Het grote interessante aanbiedingen topic deel 6

@Hoeben
Een klein gedeelte van de inventaris van een Fiat dealer. Helaas niet alles waar ik mijn zinnen op gezet had. Bij sommige dingen werd ik ruim overboden dan wat ik maximaal wilde bieden. Ik heb 9 kavels gewonnen en zal m'n aanhanger mee moeten nemen.
Maar er zitten wel een paar elektronische apparaten bij.
Een ouderwetse 4:3 Dell LCD monitor. (Ik was de enigste bieder)
Fiat electronic analyzer. (Ze hadden ook de opvolger in een kavel maar werd te gretig op geboden, helaas)
Autel Maxiscan OBD2 diagnoselezer.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Voor de liefhebber: Er wordt op aliexpress een Process Calibrator aangeboden voor een spotprijs. Dit komt van het eevblog forum af, kijk ook daar voor updates. Geen idee of er daadwerkelijk aan de specificaties voldaan wordt (die van mr eevblog is schijnbaar in spec). De specificaties voor het calibratie gedeelte:
Calibrator
DCV Measure: 0 ~ 100m V, 0 ~ 10 V ±0.02%+2digit
DCV Source: 0 ~ 100m V, 0 ~ 10 V ±0.02%+2digit
DCmA Measure: 0 ~ 24 mA, ±0.02%+4digit
DCmA Source: 0 ~ 24 mA ,±0.02%+4digit

Link naar het topic:https://www.eevblog.com/forum/testgear/insanely-priced-meter/
link naar aliexpress:https://www.aliexpress.com/af/2-in-1-Digital-MultiMeter-High..._new_app=y
Ik heb er eergisteren een besteld bij een winkel die er nu geen meer heeft, €9.50 inclusief verzending.

fatbeard

Honourable Member

Inderdaad insanely priced: dezelfde meter wordt ook aangeboden voor het 21-voudige: https://nl.aliexpress.com/item/4000010897544.html.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 20 september 2019 00:18:50 schreef RAAF12:
Voor de HF liefhebber een VNA voor $35 https://www.ebay.com/itm/50KHz-900MHz-Vector-Network-Analyze...Sw~QpdZNn2

Wel even checken of er een batterij bij zit, er zijn versies met en versies zonder batterij. Ben onderweg dus lukt niet deze aanbieding snel te checken.

Maar mooi ding, heb er zelf al 1

Ben benieuwd wat Fred101 van zo'n ding vind.

Want ik leen nu af en toe de VNAart (Een miniVNA tiny, van mede CO-er Aart), maar voor ~50 euro een eigen VNA klinkt als een heel leuk idee, zeker als 'ie zonder er een computer bij nodig te hebben af te lezen valt.

Er zijn zo te zien nog best een aantal varianten van, ik vond ook een (fiks duurdere) met een metalen kastje. Wat op zich best een goed idee lijkt, eigenlijk.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ik heb ook een nanoVNA gekocht, en twee mede-zendamateurs die ik op de hoogte heb gesteld van dit product ook.

Ik heb het product nog niet volledig kunnen testen wegens gebrek aan kennis en een kabeltje voor de through calibratie, maar ik kan in iedergeval wel vertellen dat het touchscreen goed werkt. De accu gaat erg kort mee of ik doe iets fout. In het eerste geval is het gewoon een kwestie van een andere accu, ik heb hier nog wel iets liggen uit een oude telefoon.

Meetgegevens van een mede-zendamateur van de isolatie:
105dB @ 10 MHz
75 dB @ 433 MHz
50 dB @ 900 MHz

Maar let op, er zijn meerdere versies in omloop, en volgens sommigen zijn niet alle 'clones' even goed. In dit topic komt de ontwerper aan het woord en er is een verwijzing naar zijn shop. Die is helaas wel in het Chinees.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op 2 oktober 2019 19:15:36 (28%)]

Lidl regelbare soldeerbout 19,99 euro Edit: vanaf maandag 7-10-2019

Eerder ooit een regelbare van 10 euro gekocht bij de Lidl maar die was niet temperatuur geregeld, maar domweg spanning-gestuurd. Deze beweert wel temperatuurgestuurd te zijn. Geen idee of het iets is, maar 20euro lijkt redelijk betaalbaar.

Overigens heb ik ooit zelf eentje uit China gehaald, maar nog niet goed getest. (Toen hij een keer net onder de grens van 22 euro was incl. verzenden. Dat is de Nederlandse grens waaronder geen BTW en invoerkosten verschuldigd zijn)

Op 4 oktober 2019 22:57:58 schreef r-p:

Eerder ooit een regelbare van 10 euro gekocht bij de Lidl maar die was niet temperatuur geregeld, maar domweg spanning-gestuurd. Deze beweert wel temperatuurgestuurd te zijn. Geen idee of het iets is, maar 20euro lijkt redelijk betaalbaar.

Overigens heb ik ooit zelf eentje uit China gehaald, maar nog niet goed getest. (Toen hij een keer net onder de grens van 22 euro was incl. verzenden. Dat is de Nederlandse grens waaronder geen BTW en invoerkosten verschuldigd zijn)

Ik heb de voorganger van dat lidl soldeerstation. Het is ook een digitale, maar heb daar alleen maar een slechte ervaring mee. De kabels zijn te stug en goed solderen gaat heel lastig. Ik heb zelf de DSK T12-D een half jaar geleden gekocht voor iets van 22 dollar en dat bevalt mij zeer goed. De kabel is zeer soepel en solderen gaat ook heel makkelijk.

Hoeben

Special Member

Ik heb zelf ook ooit zo'n Lidl soldeerbout meegenomen omdat hij goedkoop was. Zonder regeling verder. Maar de punt was heel snel op en ik heb een andere gekocht.

Ik zou wel interesse hebben in een zware bout voor het beter semirigid werk etc.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 5 oktober 2019 13:50:57 (21%)]

Tidak Ada

Golden Member

Wat bedoel je met "zwaar" ?

Ik heb zelf ooit een "kachelpook" van 150W bij Conrad gekocht om 6mm uitgegloeide koperen buis te solderen. Dat werkt wel, maar het is niet iets, waarmee je makkelijk precisiewerk gaat doen. Hij is namelijk recht. Een bout met een gebogen punt werkt gemakkelijker in dit formaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Waarom koop je nou toch een soldeerbout "omdat ie goedkoop" is?! Doe het jezelf niet aan! Koop gewoon iets goeds. Hoeft echt geen dure JBC of Weller te zijn, al is dat wel fijn als de hobby wat serieuzer wordt. Maar om dan aan het andere uiteinde te gaan zitten met een Lidl ding, da's geld over de balk smijten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb een weller met temperatuur regeling. En een weller zonder. Dus ik weet dat een temperatuurregeling een wereld van verschil maakt.
Daarom had ik hem gelinkt.

Als de punten snel op zijn en de draden heel stug, dan vooral links laten liggen!!!

En een stuk siliconensnoer aan de bout is ook wel zo prettig, de aanraking met de hete punt weerstaat dat zonder verdere schade. Goedkope boutjes hebben meestal ook een cheap snoer eraan hangen.
BTW. de NanoVNA is gezakt in prijs: $29.99

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 5 oktober 2019 17:34:43 (10%)]

Hoeben

Special Member

Op 5 oktober 2019 14:20:07 schreef Tidak Ada:
Wat bedoel je met "zwaar" ?

Ik heb zelf ooit een "kachelpook" van 150W bij Conrad gekocht om 6mm uitgegloeide koperen buis te solderen. Dat werkt wel, maar het is niet iets, waarmee je makkelijk precisiewerk gaat doen. Hij is namelijk recht. Een bout met een gebogen punt werkt gemakkelijker in dit formaat.

Semirigid solderen aan een vol koper PCB.

De semirigid:
https://nl.farnell.com/pro-power/rg401/cable-coax-semi-rigid...=semirigid
alhoewel ze hem op de foto plat geknepen hebben, het hoort rond te zijn. De semirigids heb ik al binnen van Farnell, zelfs een 2e keer omdat ze hem de eerste keer met doos en al dubbelgevouwen hadden.

Dit gaat een kastje in wat ik van PCB met kaal koper als dit:
https://nl.farnell.com/cif/ad16/pcb-raw-fr4-1f-100x160/dp/12...b%20copper
aan de binnenkant wil dichtsolderen aan de randen. Daar is vermogen nodig. Door een gat komen 2 semirigids tegen elkaar die ik dan ook wil vastsolderen. Daar is nog meer vermogen nodig. Tenzij ik een nette entree kan krijgen maar die heb ik nog nergens gevonden. In dat kastje komt nog een ringkern etc.

