Op 19 januari 2019 12:45:34 schreef markce:
@Mel
Welke Fluke Multimeter heb je het over?

@shsammii93
Wat is ongeveer je budget?

Ik gebruik diverse meters van de zaak, maar ikzelf heb de 8020 A van Fluke.
Oud, maar pas gecalibreerd...
Mijn Pantec van 35 jaar oud is net zo goed...

Die fluke is net zo oud toch?
Fluke 8020A leverbaar sinds 1977..
Klinkt vrij netjes dat ze even goed zijn dan..

De TS heeft het over een budget-meter en de Fluke's vliegen hem gelijk om de oren.En ja dat zijn goede meters maar geen budget.
Koop gewoon een metertje bij de Aldi om mee te beginnen,daar is niets mis mee.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/136196

Ik heb met mijn (nw) aldimeter op het 600V dc bereik 300V dc gemeten en die 300V een paar keer geschakeld en toen kwam er rook uit de meter, hij was doorgeslagen tussen de schakelbanen van de meetbereiken.

@Mel
Een Fluke 8020A moet beter dan 0.3% kunnen in DC en Ohm bereik (+1 digit).
Welke Pantec van 35jaar oud haalt dat?

@Hubie
Sorry, op die Aldi/Lidl meters is best wel veel aan te merken en zo goedkoop vind ik ze niet voor wat het is.
Wel leuk voor de huis tuin en keuken la.

Mijn eerste multimeter was een analoge Alecto', ook niet echt een wereldmerk toch heb ik hem 25 jaar gebruikt.

Op 19 januari 2019 12:45:34 schreef markce:
@shsammii93
Wat is ongeveer je budget?

Niet perse een budget in gedachten. Ik hoorde op een EEVblog dat minimaal 50 euro een must is. Maar ik ben van mening dat prijs niet direct verbonden staat met kwaliteit.

Eigenlijk gewoon opzoek naar een 'degelijke' meter, voor het 'beste' budget. :p

Nou ik ben van mening dat je die mening wel wat moet bijstellen want de relatie tussen goed en goedkoop, is toch echt wel omgekeerd evenredig met de prijs.

Waar zou anders het oeroude gezegde "goedkoop is duurkoop" vandaan komen :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (37%)]

Op 19 januari 2019 17:52:14 schreef vergeten:
Nou ik ben van mening dat je die mening wel wat moet bijstellen want de relatie tussen goed en goedkoop, is toch echt wel omgekeerd evenredig met de prijs.

Waar zou anders het oeroude gezegde "goedkoop is duurkoop" vandaan komen :)

Dat gezegde vind ik ook altijd maar een slap excuus, haha.

Ik zeg niet dat het perse niet zo is, maar het is niet zo dat alles wat duurder is gelijk beter is. "je betaald natuurlijk ook voor het merk".

Of een wat goedkopere meter goed werkt hangt vaak van de gebruiker af. Voor je gaat meten altijd kijken of de meter op het goede bereik staat.
Als je daar goed op let gaat meestal ook een goedkope meter lang mee...

('degelijk' is wat anders als 'hij moet mishandelingen van de gebruiker overleven'... :) )

@Mel,
Een fluke van 30+ jaar oud is natuurlijk niet een helemaal eerlijk vergelijk, ik heb die serie voor wat bediening betreft altijd omslachtige meters gevonden.
Hoewel mijn 8024 nog prima functioneerde voordat ik hem een aantal jaar geleden op de CO stand gelegd heb, alle bereiken waren nog binnen spec (voor zover ik dat kon controleren)
Als je kijkt naar een iets latere uitvoering (hier stuitert ook ergens een fluke 79 II rond) dan heb je het over een heel andere meter.

Een nieuwe 179 zou ik overigens niet kopen (die heb ik van mijn baas) dat kreng default naar AC, echte een multimeter voor vonkentrekkers.

@shsammii93,
50 euro is ERG weinig voor iets degelijks, en ja, prijs en kwaliteit zijn helaas zeker verbonden met elkaar.

Ik weet ook nog niet wat nou eigenlijk je eisen zijn? En een meter hoeft ook niet nieuw te zijn, sterker nog ... van wat er nu op m'n werkbank staat heb ik er maar eentje nieuw gekocht.

Mijn persoonlijke eisen:

- True RMS
- Autorange
- Klein mA bereik
- (elektrisch) onverwoestbaar
- minimaal 4,5 digit

Als hij op mijn werkbank moet staan dan komt daar nog bij dat er geen batterijen in mogen en een LED of VFD een must is. (maar dat valt een beetje buiten deze discussie)

Ofwel, wat veracht je van een meter?

Op 19 januari 2019 18:16:49 schreef Sine:
@shsammii93,
50 euro is ERG weinig voor iets degelijks, en ja, prijs en kwaliteit zijn helaas zeker verbonden met elkaar.

Ik weet ook nog niet wat nou eigenlijk je eisen zijn? En een meter hoeft ook niet nieuw te zijn, sterker nog ... van wat er nu op m'n werkbank staat heb ik er maar eentje nieuw gekocht.

