Ik heb een oude 40+ auto waarvan de start-stand van het contactslot kapot is.
En ander contactslot is niet meer te krijgen dus heb ik daarvoor een drukknop in het dashboard geplaatst dat bevalt me prima.

Nu heb ik ook wel eens verstandelijk beperkte ADHD kinderen mee die overal op moeten drukken en aan moeten draaien en ik moet die nieuwsgierige handjes altijd bij die startknop vandaan houden.
En geloof me hoe meer ik dat doe de vastberadenheid groeit alleen maar om juist daar op te willen drukken

Is er een schakeling bijvoorbeeld met een relais die de spanning naar die startknop verbreekt als de motor draait ?
Iets wat bijvoorbeeld met de hogere laadspanning van de dynamo werkt ?

Een manier om die startknop (en mijn startmotor) veilig te maken voor die handjes die overal aan willen zitten..

Je zou een schakelingtje kunnen verzinnen op het batterij lader lampje in het dashboard en daar een relais mee sturen die de drukknop onderbreekt.

Het knopje schakelen met een ander knopje waar ze niet bij kunnen, of een stoere schakelaar met uitneembare sleutel, bv zoiets: https://www.lankhorst-taselaar.nl/Catalogus/Boordverlichting+en+elektr…

Zet die knop op een plek waar ze niet bij kunnen, b.v. links van de bestuurder. Of op een plek die ze niet kunnen zien, onder of achter het dashboard.

Monteer nog een schakelaar, in serie met de huidige, zodanig dat je beide handen (of misschien een knie of voet) moet gebruiken om te kunnen starten.

Een lpg of inductie relais zou je hier voor kunnen gebruiken.
Deze detecteerd of een motor draait en zo niet schakeld het relais om. Is volgens mij wel een verbreek-contact, weet niet of ze een wissel-contact hebben. Geen idee hoe dit precies werken tijdens de eerste start.

Voeding van de rem licht schakelaar halen, je kan dan alleen starten als je op de rem trapt = dubbel veilig, per ongeluk starten kan niet, stond hij nog in de versnelling kan die niet vooruit omdat je remt (of je kan heel snel door trappen om stil te staan)

Op 13 september 2018 14:34:56 schreef Gij Kieken:
Je zou een schakelingtje kunnen verzinnen op het batterij lader lampje in het dashboard en daar een relais mee sturen die de drukknop onderbreekt.

Dat was ook mijn idee.
Net zoals de huishoudaccu in een camper wordt BIJgeschakeld als de motor loopt met een maakcontact, kan je de startknop onderbreken en AFschakelen door het verbreekcontact van het relais te gebruiken.

https://www.allekabels.nl/relais/7372/1067942/autorelais.html

Hieronder het schema voor een huishoudaccu in een camper. In plaats van aansluiting 87 op het relais gebruik je 87a.

Of met remlichtcontact nog iets verzinnen net zoals een automaat.

Bestaan er geen knoppen die je elektrisch kan blokkeren? Ik kan mijn auto niet stil leggen zo lang de versnellingsbak niet in N of P staat. Ik kan niet starten zo lang ik niet op de rem druk. Fysiek krijg ik de sleutel geen kant op.

BTW: is het in NL wettelijk toegelaten een startknop aan te brengen. In BE uitdrukkelijk verboden. Ook als 'tuning' is dit niet toegestaan.

Verboden
[....]
17 plaatsen van startknop

Uiteraard vallen voertuigen, af fabriek geleverd, buiten deze bepalingen.

Ik zie hier een heel stel goede ideeën, bedankt voor het mee denken!
Mijn vak gebied is meer in hele grote dingen zoals het krachtstroom en hoogspanning en dan kom je niet vaak van die kleine schakelingetjes tegen die voor dit doel bruikbaar zijn , vandaar dat ik het hier plaatste en dat blijt een prima idee dus :)

Ik vind dat van de startknop voeding van het remlicht halen best wel goed alleen moet je dan je linker voet op de rem zetten als je bij het starten gas moet geven met je rechter voet, en dan moet je wel zeker weten dat de versnellingsbak in de vrij staat..

Aan het laadlampje heb ik ook al gedacht alleen draait mijn startmotor zo snel dat al tijdens het starten dat lampje soms al uitgaat en dan zou de startmotor ook stoppen.

Het is een Simca 1301 uit 1972 dus geen elektronica (ben ik ergens ook wel blij om) en zelfs de toerenteller , jawel dat heeft ie, gaat met een kabel zoals met de kilometer teller dus daar kan ik ook niks mee.

Ik heb zelf aan iets zitten denken dat een relais de spanning verbreekt bij volledig laad voltage en dan met een overneem contact, maar zoiets moet wel instelbaar zijn.
Hier over is advies of een schemaatje om zoiets te maken hoe dan ook heel welkom. al is het alleen maar een leer projectje

Het idee van evdweele ga ik domweg proberen, ik heb genoeg relais liggen .. al ben ik bang dat het laadlichtje roet in het eten gaat gooien

In elk geval heb ik heel wat inspiratie

Dank

Het is een Simca 1301 uit 1972

Bestaat die nog?? :)

Op 15 september 2018 12:31:10 schreef Thevel:
[...]Bestaat die nog?? :)

jazeker, knap zeldzaam en deze is puntgaaf en een droom om in te rijden :)

Dit is een electronica forum, dan hoor je eigenlijk een electronische oplossing te geven, maar...

Kun je die knop niet gewoon aan de andere kant van het stuur zetten?
Dan kunnen die kinderen er toch niet bij tijdens het rijden?

Een tijdrelais met een instelling van een minuut. Spoeltje krijgt spanning van contactslot, doorlussing naar relaiscontact, verbreekcontact loopt door naar drukknop.
Als het een vlotte starter is, ook in de winter, maak je die tijd 10 seconden.

