Geleerden dames en heren, ik heb weer eens wat..
Ik heb 1 temperatuurcontroller, een E&H RIA250.En een thermokoppel type K.
Deze gebruik ik om de buitentemperatuur uit te lezen..
Nu wil ik meerdere thermokoppels, type K ,sequentieel uitlezen.
Ik zat aan een een multiplexer te denken. Is dit mogelijk of gaat het niet i.v.m compensatie oid?

Ha mel,

Ik denk dat het mogelijk is om meerdere sensors te benaderen.
Het enige punt is als je met het basis apparaat iets van een set moet invoeren zo niet dan is er geen probleem.
Er zal wel een restrictie aan de lengte kabel zijn staat in je handleiding als je er voor zorgt dan deze weerstand incl. multiplex niet te boven gaat prima.
De controller is vaak opgebouwd als een brug je heb dan 4 draden nodig om de kabel te compenseren.

Je meting zal waarschijnlijk niet op 1° nauwkeurig moeten zijn.
De opbouw van zo'n systeem zou als volgt kunnen.
Een klok welke de multipexer stuurt en een uitlezing led of een ander type display je weet dan welke sensor benaderd wordt.
In de compensatie draden vanaf de sensor moet een weerstandje opgenomen worden net zo groot als de weerstand van de multiplexer.

Groet,
Henk.

Henk, zoiets heb ik ook al zitten denken. en dank je wel, ik ga zitten prutsen, (ik bedoel experimenteren ) :P

Een thermokoppel levert een microvolt-niveau spanning afhankelijk van het temperatuurverschil tussen waar het "business end" van de thermokoppel zit en waar de boel aangesloten zit op je sensor kastje.

Let op dat je de thermokoppel niet buiten kan hangen en dan van de zolder naar je werkkamer de boel met een gewoon kabeltje kan verlengen. (er wordt werkelijk Tbuiten-Tbinnen gemeten en om de buitentemp te verkrijgen wordt er Tbinnen bij opgeteld. Als je dat Tbuiten-Tzolder meet en daar Tbinnen bij optelt, krijg je dus Tbuiten-Tzolder+tbinnen in je display).

Je multiplexer zal die microvolts goed moeten doorgeven.

Ha rew,

Daar heb je helemaal gelijk aan! het zijn kleine spanningen en je heb de juiste aansluit kabels nodig.
Ik kan wel in een keer door drammen even afwachten op de reactie van @TS.

Die is er dus mijn voorstel naar @TS zou zijn afhankelijk van de lengtes ontwikkel een TC zendertje dat is eenmalig en voor alle TC bruikbaar.
En je kan met normale kabel aansluiten je hoeft geen rekening te houden met een gelijkwaardige sensor/kabel EMK.
Jou controller kan 0V.....1V of 0V.....10V in dus een mooie waarde om te schakelen.

Groet,
Henk.

Thermokoppels multiplexen met bv relais word m.i. niks. Met Pt100's gaat het echter prima.

Ha GJ,

Ja dat is best een uitdaging en om teleurstelling te voorkomen mijn voorstel :+ om een zender bij de TC te gebruiken.

@mel,

Lijkt heel ingewikkeld maar dat is het niet het is een kleine versterker met een lineair elementje er in verder niets het voordeel je brengt de kleine spanning opgewekt door het thermo-elektrisch effect (hier speel mijnheer Seebeck een positieve rol :D) naar een niveau ver boven de EMK ruis en interferentie opgewekt/opgepakt door je bekabeling sterker het overbruggen van honderden meters is geen probleem.
Je controller meet geen binnen/buiten temperatuur alleen de equivalente TC in jou situatie aangesloten op een van de ingangen voor spanning/stroom.
Uiteraard zijn ook nadelen te noemen en dat is je versterkertje heeft spanning nodig batterij of via een voeding en dan is het weer opletten.

Groet,
Henk.

Zo een omzetter moet vooral ook de koude las compensatie doen. Er werd ook een vierdraads aansluiting genoemd, dat heb ik bij thermokoppels nooit gezien.