Mijn persoonlijke eisen:

- True RMS
- Autorange
- Klein mA bereik
- (elektrisch) onverwoestbaar
- minimaal 4,5 digit

Als hij op mijn werkbank moet staan dan komt daar nog bij dat er geen batterijen in mogen en een LED of VFD een must is. (maar dat valt een beetje buiten deze discussie)

Ofwel, wat veracht je van een meter?

Ik gebruik momenteel mijn multimeter te weinig om te weten wat precies mijn eisen zijn, maar ik kreeg een beetje het idee dat een goede (dure) multimeter gelijk een must is. Vandaar de vraag eigenlijk.
Voorlopig ga ik nog maar even door met mijn huidige, tot ik meer inzicht heb in de iesen.

Op 19 januari 2019 18:21:58 schreef shsammii93:
[...]
Voorlopig ga ik nog maar even door met mijn huidige, tot ik meer inzicht heb in de iesen.

En zeker niet van dat standpunt afwijken.
Zolang de meter die je hebt doet wat je wilt zeker geen andere kopen. :-)

Op 19 januari 2019 18:16:49 schreef Sine:
@Mel,
.

Een nieuwe 179 zou ik overigens niet kopen (die heb ik van mijn baas) dat kreng default naar AC, echte een multimeter voor vonkentrekkers.

dat doet m'n 87IV ook, en de fluke116 van t werk ook, evenals de 20 jaar oude 85III 1e stand is ACV. het nadeel vind ik dat de 87IV op A eerst naar AC gaat en je met de hand naar DC moet gaan, dat hebben de oude 85III niet.

heb al meerdere bench meters gehad, maar die stonden altijd te ver weg, of net achter het te herstellen apparaat, of de hele tijd omhoog kijken. heb dus de 87IV als bench meter ingezet, een bredere voet op de achterstand gemaakt.

Een leuke keus om mee te beginnen voor ong Eur 50 is de Uni-T 139C.
Ik ben geen Uni-T fan, maar deze is Ok.

Duideliijk meer kwaliteit en mogelijkheden dan de bouwmark klasse (+Aldi,Lidl), en voor een redelijke prijs.

ik heb op mijn 14e een multimeter van de gamma gekocht , dat kreng ging na een half jaar kapot. snoeren maken geen contact meer en als ze dat wel deden gaf hij doodleuk aan dat er 900v op een wcd stond. op mijn 15e heb ik toen een fluke 175 gekocht en tot nu toe(ben nu bijna 17) nog geen moment spijt van gehad

Maar dat kreng kost €250, dat kon ik me op mijn 15e niet echt veroorloven. Tegenwoordig zou ik voor dat geld een Brymen BM869s aanraden, meer waar voor je geld (of een BM867s, iets minder waar, veel minder geld). Ik moet het eerste verhaal van een overleden Brymen nog tegenkomen. Fluke heeft een beetje de 'Applefactor': net wat beter, maar 2x zo duur.

Maar in alle eerlijkheid, ik denk dat je voor €50 ook wel goede meters kan kopen, en heb goede ervaringen met meters van minder. Niet in het stopcontact steken, maar als dat je beroep is moet je sowieso een 'dedicated' meter kopen.

het is al ergens een paar keer aangehaald, maar siliconen snoeren zijn een genot om mee te werken. zijn en blijven lekker soepel. moet je echt doen, krijg zeker geen spijt van. zelf deze besteld, en zijn gewoon goed:

https://www.baco-army-goods.nl/meetsnoeren-in-silicone-uitvoering-tlm7…

over de tl175 van fluke ben niet te spreken, heb er 2 sets van en al meermaals ingekort vanwege breuk net achter de meetpen. na een half jaar ging de zwarte kabel weer stuk en heb de siliconen kabels die bij de 85III zaten maar weer in gebruik genomen, iets minder soepel maar gaat langer mee.

dat is iets wat de meters van 25€ niet hebben, die hebben van die goedkope stugge staalkabel snoeren, zeker in de kou niet mee te werken.

mijn eerste nieuwe meter was een elro m320 van 19,95 gulden welke ik toch een 4 jaar heb gehad. wel was de 2032 batterij snel leeg, dus had er 2x aaa langs geplakt. tot de meter ineens niks meer deed, processor dood oid. toen een tijd met een antieke fluke 77 gewerkt en later een fluke 85III gekocht.

Ik begon met een Toledo/Topcraft TMMH-930, de oldskool ALDI meter. Zeer waarschijnlijk vergelijkbaar met die van TS.
3.5 Onbetrouwbare digits, onveilig tav 230/HV, geen autorange, onhandige bereiken, geen doorpieper, snoertjes van ijzerdraad, plastikerig, geen standaard, enz... Een 'prachtige' transistortest functie, dat dan weer wel :)
En toch heb ik daar de nodige schakelingen mee tot een succes gebracht. Zolang je eisen binnen de beperkingen van het apparaat liggen is het prima en heb je niks anders nodig.

