goedenmiddag

Ik ben een beginner. Ik heb een hele leuke 'cheap ass' 2force multimeter van de cranenbroek. Nu hoor ik op verschillende video's dat je toch zeker wel een goede multimeter moet hebben.
De keus uit multimeters is bizar groot, prijzen variërend tussen de 5 en 500 euro. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil er niet teveel aan uitgeven, tweedehands zou ook een optie zijn, maar ik wil wel een goed apparaat hebben.

wie kan mij vertellen wat goede 'budget' modellen zijn en waar ik naar moet kijken. Degelijke Chinese alternatieve zijn ook welkom.

alvast bedankt voor de reacties!

Het is wat mij betreft nogal afhankelijk wat je aan het doen bent met elektra.

Voor veel toepassingen is het m.i. namelijk helemaal niet zo belangrijk.
Als je bijvoorbeeld schakelingen maakt met een arduino zul je in de praktijk hoofdzakelijk meten of er een voedingsspanning is (5v +/- 0.1v), of misschien of een analoge input/output ongeveer doet wat je wilt.

Tuurlijk, met een €500 Fluke scopemeter kun je dat veel nauwkeuriger meten met een stuk meer glitters (ofzo). Maar zeker als je beperkt budget hebt, vind ik het niet zoveel toevoegen.

Wat wel een voordeel kan zijn van een "fatsoenlijke" multimeter is dat ze over het algemeen wat robuuster zijn voor (bijvoorbeeld) de meter in de verkeerde modus hebben staan.

Ik begin steeds meer achter het idee te staan om (als je nog geen echte eisen hebt) te beginnen met goedkoop spul, en zodra het tekort gaat schieten of stuk gaat eens te kijken voor een upgrade.

Maar wat voor dingen hou je je zoal mee bezig?

Laat je niet gek maken.
Meter gewoon gebruiken dan ga je van zelf doorkrijgen wat je echt nodig hebt.
En of wat je mist in bereiken en type metingen.

Op 18 januari 2019 18:21:43 schreef HD13:
Laat je niet gek maken.
Meter gewoon gebruiken

Precies lekker ermee aan de gang gaan en gaat er iets mis waardoor de meter uitfikt is dat dan jammer.
Koop je gewoon een nieuwe goedkope meter.