Bij toerbeurt de drukgrage handjes de auto laten starten? :)

Of krijg je dan ruzie over wie er aan de beurt is?

EDIT: O ja, en ik was er ook ooit zo'n een... even alleen in de auto en
wanneer de bestuurder terugkwam brandden alle lichten =)

[Bericht gewijzigd door schaafuit op (38%)]

Op 13 september 2018 19:16:22 schreef evdweele:
[...]Dat was ook mijn idee.
Net zoals de huishoudaccu in een camper wordt BIJgeschakeld als de motor loopt met een maakcontact, kan je de startknop onderbreken en AFschakelen door het verbreekcontact van het relais te gebruiken. [....]

Ik denk dat dat niet gaat lukken, zeker als het starten wat langer gaat duren door kou of en matige accu. Die D+ aansluiting komt op zodra de motor in beweging komt (door de startermotor). De zaak gaat dan waarschijnlijk hikken. Twee schalelaars op verschillende plaatsen in serie, of Ship zijn oplossing lijken mij het geschikst en het simpelst.

Eventueel zo'n schakelaar met een afdekkapje nemen zoals op detonerings- en lanceringsapparatuur gebruikt wordt. Ik geloof dat 'C' die in de catalogus heeft staan.

Mits het fysiek past lijkt mij een molly-guard ook de beste oplossing.

Deze bedoel ik dus:https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/645981_LB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Artikelnummer: 645981 (Conrad)
Fabrikantnummer: 3006051
EAN: 4016138843903

Kinderen zijn net bobbejane. Die hebben eerder dan de gebruiker zelf uitgevonden hoe dat werkt...

Op 15 september 2018 15:49:50 schreef Tidak Ada:
[...] Ik denk dat dat niet gaat lukken, zeker als het starten wat langer gaat duren door kou of en matige accu. Die D+ aansluiting komt op zodra de motor in beweging komt (door de startermotor).

Je kan heel goed gelijk hebben.
Mijn automotor slaat altijd onmiddellijk aan als ik de sleutel omdraai, meer dan 1½ seconde duurt het niet.
Als de accu leeg is draait de startmotor niet. Ik heb er daarom geen enkele ervaring mee.

Ik hoor wel eens iemand langdurig met zijn startmotor in de weer en dan vraag me altijd af waarom dat noodzakelijk is.
Tot 1973 heb ik de voorganger van de auto van de TS gehad, een Simca 1300 uit 1965. Of je daarmee langer de startmotor moest laten draaien kan ik me niet meer herinneren.

Op 15 september 2018 11:44:09 schreef knoppenknoeier:

Ik vind dat van de startknop voeding van het remlicht halen best wel goed alleen moet je dan je linker voet op de rem zetten als je bij het starten gas moet geven met je rechter voet, en dan moet je wel zeker weten dat de versnellingsbak in de vrij staat..

Dank

Een handbak maakt het iets lastiger idd, ff door denken :)

Maar hoe is contact 15+ ignition geregeld ?

[edit] normaal dus, dus ze moeten ook al de sleutel hebben, en de auto op contact hebben gezet. dus auto op slot en sleutels goed opbergen, wat sowieso al moet.

Als het rem licht nu op +30 constant zit aangesloten, even een relais ertussen die je schakelt met +15 en de +30 richting drukknop onderbreekt, geen contact "äan" is ook geen spanning op de start schakelaar .

Tja en een auto moet gewoon starten , oude en een carburateur zijn geen excuus, evt. een handchoke, 2x pompen: starten, dan moet hij lopen. anders na laten kijken :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (23%)]

Op 15 september 2018 17:01:20 schreef Tidak Ada:
Deze bedoel ik dus:[afbeelding]

Artikelnummer: 645981 (Conrad)
Fabrikantnummer: 3006051
EAN: 4016138843903

mooi hoor, in een straaljager maar niet in het dashboard van een klassieker

Op 15 september 2018 19:32:06 schreef Shiptronic:
[...]

Een handbak maakt het iets lastiger idd, ff door denken :)

Maar hoe is contact 15+ ignition geregeld ?

[edit] normaal dus, dus ze moeten ook al de sleutel hebben, en de auto op contact hebben gezet. dus auto op slot en sleutels goed opbergen, wat sowieso al moet.

De start knop krijgt spanning van het contactslot, de startstand van het contactslot werkt alleen niet meer. en nee ik kan nergens een goed vervangend contactslot vinden, dat heb ik al lang opgegeven.

Als het rem licht nu op +30 constant zit aangesloten, even een relais ertussen die je schakelt met +15 en de +30 richting drukknop onderbreekt, geen contact "äan" is ook geen spanning op de start schakelaar .

vertel mij eens waar ik +30 en +15 in een auto van 1972 kan vinden?
En zoals gezegd, de startknop krijgt stroom van het contactslot. het is onder het rijden dat die kinderen graag op knopjes drukken

Tja en een auto moet gewoon starten , oude en een carburateur zijn geen excuus, evt. een handchoke, 2x pompen: starten, dan moet hij lopen. anders na laten kijken :)

Het starten is geen probleem, "tikje-lopen" of "drukje op de startknop-lopen"

Op 15 september 2018 15:33:12 schreef schaafuit:
Bij toerbeurt de drukgrage handjes de auto laten starten? :)

Of krijg je dan ruzie over wie er aan de beurt is?

EDIT: O ja, en ik was er ook ooit zo'n een... even alleen in de auto en
wanneer de bestuurder terugkwam brandden alle lichten =)

LOL daarom heb ik een massa schakelaar onder de motorkap :p