspanning vanuit de dynamo..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 13 september 2018 18:03:59 schreef pazzje:
Een lpg of inductie relais zou je hier voor kunnen gebruiken.
Deze detecteerd of een motor draait en zo niet schakeld het relais om. Is volgens mij wel een verbreek-contact, weet niet of ze een wissel-contact hebben. Geen idee hoe dit precies werken tijdens de eerste start.

kun je hier iets meer over vertellen ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Jinny

Golden Member

Mijn oplossing aan boord van de boot, gebruik maken van het oliedrukcontact.
Relaisje over het oliepanieklampje.
Startrelais door de contactjes laten lopen.
Geen oliedruk, relais trekt aan en starter kan bediend worden.
Oliedruk, relais valt af en starter kan niet bediend worden.
Eventueel een overbrugcontactdrukjeknopje voor de dag dat je aan de tijd van oliedrukopbouwen niet voldoende hebt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

En wat als je oliedruk om andere reden wegvalt (te weinig olie, kapotte oliekeerring....) ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Kan je niets doen met een timertje? (off delay)

Contact(sleutel) aanleggen start een timer met een NO-contact in serie met de startknop.
Dan heb je bijvoorbeeld 20 seconden tijd om de motor te starten voordat het NO-contact terug afvalt. Daarna werkt de startknop niet meer.

Wil je opnieuw een startpoging doen dan moet je eerst even de contactsleutel terugdraaien om de timer te resetten.

evdweele

Overleden

De oplossing is veel makkelijker dan iedereen tot nu toe heeft bedacht: opvoeden die kinderen!
Als ze met hun vingers aan knopjes gaan zitten zeg je 1 keer heel duidelijk "AFBLIJVEN!"
Proberen ze het daarna nog een keer krijgen ze een flinke tik op hun vingers.
En de volgende keer zet je ze uit de auto.
Je zal verbaasd zijn hoe snel ze begrijpen wat je bedoelt.

Maar dat is het probleem van deze tijd; een probleem pak je niet aan bij de oorzaak maar je verzint een technische oplossing (elektrisch of medicatie) om er geen last van te hebben.
Op die manier leren kinderen nóóit iets.

Misschien zijn er mensen die dit een onmenselijke aanpak vinden, maar ik ben opgegroeid in de jaren '50 en ik liet het wel uit mijn hoofd om iets te doen wat mijn ouders hadden verboden. En ik was een knap lastig jongetje.
Ik ben mijn ouders nog altijd heel dankbaar voor wat ze me 60 tot 70 jaar geleden hebben geleerd. En daar hoorden ook corrigerende tikken bij.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 16 september 2018 18:44:35 schreef evdweele:
De oplossing is veel makkelijker dan iedereen tot nu toe heeft bedacht: opvoeden die kinderen!
Als ze met hun vingers aan knopjes gaan zitten zeg je 1 keer heel duidelijk "AFBLIJVEN!"
Proberen ze het daarna nog een keer krijgen ze een flinke tik op hun vingers.
En de volgende keer zet je ze uit de auto.
Je zal verbaasd zijn hoe snel ze begrijpen wat je bedoelt.

Maar dat is het probleem van deze tijd; een probleem pak je niet aan bij de oorzaak maar je verzint een technische oplossing (elektrisch of medicatie) om er geen last van te hebben.
Op die manier leren kinderen nóóit iets.

Misschien zijn er mensen die dit een onmenselijke aanpak vinden, maar ik ben opgegroeid in de jaren '50 en ik liet het wel uit mijn hoofd om iets te doen wat mijn ouders hadden verboden. En ik was een knap lastig jongetje.
Ik ben mijn ouders nog altijd heel dankbaar voor wat ze me 60 tot 70 jaar geleden hebben geleerd. En daar hoorden ook corrigerende tikken bij.

