goedenmiddag

Ik ben een beginner. Ik heb een hele leuke 'cheap ass' 2force multimeter van de cranenbroek. Nu hoor ik op verschillende video's dat je toch zeker wel een goede multimeter moet hebben.
De keus uit multimeters is bizar groot, prijzen variërend tussen de 5 en 500 euro. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil er niet teveel aan uitgeven, tweedehands zou ook een optie zijn, maar ik wil wel een goed apparaat hebben.

wie kan mij vertellen wat goede 'budget' modellen zijn en waar ik naar moet kijken. Degelijke Chinese alternatieve zijn ook welkom.

alvast bedankt voor de reacties!

Het is wat mij betreft nogal afhankelijk wat je aan het doen bent met elektra.

Voor veel toepassingen is het m.i. namelijk helemaal niet zo belangrijk.
Als je bijvoorbeeld schakelingen maakt met een arduino zul je in de praktijk hoofdzakelijk meten of er een voedingsspanning is (5v +/- 0.1v), of misschien of een analoge input/output ongeveer doet wat je wilt.

Tuurlijk, met een €500 Fluke scopemeter kun je dat veel nauwkeuriger meten met een stuk meer glitters (ofzo). Maar zeker als je beperkt budget hebt, vind ik het niet zoveel toevoegen.

Wat wel een voordeel kan zijn van een "fatsoenlijke" multimeter is dat ze over het algemeen wat robuuster zijn voor (bijvoorbeeld) de meter in de verkeerde modus hebben staan.

Ik begin steeds meer achter het idee te staan om (als je nog geen echte eisen hebt) te beginnen met goedkoop spul, en zodra het tekort gaat schieten of stuk gaat eens te kijken voor een upgrade.

Maar wat voor dingen hou je je zoal mee bezig?

Laat je niet gek maken.
Meter gewoon gebruiken dan ga je van zelf doorkrijgen wat je echt nodig hebt.
En of wat je mist in bereiken en type metingen.

Op 18 januari 2019 18:21:43 schreef HD13:
Laat je niet gek maken.
Meter gewoon gebruiken

Precies lekker ermee aan de gang gaan en gaat er iets mis waardoor de meter uitfikt is dat dan jammer.
Koop je gewoon een nieuwe goedkope meter.
Want als je nu een dure meter koopt en er gaat iets goed mis dan heb je er flink pijn in je buik van. :-p

APPA maakt goede meters voor weinig geld. Worden ook verkocht in allerlei andere kleuren door andere merken zoals Nieaf Smitt. Ik heb zelf ook drie Nieaf's en die zijn prima, lomp stevig, alleen wat traag. Die zitten in een bouwemmer voor de echt vieze omgevingen waar ik mijn fijne gele Fluke's niet vies wil maken.

EXTECH, een dochter van Flir, maakt ook leuke meters voor weinig. Ik kreeg een hele set gratis bij m'n Flir IR camera en daar ben ik best tevreden over.

Op 18 januari 2019 17:48:03 schreef shsammii93:
tweedehands zou ook een optie zijn, maar ik wil wel een goed apparaat hebben.

Koop een Fluke die zijn bijkans onverwoestbaar door de dikke holster. En goed beveiligd tegen fouten maken..
Deze bijv. https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

Vaak is het zo met de goedkopere multimeters dat de meetsnoeren bagger zijn en ik gebruik die ook dan nóóit om stroomsterkte te meten op het hoogste meetbereik of om spanningen te meten van het lichtnet.
Soms is het zelfs zo dat die multimeters geen enkele vorm van beveiliging hebben, maar dan zie je het meestal wel gelijk: een multimeter van een paar euro die 1000VAC kan meten...
Als bij mij een multimeter kapot gaat kies ik voor een goede stroomtang, daar kan je vaak ook meer mee.

Waar wil je hem voor gebruiken? In elk geval is de grootste valkuil wat mij betreft dat veel goedkope meters niet echt geschikt zijn om aan installaties te meten. Daar staat vaak een CAT rating op gedrukt die niet klopt. Als je dat niet van plan bent, dan kan je volledig op het oordeel van HD13 afgaan.

Ik heb zelf aardige ervaringen met de Aneng AN8002 die voor ~€11 op Banggood te krijgen is (prijs wisselt), al kwam ik wel minstens één verslag tegen van een gebruiker waar die zomaar stopte met werken.

bedankt voor de reacties. Ik weet nog niet zo goed waar ik hem allemaal voor ga gebruiken. Maar aan al de reacties te zien, blijf ik voorlopig deze gewoon gebruiken! Dan kom ik er vanzelf wel achter waar hij me in de steek laat haha.

Verstandige beslissing. ;-)

Op 18 januari 2019 18:38:26 schreef RAAF12:
...Koop een Fluke ...

Die tip "laat je niet gek maken", sta ik volledig achter! Gewoon met een eenvoudig modelletje aan de slag en misschien ooit is een Fluke nuttig.

[Bericht gewijzigd door flipflop op (29%)]

Een ANENG 8008 is zijn geld zonder meer waard (ongeveer 20 Euro).
Hier een review op EEVBLOG van Dave Jones: https://www.youtube.com/watch?v=xdGQEVdxmQQ

Geen 10 en 100mA is wat mij betreft een deal-breaker voor elektronica

Op 18 januari 2019 21:45:54 schreef Sine:

mag ik vragen wanneer je die gebruikt?

