3 fase verdeling

hallo , binnenkort krijg ik een 3 fase aansluiting thuis , nu heb ik de volgende verdeling gemaakt . heeft iemand nog opmerkingen en tips dan hoor ik die graag
de bovenste regels zijn de groepen die in de groepenkast zitten, de 3 onderste op welke fase welke groepen worden aangesloten

[Bericht gewijzigd door flukemaster op donderdag 21 februari 2019 22:04:45 (29%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

TV van 16 Ampere? Waar vind je zon ding.
Kookplaat 32A?
Waarom de kookplaat niet op 3 fasen?

Is het voor Nederland?

Verder kan ik niet veel maken van je zeer vage omschrijving

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 21 februari 2019 22:26:34 (21%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zou het vooral onderverdelen in gemak. Dus zorgen dat je per ruimte aparte fase hebt voor verlichting en verbruikers. Liefst verlichting over 2 fasen als je de optie hebt.

De 32 ampere van de kookplaat is gewoon een kookgroep van 2x16
De tv is ook een aparte groep omdat daar de muziek ibstallatie van mijn pa op zit , hij schijnt dan beter geluid te hebben, dexe heb ik maar omschreven als tv want dat was het makkelijkst te onvthouden

mel

Golden Member

Op 22 februari 2019 07:15:56 schreef flukemaster:
De 32 ampere van de kookplaat is gewoon een kookgroep van 2x16
De tv is ook een aparte groep omdat daar de muziek ibstallatie van mijn pa op zit , hij schijnt dan beter geluid te hebben, dexe heb ik maar omschreven als tv want dat was het makkelijkst te onvthouden

Zucht...
Als je nu gewoon zorgt dat de grootverbruikers, wasmachine , vaatwasser droger, op een eigen groep komen, wat zo wie zo bijna verplicht is, en dan die groepen netjes verdelen over de 3 fasen.
CV ketel en microgolfoven hoeven niet op een aparte groep.
Idd is het wel handig om alles zo te verdelen, dat er ergens nog licht brand als er een groep of fase uitligt.
Ik ben misschien een ouwerwetse ouwe l*l, maar ik hou niet zo van ongelijk belaste fasen.En op 16 A kan je HEEL VEEL herrieschop radio,s kwijt... :P.
Kookplaat gewoon verdelen over 3 fasen, als je er maar 2 gebruikt, het zei zo. Maar wel als 3 fasen bedraden.3 keer 16 A bij een eindgroep in Nederland, (als je 2,5 mm gebruikt)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 februari 2019 07:49:13 schreef mel:
En op 16 A kan je HEEL VEEL herrieschop radio,s kwijt... :P.

Het gaat niet om dat 16A nodig is. Iemand denkt dat ie dan beter geluid heeft. Of dat zo is of niet, dat is niet aan de orde. Betreffend persoon krijg je toch niet omgeluld. Dus na het horen van de argumentatie: "die 16A groep voor TV+geluidsinstallatie" die komt er gewoon.

Ik kan me trouwens nog wel wat voorstellen van een zware belasting die abrupt schakelt en mogelijk wat inductieve piekjes het net op stuurt en dat zoiets dan stoort op een onvoldoende gescheiden geluidsinstallatie. Of een aparte groep dan alles oplost betwijfel ik, maar het zal het probleem allicht minder maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ach ik heb ook ooit bij iemand een "audio" groep aangelegd.
Moest grondkabel 2x2,5 mm2 via kruipruimte naar kamer
Moest geen automaat in maar een een siemens sitor http://www.hifisupply.nl/index.php?item=siemens-cilindric-fuse-cartrid…
welke wij op het werk inkopen per 5 stuks voor de helft.
Daarin smelpatronen van 24 euro per stuk.
In de kamers stond dan nog een power conditioner https://www.hifi.nl/artikel/11224/Burmester-038-Power-Conditioner.html

De rest van de apparatuur was dito prijs en valt bij mijn in https://www.circuitsonline.net/forum/view/135031/last#highlight=audio+…

Verdeling, je kunt naar de verbruikers kijken maar kijk dan ook naar het gelijktijdig verbruik. De meeste dikke verbruikers staan (gelukkig) niet lang aan. Zo heb ik de wasmachine en wasdroger niet op dezelfde fase aangezien vrouwlief op zaterdag meerdere wasjes droogt.