Ik denk dat ik dan geweldige ruzie krijg met de de mensen die zo'n rit met zwakbegaafde, licht verstandelijk gehandicapte kinderen organiseren. Het is de bedoeling dat het een feest is toch ? :P

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 16 september 2018 17:57:54 schreef evelo:
Kan je niets doen met een timertje? (off delay)

Contact(sleutel) aanleggen start een timer met een NO-contact in serie met de startknop.
Dan heb je bijvoorbeeld 20 seconden tijd om de motor te starten voordat het NO-contact terug afvalt. Daarna werkt de startknop niet meer.

Wil je opnieuw een startpoging doen dan moet je eerst even de contactsleutel terugdraaien om de timer te resetten.

JA PRECIES , maar hoe moet ik dat maken?
Of is zoiets als module te koop? en zo ja, hoe heet zoiets?
google is volkomen waardeloos als je niet het trefwoord hebt..

Ik weet heel erg veel over hoog en laagspanningsnetten (40 jaar in gewerkt) maar kleine elektronica ben ik nooit echt aan toegekomen, ja wat knoeien met amateur zenders (ik was PD1AEQ) en versterkertjes, maar daar houd het wel op

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 16 september 2018 17:02:01 schreef Jinny:
Mijn oplossing aan boord van de boot, gebruik maken van het oliedrukcontact.
Relaisje over het oliepanieklampje.
Startrelais door de contactjes laten lopen.
Geen oliedruk, relais trekt aan en starter kan bediend worden.
Oliedruk, relais valt af en starter kan niet bediend worden.
Eventueel een overbrugcontactdrukjeknopje voor de dag dat je aan de tijd van oliedrukopbouwen niet voldoende hebt.

De motorlagers zijn in dusdanige goede staat dat het olie lampje al uit is als de startmotor nog maar net een slag rond is..

Dit is vergelijk baar met het laadlampje dat gaat ook te vroeg uit

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
evelo

Golden Member

Op 16 september 2018 19:50:51 schreef knoppenknoeier:
[...]
JA PRECIES , maar hoe moet ik dat maken?
Of is zoiets als module te koop? en zo ja, hoe heet zoiets?
google is volkomen waardeloos als je niet het trefwoord hebt..

Ik weet heel erg veel over hoog en laagspanningsnetten (40 jaar in gewerkt) maar kleine elektronica ben ik nooit echt aan toegekomen, ja wat knoeien met amateur zenders (ik was PD1AEQ) en versterkertjes, maar daar houd het wel op

Misschien zoiets?

https://www.kramp.com/pdf/nl_BE/tijdrelais.pdf

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
evdweele

Overleden

Op 16 september 2018 19:42:40 schreef knoppenknoeier:
Ik denk dat ik dan geweldige ruzie krijg met de de mensen

Ik zou me daar geen zorgen over maken. De kinderen bezorgen mij een probleem en de ouders van de kinderen hebben blijkbaar iets verzuimd.
Als ze daar ruzie over maken is het hun probleem en ik ben van ze af.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 16 september 2018 21:18:58 schreef evdweele:
[...]Ik zou me daar geen zorgen over maken. De kinderen bezorgen mij een probleem en de ouders van de kinderen hebben blijkbaar iets verzuimd.
Als ze daar ruzie over maken is het hun probleem en ik ben van ze af.

Ik begin een gruwelijke hekel aan jou te krijgen..
Wat ben jij voor achterlijk figuur om zo te denken over kinderen met een lichamelijke of verstandelijke handicap..
Ik rij al jaren mee in ritten voor instellingen als Stichting van Boeijen die zorgen voor licht tot matig verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen, en als ik dan zie hoe die kinderen daar naar uitzien en hoe blij ze zijn tijdens die ritten is dat helemaal waarvoor ik , waarvoor WIJ dat doen.
Ze mogen van mij overal aan zitten in mijn auto, ik ben alleen bang voor schade aan mijn motor als er per ongeluk op die startknop wordt gedrukt..

Wat voor egostisch stuk vreten zegt: "De kinderen bezorgen mij een probleem en de ouders van de kinderen hebben blijkbaar iets verzuimd.
Als ze daar ruzie over maken is het hun probleem en ik ben van ze af
."

