74hc595 & 4017 samen gebruiken met een pic 16f887

beste,
ik kobe Vanhoof ben voor mijn eindwerk een 24x 8 dot matrix aan het maken. mijn praktisch gedeelte is volledig klaar. maar nu heb ik een probleem ik moet een 74hc595 gaan koppelen met een 4017 ( Johnson teller) eerst probeerde ik de pulsen van de 4017 via de Klock van de schuifregister maar dat werkte niet optimaal. wat zijn sugesties om dit te laten werken

alvast bedankt

in de bijlage vindt u mij voorlopig programma.

Kun je uw schema niet in een ander formaat posten, een xxx.mcw kunnen ik en vele anderen niet openen.

LDmicro user.

dit is mijn programma in een word bestand

buckfast_beekeeper

Golden Member

Weet je dat er IC's zijn die hier speciaal voor zijn gemaakt? Een schema zou ook al veel helpen. Als hint geef ik je MAX7219.

Normaal komen eindwerken ook in de schoolvragen terecht. Lees daar de voorwaarden. We willen dan wel hints geven maar niet de volledige oplossing.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

ow sorry moet ik deze vraag kopiËren en daar in zetten.

Waarom post je niet even je schema. Uit de beschrijving kan ik geen kaas maken. Desnoods even een foto van een handgetekend kladje.
En code natuurlijk gewoon in ascii tekst files aub.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 februari 2019 14:38:45 schreef kobe55:
ow sorry moet ik deze vraag kopiËren en daar in zetten.

Een moderator zal dit wel doen. En dan mag hij tevens deze post verwijderen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

met een 4017 ( Johnson teller)

Je micro controller is zelf al een goede teller. Waarom nog een extra gebruiken. Je laat gewoon de controller al tijd gerelateerde dingen zelf afhandelen.

Ik weet niet in welke omgeving je programeerd maar er zijn ook hulp middelen om een een goede tijd loop functie maken. Maak een loop functie van bv 1mS en als je dan 5mS moet wachten gebruik je die functie 5x

maar er zijn ook hulp middelen om een een goede tijd loop functie maken.

Dat noemen we een interrupt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com