Tja, ik heb een nieuwbouw pand. Daar liggen de leidingen dus al in het beton. Centraal doos princiepe.
Daar heb ik een hotelschakeling gemaakt 2x.
Op dezelfde leiding zitten ook stopkontakten
Hoewel het draden trekken zonder enige problemen ging zijn het een hoop draden in één buis.
namelijk 3x2.5 bruin/blauw/aarde
licht1 3x1.5 zwart
licht2 2x1.5 zwart
Wat is het maximum eigenlijk. Ook in andere configuraties.
Wat zijn de richtlijnen? Heeft iemand de juiste Nen "wettekst" ?
Jan-Willem
Naar mijn weten mogen er maximaal 5 draden door normale installatiebuis.
Doe je er meer dekt je verzekering bij brand de schade niet meer.
Volgens dat ik weet mogen er 6 draden + aarding omdat er anders problemen ontstaan zoals Opwarmen van de draden kan veroorzaken dat de isolatie smelt dus brand gevaar
tja maar ik kan me voorstellen dat 4x1.5 niet hetzelfde "telt" als 4x2.5
Hoe staat zoeits beschreven in de NEN norm?
Toelichting bij 522.8.1.5
Het bepaalde houdt in dat de binnenmiddellijn van de buizen, de afstand tussen trekdozen en het aantal bochten in buizen zo zijn dat draden gemakkelijk kunnen worden aangebracht. De straal van bochten in buizen, gemeten aan de binnenkant van de bocht, mag derhalve niet kleiner zijn dan:
3 D voor vinylbuizen en flexibele vinylbuizen;
4 D voor stalen buizen met D = 16 mm;
6 D voor stalen buizen met D > 16 mm.
D is de nominale buitenmiddellijn van de buis.
Aan deze bepaling is voldaan indien de som van de doorsneden van de draden met inbegrip van de isolatie minder bedraagt dan:
33 % van de binnendoorsnede van de buis voor draden met een nominale kerndoorsnede van ten hoogste 10 mm²;
40 % van de binnendoorsnede van de buis voor draden met een nominale kerndoorsnede van meer dan 10 mm².
Voor de meest voorkomende gevallen kan onderstaande tabel worden geraadpleegd.
In deze tabel is gerekend met:
een vulfactor van 33 % tot en met 10 mm² en daarboven van 40 %;
maximaal 2 bochten;
vinyldraad H07V-U (VD);
buis volgens NEN 3174;
flexibele buis volgens NEN 3530 (hiervoor gelden de tussen haakjes geplaatste waarden).
In de praktijk worden dikwijls combinaties van draden met verschillende nominale kerndoorsneden toegepast. Voor buis met een buitenmiddellijn van 16 mm zijn onder andere de volgende combinaties
voor buis volgens NEN 3174 maximaal:
vinyldraad 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²;
vinyldraad 2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²;
voor flexibele buis volgens NEN 3530 maximaal:
vinyldraad 3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²;
vinyldraad 2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²
tabel maar weggehaald, en code gewijzigd om de forum layout niet te verstieren
[Bericht gewijzigd door Peter112 op ]
Nou de samenvatting onderaan was voor mij het begrijpelijkst.
Dat betekent dat twee kanten stopkontakt plus één hotelschakeling al niet lukt. (één kant heeft altijd 3 schakeldraden)
In dit verhaal wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen aardedraden en stroomdraden
zijn er nog andere oplossingen om zoiets te maken. Wellicht met zender/ontvanger, die niet op batterijen loopt. Of mag je ook 12volt schakeldraden meetrekken of zo?
Hoe lost een vakman dat op?
Jan-Willem
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Dat is de manier JA perfect. De regel is ook dat als je er niet meer dan 5 doorheen krijgt het ook niet mag. NEN1010 geeft zoals in de lijst het zelfde aan. Samen met de trekveer krijg je ze er echt met bochten etc etc etc niet ik zeg NIET doorheen zonder brute kracht in een 16mm PVC huisinstallatiebuis.
Richard
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 9 oktober 2004 19:25:35 schreef snuggel:
leuk idee, maar deze aderbesparende schakeling mag (oficieel) niet.
en waarom dan wel niet!
deze mag zeker weten wel
er is idd een die niet mag omdat er dan in de nul geschakeld word
de zgn Franse wisselschakeling
maar deze mag wel
Zit één nadeel aan...
De "Franse" hotel-schakeling is niet uit te breiden met een kruis schakelaar.
Maar hij mag zeker wel.
(Waarom moet altijd iets wat goed is meteen verboden worden)
vanhims
soms moeit de duivel zich met m'n schakeling!
ik heb het arei naast me liggen.
Is het nog nodig dat ik het even bekijk of niet?
Laat me iets weten é, want wat in het A.R.E.I staat moet ook ze gedaan worden, volgens de europese richtlijn...
BAH, saai vak op school...
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 9 oktober 2004 21:17:00 schreef Johan v. Althuis:
Zit één nadeel aan...De "Franse" hotel-schakeling is niet uit te breiden met een kruis schakelaar.
Maar hij mag zeker wel.
(Waarom moet altijd iets wat goed is meteen verboden worden)![]()
De hierboven getekende draadbesparende is niet de "Franse". Deze mag dus wel. Maar de zgn. "Franze" variant is zeker niet toegestaan. Bij de "Franse" variant is het mogelijk om de lamp uit te schakelen terwijl de fase toch op de schakeldraad naar de lamp blijft staan. Potentieel levensgevaarlijk dus.
Overigens is de "Franse" wel uitbreidbaar met een kruisschakelaar.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Ik denk dat er niets anders op zit dan het stopcontact te skippen. Dan kom je tenminste weer op het juiste aantal draden uit.
Aan de andere kant als je deze grote hoeveelheid draden door een buis krijgt zonder geweld, denk ik dat de diameter groter is als standaard.
Samen met de trekveer krijg je ze er echt met bochten etc etc etc niet ik zeg NIET doorheen zonder brute kracht in een 16mm PVC huisinstallatiebuis.
Dit snap ik niet, Amateur19.
Op welke onhandige manier trek jij je draden dan door de buizen ?
Je hebt 2 mogelijkheden : een buis bijplaatsen of de diameter van de buis vergroten.
(16 mm ~ 5/8 inch; 19 mm ~ 3/4 inch; 25 mm ~ 1,0 inch)
Overigens wordt 5/8 vermeden om voornoemde praktische moeilijkheden te vermijden.
ArjanEmm
Overigens wordt 5/8 vermeden om voornoemde praktische moeilijkheden te vermijden.
Misschien in belgie, maar in nederland wordt 3/4 nauwelijks gebruikt. 99% is 5/8, ook in nieuwbouw.
ArjanEmm
vast 
In belgie is het dus wel gebruikelijk om 3/4 te plaatsen ?
In nederland hebben centraaldozen en en muurdozen standaard 5/8 aansluitingen. Het is vast wel tekrijgen in 3/4 mmar dan moet je wel bij een groothandel zijn. Vandaar dat de pijp ook altijd 5/8 is.