Kleuren 3-fase aansluiting

Hallo,
Vorig jaar heeft Enexis bij ons de 1-fase aansluiting ongezet naar 3-fase aansluiting. Nu ok deze wil gaan gebruiken zie ik dat er uit de meter de volgende kleuren komen: zwart-bruin-bruin-rood. Volgens mij klopt dit niet.

Ik heb met Enexis gebeld en zij geven aan dat dit geheel volgens norm is en dus klopt. Ik vind het spannend om hier draai-richting gevoelige apparatuur op aan te sluiten, en het lijkt mij dat ze die gewoon blauw-bruin-zwart-grijs moeten maken.

In hoeverre heb ik gelijk? Ik (en dus ook Enexis) mag toch geen kleuren door elkaar gebruiken?

GJ_

Moderator

Op 25 februari 2019 09:31:12 schreef Mrtn1988:Ik (en dus ook Enexis) mag toch geen kleuren door elkaar gebruiken?

Jij mag precies de kleuren gebruiken die jij wil. Alleen voor geel/groen zou ik persoonlijk een uitzondering maken.

En voor apparatuur die erg gevoelig is voor de draairichting neem je in die apparatuur zelf een voorziening op om dit te bewaken.

In de 1 fase aansluiting had je waarschijnlijk

Fase = zwart
Nul = rood

De monteur heeft er 2 fase bij gemaakt
L2 = bruin
L3 = bruin
Netter was geweest 3 x bruin en 1 x blauw

Ik dacht ook dat de klant zelf het stukje draad van de HS naar de kwh meter moest leveren.

Gewoon meten, en zorgen dat je de nul niet met een fase wisselt dan kun je het normaal gebruiken.

Op 25 februari 2019 09:46:53 schreef GJ_:
[...]Jij mag precies de kleuren gebruiken die jij wil. Alleen voor geel/groen zou ik persoonlijk een uitzondering maken.

Maar waarom hebben we dan de NEN 1010?

Op 25 februari 2019 09:53:07 schreef Peter112:
Netter was geweest 3 x bruin en 1 x blauw

Maar waarom moet ik dan zelf een 5-aderige kabel naar de warmtepomp leggen met gl-gr, blauw, bruin, zwart, grijs?

GJ_

Moderator

Op 25 februari 2019 10:14:38 schreef Mrtn1988:
Maar waarom hebben we dan de NEN 1010?

Omdat dat keihandig is. Ik kan niet anders doen dan dringend adviseren deze te hanteren, maar het hoeft niet. Als jij het beter kan mag dat best. Dat zal niet meevallen, dat zie je zelf: als je gaat afwijken krijg je gelijk allemaal ingewikkelde vragen ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou dan nog liever een andere kleur dan zwart in die kabel willen zien (bijv. oranje of violet; gel en groen vervallen in verband met verwarring met aarde) en zwart consequent voor de schakeldraden houden....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 februari 2019 10:45:07 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In Enexis gebied is je voedingskabel meestal rood/geel/blauw nul is zwart of geel/groen.

Van de zekeringen naar de meter is dan 3xzwart + 1 x blauw.

Tidak Ada

Golden Member

Waar zit die hoofdschakelaar eigenlijk tegenwoordig; voor de hoofdzekeringen, tussen hoofdzekeringen en meter, of na de meter? (Ik heb in mijn installatie (nog) geen HS)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 februari 2019 12:24:59 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
chuckie

Honourable Member

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Tidak Ada

Golden Member

Dat is snel!!

Zou eigenlijk veiliger zijn vóór de hoofdzekeringen.... ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 februari 2019 12:27:52 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De hoofdschakelaar is de overgang tussen netbeheerder en klant. Wat voor de HS gebeurt is niet van belang voor de klant.

Tidak Ada

Golden Member

Maar wel voor de man, die de hoofdzekering(en) moet vervangen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Dat vervangen van de hoofdzekeringen is niet gevaarlijk.
Wel de hoofdschakelaar uit zetten.

