@maus0611: het verbruik gaat omlaag? Hoe zie je dat gebeuren? Je hebt het huidige verbruik, plus een elektrische auto die 10-20kWh lust, elke werkdag als je een redelijke woon-werk rit moet maken, plus een warmtepomp van een paar kW in de winter, terwijl er bijna geen zonne-energie is, en iedereen moet elektrisch koken.
Een thuisaccu klinkt leuk, maar dat is een serieuze investering die je nooit meer terug verdient. Kijk eens wat dat kost, voor de accu zelf en de lader/inverter die je nodig hebt, en hoe lang zoiets mee zou gaan. Accu's zijn nog altijd duur in gebruik. Daarbij heeft niet iedereen ruimte voor zo'n accu, of een eigen dak waar zonnepanelen op kunnen.
@flipflop: ik denk toch dat je iets dergelijks zult moeten doen om een groot deel van de bevolking mee te krijgen, niet op de laatste plaats omdat je in ons land toch al uitgeknepen wordt met talloze idiote belastingen op je vervoer om op je werk te komen (accijns, BPM, BTW over die twee, wegenbelasting, rekeningrijden komt vroeg of laat ook), terwijl de belastingvrije reiskostenvergoeding sinds mensenheugenis niet meer is geïndexeerd.
Ik was in ieder geval niet van plan om deze idiote plannen van onze overheid verder te bekostigen dan strikt noodzakelijk, en als ze mijn hulp willen om de volstrekt voorspelbare problemen die daaruit voortvloeien op te lossen, zal dat iets tegenover moeten staan. Dat heeft helemaal niets met het milieu te maken, maar alles met het uitwringen van de werkende middenklasse.