testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
koolborstels gaan bij centrifugeren het eerste problemen geven, haal ze er eens uit en kijk of er 1 kort of dof is. zo ja nieuwe erin zetten..
als je toch bezig bent haal dan het opgehoopte koolstof uit de motor, dat wil weleens aardsluiting veroorzaken, of vastzittende borstels.
Gaan we doen testman, borstels zijn reeds besteld en ik blaas de motor even goed schoon met perslucht en schuur de contacten even op met scotchbrite
Als koolborstels in dit model slecht zijn gaat enkel het lampje "Spoelen" knipperen.
Als dat "PC" lampje, oftewel watertoevoer knippert, is er altijd iets wat ervoor zorgt dat het programma niet ziet dat er voldoende (en vooral op tijd) water in de trommel komt.
Ik herinner me nog dat je het voorwasventiel verwisseld hebt met het hoofdwasventiel... .
Niet zo'n slimme actie: in de loop van sommige programma's gaat het toestel tijdens de spoeling ook water nemen via de voorwas om eventueel "stijfsel" mee binnen te spoelen. Als je een ventiel op de voorwas hebt hangen dat af en toe hapert (van de week nog met een W912 gehad), dan ga je minder dan vroeger, maar nog steeds intermitterend watertoevoerfouten krijgen.
Er is maar één oplossing dan: heel de kranenblok vervangen. Helaas... Beter je geld daar aan uitgeven dan nodeloos kosten doen voor nieuwe koolborstels...
Is niet geheel waar wat je zegt, ik heb 2 magneetventielen op de hoofdwas gezet, gezien ik de voorwas nooit gebruik.
Dus nu gaan er altijd 2 ventielen open.
Dit is ook goed te zien, de trommel gaat sneller vol. En jou redenering strookt ook niet omdat het lampje pas gaat branden wanneer de machine moet centrifugeren en niet met waterinname.
Ik kan uiteraard ook de voeding van de voorwas ook op beide ventielen zetten zodat ook bij het activeren van de voorwas beide aanstuurt.
En simpel gezegt, stel dat dit het euvel is kan ik altijd nog het ventielblok vervangen.
Maar klakkeloos dingen vervangen is geen optie, en 16,- voor een setje koolborstels is sowieso nooit slecht gezien de leeftijd.
Even een kleine update, het gebeurd nu echt elke keer aan het eind van het programma, dus voor het centrifugeren. Dit keer even goed bijgehouden.
In alle programma's hetzelfde probleem?
Ook apart centrifugeren programma?
centrifugeert de machine tussen de spoelbeurten dan wel?
Ik heb niet kunnen checken of hij wel centrifugeert door het programma heen, het is wel zo dat als hij stilvalt en lampje pc knippert ik de machine handmatig laat centrifugeren. En dat doet tie dan wel
testman
als de borstel het niet zijn, blijft toch de pressostaat over.
maar je hebt het ook over ribbels in de beluchterslang? je hebt toch niet de 60mm dikke slang schoongemaakt die van de kuip naar de pomp gaat? het is een 15mm slang van de pomp naar de zeepbak die in de hoek van de machine omhoog gaat. die zit doorgaans goed aangeladen met aangekoekte zeepresten..
Ik geloof niets in koolborstels want dan gaat spoelen lampje knipperen,en dat lees ik nergens. PC lampje is meer gerelateerd op interne storing print ( volgens info Miele reparateur). Wat voor een type electronica zit er in?? EL... staat op schema
Men heeft het hier telkens over het PC, oftewel het "ProgramControl" lampje.
Weet dat dit eigenlijk staat voor de optische interface waarmee de wasmachine verbinding maakt het het Miele MDU computerprogramma.
De functie naar de eindgebruiker toe is natuurlijk watertoevoerfout.
Registreert de print de inkomende signalen naar de pressostaat niet kan dat ook knipperen.
Als er werkelijk voldoende water in de trommel komt in ALLE fasen van het programma gok ik effectief in een klein scheurtje in het slangetje naar de pressostaat, of die laatste zelf. Gaat eigenlijk zelden stuk. De keren dat ik ze stuk geweten heb stond af en toe het "voorwas" lampje te knipperen
(blijf het toch sterk vinden dat het ooit begonnen is met dat defect ventiel)
Update:
Vandaag kreeg ik de koolborstels binnen en direct de motor uitgebouwd.
Bij het loshalen van de connectors zag ik dat er 1 aansluiting verbrand was, waarschijnlijk slechte verbinding.....
Koolborstels zelf waren echt aan vervanging toe en de motor zat ramvol koolstof.
Heb alles gereinigd en met perslucht uitgeblazen, verbrande contact schoongemaakt met een dremel en messing borsteltje, gelukkig was deze nauwelijks beschadigd en blinkt weer.
De boel zit nu in elkaar, alleen even de verbrande connector vervangen voor losse stekkers.
Denk nu in iedergeval de oorzaak te hebben...... Eindelijk.
We gaan het zien.
Die 3 polige verbrande fiche gaat naar de thermische beveiliging
van de motor. Is de connector op de motor dan ook verbrandt?
Misschien ergens slecht contact geweest, (water op fiche?)
en zo de foutmelding pc.
@ testman, smd Wat gebeurt er eigenlijk als de fiche niet wordt ingeplugd?
Krijg nou een breuk.....
Vind ik ineens deze post.... Identiek probleem en oplossing hahaha
https://www.klusidee.nl/Forum/motor-connector-miele-novotronic-w818-do…
Hoe ziet de witte connector op de motor eruit?
Best de verbrande fiche verwijderen en fastons bevestigen voor een goede
connectie met de motor.
Slecht contact geweest of water erop gelekt?
mvg
Connector op de motor ziet er weer prima uit.
Losse geïsoleerde fastons met een amp tang op de 3 draden gezet.
Machine draait alweer, even paar onbelaste programma's draaien om de koolborstels in te werken op de collector.
Geeft nu wat ratelend geluid vanwege de ribbels die nog op de borstels zitten.
Maar tot nu gaat het perfect
Dat klopt dus dat print een algemene storing geeft. Spanning fluctueert enorm. Maar fastons is niet echt een goede oplossing, maar voorlopig kan dit wel. Dit gevolg komt door defecte of slecht werkende schokbrekers.
Zijn die fiches en contacten apart te verkrijgen dan?
Hier zelfde euvel en 3 fastons aangezet, schokdempers waren versleten en zo draadbreuk aan fiche door overmatige beweging.
[Bericht gewijzigd door fabrice op (54%)]
testman
je kunt de verbrande draad ook vastsolderen aan de andere kant van de stekker, nu heb je de borstels vervangen, die machine overleeft geen 2e keer borstels vervangen meer..
Zag inderdaad smurrie onder beide schokbrekers komen, gelijk ff nieuw setje besteld.
Maar waarom kunnen fastons niet voor langere tijd? Ik vind het originele stekkertje veel minder qua constructie.
[Bericht gewijzigd door klabam op (11%)]
Op 27 december 2018 20:44:48 schreef klabam:
Zag inderdaad smurrie onder beide schokbrekers komen, gelijk ff nieuw setje besteld.
Maar waarom kunnen fastons niet voor langere tijd? Ik vind het originele stekkertje veel minder qua constructie.
Nou de wasmachine heeft 3 lege wasjes gedraait, en nu 1 met was.... Nog geen 10 minuten en lampje "pc" knippert weer een de machine is gestopt....
Ik ben er klaar mee, ding wil gewoon niet gerepareerd worden denk ik.
Was zo overtuigt het gevonden te hebben.
De kabeltjes zitten niet vast om het kunstsstof bij een amp of faston. bij originele beter geklemd. Maar controleer de 230V op de module of deze niet instort.