Dat hele audio gedoe vind ik maar overdreven , ik hoor er geen verschil in . Hun blijkbaar wel

Heb je ook rekening gehouden met de aardlekschakelaars?

Op 22 februari 2019 19:30:20 schreef Edwass:
Heb je ook rekening gehouden met de aardlekschakelaars?

ja , voor elke fase een

Tidak Ada

Golden Member

Nee, één aardlek voor de 3 fasen tegelijk voor je 3-p apparatuur groepen (of aparte alamat's per 3 fasen groep) en voor de enkel-fase groepen een meervoudige, of beter, één alamat per groep in plaats van een zekeringautomaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

waarom moet het perse een 3 p aardlek ? 1p werkt toch net zo goed. bij 3 staat ook gelijk het hele huis zonder spanning

[Bericht gewijzigd door flukemaster op vrijdag 22 februari 2019 22:31:43 (29%)

mel

Golden Member

Op 22 februari 2019 22:31:19 schreef flukemaster:
waarom moet het perse een 3 p aardlek ? 1p werkt toch net zo goed. bij 3 staat ook gelijk het hele huis zonder spanning

Als je een 3-fase groep gebruikt voor koken, dan MOET je (als je een ALS gebruikt) een 4 polig type nemen.3 keer een 1-fase ding kan en mag niet.
Verder mag je op iedere Aardlek 4 eindgroepen aansluiten.
Dus met 3 van die dingen kan je op een totaal van 12 groepen komen..En vergeet de hoofdschakelaar niet. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou nemen

1 HS 4 polig 40A

2 tbv koken

3 aardlek automaat 4p 16A 30mA tbv WCD algemeen

4 9 x Alamat 2pol 16A 30mA

De 2 kun je ook wijzigen in 2 x 16A automaat + 1 aardlek 4pol 30mA, kost echter meer ruimte in je kast.
De 9 alamat kun je ook vervangen door 9 installatie automaten en 3 aardlek schakelaars, echter kost je de nodig ruimte

voor beeld

code:



Product	                        :	AEG groepenkast 330x440 (HxB) 3 fase
Aantal           	        :	1
Opties:
Hoofdschakelaar 4P AEG	        :	Hoofdschakelaar 4P 40A
Beltrafo AEG	                :	Geen
Extra Groep(en) AEG       	:	9 Groepen 16A kl B
Fornuisgroep(en) AEG	        :	Geen
Aardlekschakelaar(s) 2P AEG	:	3 Aardlekschakelaars 2P
Krachtgroep(en) AEG	        :	2 Krachtgroepen 3P+1N 16A
Onderplaat (onderzijde)	        :	Blindplaat
Stopcontact (wcd)	        :	Geen
Aardlekschakelaar(s) 4P AEG	:	1 Aardlekschakelaar 4P
Totaalbedrag in winkelwagen	:	€ 1.128,27

alamats kosten in de regel meer ruimte als aardlek + automaten. 1x 2P aardlek + 4x 2P groep is 6 modules, 1x 4P aardlek +4 automaten 2P is 8 modules breed. waar je voor 4 alamatjes 2P ook 8 modules nodig hebt.

als je dus op 2P verdeelt met aardlekken is het ruimtebesparend, op 4P groepen besparen alamatjes juist ruimte.

echter prijstechnisch is aardlek+ automaten goedkoper.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb liever dat mijn kookplaat gewoon op 1 fase blijft , ik heb namelijk geen zin om hem te slopen. verder snap ik wel dat een kracht groep ook een 4p aardlek nodig heeft . er zit ook al een 4p hoofdschakelaar in de groepenkast

Op 24 februari 2019 12:19:38 schreef flukemaster:
ik heb liever dat mijn kookplaat gewoon op 1 fase blijft , ik heb namelijk geen zin om hem te slopen. verder snap ik wel dat een kracht groep ook een 4p aardlek nodig heeft . er zit ook al een 4p hoofdschakelaar in de groepenkast

Dat wordt wel krap als je 3fasex25A in huis hebt. Betekend dat op 1 fase de kookplaat zit en verder geen dikke belastingen die je tegelijk gebruiken kunt. Ook kun je de kookplaat tot ~5,8 kW gebruiken.

een kookplaat op een kookgroep gevoed ( en dus niet meer als 7400W ) kun je makkelijk uit 1 fase 25A voeden. daar kan makkelijk nog een droger, wasmachine oid bij, als het maar geen gelijktijdige gebruiker is. bijv vaatwasser en wasmachine erbij zetten, op zijn minst ook een algemene groep erop zetten voor de verdeling.

dit probleem heb je ook met je autolader, het merendeel van de merken heeft dan wel 3 fase voeding, maar laad met maar 1 fase de wagen. die fase moet ook zo goed als vrij zijn, de maximale last is veel langer hoog als bij het koken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

't Wordt hoog tijd dat 3×40A, vanwege de energietransitie, ook als en normale woonaansluiting wordt beschouwd, zonder extra aansluitheffing.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat wordt inderdaad tijd. 3x25A is niet meer genoeg voor twee electrische autos, electrisch koken en een warmtepomp.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Op 24 februari 2019 14:39:02 schreef Tidak Ada:
't Wordt hoog tijd dat 3×40A, vanwege de energietransitie, ook als en normale woonaansluiting wordt beschouwd, zonder extra aansluitheffing.....

OK, daar had in de jaren 70 de onderdirecteur van ons toenmalige energiebedrijf het ook al eens over. "Meneer, ik hoor hier mensen die vinden dat energie om niet verstrekt zou moeten worden. Dat willen we best doen, maar laten ze dan wél zeggen naar wie we de rekening mogen sturen"
Hij zei het letterlijk zo.
Uiteindelijk moet toch iemand de rekening betalen.

Op 24 februari 2019 14:26:40 schreef testman:
een kookplaat op een kookgroep gevoed ( en dus niet meer als 7400W ) kun je makkelijk uit 1 fase 25A voeden. daar kan makkelijk nog een droger, wasmachine oid bij, als het maar geen gelijktijdige gebruiker is. bijv vaatwasser en wasmachine erbij zetten, op zijn minst ook een algemene groep erop zetten voor de verdeling.

dit probleem heb je ook met je autolader, het merendeel van de merken heeft dan wel 3 fase voeding, maar laad met maar 1 fase de wagen. die fase moet ook zo goed als vrij zijn, de maximale last is veel langer hoog als bij het koken..

7400 watt uit een 25A groep, ?

Tidak Ada

Golden Member

@mvdk:
Over een aantal jaren is de behoefte aan elektriciteit meer dan verdubbeld door het wegvallen van gas en andere CO2 producerende energiebronnen. Dan is het hoge vastrecht van (hier) € 600,- extra voor 3×40A echt uit de tijd.....
Het laten vervallen daarvan zoal de transitie en stuk makkelijker maken.

35A enkelfase is dan mogelijk zelfs niet genoeg meer voor een 'tiny house'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 februari 2019 15:39:34 schreef mvdk:
[...]
Uiteindelijk moet toch iemand de rekening betalen.

Uiteraard moet de rekening uiteindelijk betaald worden. Maar het rare is wel dat je als bedrijf quantum korting krijgt als je veel afneemt. De particulier moet juist extra betalen voor meer afnemen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Op 24 februari 2019 15:58:45 schreef Roetzen:
[...]
particulier moet juist extra betalen voor meer afnemen.

Ik dacht dat het om de vergoeding van/voor de aansluitwaarde ging.
Voor een 1x35 of een 3x25 betaal je nu óók al een vastrecht, of hoe het ook mag heten. Als de standaard aansluitwaarde verhoogd zou worden naar 3x40, gaat dat op den duur investeringen noodzakelijk maken. De noodzaak voor die investeringen word niet veroorzaakt door de bewoners van een klein flatje met een aansluiting van 1x25 of 1x35 zolang diens verbruikspatroon niet veel verandert. Maar zij zouden wél moeten gaan meebetalen voor die investeringen. Dat lijkt mij unfair.