Zonder shsammii93 met nog een dilemma op te willen schepen. Mijn eerste wens tav een andere multimeter was niet zozeer een betere, maar vooral 1 extra. Als je wat aan een projectje zit te meten wil je al snel meerdere spanningen/stromen tegelijk zien. Zoek in CO eens op de term 'konijnen' :)

Verder en bovendien, omdat een filmpie het zegt?, come one... Het web staat vol met (on)zin en meningen, denk vooral zelf na. Maar tot die conclusie was je al gekomen gelukkig.
Als wij hier op CO nou wat adviseren alla, maar youtube?... ;)

tl175 van fluke ben niet te spreken

Hier nog een. Na binnen een paar jaar 2 sets overpriced (Eur 30) TL175 snoeren defect nooit geen Fluke snoeren meer.

Een kleine 10 jaar terug een Fluke 175 gekocht voor Eur 180. Bevalt nog steeds prima voor dagelijks werk.

Kost nu dus Eur 250, ze worden steeds meer waard :-)
Deze gebruikte meter is nu nog voor Eur100 te verkopen, dus heeft me eigenlijk maar Eur 80 gekost...

Op 19 januari 2019 10:13:06 schreef Sine:
....

@Beekeeper
Als je niet weet wat je aan het doen bent heb je zo'n ding per definitie niet nodig.
Ik wil in ieder geval geen meter meer hebben zonder autorange. Ik hbe er nog twee, een analoge unigor .. en een keithley 179A die half uit nostalgische overwegingen en half voor het 20A bereik nog op de werkbank staat.

Ik wil ze geen eten geven die investeren in dure spullen en niet weten wat ze aan het doen zijn. Het is niet omdat je een dure Merckx fiets hebt gekocht dat je morgen Parijs Roubaix zal winnen. Bij de meetapparatuur is dat idem. Het is niet omdat je een dure Fluke hebt gekocht dat je weet wat je nu juist aan het meten bent. Mijn APPA 98 doet nog altijd goed zijn werk. Heb geen fluke nodig.

Ooit heb ik via een ebay link bij EEVblog een set "Fluke TL71" probes gekocht voor $7, daar heb ik tot nu toe weinig problemen mee gehad, en alles lijkt er op te wijzen dat het in elk geval op zijn minst een goede vervalsing is (scherp, lage weerstand, goed contact, siliconen draden). Ik gebruik die bij een tweedehands Gossen Metrawatt Metrahit One voor dingen op netspanning of om lage weerstanden te meten (want 10mΩ resolutie en de meetsnoeren zijn te 'nullen'). Die Brymen vergulde meetsnoeren zoals er bij die EEVblog meter kwamen zijn overigens ook los te krijgen en ook niet heel duur, iets van €15 bij TME.

https://static3.tme.eu//products_pics/2/6/d/26d56744fb9c9a6fa2453226562d7df6/37992.jpg

Overigens denk ik dat ik zo'n beetje als enige niet zo een zwak heb voor die siliconen meetsnoeren. Ja, dat ze niet snel smelten is natuurlijk een groot voordeel, maar dat merk je (als het goed is) in normale omstandigheden niet. Ik vind het vervelend dat ze de neiging hebben grip te hebben op alles wat maar los of vast staat. Zodra ik met siliconen probes bezig ben lijken alle draden en stukken gereedschap er op één of andere manier aan te plakken en mee te schuiven, terwijl de meeste dingen over of onder die PCV draden schuiven.

Mijn eerste digitale multimeter was een goedkope Uni-T M840D, die verliep, maar slechts de pot die de eindversterking regelde (alles zat er toen iets van 10% naast). Dat was makkelijk weer terug te zetten, en hij doet het nog steeds (maar is uiteindelijk werkeloos onderin een verhuisdoos geëindigd). De meetsnoeren waren wel waardeloos, maar werken nog steeds. Ik steek er (voor laagspanning) meestal toch direct banaanpluggen in.

Op 19 januari 2019 17:43:28 schreef shsammii93:
Niet perse een budget in gedachten. Ik hoorde op een EEVblog dat minimaal 50 euro een must is.

Maar die Dave Jones is een ongelofelijke multimetersnob. 't Is een goede kerel hoor, en hij maakt een aantal uitstekende punten, maar het kan bij hem gewoon niet goed zijn als het niet duur is. Je moet bij hem wel een beetje tussen de regels door lezen. Ik vind dat bigclivedotcom het wel mooi in perspectief zet in dit filmpje zonder hem af te kraken: https://www.youtube.com/watch?v=QOvmVK1G_3c

Op 19 januari 2019 21:53:46 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Het is niet omdat je een dure Fluke hebt gekocht dat je weet wat je nu juist aan het meten bent. Mijn APPA 98 doet nog altijd goed zijn werk. Heb geen fluke nodig.

Ik heb dan ook geen dure fluke gekocht, die 79 was een krijgertje :)

Daarom gaf ik ook het advies naar een 2ehandsje te kijken, voor die keithley heb ik waarschijnlijk minder betaald dan die APPA nieuw kostte.