Als je mijn verhaal goed had gelezen had je kunnen weten waar ik over schreef..
Deze kinderen zullen NOOIT een normaal leven kunnen hebben vanwege hun beperkingen, en het is geweldig om ze dan jaarlijks iets moois te geven als een rit in een enorme rij vrachtwagens of klassieke oude auto's..

Maar jij bent kennelijk niet iemand die daar over na denkt..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Sine

Moderator

@knoppenknoeier
Soms is gewoon negeren de betere optie.

Op 16 september 2018 17:41:48 schreef Tidak Ada:
En wat als je oliedruk om andere reden wegvalt (te weinig olie, kapotte oliekeerring....) ?

Dan wil je er sowieso niet meer meer rijden ;)

Op 16 september 2018 21:43:03 schreef Sine:
@knoppenknoeier
Soms is gewoon negeren de betere optie.

Als je het over mijn laatste commentaar hebt Sine , sorry maar zoveel domheid als evdweele's laatste opmerking kan ik niet negeren.

Hij zal op een verdomd goede manier z'n excuses moeten aanbieden voor zo'n ongelooflijk harteloos commentaar voor ik dat accepteer.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Shiptronic

Overleden

www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

+30 = permanente + direckt van de accu
+15 , spanning op contact , die blijft tijdens het starten
+50 = signaal startmotor

dynamo lampje is een goede, die gaat pas laden boven een bepaald toerental. en dat toerental ligt ver boven wat de start motor levert.

je start motor slaat automatisch af :)

Dit in tegen stelling met olie druk, als je lang genoeg start krijg je olie druk en gaat het lampje uit . dan valt opeens je startmotor uit.

Lpg relais zou kunnen, maar dan kan je zelf de eerste 3 seconden niet starten, ivm de "choke" functie.

(heb mijn menig met liniaal over de vingertjes inmiddels aangepast, waardeer enorm wat je voor de mensen doet)

[edit] betere link naar de Bosch codering gevonden, maar vind nog niet het origineel.

pak een relais 5 polig wissel.

sluit pen 86 aan op D+/61 dynamo (spoel relais +) (laadstroom controle lampje aansluiting)
sluit pen 85 massa (spoel relais -)
stuit pen 30 aan op +50 (ingang van startmotor ) (COM aansluiting)
sluit pen 87a aan op +50 (uitgang van start schakelaar) (NC aansluiting)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hensz

Golden Member

ff mezelf nog een keer promoten...

Op 13 september 2018 15:07:25 schreef Hensz:
Monteer nog een schakelaar, in serie met de huidige, zodanig dat je beide handen (of misschien een knie of voet) moet gebruiken om te kunnen starten.

Voor een auto van meer dan 40 jaat oud kan het niet low-tech genoeg zijn, toch?

Don't Panic!

Het enige wat je nodig hebt is een relais met dubbelpolig maakcontact.
Sorry van de snelle ruwe schets :-)

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Startknop.jpg

Werking:
contact wordt aangezet waardoor er stroom gaat lopen door de oliedruksensor en het oliedruklampje. Je tapt de 12V af na de oliedruksensor waarmee je het relais bekrachtigd. Hierdoor kun je met de startknop de motor starten. Als de opkomende oliedruk het contact van de oliedruksensor eerder verbreekt dan de motor uit zichzelf draait, zal het 2e contact van het relais 12V blijven geven aan de spoel van het ralais zodat deze niet uitvalt. Als de startknop wordt losgelaten zal het relais uitvallen en ook geen spanning meer krijgen als de startknop wordt ingedrukt met een draaiende motor.

Als de oliedruk wegvalt om wat voor reden dan ook heb je wel andere zorgen aan je kop dan kinderen die op knopjes aan het drukken zijn. Dan zet je toch zelf al de motor uit om (verdere) schade te voorkomen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 september 2018 21:43:03 schreef Sine:
@knoppenknoeier
Soms is gewoon negeren de betere optie.

[...]