Als ik Google vind ik diverse muxen voor thermokoppels, van Arduino shields met ADG608 switches tot een grote relais unit van Agilent. Mijn vermoeden is dat het met gepast materiaal goed kan, maar de lage spanningen zijn wel een speciaal geval.

Ik de industrie gebruiken ze ook gewoon 2 -draads thermokoppels.Ik weet niet beter..
En ik gebruik gewoon compensatiekabel.
Ik ben me bewust van de koude las compensatie.Die is trouwens op de ontroller ook nog in te stellen, dacht ik..Maar om dat hele boekwerk door te nemen, ben ik wel ff bezig :P
Maar iedereen bedankt voor de antwoorden, ik ga gewoon experimenteren, de resultaten worden op deze site geplaatst. :)

Thermokoppel vierdraads aansluiten heeft geen zin.

Een thermokoppel levert een spanning en die spanning moet je meten. Dat kan/moet hoogohmig, er loopt geen stroom, er is geen spanningsval over de draden die je met een vierdraads meting kan omzeilen.

Je moet het zo zien: Als je een ijzerdraad hebt met 20 graden aan 1 kant en 120 graden aan de andere kant dan krijg je een spanningsverschil van 100 volt over die draad. Kan je een leuke lamp op laten branden! Maar om de stroom rond te laten lopen, moet je een retourdraad hebben. Is die ook van ijzer, valt daar ook een spanning over van die 1V per graad, de spanning over de lamp wordt nul.

Dan kan je een ander materiaal gebruiken. Bijvoorbeeld chromel. Die coefficient van 1 volt per graad is dan anders. Iets, een heel klein beetje anders: 0.999959 volt per graad.

De absolute waarde van deze temperatuurcoeffcient kunnen we niet meten. We kunnen alleen de verschillen meten.

Op 7 oktober 2018 08:32:00 schreef mel:
Ik de industrie gebruiken ze ook gewoon 2 -draads thermokoppels.Ik weet niet beter..

Er bestaan ook geen vierdraads.
Jouw temperatuurcontroller is geen controller maar een universeel aanwijsinstrument met twee alarmuitgangen. Er kunnen dus ook Pt100's op. of stroom, of spanning. En ik zou wat jij wil gewoon doen met Pt100's, die kun je met bijvoorbeeld reedrelais gewoon scannen.

Met die thermokoppelsignalen moet je niet proberen te klungelen, dat word nl erg lastig. Of je moet er transmitters bij kopen, zoals Electron920 al aangaf.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

GJ , je heb gelijk..
Maar die thermokoppels heb ik, en die PT100 niet..
Maaar ik ga wel prutsen, komt goed.( ik ben eigenwijs, en ik heb wat te doen.. :P )
En ja het is idd een universeel display, met alarmuitgangen.resolutie is +- 1 graad.

[Bericht gewijzigd door mel op (11%)]

Sorry voor het schoppen van een oud topic maar @Mel, ben je hier nog ooit verder mee gegaan, gekomen ?
Zelf zit ik met een zelfde soort vraag. Maar denk dat ik 16 (kanalen) x de MAX6675, of de MAX3185x aan elkaar knoop.

Theoretisch zou het toch moeten kunnen om het inkomend analoog signaal te multiplexen aan de ingang van een temperatuur meter.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (27%)]

Op 23 november 2021 10:48:24 schreef bprosman:
Theoretisch zou het toch moeten kunnen om het inkomend analoog signaal te multiplexen aan de ingang van een temperatuur meter.

Een standaard analoog signaal wel. Een thermokoppel is lastiger. Een thermokoppel met een transmitter word een stuk eenvoudiger natuurlijk. Dan heb je gewoon een signaal naar wens b.v. 0..10V.

Nee. ik gebruik nu dat ding als een luxe temperatuuruitlezing cq. thermostaat.Hij is nauwkeuriger dan de thermostaat die er hing :P