Ok, dus de kleuren zoals beschreven in de NEN 1010 zijn dus gewoon voor de variatie. NEN 1010 is dus gewoon een mooi document en een goed verdien model. Dat komt mooi uit, want ik moet voor een 3-fase aansluiting bij familie nog een 4 polige hoofdschakelaar hebben, volgens de NEN. Gelukkig is dat dus een vrijblijvende richtlijn, ik vind deze namelijk veel mooier:

https://www.aliexpress.com/item/Rotary-switch-3-postion-550V-40A-4-pol…

En bijkomend voordeel, je draait zo de draairichting om!

mel

Golden Member

Op 25 februari 2019 13:34:23 schreef Tidak Ada:
Maar wel voor de man, die de hoofdzekering(en) moet vervangen :)

En als je dan de hoofdschakelaar moet vervangen?

Normaal is het van de HAK, voorzekeringen, meter, hoofdschakelaar, eigen installatie.
Die zekeringen zitten dus VOOR de meter.
Maar voor die bedradingskleuren zou het idd netter zijn, 3 bruin voor de fasen, en blauw voor de nul. Rood ,geel, blauw, heb ik nog nooit gezien bij aansluiten van een huisinstallatiekast.
Ik weet wel dat bij energiebedrijven, de geel/groene wordt gebruikt als nul,in de kabel zittten dan rood geel blauw en g/g/ in, maar de meeste energiebedrijven gebruiken geen aarde , voor de huisaansluitingen.
(tenminste was dit vroeger zo in het gebied Delfland)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 25 februari 2019 15:38:55 (41%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

@Rbeckers
Dit ziet er anders toch niet echt onschuldig uit:

Bovendien zit de hoofdschakelaar verderop, ná de meter volgens chuckie.....
Afschakelen heft dus totaal geen zin. Daarom suggereerde ik dan ook dat het veiliger is als die hoofdschakelaar vóór de hoofdzekeringen zou zitten.

Ik vind die foto trouwens sowieso een rare constructie, zeker gezien het om een enkelfase aansluiting gaat. Fijn we gaan nu steeds verder off-topic

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 februari 2019 15:40:47 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Passchroeven kunnen veilig in gezet worden m.b.v. een plastic tool.
Zekeringen kunnen dan zonder problemen geplaatst worden.

mel

Golden Member

Op 25 februari 2019 15:35:43 schreef Tidak Ada:
@Rbeckers
Dit ziet er anders toch niet echt onschuldig uit:

[bijlage]

Bovendien zit de hoofdschakelaar verderop, ná de meter volgens chuckie.....
Afschakelen heft dus totaal geen zin.

Het klopt toch? bruin voor de fase, blauw voor de nul. Dat er nu toevallig aarde gekoppeld is aan de nul, nou ja :p
De hoofdschakelaar is om de installatie vrij te kunnen schakelen.
Alles wat voor de meter zit, is voor rekening van het energiebedrijf.
Als je de hoofdaansluitkast moet vervangen, moet je de hele kabel zonder spanning zetten.. Maar of de buren daar dan blij mee zijn....
Ik snap Rbeckers wel, hij bedoelt bij het vervangen van de zekeringen de hoofdschakeaar uitzetten, ten voorkoming dat er direct stroom gaat lopen, met het risico van vonkvorming bij het indraaien.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 25 februari 2019 15:45:05 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Ah, op die fiets.
Overigens doelde ik op de veiligheid voor de mannen van het energiebedrijf. Afijn, die zijn ook verantwoordelijk voor deze constructie. Die gaat overigens verdwijnen, hoop ik, als ze 3p komen aanleggen.

Trouwens bij aanleg hebben ze gewoon onder spanning gewerkt anders had de halve straat of meer spanningsloos gemaakt moeten worden.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 februari 2019 16:30:19 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Nou is een 25A zekering wel te vervangen als er stroom loopt, maar bij de grotere zekeringen, zeker bij mespatronen, is dit wel gevaarlijk.

@Tidak Ada
Die constructie kan ook voor 3 fasen gebruikt worden.

GJ_

Moderator

Op 25 februari 2019 15:26:02 schreef Mrtn1988:NEN 1010 is dus gewoon...
... een goed verdien model.

Gelukkig is dat dus een vrijblijvende richtlijn, ik vind deze namelijk veel mooier:

Natuurlijk is de NEN1010 een leuke bijverdienste. Wie denk je dat die norm maakt? Dat zijn alle fabrikanten die belangen in jouw meterkast hebben. Vandaar dat het een norm is en geen wet.

