Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 9 oktober 2004 21:17:00 schreef Johan v. Althuis:
Zit één nadeel aan...De "Franse" hotel-schakeling is niet uit te breiden met een kruis schakelaar.
Maar hij mag zeker wel.
(Waarom moet altijd iets wat goed is meteen verboden worden)![]()
De hierboven getekende draadbesparende is niet de "Franse". Deze mag dus wel. Maar de zgn. "Franze" variant is zeker niet toegestaan. Bij de "Franse" variant is het mogelijk om de lamp uit te schakelen terwijl de fase toch op de schakeldraad naar de lamp blijft staan. Potentieel levensgevaarlijk dus.
Overigens is de "Franse" wel uitbreidbaar met een kruisschakelaar.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Ik denk dat er niets anders op zit dan het stopcontact te skippen. Dan kom je tenminste weer op het juiste aantal draden uit.
Aan de andere kant als je deze grote hoeveelheid draden door een buis krijgt zonder geweld, denk ik dat de diameter groter is als standaard.
Samen met de trekveer krijg je ze er echt met bochten etc etc etc niet ik zeg NIET doorheen zonder brute kracht in een 16mm PVC huisinstallatiebuis.
Dit snap ik niet, Amateur19.
Op welke onhandige manier trek jij je draden dan door de buizen ?
Je hebt 2 mogelijkheden : een buis bijplaatsen of de diameter van de buis vergroten.
(16 mm ~ 5/8 inch; 19 mm ~ 3/4 inch; 25 mm ~ 1,0 inch)
Overigens wordt 5/8 vermeden om voornoemde praktische moeilijkheden te vermijden.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Overigens wordt 5/8 vermeden om voornoemde praktische moeilijkheden te vermijden.
Misschien in belgie, maar in nederland wordt 3/4 nauwelijks gebruikt. 99% is 5/8, ook in nieuwbouw.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
vast 
In belgie is het dus wel gebruikelijk om 3/4 te plaatsen ?
In nederland hebben centraaldozen en en muurdozen standaard 5/8 aansluitingen. Het is vast wel tekrijgen in 3/4 mmar dan moet je wel bij een groothandel zijn. Vandaar dat de pijp ook altijd 5/8 is.
Inderdaad, in België nemen we het risico, en de daaraan gekoppelde tijdverspilling, niet.
Dus standaard 3/4 desnoods 1 inch.
Dan is het duitse systeem wel handiger, die leggen gewoon 3x1,5mm² of 4x1,5mm² kabels direkt onder het stucwerk, niks met buizen en aders bijtrekken etc.
Tja weet eigenlijk niet wat de diameter was. Heb wel 3/4 in huis liggen maar dat gaat volgens mij naar de keuken
Maar wat waarschijnlijk helpt dat de leiding geen echte bocht had, alleen een heel er flauwe.
De echte bochten waren in de "gipsen" muur, en daar heb ik de buizen gewoon overheen geschoven.
Verder de draden per twee getrokken en niet in één keer.
Electiciens gebruiken in meterkasten soms heel erg dunne 230 schakeldraden voor aansturen relais. Iets dikker als telefoondraad. Is dat wellicht een optie voor mij, met aan uiteinde relais, of mag zo'n draad niet door een buis?
[Bericht gewijzigd door jwillem op ]
Op 12 oktober 2004 01:29:29 schreef Wim P.:
Die moeten gescheiden zijn van de netspanning.
?? begrijp ik niet.
Die schakeldraden worden gevoed met 230. Zelfde draden waarmee bijv dag/nacht stroom wordt aangegeven, of relais worden aangestuurd om via tijdschakelaar verlichting te schakelen bij gebouwen.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Op 11 oktober 2004 00:07:37 schreef Wim P.:
[...]Dit snap ik niet, Amateur19.
Op welke onhandige manier trek jij je draden dan door de buizen ?Je hebt 2 mogelijkheden : een buis bijplaatsen of de diameter van de buis vergroten.
(16 mm ~ 5/8 inch; 19 mm ~ 3/4 inch; 25 mm ~ 1,0 inch)Overigens wordt 5/8 vermeden om voornoemde praktische moeilijkheden te vermijden.
Heb in 1987 bij Loogman in Haarlem een aantal huizen moeten voorzien van een "nieuwe" installatie (afgekeurd door het ENERGIEBEDRIJF NUON) en als je daar dan, in een centraaldoos systeem met bestaande buis (16mm), waar je dus niets aan buis kan bij plaatsen, en ik geloof dat het hier toch ook om een bestaande installatie gaat waar je ook niet ff de sleuvenfrees in de muur zet, het toch niet gaat om, met alle respect voor wie het wel is gelukt, er zonder "brute" kracht 1 draad bij te trekken als er al 5 inzitten. Probeer je trekveer er maar eens bij te krijgen, en daarna met 2,5mm weer terug, Ik zou de draden die er al in zatten na afloop van het trekken niet willen zien
:):):):)
GR Richard
Qua brute kracht, viel wel mee.
Zoals ik al zei, gedaan op vrijwel rechte buis, en als trekveer zo'n dunne plastikke trekveer, en niet de metalen dikkere veer. En verder de draden per twee getrokken door één draad door het trekveer oogje je vouwen. Zodat de trekveer/draad koppeling niet te veel ruimte nam.
Ging echt heel simpel, zonder moeite
Poels Design
Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
Op 9 oktober 2004 13:56:00 schreef Hugo Welther:
Naar mijn weten mogen er maximaal 5 draden door normale installatiebuis.