Op 18 januari 2019 21:47:13 schreef shsammii93:
[...]

mag ik vragen wanneer je die gebruikt?

Als er spanning (U in Volts) op een onderdeel staat wil dat nog niet zeggen dat het werkt.
Pas als er ook stroom loopt ( I in Ampere) dan pas gebeurt er wat.
Denk maar aan een kapotte lamp, wel spanning maar geen stroom, geen licht.

Dus gewoon beginnen met hobbieen, en voor vragen heb je hier een heel mooi forum.

Dat is weer afhankelijk van wat je er mee doet.

Maar dat zijn net wel de stroom bereiken waar je mee werkt als je met kleine elektronica bezig bent.

Verder is het een prima metertje 'voor erbij' overigens, zeker voor die prijs.
Als ik ergens mee aan het stunten ben wil ik niet zelden twee of drie dingen tegelijk kunnen bekijken.

Nog een puntje wat Dave correct opmerkt, ga er niet mee aan het lichtnet meten!
Mocht je dat willen gaan doen zorg dan voor je eigen veiligheid en neem een 'echte' meter.

[Bericht gewijzigd door Sine op (55%)]

hier in zit meestal het grote prijs verschil: https://youtu.be/OEoazQ1zuUM?t=350

stel je dan voor dat je tijdens het meten de meter in je hand houd, met een beetje pech word je verbrand en geëlektrocuteerd tegelijk.

een goede meter protesteert wat, de mijne begint heel irritant te piepen en trek zo je aandacht dat er wat fout gaat. even omzetten van Ω naat Volt , en hij doet gewoon wat hij moet doen.

De multimeter die ook 10A stroom kan meten, is de betere om kortsluitingen tijdens het meten te maken :)

Op 18 januari 2019 21:45:54 schreef Sine:

Nee, da's ook de reden dat ik de AN8002 aan zou raden voor elektronica. Al mag gezegd worden dat de 1µV resolutie in de mV range bij de AN8008 daar deels voor compenseert.

Je krijgt gewoonlijk ook een thermokoppel bij die Anengs, voor dat soort dingen moest je 10 jaar geleden bij een budgetmeter niet zoeken.

@hieronder: Misschien niet nauwkeurig, maar voor een beginner wel beter dan geen thermokoppel. Mijn vinger heeft maar een heel klein meetbereik. :P

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]

Hmja, voor de temperatuur meting moet je ze sowieso niet kopen.

Zelfs fluke en agilent meters met thermokoppel zitten op z'n best ietwat in de buurt van de werkelijke temperatuur.

Ik heb een hele rits goedkope meters. De snoeren zijn het enige struikelblok geweest. In de auto ligt een Fluke van de zaak, en ik heb er geen voordeel van. Ik kan meer meten met mijn eigen goedkope meters (fluke heeft geen A stand, wel veilig).

Je kunt meerdere dingen meenemen in je beslissing, wil je graag een lampje in het display? Wil je een ingebouwde standaard voor rechtop zetten? Of een klip voor aan je riem?

Via het werk heb ik ook een Victor multimeter gekregen, die zie ik bij Ali rond de 30 euro voorbij komen, ik denk dat dat de meest uitgebreide is die ik heb.

Ik heb redelijk dure meters, waaronder een Fluke, die ik vind tegenvallen trouwens.
De meter uit de elektronikawinkel doet het precieser dan die Fluke...
Meetsnoeren vervang ik meestal direct. Hirschmann snoeren, daar zweer ik bij, lekker stevig en soepel.
Verder stevige meetpennen, voor als je aan 230 wil meten.
Stroomtang vind ik niet direct nodig, wel een meter die een redelijk Ac en DC stroombereik aan kan.En zoek een meter op waar NORMALE batterijen ingaan voor de werstandsmeting..
Ik heb hier een paar oude analoge meters, ze zijn spot on, maar er zitten nogal exotische batterijen in, en die zijn peperduur..
Een Pantec B.V. daar zit een fotobatterij in van 22,5 volt.
Mijn Philips bankmeter daar zitten gewone 9 volt batterijen in, maar wel 2...
Dus er is keuze zat. Net wat je wil.
Maar koop AUB GEEN ding van de Gamma of de Aldi of zo..

APPA is inderdaad prijs kwaliteit heel goed.

Autoranging is wel handig maar geen must.

Wat ben je met een heel dure meter als je niet weet wat je aan het doen bent?

@Mel
Dan ben ik benieuwd welke appel je met welke peer aan het vergelijken bent.

@Beekeeper
Als je niet weet wat je aan het doen bent heb je zo'n ding per definitie niet nodig.
Ik wil in ieder geval geen meter meer hebben zonder autorange. Ik hbe er nog twee, een analoge unigor .. en een keithley 179A die half uit nostalgische overwegingen en half voor het 20A bereik nog op de werkbank staat.

@Mel
Welke Fluke Multimeter heb je het over?

@shsammii93
Wat is ongeveer je budget?

Op 19 januari 2019 06:05:55 schreef mel:
Maar koop AUB GEEN ding van de Gamma of de Aldi of zo..

Wat is daar mis mee dan? Als zo'n ding doet wat je nodig hebt dan is het toch ok?