lekstroom diodes

Hallo,

Voor een bruggelijkrichter wilde ik een paar schottky diodes gebruiken vanwege de lagere voorwaartse spanningsval. Nu ving ik ergens op dat deze diodes een grotere lekstroom hebben dan bijvoorbeeld een 1n400x. Volgens de datasheet klopt dat ook.

Datasheet diode: SB150


Datasheet diode: 1N400x


Beide diodes heb ik in huis, dus ik ben aan het meten gegaan. Ik heb 12V op de diodes gezet en heb de lekstroom gemeten. Tot mijn verbazing was bij beide diodes de lekstroom ongeveer 20uA. Ik had bij de SB150 grotere lekstroom verwacht.
Ik heb het nogmaals gemeten met een andere multimeter maar kwam op hetzelfde uit. Hoe kan dit?
Je moet wel meten bij de 'rated blocking voltage' (Vdc, 50V)...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 6 december 2018 20:11:32 schreef Arco:
Je moet wel meten bij de 'rated blocking voltage' (Vdc, 50V)...


Ik ben geen expert als het op datasheets aankomt.
Mag ik aannemen dat deze letters verwijzen naar de rated blocking voltage? VR= VRRM

En maakt het dan nog uit of je dat met AC of met DC test? Wat ik zo opmaak uit de datasheet is er met AC gemeten. Omdat er Repetitive peak reverse voltage staat. bij VRRM
Thevel

Golden Member

Op 6 december 2018 20:06:40 schreef DBR:
Beide diodes heb ik in huis, dus ik ben aan het meten gegaan. Ik heb 12V op de diodes gezet en heb de lekstroom gemeten. Tot mijn verbazing was bij beide diodes de lekstroom ongeveer 20uA. Ik had bij de SB150 grotere lekstroom verwacht.
Bij kamertemperatuur valt de lekstroom bij een SB150 schottky diode nog wel mee maar loopt flink op bij hogere temperaturen!
Verwarm de schottky op het pootje maar eens met je soldeerbout en doe hetzelfde ook met een 1N400x, je zult dan wel een enorm verschil in lekstroom zien.
benleentje

Golden Member

En maakt het dan nog uit of je dat met AC of met DC test?
Er is met beide gemeten. HEt stat er niet direct bij maar valt wel een beetje uit de contest op te maken.
De reverse blokking kan je ook gewoon met DC meten en ik ga ervan uit dat het in de datasheet ook zo is gemeten
Op 6 december 2018 20:32:58 schreef Thevel:
[...]Bij kamertemperatuur valt de lekstroom bij een SB150 schottky diode nog wel mee maar loopt flink op bij hogere temperaturen!

Bij redelijke bedrijfstemperaturen is dat best te doen hoor... En als de diode continu op >100 oC zit, deugt je schakeling minder dan je diode imho. Idd wel sterk temperatuur afhankelijk:

(uit een Vishay datasheet)

Zolang over de hele (sinus)periode teruggelekte lading maar véél kleiner is dan in doorlaat richting, hoeft eea. geen beletsel te zijn een Schottky als normale gelijkrichter in te zetten. Heb ik zelf ook wel eens gedaan (en naar volle tevredenheid).
Op 6 december 2018 20:06:40 schreef DBR:
Nu ving ik ergens op dat deze diodes een grotere lekstroom hebben dan bijvoorbeeld een 1n400x. Volgens de datasheet klopt dat ook.



groot is in deze relatief te bekeken tov de siliciumdiode, maar absoluut bekeken is de lekstroom nog klein... zeker als je kijkt naar de vroegere "dingen" zoals germanium, selenium en koperoxiduul-bruggen. Maar ook daarmee bouwden ze zonder problemen gelijkrichters.
Een puur theoretische diode heeft de karakterstiek: I = I0 . (e U/(kT/q) - 1) .

Die I0 is heel klein. Denk aan ongeveer 1E-12A tot 1E-15A.

In de praktijk zal je een serie en een parallel weerstand hebben. De relatief rechte lijn van retrotechie, ook al is het op een logarithmische schaal is de parallel weerstand die sterk afhankelijk is van de temperatuur.

Ik heb een paar 1N400x datasheets bekeken en daar wordt inderdaad een veel groteren reverse current in genoemd dan ik zou verwachten.

Pak je bijvoorbeeld deze, (eerste "diode" bij mouser) dan zit je aan 20nA typical. Dat ligt wat mij betreft meer in de richting van wat ik verwacht.

Mijn eerste reactie op "20uA" was: "dat moet een meetfout zijn". Maar dus volgens het datasheet is het niet eens ontzettend buiten spec voor zo'n ouderwetse 1N400x. Maar een factor duizend beter (typical, bij 25 graden), is zomaar te vinden!
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Enige wat ik dan nog niet kan plaatsen is waarom een 1n4007 een lekstroom van 20uA heeft terwijl de datasheet aangeeft dat dit kleiner dan 5uA moet zijn. Ik heb er meerdere getest en telkens kom ik toch rond de 20uA uit.

Waarom de SB150 zo weinig lekstroom heeft is me duidelijk nu. Dat ligt aan de temperatuur en spanning waarmee ik test.

De lekstroom is voor mij een belangrijke eigenschap omdat de accu, die na de bruggelijkrichter zit, soms dagen niet opgeladen wordt en dan dus lekt. En bij dagen wordt die lekstroom ineens wel interessant om te minimaliseren. Misschien toch maar een schakelaar ertussen gaan zetten.

