Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

blackdog

Golden Member

Hi,

Jeever leuke test en ik wil net als Sine nog wat toevoegen wat betreft de Dynamische testen.

Als eerste, via coax naar je meetinstrument die de puls meet, scoope probe is niet een goed idee i.v.m. het EM veld.
Hou de coax haaks op de belasting draden om de koppeling zo laag mogelijk te houden tussen de coax en de belasting draden.

Stel een "pre" belasting in van zeg 10% van de maximale belasting die mogelijk is.
Test of de max belasting, zeg hier 2A echt geleverd kan worden kies anders een belasting totaal van zeg 1,8A zodat je een goede
indruk krijgt van het dynamische gedrag zonder dat de stroombegrensing begint te gaan regelen.

Verder krijg je ook een beter beeld zonder heel veel overshoot als je de snelheid van de flanken beperkt tot ongeveer 5usec.
Snellere flanken heeft weinig zin doordat de inductie van je belasting draden dan te veel gaan meespelen.

Hieronder een plaatje van de puls zoals ik die gebruik bij het testen van voedingen.
https://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Measuring-Puls-01.png

De pulsbreedte van 200uSec moet ruim voldoende zijn voor een goede voeding.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen voor speciale gevallen zoals de wat grotere voedingen en voral SMPS modellen.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

TT100 halfgeleidertester concurrent voor de bekende DCA55!
Deze week een leuk apparaatje bij Conrad aangeschaft. De TT100 halfgeleidertester van Voltcraft is een geduchte concurrent voor de zeer bekende DCA55 halfgeleidertester van Peak Electronic Design. Immers, de DCA55 kost ongeveer € 53,00, de TT100 slechts € 22,50. De DCA55 van Peak Electronic Design werd in 1999 geïntroduceerd, de TT100 in 2017. Als u de TT100 vergelijkt met de DCA55 blijkt dat beide apparaatjes nogal op elkaar lijken. Beide hebben een LCD-display van 2 x 16 karakters en twee drukknopjes die identieke functies hebben.

In de onderstaande foto heb ik de printjes van beide testers met elkaar vergeleken. Links de DCA55. Let op de manier waarop bij de TT100 de drie op de print gesoldeerde testkabeltjes via twee gleufjes in de print naar buiten worden gevoerd. Een goedkope trekontlasting, die ongetwijfeld toch heel effectief is! Boven de soldeereilandjes van de drie kabeltjes zitten drie dubbele beveiligingsdioden die de elektronica beschermen tegen statische ladingen en te hoge spanningen. Als microcontroller wordt gebruik gemaakt van een PIC16F873A. Wij ontdekken op de print nog twee stuks 74HC4051 analoge multiplexers en een LM324 viervoudige op-amp.

Beide apparaatjes kunnen ongeveer hetzelfde, de TT100 heeft echter een paar extra handigheidjes. Zo zitten de meetsnoertjes opgeborgen in het apparaatje achter de uitklapbare rugsteun. Dat ontbreekt bij de DCA55. Dank zij deze uitklapbare rugsteun kunt u de TT100 onder zo'n hoek op uw werkbank zetten dat het LCD-display optimaal is af te lezen. De drie snoertjes zijn ongeveer 10 cm lang en voorzien van redelijk goede meetprobes. Het installeren van de 12 V batterij gaat bij de TT100 veel handiger dan bij de DCA55.

Ook de TT100 is geen in-circuit tester, u kunt dus uitsluitend losse componenten testen: dioden, dubbele dioden in diverse configuraties, enkelvoudige LED's, bicolour LED's in diverse configuraties, bipolaire enkelvoudige transistoren, bipolaire darlington transistoren, enhancement mode MOSFET's, depletion mode MOSFET's, veldeffect transistoren, triac's (met beperkingen wat betreft gate- en houdstroom) en thyristoren (idem).
Als voorbeeld in de onderstaande foto de vier schermpjes die verschijnen bij het testen van een IRFP260N N-kanaal MOSFET. Bij bipolaire transistoren zijn de gegevens zelfs over zeven schermpjes verspreid.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Bestaat er ook een concurrent voor de Peak ESR meter ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Elke fatsoenlijke LCR meter kan ESR meten op de frequentie opgegeven in de datasheets, 100/120 of 1000 Hz (als 1/Q, DF, D of Tan δ , wat allemaal op het zelfde neerkomt) Het voordeel van deze waarden is dat ze gedocumenteerd zijn door de elco fabrikant.

Ooit afgevraagd waarom fabrikanten van echte meetapparatuur geen 100 kHz ESR meters maken ;-)

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Hoeben

Golden Member

Op 27 maart 2020 09:08:25 schreef fred101:
Elke fatsoenlijke LCR meter kan ESR meten op de frequentie opgegeven in de datasheets, 100/120 of 1000 Hz (als 1/Q, DF, D of Tan δ , wat allemaal op het zelfde neerkomt) Het voordeel van deze waarden is dat ze gedocumenteerd zijn door de elco fabrikant.

Ooit afgevraagd waarom fabrikanten van echte meetapparatuur geen 100 kHz ESR meters maken ;-)

Helemaal mee eens. Als je een geschakelde voeding wil maken moet je op hogere frequenties kunnen meten. Spoelen en condensatoren. De meetapparaten-fabrikanten zitten echter nog vast in jaren 70 denken met analoge voedingen.

Heeft iemand als eens iets gebouwd waarmee je bij 100 kHz maar ook hoger kunt meten?

Als het richting HF gaat: Meten op een VNA ?

Op 27 maart 2020 09:08:25 schreef fred101:

Die zijn er toch..

bvb

en dan nog, als je er zelf een bouwt kan een blokgolf met een gekende flanksteilheid je ook erg helpen.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 27 maart 2020 19:15:35 (18%)]

De HP4284A LCR meter is inmiddels al weer 20 jaar oud en gaat zelfs tot 1 MHz.
Is inmiddels al weer obsolete.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 27 maart 2020 19:19:48 (20%)]

Zelfs de DER DE-5000 kan op 100/120/1k/10k en 100kHz de parameters van de component onder test bepalen, niet zo nauwkeurig uiteraard als de genoemde HP & Hameg/R&S.

Hoeben

Golden Member

Op 27 maart 2020 19:15:40 schreef Brainbox:
De HP4284A LCR meter is inmiddels al weer 20 jaar oud en gaat zelfs tot 1 MHz.
Is inmiddels al weer obsolete.

Op ebay https://www.ebay.com/p/1000994091 toch nog steeds zo'n 3900 dollars en dan nog een 300 verzenden erbij. Op andere sites durven ze rustig tot een 8000 dollar te gaan. Slik.

Hoeben

Golden Member

Op 27 maart 2020 19:48:35 schreef Titatommeke:
Zelfs de DER DE-5000 kan op 100/120/1k/10k en 100kHz de parameters van de component onder test bepalen, niet zo nauwkeurig uiteraard als de genoemde HP & Hameg/R&S.

Heb je die een? Hoe bevalt hij?

Waar kun je die veilig tegen een redelijke prijs kopen?

bprosman

Golden Member

vergeten

Golden Member

Heb er enige tijd geleden ook een aangeschaft.
Werd uiteindelijk zo'n 38 % duurder door inklaringskosten en BTW (douanekosten).
(met dank aan postnl) :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 maart 2020 19:01:43 schreef Hoeben:
[...]

Heeft iemand als eens iets gebouwd waarmee je bij 100 kHz maar ook hoger kunt meten?

Deze meet bij 100kHz en werd 2 jaar geleden al op dit forum besproken/gebouwd door Bram.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/140505#highlight=m...r+blackdog

Ik heb de IET DE5000 en die bevalt prima.

Ik weet dat er LCR meters zijn die Rs kunnen meten tot hoge frequenties. Maar dat is een beetje zinloos als het om ESR gaat (mijn Hameg LCR meter meet op 35 kHz) om de simpele reden dat de datasheets deze niet specificeert.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Philips PM2454 AC mV-meter
Een tijdje geleden goedkoop voor € 20,00 op de kop getikt en eerst nu goed bekeken en onderzocht. Hoewel deze meter uit 1976 stamt en dus meer dan 40 jaar oud is, ziet hij er nog perfect uit.

Ook het binnenwerk ziet er fraai uit. De elektronica zit op drie printjes, de ingangsverzwakker zit volledig afgeschermd in een aluminium behuizing. Met zijn laagste meetbereik van 1 mV full scale is het een ideale meter voor bijvoorbeeld het meten van brom en ruis op voedingsspanningen. Op dat laagste meetbereik levert deze meter een eigen ruis en brom van 45 μV met open BNC-ingang en van 10 μV met kortgesloten BNC-ingang.

De bandbreedte wordt gespecificeerd tot 2 MHz. Natuurlijk wilde ik dat wel even nameten en dat blijkt aardig te kloppen. Ik heb gemeten op het meetbereik van 1 V en bij 1 kHz de ingangsspanning afgeregeld op exact 0 dB (0,775 V) op de wijzerplaat. De amplitude van het signaal van de functiegenerator (input) werd constant gehouden via twee horizontale cursorlijnen op de scope.

De nauwkeurigheid wordt gespecificeerd als beter dan 1 %. Ook dát even nagemeten bij 1 kHz op de 1 V schaal. Als referentiemeter werd een VC650BT gebruikt met een nauwkeurigheid van ±0,5 %. De meetwaarden tussen rechte haakjes hebben weinig relevantie voor deze meting. Zelfs na 40 jaar is er dus weinig aan te merken op de nauwkeurigheid van deze PM2454.

Voor wie er interesse in heeft: ik heb de volledige handleiding mét alle schema's van de PM2454 als goed leesbare PDF. Mijn email-adres staat bij mijn gegevens.

Leuk ding hè? Heb er ook een staan. :)

Verder nog een Tekelec Airtronic (C.C. TE921) µV/pA meter opgescharreld.

• 1µV- 1000V
  • 100pA - 3000mA

Helaas is Tekeklec er mee gestopt en kan ik geen (service)hanleiding en geen schema meer vinden.

Wie kan me er wel aan helpen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hoeben

Golden Member

Op 3 april 2020 17:14:44 schreef Jeever:
Philips PM2454 AC mV-meter
Een tijdje geleden goedkoop voor € 20,00 op de kop getikt en eerst nu goed bekeken en onderzocht. Hoewel deze meter uit 1976 stamt en dus meer dan 40 jaar oud is, ziet hij er nog perfect uit.

Op een radiobeurs? Dan heb je hem misschien wel van mij.

En dan komt hij rechtstreeks van Philips aan de Hurksestraat in Eindhoven. Afdeling weet ik zo niet. Maar wel dat Philips alles altijd in calibratie had.

bprosman

Golden Member

Mooi instrument ben zelf ook nog op zoek naar een (liefst Philips) Millivolt meter voor mijn Thermokoppel uitspattingen.

Op 3 april 2020 19:05:39 schreef bprosman:
Mooi instrument ben zelf ook nog op zoek naar een (liefst Philips) Millivolt meter voor mijn Thermokoppel uitspattingen.

Je bedoelt de DC µvoltmeter ? met triller chopper?

bprosman

Golden Member

Inderdaad PM2434, 2436 oid. , naja iets moderners mag ook wel maar niet TE

[Bericht gewijzigd door bprosman op 3 april 2020 20:04:08 (63%)]

Op 3 april 2020 18:58:39 schreef Hoeben:
Op een radiobeurs? Dan heb je hem misschien wel van mij.

Nee, via Marktplaats.

bprosman

Golden Member

Via marktplaats een benchmeter op de kop getikt. Achteraf had deze wat valschade, maar goed , de prijs was er ook naar. Nadeel was dat de kunststof van de kast wel wat bros geworden was.
Versteviging aangebracht, 3mm FR4 uit Deurne en ook nieuwe pootjes uit Deurne.

bprosman

Golden Member

Dan wat "Actiefoto's".
Display ziet er wat raar uit op de foto maar is vertekening.
Even gemeten op de "referentie".

Zijn er voor dit type referentie ook nog tips/trucs of is deze nauwkeurig genoeg zo ?

Ben er wel blij mee. De "pieper" had iets sneller gemogen.

bprosman

Golden Member

Zo zie je maar weer hoe belangrijk een donor kan zijn in een (meter)leven, links de overleden "patient" , rechts de geredde.
Linker heeft ergens iets in de PCB defect, rechter was het display kapot.