Dat is best veel koper wat ik moet solderen. Omdat de binnenkant van de semirigid Teflon is mag hij ook nog eens niet te warm worden, dus de truc van dan maar even de temperatuur opschroeven is ook niet goed.

Op 5 oktober 2019 17:12:56 schreef RAAF12:
BTW. de NanoVNA is gezakt in prijs: $29.99

Heb je gezien dat er aan een v2.0 gewerkt wordt? Zijn de voorraden aan het dumpen?
https://www.hamdigitaal.nl/2019/10/nanovna-2-0-in-ontwikkeling/

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor de link, meer afscherming, hogere Ft, mooi zo. Er staan ook veel filmpjes over de NanoVNA op Youtube oa. https://www.youtube.com/watch?v=mKi6s3WvBAM

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 oktober 2019 12:09:05 schreef Hoeben:
[...]

[....]
Dat is best veel koper wat ik moet solderen. Omdat de binnenkant van de semirigid Teflon is mag hij ook nog eens niet te warm worden, dus de truc van dan maar even de temperatuur opschroeven is ook niet goed.

Da's niet zo erg, want teflon kan tot 240°C worden verhit. Bij die temperatuur zijn de meest componenten al lang kassie.... PE is veel erger, dat smelt al onder 100°.
Die semi-rigid hoef je toch maar op een aantal punten vast te zetten?
Anders een wat betere print laten maken en er een stripline op etsen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
bprosman

Golden Member

Vandaag deze gekocht :

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-precisie-schroevendraaier-/

Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen.
Eerder dit jaar deze gekocht :

Maar die bevalt niet , zeker niet voor het vastdraaien van schroeven, de "slipkoppeling" werkt niet echt.
Losdraaien van veel schroeven bijvoorbeeld uit een behuizing werkt prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Kleine schroefjes mechanisch in en uit draaien vind ik een ellende.
Meestal draaien die dingen te snel en inderdaad die slipkoppeling: schroefjes gaan kapot en dan is de ellende niet meer te overzien.

Gewoonlekker met de hand schroeven. Je kunt beter naar een micro torsie schroevendraaier setje zoeken bij Ali en consorten.

Ben wel benieuwd naar het ferm ding. Wat Tidak ada al aangeeft is ook mijn angst altijd geweest, als je zo'n schroefje breekt is uitboren geen optie, uithuilen is het enige wat dan nog kan ;)

bprosman

Golden Member

Vanavond een 19" rack uit elkaar gehaald (allemaal M2.5) , als het schroefje echt strak zit heeft het motortje genoeg koppel om vast te houden dat je met de hand de schroef los kunt maken.
Lampje is handig voor in de kast , de hoekjes, en mooi compact. De Bosch past ook niet overal tussen.

Tidak Ada

Golden Member

M2,5/(2,6) Is maar weinig kleiner dan M3. Ik denk bij zo'n schroevendraaier meer aan schroefjes in de orde van M1,5 en kleiner en dan ook nog eens diverse kopen als de soorten kruiskop, hex. torx en 'tamper proof' met zo'n puntje in het midden van de hex of torx. Als die niet helemaal kuis meer zijn kun je met een beetje handigheid met een goed handschroevendraaiertje er nog wel uitkomen, maar niet met zo'n electrisch drammertje....
Ik heb dan nog niet gesproken over Loctite® :(

Even bekeken bji lidl (open doos).
Het ziet er op het eerste gezicht degelijk uit, veel Parkside plastic. De punt is leuk om een keer wat draden te solderen, minder voor elektrische componenten zoals IC's.
De punt lijkt niet te vervangen!
Het is hierdoor wel een rare mix. Wegwerp boutjes zijn meestal simpel. Dit lijkt een wegwerp soldeerstation voor eenvoudig dhz werk.

ritmeester

Golden Member

Op 11 oktober 2019 17:33:43 schreef markce:
[...]
... Dit lijkt een wegwerp soldeerstation voor eenvoudig dhz werk.

Waste of resources dus.

I love it when a plan comes together !
bprosman

Golden Member

Nog steeds zo'n stug snoer aan de bout ?