ik heb een voltrcaft vc250 multimeter gekregen. Deze geeft de melding connect terminal

volgens de handleiding:

Connect terminal: Grafische aanwijzing voor de keuze van de vereiste meetbussen

nu is me deze melding niet helemaal duidelijk. betekent dit dat de meetsnoeren erin moeten? maar die zitten erin en op de juiste positie?

Dan is vast het (optische)sensortje in een van de bussen stuk.
De meter wil namelijk controleren of de meetsnoeren allebei in de correcte bussen zitten, die bij de knopstand horen.
In de display(foto) is er een zwart de ander "licht" ik vermoed dat die niet gezien wordt.

Heb je de bijbehorende meetsnoeren (met afgeschermde banaansteker)
Bijvoorbeeld deze dus:

En niet deze!

Zet hem eens op het stroombereik en sluit meetsnoeren aan op COM en een van de stroom bussen, met de meterknop op een stroomstand.
Zeurt hij dan om hetzelfde?

ik heb de afgeschermde meetsnoeren
op stroombereik instelling en de zwarte in COM en de rode in een van de stroombussen geeft dezelfde melding.

dus dan vermoed ik ook dat er iets mis is met de meter (sensortje)
hij doet het overigens wel, alleen de melding komt in het scherm. is opzich wel mee te leven

Volgens de handleiding is dit een grafische voorstelling die toont welke bussen dienen gebruikt . Deze melding verandert en toont welke bussen te gebruiken bij de verschillende standen van de draaiknop.Als je bvb de knop op 10A zet zou hij de juiste bussen (uiterst links en common) moeten aanduiden. Zie verder in de handleiding
https://www.conrad.be/p/voltcraft-vc250-multimeter-digitaal-kalibratie…

[Bericht gewijzigd door eross op (11%)]

oke dus hoort die melding constant in het scherm te staan? of zou ie moeten verdwijnen als je de meetprobes correct hebt aangesloten?

Heeft mijn fluke 876b ook.

Maar die verdwijnt na paar seconden

Als het ding optisch kijkt of er een stekker in zit kan er ook vuil in de bus zitten waardoor de meter denkt dat er een stekker op de verkeerde plaats zit.

@Vergeten,
Alle optische versies die ik ken kijken door een gaatje dwars door de stekkerbus, dus een normale banaan zou ook moeten werken.
Het zou ook slecht zijn als dat niet het geval is overigens.

Is logisch ja, ik wist het ook wel maar even niet aan gedacht 8)7