Dan wil je er sowieso niet meer meer rijden ;)

Varen in dit geval ;)
Maar een Simmerring kan er ook tijdens het rijden/varen uitknallen, hoewel het niet vaak voorkomt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 16 september 2018 23:03:50 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 september 2018 22:33:15 schreef Hensz:
ff mezelf nog een keer promoten...
[...]
Voor een auto van meer dan 40 jaat oud kan het niet low-tech genoeg zijn, toch?

Het is een auto, geen intercontinentale ballistische kern raket die je met twee sleutels moet staten..

Dit is een grapje trouwens..
Het zal best werken maar ik vind het te omslachtig

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 16 september 2018 23:02:11 schreef Tidak Ada:
[...] Varen in dit geval ;)
Maar een Simmerring kan er ook tijdens het rijden/varen uitknallen, hoewel het niet vaak voorkomt.

Ik heb totaal geen oliedruk problemen en ook geen lekke keringen hoe komt dit nu ter sprake ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 16 september 2018 23:01:55 schreef Nightwalker:
Het enige wat je nodig hebt is een relais met dubbelpolig maakcontact.
Sorry van de snelle ruwe schets :-)

[afbeelding]

Werking:
contact wordt aangezet waardoor er stroom gaat lopen door de oliedruksensor en het oliedruklampje. Je tapt de 12V af na de oliedruksensor waarmee je het relais bekrachtigd. Hierdoor kun je met de startknop de motor starten. Als de opkomende oliedruk het contact van de oliedruksensor eerder verbreekt dan de motor uit zichzelf draait, zal het 2e contact van het relais 12V blijven geven aan de spoel van het ralais zodat deze niet uitvalt. Als de startknop wordt losgelaten zal het relais uitvallen en ook geen spanning meer krijgen als de startknop wordt ingedrukt met een draaiende motor.

Als de oliedruk wegvalt om wat voor reden dan ook heb je wel andere zorgen aan je kop dan kinderen die op knopjes aan het drukken zijn. Dan zet je toch zelf al de motor uit om (verdere) schade te voorkomen.

Het idee is goed, maar ik denk toch dat het laadlampje en betere stuur optie is omdat het olie druk lampje direct al uit is als de motor nog geen slag rond is.
(totaal gereviseerde en goed ingereden motor)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Tidak Ada

Golden Member

Het ging om de suggestie om de spanning ov het oliedruklampje/-snsor te gebruiken, om een relais te activeren, vandaar ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 september 2018 22:15:35 schreef Shiptronic:
www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

+30 = permanente + direckt van de accu
+15 , spanning op contact , die blijft tijdens het starten
+50 = signaal startmotor

dynamo lampje is een goede, die gaat pas laden boven een bepaald toerental. en dat toerental ligt ver boven wat de start motor levert.

je start motor slaat automatisch af :)

Dit in tegen stelling met olie druk, als je lang genoeg start krijg je olie druk en gaat het lampje uit . dan valt opeens je startmotor uit.

Lpg relais zou kunnen, maar dan kan je zelf de eerste 3 seconden niet starten, ivm de "choke" functie.

(heb mijn menig met liniaal over de vingertjes inmiddels aangepast, waardeer enorm wat je voor de mensen doet)

[edit] betere link naar de Bosch codering gevonden, maar vind nog niet het origineel.

pak een relais 5 polig wissel.

sluit pen 86 aan op D+/61 dynamo (spoel relais +) (laadstroom controle lampje aansluiting)
sluit pen 85 massa (spoel relais -)
stuit pen 30 aan op +50 (ingang van startmotor ) (COM aansluiting)
sluit pen 87a aan op +50 (uitgang van start schakelaar) (NC aansluiting)

dit hele verhaal staat in mijn boekje, nooit te oud om te leren wat al die rare nummers betekenen

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Shiptronic

Overleden

@Night walker, olie lampje schakeld in de massa !!

@KK , morgen mischien een schema in elkaar knoeien

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 16 september 2018 23:19:03 (35%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten