Miele Novotronic W9245 lampje PC knippert, wel genoeg water

Beste mensen,

Ik heb sinds een hele tijd het euvel dat tijdens watervraag van mijn Miele het lampje PC gaat knipperen wat zou duiden op te weinig water inname.
Als dit te lang duurt stopt de machine en reset hij het programma.
Het gebeurd gelukkig vaak dat hij net niet lang genoeg knippert en de was dus gewoon afmaakt.

Enfin, ik heb het volgende al gedaan, filters uit de slang en 3-weg solenoid gehaald (heb geen waterstop) zeepbak behuizing gereinigd en ontkalkt.
Ik heb gekeken wat er gebeurd wanneer het lampje PC gaat knipperen maar zie op dat moment genoeg flow in de zeepbak behuizing.
Ik vermoed dat het probleem dan ook niet in de behuizing en/of 3-weg klep zit.

Nu is mijn vraag, waar zit de sensor die deze melding genereert? En kan hier wat mee aan de hand zijn.

zit er geen flowmeter in de machine? die zou bij de zeepbak moeten zitten. het kan ook zijn dat er geen flowmeter is, maar de pressostaat ziet niet dat er water in de kuip komt, vaak door ene verstopte pressostaatslang. ook kan de ontluchtingslang tussen pomp en zeepbak verstopt zitten, dat geeft met innemen en afpompen problemen..

Ok, er zit geen flowmeter in dus gok op een pressostaat inderdaad, en ik wist niet dat er een beluchting zat op de slang vanaf de zeepbak, ik ga zo direct beide controleren.

Die beluchter, is dat een aftakking op de slang?

nee, zit tussen de pomp en zeepbak, loopt in de hoek naar boven toe..

Ok, ik heb de pressostaat gevonden en gechecked, deze funtioneerd goed op beide standen. Slangetje was schoon net als de kunststof behuizing die in de rubber mof in de trommelbehuizing zit.

Dan de beluchterslang van de pomp naar de zeepbak, deze losgenomen en kon deze zonder moeite doorblazen, toch met heet water doorgespoeld, kwam wel wat zooi uit maar dit is aanslag wat langs de ribbels zat.
Ook de poorten van de zeepbak en de pomp gecheckt en doorgeblazen met perslucht.... Waren zo goed als schoon.

Ik was echt overtuigt nu iets te kunnen vinden...
Nu wil ik eens de flow testen door de magneetkleppen, het lijkt mij erg stug maar das het enige wat ik nog kan bedenken.
Of de poorten in de zeepbak zijn toch nog iets verkalkt. Dit kan ik testen door de slangen van hoofdwas en voorwas eens te wisselen gezien we de voorwas nooit gebruiken dn zien wat dan de flow is.

In het ergste geval zou ik de hele zeepbak kunnen bypassen gezien we pods gebruiken (zit dan alleen met de wasverzachter.

ik meen dat de waterkleppen ( membraan ) weleens verkalken, probeer eens of je de 2 kunt ruilen, stekker omsteken oid. doorgaans wordt 1 klep meer gebruikt als de andere. dan zou het wel goed moeten gaan, zo ja nieuwe klep erin..

Precies, dat dacht ik ook. Ik verzet even 2 slangen en de bijhorende bedrading tussen de kleppen hoofdas en voorwas

Even een update...

Omdat ik weinig trek had in het omzetten van slangen en polen van de ventielen heb ik het iets anders aangepakt.
Simpelweg de fase van de voorwas ventiel gekoppeld aan de hoofdwas.
Dus worden bijde open en dichtgestuurd.

Resultaat: de trommel vult aanzienlijk sneller en heb reeds 2 wasjes gedraait zonder problemen.

Als ik de zeepbak eruit haal is duidelijk te zien dat er meer druk uit de poorten van de voorwas komt dan de hoofdwas dus er zit wel degelijk verkalking in of het ventiel of de zeepbak poorten.
Gezien de leeftijd van de machine leek me dit de beste en goedkoopste oplossing wat in principe nog lang kan volhouden.

We gaan het zien ;)

Zelfs af en toe niet openen van die waterventielen is een klassieker bij deze generatie. Ze kosten ook niet veel geld.
Dat, af en toe een lekkende pomp, koolborstels en schokdempers en verder zijn die toestellen niet kapot te krijgen.

Ik vrees alleen voor snel verval als je met van die pods werkt. Ik haat ze... Ruineren op termijn heel je trommel.

Het zijn inderdaad onverwoestbare machines.
Ik ben juist voorstander van die pods, geen versmering meer in de zeepbak en de slang naar de trommel dus geen last van rotte lucht. Af en toe kookwasje en de boel blijft goed schoon.

Toevallig kon ik laatst eens tussen de trommel en kuip kijken bij het vervangen van het verwarmingselement en deze zag er nog blinkend uit, we hebben gelukkig ook erg zacht water.

Vind die ventielen anders knap aan de prijs, maar als het probleem nu wegblijft is het nog eens de moeite waard.

Het probleem van die pods vind ik de enorm hoge dosering.
Ik ben dagelijks actief in het herstellen van die machines. Gezien het gros van de mensheid geen vuile was heeft, zit je maar wasmiddel op te stapelen in de vezel van je kledij.

Dagelijkse kost dat je wat was vraagt aan de klant die pods gebruikt en de was even nat laat worden en later centrifugeert. Zonder extra product toe te voegen ziet heel het kijkglas wit met centrifugeren...

Pods zijn verre van ideaal en zeker niet voor deze machine gemaakt. De trommelinhoud is 5 Kg en de pods zijn gebaseerd op een 7Kg inhoud. Daarnaast is het een aggressief middel om in een korte tijd de was te reinigen dus lost alle andere items ook langzaam op. Als je de lade na gebruik ook open zet net zoals deur, krijg je nooit rotte luchtjes. 95 Graden programma is perfect zo nu en dan!poeder is het beste..

Het kan best zijn dat je membraampjes in ventiel niet in orde zijn, oftwel te hard.

Sja ik verwacht niet nog jaren te doen met deze machine en de vrouw zweert bij die pods dus lekker laten gaan ;)

Het niet niet erg gezond voor de huid, want op plaatsen waar wat vocht ophoopt (ahum) komt natuurlijk ook weer zeep vrij.

Ach, ja.Genoeg krabbende en potsende mensen gehad die de machine de schuld gaven. Maar nee, extra spoelen en minder zeep was de oplossing... een tegenwoordige wasmachine wast met minder dan 40 Liter water...en wat kost water??Haast niets!

Scheelt weer day dit nou niet echt een eco machine is, verbruikt zat water denk ;)

Helaas is het probleem weer terug, ben ervan overtuigt dat de machine genoeg water krijgt. Wederom zag ik dat de machine gestopt was, trommel was wel leeg gepompt maar heeft niet gecentrifugeert en het lampje pc knipperde weer.... Machine gereset en opnieuw op centrifugeren gezet en heeft het programma toen wel afgemaakt.

Ik weet het nu echt niet meer......

heb je al eens getest of je wasmachine kraan wel genoeg water doorlaat? kan zijn dat de kraan zelf niet goed is, zeker bij kranen met ventiel komt dat weleens voor..

PC gaat knipperen bij centrifuge ronde, was dat niet een probleem met de koolborstels dan? Don't shoot if im wrong,...

Op 22 december 2018 23:16:19 schreef testman:
heb je al eens getest of je wasmachine kraan wel genoeg water doorlaat? kan zijn dat de kraan zelf niet goed is, zeker bij kranen met ventiel komt dat weleens voor..

Er komt een bak water uit en gezien het blijkbaar niet gebeurd bij waterinname vermoed ik wat anders.

Op 22 december 2018 23:18:05 schreef maus0611:
PC gaat knipperen bij centrifuge ronde, was dat niet een probleem met de koolborstels dan? Don't shoot if im wrong,...

Sja.... Ik kan niet met zekerheid zeggen of hij stopt precies bij het centrifugeren, en het is ook niet altijd

koolborstels is een bekend probleem idd, te lang wachten en het relais op de print gaat ook stuk.

Google er even op, dan kom je op het wasmachine forum uit bij dezelfde problemen, die daar opgelost worden met nieuwe koolborstels :) Wie weet vind je iets..

Hmzzz... Klinkt opzich aannemelijk, en een setje borstels kosten de kop ook niet.
Enig idee waarom dat deze waarschuwing dan triggered? Hij neemt wel water en pompt het ook af

Nee, ik ben geen witgoedmonteur helaas, maar die zitten hier wel en misschien weten zij het wel. Ik zit ondertussen te zoeken.

@ testman, wordt het water niveau gemeten op de print, of met een niveauschakelaar? Kan dit er iets mee te maken hebben?