Doe je er meer dekt je verzekering bij brand de schade niet meer.
Ey kerel is zit nu in het 4e jaar van een VMBO opleiding electriciteit en volgens het AREI Algemeene Regelementering Electrische Installaties ...mag je in een buis van 5/8 buis 6 draden . Dat houdt in 1 fase geleider L1 en 1 Nulgeleider L2 schakeldraden maak niks uit maar je mag nooit ! 2 stroom geleiders in 1 buis steken . Voor een buis van 3/4 mogen er 8 draden in ^zelfde voorschriften als hier boven .
Voor meerdere vragen kun je mij altijd informeren :
of bezoek mijn website :
Op 27 oktober 2004 15:07:52 schreef Poels Design:
[...]Ey kerel is zit nu in het 4e jaar van een VMBO opleiding electriciteit en volgens het AREI Algemeene Regelementering Electrische Installaties ...mag je in een buis van 5/8 buis 6 draden . Dat houdt in 1 fase geleider L1 en 1 Nulgeleider L2 schakeldraden maak niks uit maar je mag nooit ! 2 stroom geleiders in 1 buis steken . Voor een buis van 3/4 mogen er 8 draden in ^zelfde voorschriften als hier boven .
of bezoek mijn website :
in een 3/4 pijp mag je rustig 3 "stroom geleiders " trekken mits ze maar deel uit maken van dezelfde eindgroep.
Poels Design
Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
Op 27 oktober 2004 17:14:01 schreef Peter112:
[...]
in een 3/4 pijp mag je rustig 3 "stroom geleiders " trekken mits ze maar deel uit maken van dezelfde eindgroep.
Je begrijpt het onderwerp niet goed kerel .
Tuurlijk mag je er L1 N En PE in leggen BV voor een stopcontact maar als je 2 stopcontacten in 1 muur wil zetten moetje van het 1e stopcontact verder gaan naar het 2e en NIET 2 X een L1 erin leggen . Dit mag niet I.V.M veiligheid
Op 27 oktober 2004 18:54:16 schreef Poels Design:
[...]Je begrijpt het onderwerp niet goed kerel .
Tuurlijk mag je er L1 N En PE in leggen BV voor een stopcontact maar als je 2 stopcontacten in 1 muur wil zetten moetje van het 1e stopcontact verder gaan naar het 2e en NIET 2 X een L1 erin leggen . Dit mag niet I.V.M veiligheid
dat bedoelde ik ook niet ...
Ik bedoel dit ?
als ik naar mijn perilex ga met 3 fasen nul en aarde liggen er dus drie stroomgeleiders in die buis (L1,L2,L3)
Waar de nen1010 in art 8.520.101 moeten maken van dezelfde eindgroep.
art 8.526.112 zegt er ook nog iets over
In een las- of trekdoos mogen zich alleen leidingen bevinden die deel uitmaken van dezelfde stroomketen.
Deze bepaling geldt niet voor:leidingen die deel uitmaken van dezelfde tweeleidingeindgroep, mits deze groep is beveiligd door een beveiligingstoestel tegen overstroom met een nominale stroom van ten hoogste 16 A;
leidingen die deel uitmaken van hulpstroom-, signaal- en meetketens;
meergroepslasdozen en meergroepstrekdozen.
aantal draden per buis nen1010 >> 522.8.1.5
6 draden staat niet in dat tabelletje
ooit wel eens geprobeerd 3x2,5 +3x1,5 in een 5/8 te krijgen met twee bochten.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (0%)]
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
jongens geen ruzie maken
belgische regels zijn blijkbaar niet hetzelfdeals de nederlandse
mijn persoonlijk record 3*2,5 4*1,5
totdat mijn stage begeleider mij betrapte
erin ging makkelijker als eruit
rubenrijst2
en ik ben de kerstman
k.p.meinesz
hij is wel heel fout maar ik zet hem zo wel ff online
deze is dus niet toegestaan!
[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]
Anoniem
Op 27 oktober 2004 15:07:52 schreef Poels Design:
[...]Ey kerel is zit nu in het 4e jaar van een VMBO opleiding electriciteit en volgens het AREI Algemeene Regelementering Electrische Installaties ...mag je in een buis van 5/8 buis 6 draden . Dat houdt in 1 fase geleider L1 en 1 Nulgeleider L2 schakeldraden maak niks uit maar je mag nooit ! 2 stroom geleiders in 1 buis steken . Voor een buis van 3/4 mogen er 8 draden in ^zelfde voorschriften als hier boven .
of bezoek mijn website :
Nooit twee stroomdraden in één buis?
Lijkt me raar. Als je dan voor een buitenverlichting een dubbelpolige schakelaar plaatst, dan moet je twee buizen plaatsen met in elke buis 1 draad? Eigenaardig.
volgens mij is 5 dranden in 5/8 (16mm) max... maar ik heb ook ergens er 6 in een pijpje van 1 m zitten met twee bochten dat was me een gevecht, maar het was opbouw.
maar die franse vind ik wel lachen, wat is eigenlijk de reden dat ie niet mag
k.p.meinesz
de reden dat de franse niet mag:
in een bepaalde stand zullen beide schakelaars de fase op de lamp zetten echter de lamp is dan uit.
de metalen ´schroef ring´ staat dan onder spanning welke bij het uitdraaien van de lamp aangeraakt zou kunnen worden