[Bericht gewijzigd door DBR op 7 december 2018 13:22:19 (29%)]

Voor de 1N4007 geldt wel hetzelfde: testen bij Vrrm (1000v) uitgevoerd. (dat heb je vast niet gedaan... ;) )
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 7 december 2018 13:17:47 schreef Arco:
Voor de 1N4007 geldt wel hetzelfde: testen bij Vrrm (1000v) uitgevoerd. (dat heb je vast niet gedaan... ;) )


Dus je wil zeggen dat als ik zou testen bij een hogere spanning de lekstroom kleiner zou zijn? Ik zou verwachten dat de lekstroom dan groter zou zijn. En nee ik heb getest bij 12V :)
Dat valt moeilijk te zeggen zonder testen, maar zou je wel moeten doen om zeker te weten of de datasheet klopt...
Vond deze van een ander merk 1N400x:

[Bericht gewijzigd door Arco op 7 december 2018 13:34:53 (20%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 7 december 2018 13:27:35 schreef Arco:
Dat valt moeilijk te zeggen zonder testen, maar zou je wel moeten doen om zeker te weten of de datasheet klopt...


In dit geval ga ik er maar vanuit dat wat ik meet klopt. En dat geeft me de conclusie dat ik de SB150 beter kan gebruiken omdat er weinig verschil in lekstroom zit.
Op 7 december 2018 00:51:14 schreef rew:
Mijn eerste reactie op "20uA" was: "dat moet een meetfout zijn". Maar dus volgens het datasheet is het niet eens ontzettend buiten spec voor zo'n ouderwetse 1N400x. Maar een factor duizend beter (typical, bij 25 graden), is zomaar te vinden!
Was mijn eerste reactie ook. Ik heb even een 1N4007 gemeten bij 30 V. Mijn DMM geeft stroomloos 0.1 uA aan op het 200 uA bereik en die waarde verandert niet door de lekstroom, zelfs niet bij 60 graden. Het kan zijn dat een "lagere" 1N400x meer lekt, heb ik niet voor handen.
Heb net ook met 2 DMM's gemeten. Ene gaf 20uA (prema 5000), de andere 4.8uA (Aneng 8008)...
Daarom maar eens de altijd betrouwbare Unigor 6e te voorschijn gehaald. Die geeft 0.04uA. (en die is na al die jaren nog steeds schrikbarend nauwkeurig... ;) )

Ook mijn bejaarde PM2421 geeft zelfde resultaat...
(die kan zelfs tot 0.01nA ofwel 10pA meten!)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Thevel

Golden Member


Daarom maar eens de altijd betrouwbare Unigor 6e te voorschijn gehaald. Die geeft 0.04uA.
Mijn moderne :) Siglent geeft dit bij een 1N4007 op 10V (bij 19 graden celsius)



Een klein beetje verwarmen met de soldeerbout en de stroom vliegt omhoog....
't Zal per merk en batch ook nog wel verschillen...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Even wat meten.Zomaar een greep uit m'n diodes bakje.

1N4148 6nA
1N4007 0.55nA
1N4749 24v zener bij 12V: 0.77nA
1N4004 1.5nA
DO35 6.5 nA
Onbekende lompe diode: 11nA
SMAJ15 5.5nA.


De opgegeven 5 µA is bij max spanning en 125 graden. Daar zit ie zomaar een factor duizend onder als het minder warm is.

Op 7 december 2018 13:34:38 schreef DBR:
In dit geval ga ik er maar vanuit dat wat ik meet klopt.
Ik ga er bij deze van uit dat wat ik meet klopt en wat jij meet niet. Sorry.

Maar goed. Arco geeft een hint dat het niet altijd makkelijk te meten is: Ook hij heeft 20 µA gemeten. Hij moest dure apparatuur uit de kast halen om een betrouwbaardere meting te krijgen. Ik heb dat soort spul niet. Ik zet m'n METEX M-3650 op 200mV bereik, zet de labvoeding op 12V en dan de diode en meter in serie. Ik heb eerder de weerstand van m'n multimeter gemeten met een andere multimeter en die bleek zeer consistent 10MOhm te zijn. Als de meter dus 55mV aangeeft, dan loopt er gewoon 5.5nA.

[Bericht gewijzigd door rew op 7 december 2018 18:47:57 (54%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn multimeter is een goedkoop ding van 40 euro dus daar kan ook heel veel mis mee zijn. Ik vermoed dat het daar fout gaat. Vooral als ik zie wat anderen die hier reageren voor waardes krijgen. Misschien voor kerst maar op zoek naar een nieuwe multimeter.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer een hoop geleerd over diodes.
Op 7 december 2018 21:11:13 schreef DBR:
Mijn multimeter is een goedkoop ding van 40 euro dus daar kan ook heel veel mis mee zijn. Ik vermoed dat het daar fout gaat. Vooral als ik zie wat anderen die hier reageren voor waardes krijgen. Misschien voor kerst maar op zoek naar een nieuwe multimeter.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer een hoop geleerd over diodes.
Uiteindelijk heb ik met de metex M3650 gemeten. Die heeft me ooit (1987) 220 gulden gekost. De meting met de VC17B verliep niet lekker. Dat ding heeft autoscale en dat gooit hier roet in het eten. De meting had net zo fijn gegaan als met de metex als ik de BEST DT9205A had gebruikt. Die heb ik voor ongeveer 12 dollar gekocht.

Je kan prima resultaten boeken met een goedkope multimeter. Voor heel kleine stromen alleen niet in het stroom-bereik zetten, maar in het spanningsbereik.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/