Neemt niet weg dat het toch wel verstandig is om je wel aan die norm te houden. Wat die hoofdschakelaar er ineens mee te maken heeft weet ik niet maar dat lijkt me een prutsding. Voor iets meer geld heb je er een waarvan je zeker weet dat ie niet in brand vliegt :-)

De term richtlijn die je gebruikt is een beetje verwarrend omdat de Europese richtlijnen uiteindelijk wel wetten worden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 25 februari 2019 16:47:37 (20%)

Tidak Ada

Golden Member

@rbeckrs, dat weet ik, maar toen het werd aangelegd was er nog geen sprake van energietransitie, noch van een 3p aansluiting: Ik kreeg een nieuwe meter opgedrongen (nog geen slimme). Ferraris werd elektronisch.
Waarom dan die belachelijk grote (30×30cm) kast terwijl het maar om een 1p aansluiting gaat.
Aansluiting bleef via het gaatje in de muur naar de buren (zonder buisje er omheen) Er zat, een stuk lager een gietijzeren kasje voor de 35A zekering, maar dat moest en zou veranderd worden en nu zit er dus en gedrocht in het zicht in een open nis in de meterkast, die als 'handschoenenkastje' diende :(

Ik ben me nu aan het oriënteren naar 3p., vandaar dat ik inhaakte.

We praten verder wel op de beurs ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 februari 2019 17:29:07 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 25 februari 2019 15:26:02 schreef Mrtn1988:
Ok, dus de kleuren zoals beschreven in de NEN 1010 zijn dus gewoon voor de variatie. NEN 1010 is dus gewoon een mooi document en een goed verdien model. Dat komt mooi uit, want ik moet voor een 3-fase aansluiting bij familie nog een 4 polige hoofdschakelaar hebben, volgens de NEN. Gelukkig is dat dus een vrijblijvende richtlijn, ik vind deze namelijk veel mooier:

https://www.aliexpress.com/item/Rotary-switch-3-postion-550V-40A-4-pol…

En bijkomend voordeel, je draait zo de draairichting om!

Persoonlijk zou ik producten waar je in veiligheidtermen moet vertrouwen op de goede werking (zoals remmen en zekeringen) niet kopen op AliExpress. Dit is een schoolboekvoorbeeld waar je absoluut geen gebruik moet maken van schaduwimport. Ik zeg niet dat deze schakelaar slecht is, maar wel dat je niet kan weten of hij goed is. Denk er aan: er is in deze 'supply chain' niemand belanghebbend bij hij niet midden in de nacht in de brand vliegt!

Wat betreft die AliExpress schakelaar is natuurlijk een grap. Dit topic dwaalde behoorlijk af.

Waar het mij simpelweg om ging/gaat:

Bij bijvoorbeeld een perilex of 5-polige CEE wordt er altijd met de kleurtjes gewerkt en L1-3 moet op een bepaalde volgorde aangesloten worden. Maar met Zwart - Bruin - Bruin kan ik niet (zeker) weten welke L2 en L3 is.

Dus: mogen deze kleuren conform de norm zo gebruikt worden? Dus de oude kleuren gemend met de nieuwe EN geen indicatie welke ader welke fase is?

Dat is de vraag, niets meer, niets minder.

die kleuren zijn simpel te beredeneren, oud huis van voor 1970, dan zat er toen nog 1x 230V bestaande uit zwart en rood, waar later 2 fasen bij zijn gekomen, dus 2x bruin. als je dat netjes doet, zou alles vervangen zijn, maar t zal wel weer een maandagochtend of vrijdagmiddagklus zijn geweest.

draden tussen meter en HS zijn niet van de klant, immers moet je er zegels voor breken. in nieuwbouw aansluitingen zit er vaak nog helemaal geen meterkast, maar is er wel al voeding en een meter. men laat de 4 draden van de voeding dan los hangen met een plastic dop erop. bij monteren kast, hoofdautomaten uit en doppen van de aders eraf, aderhuls erop en in de hoofdschakelaar.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 25 februari 2019 20:02:16 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer